Bilstereofråga, hur koppla slutsteg?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hej folket!

Jakten på billig bilstereo går vidare, och jag har hittat ett fyrkanals slutsteg som verkar ganska sjyst. Frågan är bara, vad kan jag göra med det?

Om du laddar ner manualen till min stereo:
http://www.nodevice.com/user_manual/pioneer/car_audio/deh-1300r.html
och tittar på sida 5 (anslutning av eneheterna) så ser du att stereon har en bakre utgång med RCA-kontakter samt en ISO-port för "vanliga" högtalarledningar med helt vanliga enkla strömkablar. Och steget jag har har RCA-ingångar... Så frågan är alltså: hur kopplar jag från stereon till steget? Jag kanske bör påpeka att jag är en total nybörjare på det här med billjud och inte ens vet vad som är så speciellt med RCA-kopplingar. Är det också bara vanliga enkla strömkablar (gummihölje runt en flätad koppartråd) fast med en speciell så kallad RCA-kontakt i ena änden? Är det så enkelt att jag kan skarva på RCA-kontakter på högtalarkablarna från stereon och sen plugga in skiten i slutsteget?

Som du ser i manualen så har jag en bakre utgång samt en vanlig fyrkanals utgång för de fyra vanliga högtalarna. Det jag hade tänkt göra är att driva dessa fyra med fyrkanalssteget och sen en baslåda med hjälp av ett separat monoblock via den bakre utgången. Om detta är möjligt? Kan jag koppla två slutstegs remotekablar på stereons enda remotekabel?

Behövs det ens ett separat monoblock för att driva baslåda? Steget jag har tänkt mig heter Denver CAP-4100. Första frågan är såklart om det är bra eller dåligt? Min budget är ganska klen och det här steget är på fyra kanaler och 120w rms per kanal vid 4 ohm, vilket är det klart bästa jag lyckats hitta för de pengarna. Men frågan är om ljudet är bra?
Hur som, har tittat lite i stegets manual och på den verkar det som om jag kanske kan klara mig med detta enda steg... Titta på manualen:
http://www.denver-electronics.com/UploadetFiles/154/25/CAP-4100_English.pdf
Sida 4, den punkt som är markerad med en stor blå sexa. På den verkar det som om jag skulle kunna bryggparalellkoppla på två extra högtalare utöver de fyra vanliga, så då undrar jag om jag eventuellt skulle kunna paralellkoppla på en extra högtalare per kanal och på så vis driva alla fyra vägghögtalarna på två kanaler och sen brygga de resterande två och driva basen därigenom? Frågan är vad jag får för effektuttag på detta sätt, samt om det över huvud taget är möjligt? det står 8 ohm vid de två "extra" högtalarna, ska jag tolka det som att impedansen dubblas om jag kopplar på detta sätt? Vad innebär det för effekten?
Jag är som sagt en total nybörjare på det här så utbilda mig gärna lite allmänt sådär. Är det en dum idé att paralellkoppla på det här viset? Kan steg eller högtalarna ta skada av det? Fördelarna är ju uppenbara, jag får fyra separata vägghögtalare och en baslåda på bara ett fyrkanalssteg. Men vad är nackdelarna? Finns det några? Hjälp snälla!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
RCA = "lågnivå" dvs mycket svagare spänning/ström (Max 2V om jag inte minns fel) jämfört med vad du skickar direkt till högtalarna. Du får dra RCA/lågnivåkablar mellan de kontakter du beskrivit på stereon och slutsteget. Brukar finns "högtalarkabelingång" med på slutsteg men det blir mycket bättre att använda lågnivå.

Hur "bra" watt olika slutsteg har samt hur dom hanterar olika impedans (2-4-8 ohm) brukar ofta vara vad som skiljer de billiga slutstegen mot de dyra.

Ett "stabilt" slutsteg lämnar t.ex. 100W kontinuerligt i 4 ohm och 200W kontinuerligt i 2 ohm. Detta hittar du inte på något från "denver"... Men eftersom högtalare i praktiken kan variera stort i impedans beroende på vilken frekvens som skall drivas (frekvenserna delas ju upp via delningsfilter till olika element osv) är det bättre ju stabilare slutsteget är.

Skall man ha ett galet fint slutsteg så leta efter ett som arbetar i Klass A, drar dock massor med ström då transistorerna hela tiden matas med full effekt som antingen blir till värme eller till ljud sedan beroende på signalen...ungefär som att varva 14.000 hela tiden och välja hastighet med kopplingen :) Sist jag byggde något speciellt i ljudväg till min bil (18 år sedan ungefär....) så körde jag med Soundstream som byggde sjukt välljudande förstärkare.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
RCA = "lågnivå" dvs mycket svagare spänning/ström (Max 2V om jag inte minns fel) jämfört med vad du skickar direkt till högtalarna. Du får dra RCA/lågnivåkablar mellan de kontakter du beskrivit på stereon och slutsteget. Brukar finns "högtalarkabelingång" med på slutsteg men det blir mycket bättre att använda lågnivå.

Hur "bra" watt olika slutsteg har samt hur dom hanterar olika impedans (2-4-8 ohm) brukar ofta vara vad som skiljer de billiga slutstegen mot de dyra.

