Biltema = kanontema!

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Kan det inte vara så att biloljan har okopplingsvänliga tillsatser?

Jo, självklar finns ju risk för friktionshämmande additiv, men åt helvete skulle jag inte kalla att det kan gå. Som Jurgen sa - det kan i värsta fall slira lite på kopplingen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, självklar finns ju risk för friktionshämmande additiv, men åt helvete skulle jag inte kalla att det kan gå. Som Jurgen sa - det kan i värsta fall slira lite på kopplingen.

Lamellerna kan förstöras för all framtid, men kan man leva med den risken så händer inte mycket mer.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Bilolja bör ju som sagt inte användas i våtkopplingar då det inte är anpassade för det.

Jag borde kunna använda den dock då jag har torrkoppling. Tanken har slagit mig men tycker det verkar för mycket "underklass" att slå bilolja från biltema dessutom i min MC...

;)

Masta89

Justin
Gick med
1 Mar 2010
Hoj
Honda 600 F3
Geiger
Jag har en fråga till.
Om jag monterar den nya styret. (som du har visat mig) Blir kablar inte för korta ?
Jag har en Honda F3 som du ser.
Men om man monterar sån styre i tex. Hornet då är det inga problem, för att den har redan liknad styre:tungan eller?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ja, men du vet väl vad man brukar säga. -Ducati - det kostar att komma sist.

Nej nej nej! Du har fått det bakvänt.

567-ducati-making-mechanics-out-of-riders-since-1946.jpg

Gör om, gör rätt! ;)

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Nej nej nej! Du har fått det bakvänt.

Gör om, gör rätt! ;)

Hehehe, ja, den var också bra.

vet inte om nån annan lagt upp detta men verkar som denna olja biltema säljer http://www.carlube.co.uk/index.cfm?category=0

Kan ha fel, men när jag kollade på deras 1liters raceolja så såg den indentisk ut med en röd flaska som carlube har i sitt sortiment.

Bra observation! Dock så verkar det som om Carlube bara har 1st helsyntetisk mc-olja, och den är 5w-40, med API: SG samt JASO: MA. Biltemas är 10w-40, med API: SM, samt JASO: MA2.

Men sen kan det ju fortfarande vara olivolja eller kolasås i biltemas flaskor.

Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nitade kedjan igår med B-T:as kedjeverktyg och det funkar bra. För övrigt har jag kört den helsyntetiska racingoljan i 5 år nu och hojen går fortfarande.:tummenupp.

Edit: byter olja minst en gång per säsong.

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Har idag köpt följande på BT:

Ryggskydd till grabbarna 5 kotors För barnens bästa.......

Barkbusters 82-576 Verkar potenta för det priset.......

Nummerskylltshållare 82-402 har bara bra erf av denna produkt....

Vidvinkelspeglar 33-102 Montera nånstans fö å slippa backspeglarna...

Och sen lite okynnesprodukter....onödigt vetande!!!

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Lyckades ha sönder blinkersen bak när jag skulle byta lampa igår så nu blir det till att byta hela skiten. Någon som provat Biltemas led-blinkers och är de verkligen godkända av bilprovningen? Läste någon som tyckte de var bra men det var skrivet för rätt länge sen och jag vet inte riktigt om det är samma blinkers som de som de säljer nu

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Lyckades ha sönder blinkersen bak när jag skulle byta lampa igår så nu blir det till att byta hela skiten. Någon som provat Biltemas led-blinkers och är de verkligen godkända av bilprovningen? Läste någon som tyckte de var bra men det var skrivet för rätt länge sen och jag vet inte riktigt om det är samma blinkers som de som de säljer nu

Är de e-märkta ska det vara lugnt men hur det är med att ändra helhetsgodkända cyklar vete tusan?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag tycker att dom är bra, men dom som kör encylindrigt säger att dom vibbar sönder.

Jag skulle nog IOFS lösa det med en gummiupphängning och använda biltemas ändå.

Dom jag har är E märkta och godkända.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...