Biltema = kanontema!

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Någon som testat biltemas kedjeverktyg?

har köpt nytt drivpaket, men har inte bästämt mig om jag skall lämna in den eller köpa verktygssatsten och göra det själv.

Jag har Biltemas kedjeverktyg. Funkar mycket bra faktiskt. Känns rejält och hållbart.

Klart värt pengarna!
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Vill gärna ha svar på det med ska byta mitt fram i höst nu. Btw kör med biltemas kedjesmörj och det funkar fin fint :p

Jag andvände biltema kedjesmörj först men jag tyckte det var skit. hela bakfäljen blev svart av det när man körde. andvänder castrol nu, mycket bättre.

Jag har Biltemas kedjeverktyg. Funkar mycket bra faktiskt. Känns rejält och hållbart.

Klart värt pengarna!

Okej. få väll bli att man köper ett sådan då.

är det svårt att andvända?
 
Last edited:

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Möjligt att det finns ett inlägg om detta, men jag orkar inte kolla igenom varenda inlägg på varje sida för att leta efter det så jag frågar bara här :gnissla)

Någon som testat biltemas mc-batterier? Funderar på att köpa ett till KTMen för original kostar ju nästan 1000:- mer :näsblod
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Möjligt att det finns ett inlägg om detta, men jag orkar inte kolla igenom varenda inlägg på varje sida för att leta efter det så jag frågar bara här :gnissla)

Någon som testat biltemas mc-batterier? Funderar på att köpa ett till KTMen för original kostar ju nästan 1000:- mer :näsblod

Dom fungerar alldeles utmärkt. I alla fall med tanke på priset som du nämner.
 

Ozzi

Guest
Möjligt att det finns ett inlägg om detta, men jag orkar inte kolla igenom varenda inlägg på varje sida för att leta efter det så jag frågar bara här :gnissla)

Någon som testat biltemas mc-batterier? Funderar på att köpa ett till KTMen för original kostar ju nästan 1000:- mer :näsblod

Finns "tusen" trådar i ämnet, kan bli bra o kan bli bajs, vad har du att förlora "typ" en trehundring, dock inget kul att stå en mil ut i skogen o det pajar. DU väljer.:D
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Möjligt att det finns ett inlägg om detta, men jag orkar inte kolla igenom varenda inlägg på varje sida för att leta efter det så jag frågar bara här :gnissla)

Någon som testat biltemas mc-batterier? Funderar på att köpa ett till KTMen för original kostar ju nästan 1000:- mer :näsblod

Hade ett på min förra hoj och på den jag har satt det ett på när jag köpte den. Har funkat kanon! Dock kan du ha oturen att få ett batteri som inte är fullladdat har jag hört, men då är det bara att byta. Tror inte jag sett någon här på forumet som varit missnöjd med sitt biltema-batteri heller.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Möjligt att det finns ett inlägg om detta, men jag orkar inte kolla igenom varenda inlägg på varje sida för att leta efter det så jag frågar bara här :gnissla)

Någon som testat biltemas mc-batterier? Funderar på att köpa ett till KTMen för original kostar ju nästan 1000:- mer :näsblod
Har själv köpt 2 batterier på biltema och det var inga problem med dessa. En annan kompis köpte ett av dom med lite mer ampere och har varit kanonnöjd. En tredje har haft problem med ett urkokat batteri vid färd, vet inte om det är batteriet eller laddningen. Men det är väl sannolikt batteriet.

Ska man summera så är det helt okej batterier till det priset, svavelsyrabatterier med bly är ju inte precis "rocketscience". Jag skulle inte tveka om att köpa biltemabatteri igen. (ett års garanti dessutom)
 

SvanteMannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Stockholm, Huddinge
Hoj
Duke -08
Köpte mig en biltema cykel. Ni vet, två hjul utan motor. En provrepa och 3 ggr med hundarna. Funkar helt ok än så länge. Alla växlar justerade från fabrik, bara å sätta dit styre, pedelar och framhjul och trampa som en dåre.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Köpte mig en biltema cykel. Ni vet, två hjul utan motor. En provrepa och 3 ggr med hundarna. Funkar helt ok än så länge. Alla växlar justerade från fabrik, bara å sätta dit styre, pedelar och framhjul och trampa som en dåre.

1 2 3
på den fjärde ska de ske :D
 

Lord Belial

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Vänersborg
Hoj
2014 Yamaha MT-07
Ryggskydd, helt kanon med tanke på priset. "Racer"-handskar också jäkligt bra för sitt pris, men skydden över knogarna är ganska hårda så det är ömma knogar ett tag innan handskarna hunnit mjuka upp sig.
Har även kört olja, filter osv och det har vart bra. MC-kapell köpte jag och det är bra, men som andra sa, lite stora. Har säkert köpt mer grejer, men kommer inte ihåg nu :)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ryggskydd, helt kanon med tanke på priset. "Racer"-handskar också jäkligt bra för sitt pris, men skydden över knogarna är ganska hårda så det är ömma knogar ett tag innan handskarna hunnit mjuka upp sig.
Har även kört olja, filter osv och det har vart bra. MC-kapell köpte jag och det är bra, men som andra sa, lite stora. Har säkert köpt mer grejer, men kommer inte ihåg nu :)