Ett "stabilt" slutsteg lämnar t.ex. 100W kontinuerligt i 4 ohm och 200W kontinuerligt i 2 ohm. Detta hittar du inte på något från "denver"... Men eftersom högtalare i praktiken kan variera stort i impedans beroende på vilken frekvens som skall drivas (frekvenserna delas ju upp via delningsfilter till olika element osv) är det bättre ju stabilare slutsteget är.

Skall man ha ett galet fint slutsteg så leta efter ett som arbetar i Klass A, drar dock massor med ström då transistorerna hela tiden matas med full effekt som antingen blir till värme eller till ljud sedan beroende på signalen...ungefär som att varva 14.000 hela tiden och välja hastighet med kopplingen :) Sist jag byggde något speciellt i ljudväg till min bil (18 år sedan ungefär....) så körde jag med Soundstream som byggde sjukt välljudande förstärkare.

Jag förstår. Så man kan inte skarva ihop vanliga högtalarkablar med RCA-kontakter och koppla på det sättet? Vad händer om man gör så?
Det jag vill åstadkomma är ju att ge lite mer kräm åt högtalarna då min stereo ger ca 10 w rms direkt till dem, kan man inte bara förstärka signalen till högtalarna genom att köra den genom ett slutsteg?
Högtalarkabelingån låter ju annars som vad jag bör använda, finns de på alla slutsteg?

Ok, men är inte rms watt det kontinuerliga? På tech-specs om denversteget står att den ger max 200w per kanal och 120 watt rms per kanal... Är inte det bra?
Ok, förstår.

Mitt ljudbygge är högst budgetbaserat, så det känns knappt lönt att leta fina grejor... Vill bara ha lite bättre ljudkvalitet än vad jag har nu (två originalhögtalare...):)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Eftersom både stereon och slutsteget har RCA så använd dom...behöver inte vara så dyra kablar för din installation. Kopplar du högtalarkablarna till slutstegets rca direkt så kommer du "överstyra" den ingången så fort du höjt volymen till mer än "2" på bilstereon...

Vägrar du dra lågnivå/rca mellan stereon och slutsteget så skaffa ett slutsteg som har ingångar anpassade för "högtalarkabel" men det blir inte lika fint ljud då
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Att bara fläska på mera effekt till ett par originalhögtalare kommer antagligen inte att ge så värst mycket. Lite beroende på vilken bil du har. Detta då en hel del originalhögtalare inte är så särskilt häftiga grejer. Lite beroende på hur gammal bil det är så kanske det sitter något så häftigt som Blaupunkt på 9wattt och kablar tunna som sytråd eller liknande. Att då komma med ett slutsteg på 100w kommer inte direkt att göra så att det låter bättre.

Prova då istället med andra högtalare och nya fina högtalarkablar. Och gärna en huvudenhet som ger liiite mera än 10w också (10w, vad är det för gammalt mög egentligen? :va).

Att dra från högtalarutgången på stereon till lågnivån på steget är ingen bra idé.

Att dra från högtalarutgången på stereon till ett steg som har ingång för det är en nödlösning för undantagsfall (eller att använda en högnivå-lågnivå omvandlare). Om man t.ex. har en stereo som helt saknar lågnivåutgång.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Eftersom både stereon och slutsteget har RCA så använd dom...behöver inte vara så dyra kablar för din installation. Kopplar du högtalarkablarna till slutstegets rca direkt så kommer du "överstyra" den ingången så fort du höjt volymen till mer än "2" på bilstereon...

Vägrar du dra lågnivå/rca mellan stereon och slutsteget så skaffa ett slutsteg som har ingångar anpassade för "högtalarkabel" men det blir inte lika fint ljud då

Men jag har ju inga RCA-utgångar för högtalarna...:(

Att bara fläska på mera effekt till ett par originalhögtalare kommer antagligen inte att ge så värst mycket. Lite beroende på vilken bil du har. Detta då en hel del originalhögtalare inte är så särskilt häftiga grejer. Lite beroende på hur gammal bil det är så kanske det sitter något så häftigt som Blaupunkt på 9wattt och kablar tunna som sytråd eller liknande. Att då komma med ett slutsteg på 100w kommer inte direkt att göra så att det låter bättre.

Prova då istället med andra högtalare och nya fina högtalarkablar. Och gärna en huvudenhet som ger liiite mera än 10w också (10w, vad är det för gammalt mög egentligen? :va).

Att dra från högtalarutgången på stereon till lågnivån på steget är ingen bra idé.

Att dra från högtalarutgången på stereon till ett steg som har ingång för det är en nödlösning för undantagsfall (eller att använda en högnivå-lågnivå omvandlare). Om man t.ex. har en stereo som helt saknar lågnivåutgång.

