Biltema = kanontema!

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Men om man gör som jag..sprayar när man kommer hem å dragit upp hojen på depåstödet...då ska den funka alltså...

Testade den, tyckte själv det blev för kladdigt. När skiten kommer på hojen sen så tyckte jag det var ett helvete att få bort allting.

Kommer inte använda den, kör med Litiumfett från Biltema iställlet. Funkar bättre.

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Testade den, tyckte själv det blev för kladdigt. När skiten kommer på hojen sen så tyckte jag det var ett helvete att få bort allting.

Kommer inte använda den, kör med Litiumfett från Biltema iställlet. Funkar bättre.

Låster seriöst :)
Kör du 36-696 eller 36-4510... drar du på den med en trasa eller hur funkar det när det inte är spray?

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
okay... såg inte så ut på bilden.. men iof så hade de ju knäppt kort på ett vitt lock med vit bakgrund så de gjorde ju inte saken bättre...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Biltemas kedjebrytare

Jag använde Biltemas kedjebrytare förra veckan. Va skeptisk till att göra det själv först men måste säga att jag blev nöjd med resultatet. Allt du behöver finns med.
Håller med.

Köpte och använde Biltemas kedjebrytare för mc-kedjor förra veckan med mkt gott resultat. Bröt och nitade en 530-kedja (Biltema) och tyckte det var enkelt att använda. Kändes inte heller som att det skulle gå sönder. Rejäla grejer. Rekommenderas.

Bifogat

• screenshot_01.jpg
    screenshot_01.jpg
    89.4 KB · Visningar: 196

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Såg att de sålde kedjor.... någon som har testat på en sporthoj?

T.ex. 530 Street FB-ring

(OT men...vad står FB för?)

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc

T.ex. 530 Street FB-ring

Många har testat och många är nöjda. Har för mig att brottgränsen ligger strax under dom fina kedjorna men det duger gott åt din ducce ska du se. Där emot så är den ju inte särskilt billig om man ändå måste beställa drev från annat håll.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

T.ex. 530 Street FB-ring

Jag vet inte säkert men jag har hittat lite vaga antydningar om hur den ser ut.
En O-ring har rund profil vilket betyder att den har en anliggningsyta mot stålet.
En FB-ring har en annan profil (Kantig) som gör att man får fler anliggningsytor mot stålet i kedjan och den ska därigenom täta ännu lite bättre än en vanlig O-ring. På samma sätt som en X-ring är ännu lite tätare tror jag.

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Jag monterade 530-kedjan på en Bandit 1200.

Efter drygt 1000 mil var den rätt glapp och instabil i sidled. Efter 1300 mil var den totalt slut.

Skumt. Har bara kört ca 600 mil med min, men den är som ny. Men då smörjer jag också in den ca varannan gång jag kör, med växellådsolja SAE 80.

Har inte ens behövt efterspänna den.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Skumt. Har bara kört ca 600 mil med min, men den är som ny. Men då smörjer jag också in den ca varannan gång jag kör, med växellådsolja SAE 80.

Har inte ens behövt efterspänna den.
Inte så skumt.

Jag körde nog också ca 600 mil innan jag spände den första gången. Efter ca 1000 mil kom förfallet ganska snabbt.

Men i ärlighetens namn ska sägas att jag mer eller mindre slutade smörja den vid ca 1000 mil. Kanske vid var tredje-fjärde tankning. Och den enda rengöring den fick under sin livstid var regn, fartvind och centrifugalkraft.

Tror det är en mkt prisvärd kedja för 699 kr. :)

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
En dålig kedja som slits fort...sliter den ner dreven också eller är det därför den slits så fort för att dreven är "starkare"... ja menar.. kan man köpa en till kedja om den första är slut, på samma drev..?

(kanske detta ska vara på mekforumet kom jag på nu)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
En dålig kedja som slits fort...sliter den ner dreven också eller är det därför den slits så fort för att dreven är "starkare"... ja menar.. kan man köpa en till kedja om den första är slut, på samma drev..?

(kanske detta ska vara på mekforumet kom jag på nu)

Byt hela drivpaketet på samma gång. Slitna drev på ny kedja eller vice versa är ingen hit.

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Men det kan också vara så att tex tidigare ägare slarvat med smörjning och kanske tom spänt kedjan för hårt, så den har blivit sträckt.

Då kan kedjan vara slut efter bara ett par hundra mil, men dreven helfräscha.
I ett sånt läge är det perfekt att slänga på en Biltema-kedja, och köra nån säsong innan man byter hela drivpaketet.

Man ser ju ganska tydligt om dreven är ok eller inte. Minsta antydan till
att kuggarna "lutar" eller är spetsiga skall man dock byta allt.

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Tackar, vad allt jag behövde veta. Håller det för nippon-smide ska väl inte min graciösa italienska vara några större kymmer.

Var förbi på biltema idag, men de hade inte fått in det än, gjorde inte så mycket iofs då det hade varit svårt att köra hem på hojen... :rolleyes:
Var förbi Biltema i Göteborg idag och knep det sista gaffelkronedepåstödet (som fanns framme iaf). Känns åtminstone robust och bra som tidigare nämnt, återstår att testa det.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Biltemas crossbakdäck 110/18", verkar helt ok så här långt. Lättkrängt!

Styrhöjare +15mm gjorde susen på min XR, bra för det priset. Fick göra ett par hylsor för att kunna behålla 22.2mm styret dock.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Införskaffade en sådan här lagerhylla till garaget förra veckan. Riktigt, riktigt bra! Bra stabilitet, lastar mycket vikt, breda hyllplan utan några plankglipor som skiten i trä.

Blir nog en till.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1081&iItemId=124930

87-507_l.jpg

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Håller med.

Köpte och använde Biltemas kedjebrytare för mc-kedjor förra veckan med mkt gott resultat. Bröt och nitade en 530-kedja (Biltema) och tyckte det var enkelt att använda. Kändes inte heller som att det skulle gå sönder. Rejäla grejer. Rekommenderas.

Instämmer...
Jag köpte kedje-nit/brytaren direkt när den dök upp i sortimentet och har använt den till både 530 och 525 kedja och är helnöjd :tummenupp

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin