Biltema = kanontema!

jumpsuit

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Hoj
en grön
köpte ett par handskar där. har ju inte klotat än med dom så veet inte hur säkra dom är. riktigt skön passform dock!

gibbles

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
många
Denna tråd är för bra för att somna in. Väcker liv i den med lite kedjerengöringstips.

Kedjeborsten (denna) tillsammans med fotogen (t.ex. denna). Dra ett tiotal varv och doppa borsten i fotogenet regelbundet. Eftertorka med papper.

En kartongskiva mellan kedjan och bakfälgen förhindrar stänk på fälgen.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
kör numer med denhär i crosshojen

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1684&iItemId=91166

efter att ha läst lite om biltemas 10w40 olja och klassificeringar, så beslöt jag att kolla upp även 2-taktsoljan.

jaso FC och ISO-EGD gör att den kvalar in emellan efl's halvsyntet (jaso FC, ISO-EGC) 119:-/liter och Elf's helsyntet (jaso FD, ISO-EGD) 159:-/liter

så för 59:-/liter ser biltema oljan väldigt prisvärd ut :tummenupp

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
köpte biltemas depåstöd fram och bak igår, ska montera loss båda hjulen ikväll så jag återkommer om vad jag tycker om dem men jag ser inget jag kan klaga på än iaf.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
köpte biltemas depåstöd fram och bak igår, ska montera loss båda hjulen ikväll så jag återkommer om vad jag tycker om dem men jag ser inget jag kan klaga på än iaf.

Jag tyckte framstödet var alldeles för svajigt så det kommer ersättas av ett kvalitetsstöd så fort plånboken tillåter. Bakstödet har jag ingen aning om.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
jag vill gärna höra mer om deras bromsbelägg!!

Vad jag hört, inte vågat testa och vill inte testa, är att dom är stenhårda. Håller en evighet men kan ta på skivorna. Kör man aktivt och bana ibland vette tusan om det är värt några 100 spänn i förtjänst...
Dom är nog inte kassa men mycket handler om hur du kör och använder bromsen. Normal körning, lagligt och med framförhållning i trafiken...då tror jag dom funkar alldeles utmärkt.
Tror Galfers billigare ligger på 450kr/sida och håller bra, dumt att snåla på den viktigaste säkerhetsgrejen kanske..

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
En sån röd :)
Har inte hunnit testa så mkt bilbuttriks prylar till hojen men vi slipar ganska mkt metall i verkstan å hitta deras sliprondeller till vinkelslip. Ett kit med 4 rondeller + en stålborste för 99 spänn, vi köpte 5 pkt nästa gång vi va där. Helt suveränt !

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Bakstödet 82-330, kedjeborsten 82-404, Tankskyddet 82-305, fjäderkroken 82-332, framhjulsadaptern 82-419, Oljenivåmätaren 82-399, MC-oljan Racing 10W–40 36-437, Batteri 80-816, Kapell 82-1303, Hylsnyckelsats 10-287.
Alla dessa får godkänt betyg och fyller sin funktion.
En gammal momentnyckel 1/4 tum 6- 24Nm för 200:- bara fungerar och fungerar.
Biltema är inte bara skit men man måste ha klart för sig att man får vad man betalar för och vissa saker är onödigt att betala mer för. Jag har handlat delar sedan 80-talet när de bara hade butik i Linköping och postorder. Än så länge har det fungerat.

Jag tyckte framstödet var alldeles för svajigt så det kommer ersättas av ett kvalitetsstöd så fort plånboken tillåter. Bakstödet har jag ingen aning om.

Jag kan befria dig från det för en rimlig peng, säg bara till jag har ingen brådska.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag kan befria dig från det för en rimlig peng, säg bara till jag har ingen brådska.

Du har ju hjälpt mig två gånger med packboxar varav en gång akut, så sväng förbi vid tillfälle så får du det utan en spänn.

P.S. Har nu eget packboxverktyg, så du kommer slippa fler utryckningar av den anledningen D.S.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
köpte ett par handskar där. har ju inte klotat än med dom så veet inte hur säkra dom är. riktigt skön passform dock!

Min bror har vurpat med ett par sådana på, och efter att ha sett hur de handskarna hanterade en kortare glidning mot asfalt kan jag verkligen inte rekommendera dem.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Du har ju hjälpt mig två gånger med packboxar varav en gång akut, så sväng förbi vid tillfälle så får du det utan en spänn.

P.S. Har nu eget packboxverktyg, så du kommer slippa fler utryckningar av den anledningen D.S.

Jag svänger gärna förbi så småningom. Dock måste det nog bli bil då om man ska få med sig stödet. Jag har fler verktyg som kedjenitverktyg mm om det skulle knipa.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Köpte ett svart crossstyre och upptäckte när jag kapade det till rätt längd att det är inte eloxerat utan bara lackat.

Det duger kanske till en gathoj men på en crosshoj lär det ju bli fult djäkligt fort.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Bike hade ett test av handskar för inte så länge sedan och där var Biltemas handskar med hårda skydd med. Om jag inte missminner mig så klarade dom sig riktigt bra. Faktiskt bättre än många av dom etablerade märkena med långt högre prislapp.

Min bror har vurpat med ett par sådana på, och efter att ha sett hur de handskarna hanterade en kortare glidning mot asfalt kan jag verkligen inte rekommendera dem.

Fast utan att ha utsatt ett par av annat märke för exakt samma sak kan man ju inte säga något. Det finns ju inget som säger att ett par handskar av annat märke klarat det bättre eller sämre.
I Bikes Test av handskar fick i alla fall deras handskar med hårda skydd riktigt bra resultat.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Racehandskarna har jag kraschat med i relativt hög hastighet på asfalt och dom överlevde fint.

Vilka handskar var det brossan din kraschade?

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09

det står visserligen att framstödet bör användas ihop med bakstödet. men jo det lär inte vara det absolut stabilaste depåstöden som finns men priset är ju verkligen därefter. lär inte använda mina stöd särskilt jätteregelbundet så dessa passar nog mig rätt bra.

Vad jag hört, inte vågat testa och vill inte testa, är att dom är stenhårda. Håller en evighet men kan ta på skivorna. Kör man aktivt och bana ibland vette tusan om det är värt några 100 spänn i förtjänst...
Dom är nog inte kassa men mycket handler om hur du kör och använder bromsen. Normal körning, lagligt och med framförhållning i trafiken...då tror jag dom funkar alldeles utmärkt.
Tror Galfers billigare ligger på 450kr/sida och håller bra, dumt att snåla på den viktigaste säkerhetsgrejen kanske..

kör ju iaf inte bana med hojen även om jag inte kör toklugnt jämt runt i stan. annars är det rätt sällan jag hoppar på frambromsen hårdare än vanligt, blir inga stoppies direkt. så jag misstänker att biltemas belägg duger bra för mig.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
det står visserligen att framstödet bör användas ihop med bakstödet. men jo det lär inte vara det absolut stabilaste depåstöden som finns men priset är ju verkligen därefter. lär inte använda mina stöd särskilt jätteregelbundet så dessa passar nog mig rätt bra.

Jag har ett "929-stöd" bak redan, och biltemas framstöd lyfter högre än bak, vilket ökar belastningen på framstödet som redan är lite klent i konstruktionen.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024