Planerar självklart att köpa nya högtalare också, det var hela grejen från början. Men de jag pratat med innan rådde mig att köra de nya högtalarna på ett slutsteg då min stereo var så klen (4x45 w max, dvs ca 10-15w rms). Så oroa sig inte, nya högtalare blir det och såp förhoppningsvis ett steg som driver dessa:)

Ok, förstår. Har nu beställt hög- till lågnivåomvandlare (högtalarkabel till rca) på ebay, så förhoppninsgvis löser de alla mina problem:)
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag förstår. Så man kan inte skarva ihop vanliga högtalarkablar med RCA-kontakter och koppla på det sättet? Vad händer om man gör så?
Det jag vill åstadkomma är ju att ge lite mer kräm åt högtalarna då min stereo ger ca 10 w rms direkt till dem, kan man inte bara förstärka signalen till högtalarna genom att köra den genom ett slutsteg?
Högtalarkabelingån låter ju annars som vad jag bör använda, finns de på alla slutsteg?

Ok, men är inte rms watt det kontinuerliga? På tech-specs om denversteget står att den ger max 200w per kanal och 120 watt rms per kanal... Är inte det bra?
Ok, förstår.

Mitt ljudbygge är högst budgetbaserat, så det känns knappt lönt att leta fina grejor... Vill bara ha lite bättre ljudkvalitet än vad jag har nu (två originalhögtalare...):)

Det finns massor av olika angivelser vad gäller effekt på förstärkare och slutsteg. RMS är den vanligaste. Enkelt uttryckt så är det max vad den orkar ge ifrån sig utan att man bryr sig ett skit om hur signalen som kommer ut är. Med andra ord. Ett steg med 120W RMS låter fruktansvärt dåligt om du klämmer ut 120 watt. Det brukar anges siffror på effekten där man specar THD (Total Harmonisk Distorsion) Dom ger en mer korrekt siffra på vad man kan ta ut utan att det låter alltför dåligt men dom siffrorna är också oftast avsevärt lägre än RMS siffrorna.

Nu är ju i vilket fall även ett riktigt billigt slutsteg med 120W RMS bra mycket bättre än högtalarutgången på valfri bilstereo.

Enligt vad jag förstod det så hade du RCA utgångar på stereon. I så fall är det dom som du ska använda och koppla till RCA ingångarna på steget. Det blir bäst. Har du inte det så är det högtalarutgången som du får använda men då måste steget ha högnivåingång alternativt måste du köpa omvandlare mellan högnivå-lågnivå för att inte överstyra steget.
Anledningen är enkel. Ett nyare steg klarar av maximalt 5 volt på lågnivån (Vissa steg klarar bara 2 volt). En högtalarutgång som ger 10 watt med 4 ohms högtalare ger ut drygt 6 volt. Det betyder att oavsett steg så kommer du att överstyra lågnivåingången så att den klipper signalen. På så vis kan du om du har otur sabba ett par 100 watts högtalare med ett 50 watts steg. Vad som händer om du överstyr ett 120 watts steg kopplat till ett par 40 watts högtalare är inte svårt att räkna ut. Förutom det faktum att det kommer att låta fruktansvärt dåligt.

Att parallellkoppla högtalarna kan vara en dålig idé. Billigare steg är oftast inte så stabila vid låga impedanser. Bilhögtalare är oftast på 4 Ohm och det är där ditt steg är specat till 120W RMS. Parallellkopplar du högtalarna så får du 2 ohms impedans och då finns risken att ditt steg inte orkar med att driva högtalarna. Det finns exempel på förstärkare som kan ge 120W RMS över 4 ohm för att krokna totalt och orka med max 20W vid 2 Ohm. Detta för att det blir så mycket ström som ska ut och man kan få en hel del fasförskjutningar i signalen.

För att lyfta ljudet ganska mycket i en bil behöver man inte lägga ner massor med pengar. Det går att få det hyfsat även med riktigt billiga steg och högtalare då dom nästan alltid är bättre än det som sitter original i bilen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det finns massor av olika angivelser vad gäller effekt på förstärkare och slutsteg. RMS är den vanligaste. Enkelt uttryckt så är det max vad den orkar ge ifrån sig utan att man bryr sig ett skit om hur signalen som kommer ut är. Med andra ord. Ett steg med 120W RMS låter fruktansvärt dåligt om du klämmer ut 120 watt. Det brukar anges siffror på effekten där man specar THD (Total Harmonisk Distorsion) Dom ger en mer korrekt siffra på vad man kan ta ut utan att det låter alltför dåligt men dom siffrorna är också oftast avsevärt lägre än RMS siffrorna.

Nu är ju i vilket fall även ett riktigt billigt slutsteg med 120W RMS bra mycket bättre än högtalarutgången på valfri bilstereo.

Enligt vad jag förstod det så hade du RCA utgångar på stereon. I så fall är det dom som du ska använda och koppla till RCA ingångarna på steget. Det blir bäst. Har du inte det så är det högtalarutgången som du får använda men då måste steget ha högnivåingång alternativt måste du köpa omvandlare mellan högnivå-lågnivå för att inte överstyra steget.
Anledningen är enkel. Ett nyare steg klarar av maximalt 5 volt på lågnivån (Vissa steg klarar bara 2 volt). En högtalarutgång som ger 10 watt med 4 ohms högtalare ger ut drygt 6 volt. Det betyder att oavsett steg så kommer du att överstyra lågnivåingången så att den klipper signalen. På så vis kan du om du har otur sabba ett par 100 watts högtalare med ett 50 watts steg. Vad som händer om du överstyr ett 120 watts steg kopplat till ett par 40 watts högtalare är inte svårt att räkna ut. Förutom det faktum att det kommer att låta fruktansvärt dåligt.