En stilla fundering. Vad grundar du på att ryggskyddet är "helt kanon" ?
Har du krashad med det? har du krashat med det är än en gång? har du krashat med andra ryggskygg och har något att jämnföra med?
Vill inte låta snorkig. Men väldigt många uttalar sig om skydd hit o dit som är så bra men väldigt få krashar hårt nog att få reda på det. Så min fråga är vad grundar du det på?
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

Lord Belial

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Vänersborg
Hoj
2014 Yamaha MT-07
En stilla fundering. Vad grundar du på att ryggskyddet är "helt kanon" ?
Har du krashad med det? har du krashat med det är än en gång? har du krashat med andra ryggskygg och har något att jämnföra med?
Vill inte låta snorkig. Men väldigt många uttalar sig om skydd hit o dit som är så bra men väldigt få krashar hårt nog att få reda på det. Så min fråga är vad grundar du det på?

sorry att jag inte var tillräckligt utförlig :) Jag tänkte allt förklara vad jag menade, men så kom jag på allt annat jag hade handlat så jag glömde det... Jag har aldrig kraschat, utan det jag menade var endast ur bekvämlighetssynpunkt. Hörde av en annan att ryggskydden skulle vara väldigt varma och obekväma, dock upplevde jag det varken som varmt eller obekvämt utan det sitter gött.
Bra att du påpekade det så det inte blev några missförstånd :banana
Jag ber om ursäkt.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
har aldrig kraschat, utan det jag menade var endast ur bekvämlighetssynpunkt. Hörde av en annan att ryggskydden skulle vara väldigt varma och obekväma, dock upplevde jag det varken som varmt eller obekvämt utan det sitter gött.

Bra svar.
Tycker man ska rekomendera skydd av rätt anledning. Dock jag tror säkert biltemas ryggskydd har ett fullgott godkänt skydd.
Jag kör själv på ett Lite ryggskydd från lidl. Har krashat i det och de har skyddat mig väldigt bra. Och prislappen på det var drygt 300spänn. :tummenupp
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Möjligt att det finns ett inlägg om detta, men jag orkar inte kolla igenom varenda inlägg på varje sida för att leta efter det så jag frågar bara här :gnissla)

Någon som testat biltemas mc-batterier? Funderar på att köpa ett till KTMen för original kostar ju nästan 1000:- mer :näsblod


Japp köpte ett till min BMW 1200 GSA , funkar klockrent.Gel för 499 kr mot orginal 1400-1800 kr.
Biltema :yoparty
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Bra svar.
Tycker man ska rekomendera skydd av rätt anledning. Dock jag tror säkert biltemas ryggskydd har ett fullgott godkänt skydd.
Jag kör själv på ett Lite ryggskydd från lidl. Har krashat i det och de har skyddat mig väldigt bra. Och prislappen på det var drygt 300spänn. :tummenupp
Nu hittar jag inte länken, men de testade ju biltemas skydd. Alla världen var bra utom ett eftersom testutrustningen gjorde ett slag utanför skyddet.

Detta skulle ha berott på en felmärkning i skyddets storlekskategori. dvs att dom testade enligt large-mallen trots att skyddet fysiskt hade yttermått som small eller medium.

Min slutsats är en att om man bara fysiskt provar skyddet på plats, så man säkerställer att det skyddar rätt område. Så borde skyddet vara fullgott.

Sedan testar dom iof bara hur väl skydden dämpar slag, på detta var ju biltema ypperligt. Men ibland har jag funderat på om det är skillnad hur väl skydden står emot vassa föremål? (skarp vass stenkant ex.)
Skulle bara alla slag hamnat inom zonen så hade biltemas ryggskydd klarat skyddsklass 2, dvs den högre.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nu hittar jag inte länken, men de testade ju biltemas skydd. Alla världen var bra utom ett eftersom testutrustningen gjorde ett slag utanför skyddet.

Detta skulle ha berott på en felmärkning i skyddets storlekskategori. dvs att dom testade enligt large-mallen trots att skyddet fysiskt hade yttermått som small eller medium.

Min slutsats är en att om man bara fysiskt provar skyddet på plats, så man säkerställer att det skyddar rätt område. Så borde skyddet vara fullgott.

Sedan testar dom iof bara hur väl skydden dämpar slag, på detta var ju biltema ypperligt. Men ibland har jag funderat på om det är skillnad hur väl skydden står emot vassa föremål? (skarp vass stenkant ex.)
Skulle bara alla slag hamnat inom zonen så hade biltemas ryggskydd klarat skyddsklass 2, dvs den högre.



Givetvis, vem köper skyddsutrustning utan att prova den?:va Det är inte klokt.
Tror som sagt, att eftersom det uppfyller vissa standardnormet och kriterier kan man nog lita på ett fullgott skydd. Men vad vet jag, har aldrig provat ett. Och sen vill jag gärna krasha med grejjerna själv innan jag uttalar mig om dem :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top