Biltema = kanontema!

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Nyfiken, är det ngn som har erfarenhet av Biltemas integralhjälm?
Vet att man borde akta sig och definitivt inte tumma på kvaliten vad gäller hjälmen men såg faktiskt en trafikskola som hade köpt in sig på ett lager. Kanske säger mer om trafikskolan än själva hjälmen?
Provade hjälmen som hastigast i somras och den kändes åtminstone helt ok, D-ringar och stumt mellan skal och inner-dämpning.
Kom igen nu, någon måste ju ha köpt och provat hjälmen, kanske t.o.m kört breakedans på huvudet med den? :hjälm

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Jag kommer köpa biltema hjälm och ryggskydd när någon polare vill med på en kort tur. Får se vad de säger om de åker av?! :D

podde

Live fast, ride hard!
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
KTM Superduke-07
Någon som har biltemas bromsvätska i hojen o kört hårt (bana)??

labben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Kawasaki ZX10R 04
Jag har hört rykten om att oljan som biltema säljer är Statoil som gör. Så om det rytet stämmer är det ju verkligen ingen skit olja.

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Fast biltemas racingolja är ju 10W-40, men det kanske inte är exakt samma olja..?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nyfiken, är det ngn som har erfarenhet av Biltemas integralhjälm?
Vet att man borde akta sig och definitivt inte tumma på kvaliten vad gäller hjälmen men såg faktiskt en trafikskola som hade köpt in sig på ett lager. Kanske säger mer om trafikskolan än själva hjälmen?
Provade hjälmen som hastigast i somras och den kändes åtminstone helt ok, D-ringar och stumt mellan skal och inner-dämpning.
Kom igen nu, någon måste ju ha köpt och provat hjälmen, kanske t.o.m kört breakedans på huvudet med den? :hjälm

Ur skyddshänseende är det med största säkerhet inget fel på den. Den är ju godkänd enligt ECE R22/05. så ur det perspektivet skulle jag inte tveka att köpa en sådan.
Jag har dock en anna hjälm av andra skäl.
Dels för att det bor en liten posör även i mig men också för att den största delen av tiden en hjälm används så krashar man den inte mot asfalt, stolpar och annat utan man sitter på hojen och kör utan olyckor. Och då är saker som ventilation, komfort, brus, pinlock och en massa annat av betydelse. Kanske är det också så att visiret är av annan kvalitet så att det blir repigt fortare, jag vet inte. Å andra sidan såg jag att nya visir till den kostade typ ingenting.

Jag funderar dock att köpa en sådan hjälm bara för att ha ifall någon vill åka med. den är ju tillräckligt billig för att ha som "bara utifall att" hjälm.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Tjinaprylar.
Undrar hur många barnhänder som gått åt för att tillverka den där?

Nog lika många som för alla andra grejer man köper billigt men dom måste tjäna pengar för att äta dom med.

håller med nån kärring som svarade på dagens fråga i typ aftonbladet..

-Vad tycker du om barnarbete?
S: jag tycker det är helt förkastligt, barn har ingen känsla för kvalité!!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast biltemas racingolja är ju 10W-40, men det kanske inte är exakt samma olja..?

Nej det är inte alls samma olja, men frågan var ju om Statoils oljor är bra. Då tog jag ett exempel på en Statoil-olja som är poppis till bensin- och alkoholmotorer i båt-, ban- och dragracingen.

Racingway 25W-50 är ju inte Jaso-godkänd så den går inte att hälla i hojar där koppling och växellåda smörjs av motoroljan. Funkar däremot bra till HD. Den har inga additiver som kan svimma. Består bara av en temperaturstabil basolja.

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Reklamerade min 530-kedja idag. Den slutade aldrig att sträcka sig. Efter 200mil gick den att lyfta duktigt från kuggarna. Kedjan fungerar säkert bra på en effektsvagare hoj men inte på min.
Som vanligt inget snack, bara att lämna in och få pengarna tillbaka när man inte är nöjd:tummenupp .

/Ingvar

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...