Biltema = kanontema!

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
...
Racingboots.
Sitter bra på mig, dock smala i vaderna. Fick kämpa järnet för att få igen dragkedjan, och då har jag inga monstervader.
Tog en tång och drog i dragkedjan, då gick den av lite, doh.. :rolleyes:
...

Brorsan köpte ett par sånna och nu är båda dragkedjorna trasiga. Dessutom så känns lädret alldeles för mjukt/tunt för att skydda ordentligt. Men klart bättre än att åka utan :tummenupp
 

Ozzi

Guest
Brorsan köpte ett par sånna och nu är båda dragkedjorna trasiga. Dessutom så känns lädret alldeles för mjukt/tunt för att skydda ordentligt. Men klart bättre än att åka utan :tummenupp

O det går under kanonTema, sicket skit!!:huvet
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Nu har det äntligen kommit depåstöd som lyfter i gaffelkronan. Eller åt minstånde har inte jag sett det förr.

Fråga: Är det lika rangligt som de andra stöden eller kan man köpa?
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Nu har det äntligen kommit depåstöd som lyfter i gaffelkronan. Eller åt minstånde har inte jag sett det förr.

Fråga: Är det lika rangligt som de andra stöden eller kan man köpa?
Äntligen och äntligen, har funnits ett tag nu. Men jag innehar ett och det fungerar kanonbra, kan dock inte jämföra mot något utav Biltemas andra depåstöd då jag inte haft något annat. Men det fyller sin funktion och är stabilt. Gixxern har stått på det, tillsammans med ett bakre depåstöd, i ett par månader snart.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Olika specs på oljorna, jason skiljer något. Om detta har någon skillnad vet jag inte, men jag använder racing versionen på min Retta
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Båda är racing oljor & har samma spec vad jag kan se .
Olja 1 : JASO MA2, (JASO T903:2006), API: SM
Olja 2 : JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM
 

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
Jag skulle gissa att den ena håller på att ersätta den andra i Biltemas sortiment. Har bara sett den mörkare flaskan förut.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Förövrigt är detta samma olja som heter Racingway på Statoil.
App app app, enligt min personliga kontakt på ett stort oljebolag så har Biltema bytt leverantör när det gäller motoroljan (eller de kommer iaf att göra det inom kort).
Klassningen är densamma så vi kan lugnt fortsätta använda smörjan :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Lite OT men...
Biltemas Helsyntet är billigare än luft.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=517&iItemId=86824
99,90:-
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1684&iItemId=139169
79,90:-
Är det bara jag som undrar hur det går till?:va

Det är förbannat många liter luft i den där du (troligen kolsyra iofs), så låt inte förpackningen lura dig. :)

För övrigt fattar jag inte varför biltemas olja är så hyllad. Beställ OK:s värsta helsyntet i 20-liters dunk istället, så kostar det helt plötsligt bara 60:- litern. Då slipper man åka till biltema stup i kvarten också och köpa småflaskor. Många har inte biltema på orten, men en OKQ8 mack brukar finnas att tillgå.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
App app app, enligt min personliga kontakt på ett stort oljebolag så har Biltema bytt leverantör när det gäller motoroljan (eller de kommer iaf att göra det inom kort).
Klassningen är densamma så vi kan lugnt fortsätta använda smörjan :)

Klassningen är densamma ja, så det vore märkligt om det inte är samma olja som det alltid har varit. Tror knappast att dom isf lyckas byta till en olja med exakt samma klassningar.

Konstaterade just att denna olja har högsta API-Klassning (SM),
detta har inte ens Castrols värsting - Power 1 Racing. Dock samma JASO.
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Det är förbannat många liter luft i den där du (troligen kolsyra iofs), så låt inte förpackningen lura dig. :)
Visserligen, men den är varken pumpad ur marken, fraktad med båt från (kanske) saudiarabien, raffinerad och förädlad.

Luft finns där man väljer att lägga fabriken. Sprayburken kostar visserligen mer än plastflaskan, men den innehåller "ingenting".
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Källa på det? Det där ryktet om Biltema/Statoil har lika hög trovärdighet som ”råttan i pizzan”.

Nej det har jag inte. Men dom har exakt samma klassningar.
Jag tror att oljorna kommer ifrån samma raffinaderi iaf, men har som sagt ingen källa till det. Har inte heller hittat någon annan olja än just dessa två med denna klassning; JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM.

Förövrigt så stämmer alla andra oljor (biloljor) från biltema in på klassningar med Statoils oljor. Slump? Det tror inte jag iaf.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Visserligen, men den är varken pumpad ur marken, fraktad med båt från (kanske) saudiarabien, raffinerad och förädlad.

Luft finns där man väljer att lägga fabriken. Sprayburken kostar visserligen mer än plastflaskan, men den innehåller "ingenting".

Nej, luften (som säkerligen är kolsyra) är troligen frambringad på någon skitig fabrik i Kina med usla löner och avtal. Skeppad därifrån med en skitig båt för att någon rutten kedja (Biltema) ska kunna sälja den till oss med vansinnespåslag...

(Mycket ironi med lika mycket verklighet).

Allt är inte guld som glimmar, men tror inte att komprimerad luft (kolsyra) är en större och mer prispressad marknad än motorolja, som sannerligen INTE fraktas lika längt.

Så går det också åt c:a 3 flaskor varje oljebyte också medans en luftflaska räcker länge till att blåsa bort navelludd då och då... :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Källa på det? Det där ryktet om Biltema/Statoil har lika hög trovärdighet som ”råttan i pizzan”.

Det var väl någon här som jobbade med att tappa olja i biltemaflaskor på Statoils anläggning som bekräftade det i någon av alla oljetrådar?
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Klassningen är densamma ja, så det vore märkligt om det inte är samma olja som det alltid har varit. Tror knappast att dom isf lyckas byta till en olja med exakt samma klassningar.
Du får tro vad du vill, jag bara förmedlade fakta.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top