Att parallellkoppla högtalarna kan vara en dålig idé. Billigare steg är oftast inte så stabila vid låga impedanser. Bilhögtalare är oftast på 4 Ohm och det är där ditt steg är specat till 120W RMS. Parallellkopplar du högtalarna så får du 2 ohms impedans och då finns risken att ditt steg inte orkar med att driva högtalarna. Det finns exempel på förstärkare som kan ge 120W RMS över 4 ohm för att krokna totalt och orka med max 20W vid 2 Ohm. Detta för att det blir så mycket ström som ska ut och man kan få en hel del fasförskjutningar i signalen.

För att lyfta ljudet ganska mycket i en bil behöver man inte lägga ner massor med pengar. Det går att få det hyfsat även med riktigt billiga steg och högtalare då dom nästan alltid är bättre än det som sitter original i bilen.

Ok, så vad betyder de andra 200w den kan spela då? Står såhär på hemsidan:
Max. effekt: 4x120 Watt RMS (4x200 W PMPO)
Max. effekt (bryggat): 2x240 Watt (2x400 W PMPO)
Lågpassfilter: 50 - 250 Hz
Högpassfilter: 50- 509 Hz
Low boost: 0-6-12 dB (40 Hz)
Frekvensomfång: 20 Hz-40 kHz
Mått BxHxD i mm: 320 x 55 x 260
Så som du beskriver det låter det ju som att det låter skit på maxnivå, men om 120 w inte är max då? Förstår inte riktigt sånt här... Vad är skillnaden mellan de 120 och de 200, och var låter det bra?

Jag har RCA-utgångar, men bara en. och högtalarna drivs ju av vanliga högtalarkablar... Vet inte vad jag kan göra med denna enda RCA-port?:va
Och hur kan jag få mindre impedans om jag parallelkopplar?:va Borde inte motståndet öka med fler komponenter?
Det står något om 8 ohm på det där kopplingsschemat jag refererade till innan, dubblas inte impedansen då menar du eller?:va

Ok, så jag ska köra på det här steget ändå?

Tack för hjälp allihop!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Och hur kan jag få mindre impedans om jag parallelkopplar?:va Borde inte motståndet öka med fler komponenter?
Vid parallellkoppling så delas högtalarnas resistans med antalet högtalare. Så om du t.ex. parallellkopplar 2st 4ohms högtalare så blir resistansen 2ohm.

Vid seriekoppling så multipliceras högtalarnas resistans med antalet högtalare. Så kör du 3st 4ohms högtalare i serie så får du en resistans på 12ohm.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vid parallellkoppling så delas högtalarnas resistans med antalet högtalare. Så om du t.ex. parallellkopplar 2st 4ohms högtalare så blir resistansen 2ohm.

Vid seriekoppling så multipliceras högtalarnas resistans med antalet högtalare. Så kör du 3st 4ohms högtalare i serie så får du en resistans på 12ohm.

Ok, förstår.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
PMPO = Peak Music Power Output

Används mest i semesterorternas skräpelektronikbutiker så att dom kan skylta med bergsprängare som har 500W när det egentligen bara är 20W.

Det är maxeffekten som kan lämnas i någon millisekund vid oändlig distorsion typ...



"Har inga rca-utgångar för högtalarna" = Nej det är normalt.

Koppla bort högtalarna från bilradion
Koppla bilradion till slutsteget med RCA
Koppla högtalarna till slutsteget
voila!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
PMPO = Peak Music Power Output

Används mest i semesterorternas skräpelektronikbutiker så att dom kan skylta med bergsprängare som har 500W när det egentligen bara är 20W.

Det är maxeffekten som kan lämnas i någon millisekund vid oändlig distorsion typ...



"Har inga rca-utgångar för högtalarna" = Nej det är normalt.

Koppla bort högtalarna från bilradion
Koppla bilradion till slutsteget med RCA
Koppla högtalarna till slutsteget
voila!

Aha, ok. Då är jag med.

Ok, men behöver jag inte en koppling från stereon per högtalare ut ur slutsteget?:va Eller du menar att jag ska köra på bara två högtalare?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Aha, ok. Då är jag med.

Ok, men behöver jag inte en koppling från stereon per högtalare ut ur slutsteget?:va Eller du menar att jag ska köra på bara två högtalare?

Om du har 4st rca på stereon så kan du dra 4 kablar till slutsteget om det är ett slutsteg som har minst 4 kanaler. Eller till två separata slutsteg. Fördelen är att då fungerar stereons "fader" så att du kan balansera ljudet framåt/bakåt i bilen och inte bara höger/vänster. Finns även separata "lådor" du kan köpa till och koppla mellan stero och slutsteg om den saknar fader och du önskar den funktionen.

Sedan kan man börja blanda in delningsfilter, digitalprocessorer, equalizers osv för att utnyttja olika högtalares typ/egenskaper/placering optimalt...

