Biltema = kanontema!

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Jäklar vad du har legat i!
Jag har också en sådan där fin "balanseringsmaskin" :D.
Fast jag tog mina utemöbler sist:yoparty

Javesst :) man kan ju inte bara låta våren vänta på sig :rolleyes:

Ska nog ta och göra ett ställ för balanseringsprylarna också, 400mm högt

Masta89

Justin
Gick med
1 Mar 2010
Hoj
Honda 600 F3
Har biltema nån skivbromslås som är SSF:s klass 3? Eller vet ni vår nånstans man kan köpa billigt skivbromslås ?
Jag har redan två lås på min hoj men dom är inte köpta i Sverige. Så behöver jag en lås till i fall hojen blir stolen så kan jag bevisa till försäkring att jag hade skivbromslås som är godkänd av SSF klass 3.

TACK

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Har biltema nån skivbromslås som är SSF:s klass 3?

Nej, men dom har följande klass3 produkter:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=139121

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=131152

Kanske går att sätta fast hänglåset direkt på bromsskivan.
Funderar på att köpa låset själv. Mkt bra pris för ett klass 3 lås:tummenupp

Edit:
Såg nu att det var svensk brand och säkerhetscertifiering, och inte stöldskyddsföreningen... Men samma logga..?? Vad gäller?

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Kör med Biltemas "större" diodblinkers, de mked inbyggt bromsljus,
funkar bra, synd riktigt bra med bromsljuset inkopplat.
MEN an någon skum anledning så går vänster bak sönder med jämna mellanrum. stoppskriven skruvar ut sig och vissa "ledsektioner" dör.
har bytat vänster bak typ 5 gånger (med garanti) men aldrig någon av de andra.

det man kan göra med dom blinkerserna är att öppna utt glaset och fylla igen hela med epoxy så viberar de inte sönder :)

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Nån som testat deras koboltlegerade borrsats? Borde ju vara mkt. hållbara men hur är det med koboltlegering vs hss? Tål ex. koboltlegering mindre värme(vet att kobolt tål enormt mycket men hur är det med legeringen)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Nån som testat deras koboltlegerade borrsats? Borde ju vara mkt. hållbara men hur är det med koboltlegering vs hss? Tål ex. koboltlegering mindre värme(vet att kobolt tål enormt mycket men hur är det med legeringen)

ybernöjd.
köptes för ca 3 år sen,,
borrat rostfritt och allt möjligt skit. så länge man inte kör dom varm i onödan så verkar dom hålla i evigheter.. ett par små har gått av men är ju självförvållat.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Då blir det en sån. Stod och höll i satsen och beundrade utseendet bara men då jag inte kört kobolt innan så tordes jag inte köpa.
Har mest kört hss och wolframkarbid innan.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
När ni köper lås så kan ni ju ha i åtanke att klass 1.2.3 är stöldskyddsföreningens klassning. Och även dom enklaste låsen kan klara klass 3. (Klassningen är ganska låg faktiskt)

Inom tex Abus har dom egen klassning där flera av dom kraftigaste låsen klassas upp till 25.
Medans även lås med klass 12 inom Abus är godkända som klass 3 enligt stöldskyddsföreningen.

Så är det bara för försäkringen man köper lås så spelar det ju ingen roll.
Men vill man ha ett bra lås så ska man kolla på andra saker än stöldskyddsföreningens klasser.

Det betyder ju inte att biltemas lås skulle vara sämre eller bättre, bara att man inte ska stirra sig blind på "klass 3". Utan det bör ses som ett minimikrav.

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Så är det bara för försäkringen man köper lås så spelar det ju ingen roll.

Japp. är enbart för försäkringen.
När hojen är hemma så står den inlåst i garage med ett par st lås. Dessvärre är dessa lås ej godkända. Förutom styrlåset då.

Och sedan har jag ju larmat garage, samt att det står 2st larmade bilar utanför garaget också (bor i villa).
Så det skulle väl vara fan själv om dom snodde hojen när den står hemma i garaget i alla fall:D

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Japp. är enbart för försäkringen.
När hojen är hemma så står den inlåst i garage med ett par st lås. Dessvärre är dessa lås ej godkända. Förutom styrlåset då.

Dra te marin o fritid o handla 2.5m abus kätting o lås för tusenlappen..

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Det stämmer nog det du säger.
Annars kan man ju köpa ett lås för 199:- på biltema samt deras kätting för 299:-.

Antar att 2.5m lång kedja blir lite svettigt att ta med sig om man ska någonstans med hojen :D

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det stämmer nog det du säger.
Annars kan man ju köpa ett lås för 199:- på biltema samt deras kätting för 299:-.

Antar att 2.5m lång kedja blir lite svettigt att ta med sig om man ska någonstans med hojen :D

Jag har både kättingen o låset från biltema och abus-låset :D
O du behöver ju inte ha me dig kättingen när du åker :p

Jag har den långa kättingen för o låsa ihop cyklarna med varandra o en balk i garaget :tummenupp

Zenz

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
Yamaha FZ1-N
Har just köpt min första MC och nu börjar det bli dags att inhandla all övrig utrusning. Utgifterna tar aldrig slut tamefan!

Har sneglat en del på vissa av prylarna som finns på Biltema. Tänker främst på handskar, skor och det för året nya ryggskyddet samt väskan. Är detta någonting man ska ens ska fundera över? Hur ligger det till med kvalitén? Detta kanske har tagits upp tidigare, men scrolla igenom 55 sidor gör man inte på en kafferast..

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har just köpt min första MC och nu börjar det bli dags att inhandla all övrig utrusning. Utgifterna tar aldrig slut tamefan!

Har sneglat en del på vissa av prylarna som finns på Biltema. Tänker främst på handskar, skor och det för året nya ryggskyddet samt väskan. Är detta någonting man ska ens ska fundera över? Hur ligger det till med kvalitén? Detta kanske har tagits upp tidigare, men scrolla igenom 55 sidor gör man inte på en kafferast..
Jag vet inte hur kvalitén är. Men annars är det ju en idé att kolla begagnadfe skinnställ på blocket. Går att göra bra fynd om man har tur.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vet inte hur kvalitén är. Men annars är det ju en idé att kolla begagnadfe skinnställ på blocket. Går att göra bra fynd om man har tur.

Japp, och sen får man ju nöjet att gosa in sig i en annan mans svett!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO