Biltema = kanontema!

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Visste inte vart jag skulle lägga det men här passar väl bra:)

Någon som prövat bromsklossarna? funderar på att ta ett par till min husqvarna då jag betalade 30€st (ca.300kr) för dom jag köpte senast och biltemas =99kr.

Fatbar , risers och lite annat kommer jag köpa nu iaf

tjööp.

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
Kanske fungerar på lättare cyklar.. på min blev det inget vidare. Jag testade och efter hårda inbromsningar så tog det ojämnt och lät illa... efter några lättare bromsningar därefter försvann symptomen för att komma tillbaka efter hårdkörning. Jag satte då tillbaka de som satt i original och de fungerade utan anmärkning igen. Billigt kanske men inte bra med andra ord.

För övrigt är deras sk regnhandskar rena skämtet.

Visste inte vart jag skulle lägga det men här passar väl bra:)

Någon som prövat bromsklossarna? funderar på att ta ett par till min husqvarna då jag betalade 30€st (ca.300kr) för dom jag köpte senast och biltemas =99kr.

Fatbar , risers och lite annat kommer jag köpa nu iaf

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kanske fungerar på lättare cyklar.. på min blev det inget vidare. Jag testade och efter hårda inbromsningar så tog det ojämnt och lät illa... efter några lättare bromsningar därefter försvann symptomen för att komma tillbaka efter hårdkörning. Jag satte då tillbaka de som satt i original och de fungerade utan anmärkning igen. Billigt kanske men inte bra med andra ord.

För övrigt är deras sk regnhandskar rena skämtet.

Det beror nog mycket på hur man kör och så också.
Biltemas belägg är standardbelägg och för det funkar dom väl som dom flesta andra belägg. Det finns dom som provat dom på bana också och en del säger att dom funkar ganska bra medan andra hävdar att dom inte klarar värmeutvecklingen från hård bankörning utan att glasa.

så. Kör du en lite tyngre hoj och är hård mot bromsarna så kanske dom inte pallar trycket men kör man som det stora flertalet gör och bara kör gatkörning så ska dom funka utmärkt.
Dom borde funka till cross och offroad också för då går det inte så fort att man riskerar att överhetta beläggen.

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
Ok, då är det "glasning" jag råkat ut för. Dåligt. Att de skulle fungera vid banåka är jag ytterst tveksam till då detta händer mig vid insprirerad gatåka... en Ducce 1000 o en normalbyggd åkare.... visst riktigt hårda inbromsningar men kortvarigt och med rimliga mellanrum för att kallna.
Det beror nog mycket på hur man kör och så också.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok, då är det "glasning" jag råkat ut för. Dåligt. Att de skulle fungera vid banåka är jag ytterst tveksam till då detta händer mig vid insprirerad gatåka... en Ducce 1000 o en normalbyggd åkare.... visst riktigt hårda inbromsningar men kortvarigt och med rimliga mellanrum för att kallna.

Nej. Även om det finns dom som säger att dom kört både 600 och 1000 kubikare på bana med dom beläggen så är det kanske inte förstahandsvalet om man vill vara säker även om dom är sintrade då en del rapporterat att dom inte räcker till.
Det är ju så att en erfaren förare kan köra mycket fortare med mindre påfrestning på materialet än en relativt oerfaren så en som kan köra riktigt bra kan säkert klara sig med dom beläggen men är man lite hård mot bromsarna så riskerar man ju att dom inte räcker till riktigt.
Så vet man med sig att man belastar bromsarna ganska hårt oavsett man kör på bana eller på gata så kanske man ska välja mer beprövade belägg.
Kör man relativt lugnt så finns egentligen inte någon anledning att köra med svindyra belägg som kräver en massa värme innan dom börjar bromsa riktigt bra.

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Var inne på biltema idag och såg att man har börjat sälja en ny bromsvätska.
DOT 5.1 i 0,25-liters förpackningar för ~30 kr.

Edit: hittade den i katalogen:

Bromsvätska DOT 5.1 Racing-bromsvätska
för bil/MC som möter följande specifikationer:
US FMVSS 116 DOT 5.1. Glykolbaserad
vätska med hög kokpunkt (ej silikonbaserad).
Rekommenderas även till ABS-system. Blandbar
med andra DOT 3, DOT 4 och DOT 5.1-godkända
vätskor. 0,25 l. . . . . . 36-4591 29:90

Den åker i nästa byte! :tummenupp

Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Var inne på biltema idag och såg att man har börjat sälja en ny bromsvätska.
DOT 5.1 i 0,25-liters förpackningar för ~30 kr.

Edit: hittade den i katalogen:

Bromsvätska DOT 5.1 Racing-bromsvätska
för bil/MC som möter följande specifikationer:
US FMVSS 116 DOT 5.1. Glykolbaserad
vätska med hög kokpunkt (ej silikonbaserad).
Rekommenderas även till ABS-system. Blandbar
med andra DOT 3, DOT 4 och DOT 5.1-godkända
vätskor. 0,25 l. . . . . . 36-4591 29:90

Den åker i nästa byte! :tummenupp

Kan man hälla den i ett bromssystem som är byggt för DOT4 utan problem?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan man hälla den i ett bromssystem som är byggt för DOT4 utan problem?

Eftersom det står att den är blandbar med DOT4 så antar jag det.

Men det finns väl en Wiki om bromsvätska här på forumet om jag inte minns fel?

Någon här var IAF väldigt kunnig på området.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Eftersom det står att den är blandbar med DOT4 så antar jag det.

Men det finns väl en Wiki om bromsvätska här på forumet om jag inte minns fel?

Någon här var IAF väldigt kunnig på området.

Att det blandar sig betyder ju inte att det fungerar som det ska. Pallar O-ringar osv? Smörjegenskaper? Känsla?

Ja, men varför?
Byt ut all vätska när du ändå gör det, kostar några tior för hela systemet.
För att 5.1 tål högre temperatur. Jag upplever att bromsverkan blir ojämn vid aktiv körning, men det kanske beror på beläggen...

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Blev överraskad att deras MC kläder faktiskt visade sig vara hyffsade, till och med bra! Har alla finesser och funktioner som man hittar på minst dubbelt så dyra kläder i de kända MCbutikerna. Deras varmfodrade handskar funkar utmärkt mot kyla, även om fingrarna är en aning för långa för mina händer. Vindstopparhjälmmössan (balaklava) funkar även utmärkt. Hjälmen och regnstövelöverdragen likaså.

Någom som testat biltemas touringsidoväskor?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Att det blandar sig betyder ju inte att det fungerar som det ska. Pallar O-ringar osv? Smörjegenskaper? Känsla?

Nja, jag menade mest att skulle dot5 lösa upp packningar som klarar dot4 så skulle dom nog inte skriva blandbar.

Fast den skulle ju teoretiskt kunna vara blandbar, men bara i ett system avsett för dot5...

Men då tror jag att dom skulle ha formulerat sig annorlunda.

Men det är "TROR" det var därför jag hänvisade till det jag trodde var en bromsvätske wiki, men tydligen bara är en tråd i mekforumet någonstans.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring