Biltema = kanontema!

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Att det blandar sig betyder ju inte att det fungerar som det ska. Pallar O-ringar osv? Smörjegenskaper? Känsla?


För att 5.1 tål högre temperatur. Jag upplever att bromsverkan blir ojämn vid aktiv körning, men det kanske beror på beläggen...

Sorry, missuppfattade helt. Naturligtvis ska du köra 5.1 rätt igenom.
Fick för mig att du ville blanda DOT4 och 5.1, tyckte det lät onödigt med tanke på vilket litet arbete och liten kostnad det är att byta vätskan helt.

:glömdet

Edit: Oljämn bromsverkan vid inspirerad körning beror nog snarare på fading än vätskan. Har kokat vätskan vid ett tillfälle och då försvann bromsverkan helt och direkt. MYCKET obehagligt, höll på att dra in i röven på ett LGF.
 
Last edited:

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Hur är deras mc-olja?
Någon ni kan rekomendera?
Hojen den skall vara till är en zx10r, (Byte inför avställning)..

//Adam
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Fungerar! Läs Dr.bikes trådar "om allt du skulle vilja veta om oljor" bilda dig en egen uppfattning. Själv kör jag på den i den hoj jag själv servar.
 

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Någon som testat Biltemas MC-lås (vajer-typ) med inbyggt alarm?

Köpte det idag och det känns onekligen rätt så gediget!
Ingen såndär klen vajer utan en lite grövre sak iallafall.
Har hojen alldeles utanför huset i ett skjul så det är rätt skönt att veta att det tjuter 110db om någon mixtrar därute.

Vill dock veta om någon långtidstestat låset i regn osv.
Hade ett liknande lås innan fast med töntigare vajer och där gick larmet vid duggregn.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Någon som testat Biltemas MC-lås (vajer-typ) med inbyggt alarm?

Köpte det idag och det känns onekligen rätt så gediget!
Ingen såndär klen vajer utan en lite grövre sak iallafall.
Har hojen alldeles utanför huset i ett skjul så det är rätt skönt att veta att det tjuter 110db om någon mixtrar därute.

Vill dock veta om någon långtidstestat låset i regn osv.
Hade ett liknande lås innan fast med töntigare vajer och där gick larmet vid duggregn.

Som lås är det nog totalt kasst, som alla andra vajerlås, men huvudsaken att det låter illa så kanske dom låter bli.

Jag antar att du låser med flera lås...
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Hydrallyft och bakdepåstöd fungerar hur bra som helst, inte märkt nått....

Även billiga vätskor, t ex avfettning, lackrengöring osv tycker jag funger mer än väl för pengarna:tummenupp
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Nu är det så att jag inte pallar läsa igenom 40 sidor utan jag frågar i sådana fall samma fråga igen:
Någon som vet något om biltemas mc-boots (racingbootsen), mc-handskarna och intergralhjälmen?


EDIT: kan ju lägga till att jag har biltemas sadelväskor och tankväska och de är super!
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nu är det så att jag inte pallar läsa igenom 40 sidor utan jag frågar i sådana fall samma fråga igen:
Någon som vet något om biltemas mc-boots (racingbootsen), mc-handskarna och intergralhjälmen?

Racingbootsen är sådär, skitdålig känsla mot kopplingen och inte särskillt styva.
Handskarna är också sådär, inga stora storlekar, ganska grova sömmar på insidan av handsken, mycket lösa trådar.

Har gett upp handskarna och köpt Berik istället, klart lyft.
Skaffar bättre boots till våren.
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Nu är det så att jag inte pallar läsa igenom 40 sidor utan jag frågar i sådana fall samma fråga igen:
Någon som vet något om biltemas mc-boots (racingbootsen), mc-handskarna och intergralhjälmen?


EDIT: kan ju lägga till att jag har biltemas sadelväskor och tankväska och de är super!

Det enda jag har erfarenhet av är racingbootsen.
Dem funkade sådär, var bekväma men skruvarna till tå slidern trillade av hela tiden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Racingbootsen är sådär, skitdålig känsla mot kopplingen och inte särskillt styva.
Handskarna är också sådär, inga stora storlekar, ganska grova sömmar på insidan av handsken, mycket lösa trådar.

Har gett upp handskarna och köpt Berik istället, klart lyft.
Skaffar bättre boots till våren.