Men i ditt fall handlar det mest om att läsa bruksanvisningen till slutsteget och använda dess eventuella inbyggda hög/lågpassfilter för att avlasta bastonerna från dina små högtalare och istället använda subwoofern för dessa.

Jag gillar att dela lågt, runt 80Hz, men då krävs fina högtalare utöver subwoofern, med t.ex 6.5" mellanbas, 4" mellanregister och 1" diskant med neodymmagneter och dyra komponenter i delningsfiltret mellan dom. Och ett par goa 12" basar. Jag körde med Boston Acoustics högtalare på den tiden, dom blev dock uppköpta och den serien högtalare finns nog inte mer. MB Quart gjorde fina högtalare som jag gillade med.

Hmm i ditt fall blir det nog att dela på t.ex. 120-150Hz och stå ut med att subwofern avslöjar sig mer än vad man egentligen vill.


Usch nu börjar jag bli sugen på att bygga billjud igen, hade glömt hur kul det var...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Googlade lite och ser att Boston Acoustics vaknat till liv igen.

Någonstans i någon flyttlåda har jag 1990-talets variant på detta system liggandes, kul att dom har exakt samma dollarpris 15 år senare, bara lite annan design på lådorna typ...

http://mobile.bostonacoustics.com/car/car_product.aspx?category_id=14&family_id=20&product_id=296

Deras subwoofers är nog också fortfarande bra, även om aluminiumkorgen i den jag hade mer eller mindre skulle kunna användas som reservhjul på bilen, dom verkar inte lika gedigna längre...

Ahh nu blir jag nostalgisk, hittade deras lista på legacy products.

http://mobile.bostonacoustics.com/car/legacy_products.aspx

Kolla korgen på subwoofern på första sidan i pdf-en, tyvärr bara en skiss men man ser att det skulle kunna vara en fälgtillverkare som gjutit den...

http://mobile.bostonacoustics.com/manuals/CarSubMan.pdf

Ahh bättre bild här

http://www.carreview.com/mfr/boston-acoustics/subwoofers/PRD_97523_1808crx.aspx

Och titta där var ju mitt gamla 6.5" framsystem

http://www.carreview.com/mfr/boston-acoustics/speakers/PRD_97526_1805crx.aspx

Ren högtalarporr, hade glömt att 6.5" mellanbasarna också hade helt galna korgar.




http://mobile.bostonacoustics.com/car/car_product.aspx?category_id=17&family_id=137&product_id=403


Och soundstreams förstärkare har inte ändrat sig ett dugg, jag ägnade 4 veckor i usa åt att provlyssna alla bilförstärkare jag kunde hitta år 1992 ungefär och plockade hem en 2x100W klass A förstärkare motsvarade dessa:

http://www.soundstream.com/AudioProducts/Amplifiers/reference.htm

Ahh här är ju bilder på min gamla Class A 100, porr porr porr :)
http://ampguts.com/gallery/showphoto.php?photo=6903&title=soundstream-class-a-10&cat=1752
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok, så vad betyder de andra 200w den kan spela då? Står såhär på hemsidan:
Max. effekt: 4x120 Watt RMS (4x200 W PMPO)
Max. effekt (bryggat): 2x240 Watt (2x400 W PMPO)
Lågpassfilter: 50 - 250 Hz
Högpassfilter: 50- 509 Hz
Low boost: 0-6-12 dB (40 Hz)
Frekvensomfång: 20 Hz-40 kHz
Mått BxHxD i mm: 320 x 55 x 260
Så som du beskriver det låter det ju som att det låter skit på maxnivå, men om 120 w inte är max då? Förstår inte riktigt sånt här... Vad är skillnaden mellan de 120 och de 200, och var låter det bra?

Jag har RCA-utgångar, men bara en. och högtalarna drivs ju av vanliga högtalarkablar... Vet inte vad jag kan göra med denna enda RCA-port?:va
Och hur kan jag få mindre impedans om jag parallelkopplar?:va Borde inte motståndet öka med fler komponenter?
Det står något om 8 ohm på det där kopplingsschemat jag refererade till innan, dubblas inte impedansen då menar du eller?:va

Ok, så jag ska köra på det här steget ändå?

Tack för hjälp allihop!

RMS är max vad man kan klämma ur steget kontinuerligt utan att bry sig om ljudkvaliteten. Blir ganska höga och orealistiska siffror då man inte kommer att stå ut med ljudkvaliteten.
PMPO är max vad man kan klämma ur steget i en kort strömstöt. Dvs vad klarar steget av att ge ut om det bara måste orka i några millisekunder. Ännu mer orealistisk siffra.

Bryggad effekt innebär att dom tagit dom fyra utgångarna som ditt steg har och bryggat ihop dom två och två så att det blir ett tvåkanals slutsteg istället.

4*120W RMS är fullt tillräckligt för en bil så det behöver du inte oroa dig för.

Lågpassfilter använder du om du vill koppla till en baslåda. Då tar steget bort höga frekvenser som en baslåda ändå aldrig kan återge.
Hägpass är motsatsen. Släpper bara igenom höga frekvenser. Då tar man bort basen till småhögtalarna.