Har du fotkoppling? Kewl...
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Köpte deras styrmuffar eller vad man skall kalla dem Art 82-176
funkade ju grymt bra :) Kunde köra med crosshandskar under utan att frysa :tummenupp
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag har biltemas varmfodrade vinterhandskar. Att hålla värmen funkar de super, har även en mjuk & skön insida. Dock är det omöjligt att göra något som kräver fingerarbete, inte bara för att de är tjocka utan för att fingrarna är minst 1cm för långa. Å andra sidan har jag lika små händer som genomsnittstjejen så de flesta handskar är för stora för mig.

Har även deras jethjälm och är nöjd med den för dem pengarna. Prövade deras integralhjälm och tyckte att den satt skönt. Är övertygad om att även den är prisvärd. För mig att de fick ganska bra betyg i ett säkerhetstest som nån tidning hade gjort.
 

SumpenGumpen

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2008, Kawasaki Versys
Någon som har köpt och använt Biltemas depåstödsom lyfter i gaffelkronan? Vet ni om det är möjligt att lyfta hojen och ha framhjulet på "snedden"? Jag vill ställa min hoj på depåstöd, men jag vill också kunna låsa styrlåset vilket endast är möjligt vid fullt styrutslag.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Någon som har köpt och använt Biltemas depåstödsom lyfter i gaffelkronan? Vet ni om det är möjligt att lyfta hojen och ha framhjulet på "snedden"? Jag vill ställa min hoj på depåstöd, men jag vill också kunna låsa styrlåset vilket endast är möjligt vid fullt styrutslag.

Nu kanske jag talar osanning, men hålet i styrkronan är väl inte helt vertikalt utan "lutar" ett par grader in mot tanken? Mao följer det gaffelvinkeln.

Då borde det inte gå. Men jag KAN ha fel, har aldrig haft ett sådant framstöd.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Nu kanske jag talar osanning, men hålet i styrkronan är väl inte helt vertikalt utan "lutar" ett par grader in mot tanken? Mao följer det gaffelvinkeln.

Då borde det inte gå. Men jag KAN ha fel, har aldrig haft ett sådant framstöd.

Nu tänker du nog galet. Gaffelvinkeln är ju fast oavsett dom du vrider på styret. Isf är det troligare att däcket slår i stödet innan fullt utslag. Köp ett till skivbromslås istället om du nödvändigtvist måste ha hojen på depåstöd hela vintern...
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Köpte en ny bromsskiva bak till KTM:en på BILTEMA, slog mitt pers på GGN (6 varv 3.36)
HELT kass alltså gick inte att bromsa alls....... :tummenupp
 

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Liten rapport om diverse Biltema prylar..

Vajerlåset med larm.
Röd diod och "biiipbiiiip" indikerar att det är låst och larmat.
Ingen har mixtrat med det hittills och det lär väl inte vara några som helst problem att bryta upp det men då ska det larma, 110db.
Känns ganska stabilt iallafall.
Kan funka avskräckande och väcker förhoppningsvis mig ur sömnen :gnissla

Racingboots.
Sitter bra på mig, dock smala i vaderna. Fick kämpa järnet för att få igen dragkedjan, och då har jag inga monstervader.
Tog en tång och drog i dragkedjan, då gick den av lite, doh.. :rolleyes:

Racinghandskarna.
Känns precis som ett par Alpinestars jag hade för lääänge sedan, när dom väl är påsatta. Är lite jobb att få på sig dom då dom är trånga i hålet :brinnerup
Minus på det dåliga kragen också, alldeles för trång.
Är det några jävla kärringar som dom syr efter eller?
Men som sagt, när dom väl är på så sitter dom bra.

Rygplattan.
Bra passform på min kropp men fick ont i ryggen som attan efter några mils körning. Kanske ovana, vad vet jag.
Vad ska man säga mer, jag har inte direkt testat bryta ryggen i det :rolleyes:

Kapell.
Ja, det är bra..

Halsvärmare.
Suger :död
Kör mycket hellre med sjal..
För lång och för konstig, dock varm när det väl sitter bra.
Korvar sig runt halsen.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Fick kämpa järnet för att få igen dragkedjan, och då har jag inga monstervader.

Spraya på lite siliconspray på kedjan så går det betydligt lättare, det är riktigt tajta tänder på den där dragkedjan, tror det är därför den är seeeeg att dra upp osmörjd.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top