Alla slutsteg och förstärkare låter skit när dom pressas lite för hårt. Effektangivelserna är bara ett mått på hur mycket steget orkar med. Olika angivelser är olika optimistiska. RMS är relativt optimistisk men en av dom vanligare att använda på lite billigare stereoprylar. Detta för att det blir högre siffror på effekten och dom flesta vet inte skillnaden på siffrorna. Dyrare märken anger aldrig RMS utan anger kontinuerlig effekt enligt IEC normer med en maximal distorsion på kanske 0,02% eller något sådant alternativt dynamisk effekt som anger hur mycket man kan klämma ur med en typisk musiksignal. Då har dom angett en siffra för hur högt man faktiskt kan spela med bra ljudkvalitet men en förstärkare som kanske grejar 40W kontinuerligt enligt IEC 8Ohm med 0,02% distorsion skulle kanske märkas med mer än dubbla effekten om man angav RMS istället.

Det steg du pratar om räcker gott och väl till för en bil så länge som du inte tänker tävla i billjud.

Bara en RCA utgång? Du menar inte ett par då? Har man lågnivåutgång på stereon brukar det vara en för höger och en för vänster. (en röd och en som är vit eller svart). Är det inte två RCA kontakter så är det troligen inte lågnivåutgång.

Har du ett par utgångar från stereon så köper du sladdar med RCA kontakter på i valfri prisklass. Finns billiga som ändå funkar på exempelvis Jula eller liknande. Sen kopplar du RCA utgången på stereon till RCA ingång på steget. Sen kopplar du högtalarna till högtalarutgången på steget. Då får du mer effekt.

Har du inte lågnivåutgång på stereon så är det bara högtalarutgången där som du kan använda. Har steget då högnivåingång så använder du den annars får du omvandla signalen till lågnivå.

Motståndet kan öka eller minska med fler komponenter beroende på hur du kopplar. Jämför med slangar exempelvis. Om du lägger två slangar bredvid varandra så kommer du ju att få igenom dubbelt så mycket vatten med samma tryck. Dvs halva motståndet.
Högre motstånd får du om du seriekopplar högtalarna. Det är i många fall bättre men kan leda till att du inte kan utnyttja steget fullt ut. I och för sig är det sällan ett problem för det innebär att du minskar risken för att bränna högtalarna också.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du har 4st rca på stereon så kan du dra 4 kablar till slutsteget om det är ett slutsteg som har minst 4 kanaler. Eller till två separata slutsteg. Fördelen är att då fungerar stereons "fader" så att du kan balansera ljudet framåt/bakåt i bilen och inte bara höger/vänster. Finns även separata "lådor" du kan köpa till och koppla mellan stero och slutsteg om den saknar fader och du önskar den funktionen.

Sedan kan man börja blanda in delningsfilter, digitalprocessorer, equalizers osv för att utnyttja olika högtalares typ/egenskaper/placering optimalt...

Men i ditt fall handlar det mest om att läsa bruksanvisningen till slutsteget och använda dess eventuella inbyggda hög/lågpassfilter för att avlasta bastonerna från dina små högtalare och istället använda subwoofern för dessa.

Jag gillar att dela lågt, runt 80Hz, men då krävs fina högtalare utöver subwoofern, med t.ex 6.5" mellanbas, 4" mellanregister och 1" diskant med neodymmagneter och dyra komponenter i delningsfiltret mellan dom. Och ett par goa 12" basar. Jag körde med Boston Acoustics högtalare på den tiden, dom blev dock uppköpta och den serien högtalare finns nog inte mer. MB Quart gjorde fina högtalare som jag gillade med.

Hmm i ditt fall blir det nog att dela på t.ex. 120-150Hz och stå ut med att subwofern avslöjar sig mer än vad man egentligen vill.


Usch nu börjar jag bli sugen på att bygga billjud igen, hade glömt hur kul det var...

Ok... Men nu har jag ju bara ett par kontakter... Räcker det bara till två högtalare då eller kan man bryta isär det med 1-2-adaptrar? Eller kan jag köra två sladdar in i och fyra ut ur slutsteget? Går det att få igång fyra högtalare med bara två RCA-kontakter från stereon?

Allt det där låter på tok för avancerat för mig, är det något jag måste börja meckla med?
Det här är som sagt ett extremt budgetbygge, ska inte tävla eller någonting och är ingen audiofil. Vill bara ha ett sjyst sound som man som glad amatör står ut med när man spenderar timtal i sträck i bilen.

Det kit jag hade tänkt köpa ser ut såhär:

http://www.netonnet.se/art/bil-och-...-kanals-slutsteg/denver-cap-4100/116751.4698/
http://www.netonnet.se/art/bil-och-...hogtalare-5_25-tum/Sony-XS-F1326/119614.4693/
http://www.netonnet.se/art/bil-och-...lhogtalare-6x9-tum/Sony-XS-F6926/119615.4695/
Och så eventuellt följande bas också, om jag kan driva alltihop:
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/bilbasar/baselement/Hertz-DS3001/119574.4699/

Det står att högtalarna klarar ner till 60 resp 40 hertz och att basen klarar 28-300. Är det vettigt? Kan jag driva allt detta med det slutsteget? Det står i manualen att steget klarar två ohm, borde inte det innebära att jag kan paralellkoppla och driva de två större högtalarna samt basen ihop på två kanaler och de små högtalarna på resterande två kanaler för sig?

RMS är max vad man kan klämma ur steget kontinuerligt utan att bry sig om ljudkvaliteten. Blir ganska höga och orealistiska siffror då man inte kommer att stå ut med ljudkvaliteten.
PMPO är max vad man kan klämma ur steget i en kort strömstöt. Dvs vad klarar steget av att ge ut om det bara måste orka i några millisekunder. Ännu mer orealistisk siffra.

Bryggad effekt innebär att dom tagit dom fyra utgångarna som ditt steg har och bryggat ihop dom två och två så att det blir ett tvåkanals slutsteg istället.

4*120W RMS är fullt tillräckligt för en bil så det behöver du inte oroa dig för.

Lågpassfilter använder du om du vill koppla till en baslåda. Då tar steget bort höga frekvenser som en baslåda ändå aldrig kan återge.
Hägpass är motsatsen. Släpper bara igenom höga frekvenser. Då tar man bort basen till småhögtalarna.

Alla slutsteg och förstärkare låter skit när dom pressas lite för hårt. Effektangivelserna är bara ett mått på hur mycket steget orkar med. Olika angivelser är olika optimistiska. RMS är relativt optimistisk men en av dom vanligare att använda på lite billigare stereoprylar. Detta för att det blir högre siffror på effekten och dom flesta vet inte skillnaden på siffrorna. Dyrare märken anger aldrig RMS utan anger kontinuerlig effekt enligt IEC normer med en maximal distorsion på kanske 0,02% eller något sådant alternativt dynamisk effekt som anger hur mycket man kan klämma ur med en typisk musiksignal. Då har dom angett en siffra för hur högt man faktiskt kan spela med bra ljudkvalitet men en förstärkare som kanske grejar 40W kontinuerligt enligt IEC 8Ohm med 0,02% distorsion skulle kanske märkas med mer än dubbla effekten om man angav RMS istället.

Det steg du pratar om räcker gott och väl till för en bil så länge som du inte tänker tävla i billjud.

Bara en RCA utgång? Du menar inte ett par då? Har man lågnivåutgång på stereon brukar det vara en för höger och en för vänster. (en röd och en som är vit eller svart). Är det inte två RCA kontakter så är det troligen inte lågnivåutgång.

Har du ett par utgångar från stereon så köper du sladdar med RCA kontakter på i valfri prisklass. Finns billiga som ändå funkar på exempelvis Jula eller liknande. Sen kopplar du RCA utgången på stereon till RCA ingång på steget. Sen kopplar du högtalarna till högtalarutgången på steget. Då får du mer effekt.

Har du inte lågnivåutgång på stereon så är det bara högtalarutgången där som du kan använda. Har steget då högnivåingång så använder du den annars får du omvandla signalen till lågnivå.

Motståndet kan öka eller minska med fler komponenter beroende på hur du kopplar. Jämför med slangar exempelvis. Om du lägger två slangar bredvid varandra så kommer du ju att få igenom dubbelt så mycket vatten med samma tryck. Dvs halva motståndet.
Högre motstånd får du om du seriekopplar högtalarna. Det är i många fall bättre men kan leda till att du inte kan utnyttja steget fullt ut. I och för sig är det sällan ett problem för det innebär att du minskar risken för att bränna högtalarna också.

Ok, jag förstår. Ingenting att gå på alltså. Men vad ska man gå på då?

Ok, förstår.

Låter bra det:tummenupp

Ok, är det enkelt att ställa in? Om nu basen ändå inte kan spela upp de höga frekvenserna, varför är det då önskvärt att plocka bort dem?

Ok, så vad tror du att det här steget har i kontinuerlig effekt på ett ungefär? Tillräckligt? Jag vill som sagt inte dunka på som fan, jag vill kunna vistas i bilen samtidigt som det spelar:näsblod

Det låter ju ganska hoppfullt då då:)

Jo, givetvis menar jag ett par. En vit och en röd tror jag att det är (syns i manualen om du orkar ladda ner den, länk i första inlägget). Ledsen att jag uttryckte mig klumpigt.

Ok, men hur ska jag koppla för att få fyra högtalare då? Behöver jag bara en RCA-kabel in och kan sen dra hur många som helst ut ur steget eller måste jag ha lika många in som ut?

Ok, jag förstår.
Så hur föreslår du att jag ska koppla om jag vill ha både de fyra vanliga högtalarna och en bas? Steget är som sagt stabilt ner till två ohm på stereokoppling, innebär det att jag kan paralellkoppla eller ska jag seriekoppla ändå? Hur mycket förlorar jag på seriekoppling?
 
Last edited:

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Ort
Luleå
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Bara en RCA utgång? Du menar inte ett par då? Har man lågnivåutgång på stereon brukar det vara en för höger och en för vänster. (en röd och en som är vit eller svart). Är det inte två RCA kontakter så är det troligen inte lågnivåutgång.

Det är inte alls ovanligt med HU:s som bara har en (mono) lågnivåut. De allra enklaste modellerna brukar ha en som endast är tänkt att använda för sub.

Om så är fallet så rekommenderar jag ett steg med högnivå-ingång eller en skaplig hög- till lågnivå-adapter.

Ett bra slutsteg som inte kostar skjortan för den som vill ha slutsteg för såväl högtalarna som basen är DLS CA51. Där har du ett riktigt fint 5-kanalssteg med högnivåingång och autostart så du slipper remoten. Vill du ha mer så kan du ju alltid köpa mina Rockford Fosgate Power-grejor som inte direkt kommit till användning. :tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är inte alls ovanligt med HU:s som bara har en (mono) lågnivåut. De allra enklaste modellerna brukar ha en som endast är tänkt att använda för sub.

Om så är fallet så rekommenderar jag ett steg med högnivå-ingång eller en skaplig hög- till lågnivå-adapter.

Ett bra slutsteg som inte kostar skjortan för den som vill ha slutsteg för såväl högtalarna som basen är DLS CA51. Där har du ett riktigt fint 5-kanalssteg med högnivåingång och autostart så du slipper remoten. Vill du ha mer så kan du ju alltid köpa mina Rockford Fosgate Power-grejor som inte direkt kommit till användning. :tummenupp

Jag har två stycken i alla fall, fast faktum är att det bara står "bakre utgång" i manualen... Ingenting om lågnivå... Men det kanske är så att alla RCA-utgångar är lågnivå, eller?

Jag har faktiskt beställt två stycken adaptrar:
http://cgi.ebay.co.uk/High-Level-Sp...cles_Terminals_Cabling_ET&hash=item3c9a9fde02
Mest för att kunna välja inkopplingssätt. Tror du att de funkar? Såg exakt samma prylar (fullständigt identiska) på blekinge bilradio, fast något dyrare där:
http://www.blekingebilradio.se/product.html/hog-lag-omv-pc1-610?category_id=737
Borde väl funka?

Det såg ut som ett sjyst steg, fast det kostade 3500 kr på blekinge bilradio... Det är skjortan för min del, åtminstone om man jämför med 600 kr för det här steget jag tittat på. Kom ihåg, det här är ett budgetprojekt. Så så länge du inte ska ha småpotatis för dina prylar så tror jag tyvär inte att det är intressant:D
 
Last edited:

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Ort
Luleå
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Jag har två stycken i alla fall, fast faktum är att det bara står "bakre utgång" i manualen... Ingenting om lågnivå... Men det kanske är så att alla RCA-utgångar är lågnivå, eller?

Jag har faktiskt beställt två stycken adaptrar:
http://cgi.ebay.co.uk/High-Level-Sp...cles_Terminals_Cabling_ET&hash=item3c9a9fde02
Mest för att kunna välja inkopplingssätt. Tror du att de funkar? Såg exakt samma prylar (fullständigt identiska) på blekinge bilradio, fast något dyrare där:
http://www.blekingebilradio.se/product.html/hog-lag-omv-pc1-610?category_id=737
Borde väl funka?

Det såg ut som ett sjyst steg, fast det kostade 3500 kr på blekinge bilradio... Det är skjortan för min del, åtminstone om man jämför med 600 kr för det här steget jag tittat på. Kom ihåg, det här är ett budgetprojekt. Så så länge du inte ska ha småpotatis för dina prylar så tror jag tyvär inte att det är intressant:D

Ok, ja, då är mitt tips att kika efter något äldre DLS-steg på blocket. Den serien som förr hette Classic och ser ut typ såhär är i mångt och mycket likvärdig med slutstegen ur den serie som det slutsteg jag tipsade om tidigare (DLS CA51). En generell tumregel är att watt-angivelserna sällan är lämpliga att använda för att jämföra olika slutsteg.

Det är troligen lågnivåutgångar om det är RCA-kontakter och har du två så är det antagligen en höger- och vänsterkanal. Dessa kan du sedan dela upp med en RCA-split så får du två högerkanaler och två vänsterkanaler. Du kommer inte att kunna fadea med din HU, men du kan styra det med gainen på slutsteget istället.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ok, ja, då är mitt tips att kika efter något äldre DLS-steg på blocket. Den serien som förr hette Classic och ser ut typ såhär är i mångt och mycket likvärdig med slutstegen ur den serie som det slutsteg jag tipsade om tidigare (DLS CA51). En generell tumregel är att watt-angivelserna sällan är lämpliga att använda för att jämföra olika slutsteg.

Det är troligen lågnivåutgångar om det är RCA-kontakter och har du två så är det antagligen en höger- och vänsterkanal. Dessa kan du sedan dela upp med en RCA-split så får du två högerkanaler och två vänsterkanaler. Du kommer inte att kunna fadea med din HU, men du kan styra det med gainen på slutsteget istället.

Ok, så denversteget jag tittat ut är inte bra? Ens för amatörer så att säga?

Ok! Så det är bara att grena upp så kan jag driva två par högtalare? Soft:tummenupp
 
Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

Top