Biltema = kanontema!

Har handlat depåstöden.

De funkar men min hoj är nog i det tyngsta laget för dessa ca 260 kg.

Fick dit bobbinerna också .. Behövde lägga emellan en bricka så de inte skulle skava på svingen.

Men som sagt de är billiga och fyller sin funktion :)
 
Jag kör på Biltemas 15W-40 "turbodiesel" efter läst en artikel om att ju mindre skillnad mellan kall (15) och varm viskositet (40) dessto bättre. Hittade inte den artikeln nu...
men hittade det här. En stor skillnad mellan biloja och mc-olja är den våldsamma belastning mc-oljan utsätt för i växellådan i motorcyklar med samma olja i motor och växellåda. Trycket kan var så högt att oljemolekylerna klipps av och blir kortare och då sjunker viskositeten.
Detta är resultatet av olika oljor körda i samma motorcykel.
Relative Viscosity Retention, viskositen mätt vid +99C

(as a percentage of initial viscosity retained
after normal use in the same motorcycle)
0 miles 1290km 2413km
Mobil 1 100% 86.6% 83.0%
Castrol Syntec 100% 78.1% 74.5%
Castrol GTX 100% 72.2% 68.0%
Honda HP4 100% 69.2% 65.6%
Spectro 4 100% 68.0% 63.9%
(800miles och 1500miles omvandlade till km)
från http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Det finns alltså skäl att många tävlingsförare byter olja i hojen efter varje tävlingshelg. För viskositen minskar.
Slutsatsen är att om man som jag kör på den "billiga" Biltema oljan kan täta oljebyten vare lämpliga.

Det hade varit intressant med ett senare värde vid 5000km. Det verkar ju som att kurvan planar ut.

Biltemaoljan har den högsta klassningen jag sett.
 
Det hade varit intressant med ett senare värde vid 5000km. Det verkar ju som att kurvan planar ut.
Instämmer.
Det hade också varit intressant att se vilken viskositet oljorna har. Inte bara en jämförelse med "ny" olja av samma fabrikat. Redan med att sätt ny Mobil1 =100% och jämföra alla oljorna med "ny" Mobil1 hade gett mera. Saken blir inte bättre av att som jag såg på nån webbsida att oljeklassificeringen i USA och Europa skiljer sig åt. Vilket innebär att en olja, tex Mobil1 med samma beteckningar köpta i USA och Europa INTE är samma olja.
 
Depåstöd bak är kanon ! skulle dock vilja att dom säljer med bobbiner fästningar (kanske finns???) Fram stödet litar jag inte på då det såg väldigt ostabilt ut på min gsxr.

Cross stövlarna funkar perfekt för isköra !

Även högtalarna som vi tryckte in i firma bilen spelar på riktigt fint :D
 
Har biltemas multiladdare (ctek kopian) och den gör jobbet bra iaf, laddade upp i samma hastighet som cteken så jag är nöjd.

PatrickR6: Har ni deras 6.9"? Tänkte slänga in ett par i min pendlarbil så man iaf får lite tryck i skiten...
 
Depåstöd bak är kanon ! skulle dock vilja att dom säljer med bobbiner fästningar (kanske finns???) Fram stödet litar jag inte på då det såg väldigt ostabilt ut på min gsxr.

Cross stövlarna funkar perfekt för isköra !

Även högtalarna som vi tryckte in i firma bilen spelar på riktigt fint :D

Klykor för bobbiner finns som tillbehör, kostar typ 49:- eller nåt sånt.

Den till gaffelbenen fram känns ostabil men har funkat för mig i två år utan problem, man får bara vara medveten om att den inte är tokstabil när man skruvar.
 
Men är inte 10W-40 olja tjockare än 15W-40?
Får aldrig riktigt grepp om det.

För Biltemas Racing olja är 10W-40 (den dyra oljan).
Och då är det den jag ska köra med.
Hur många liter behöver man i min 900 motor -95:a, 4L eller?

Hur är deras oljefilter då?
Bra eller skit?
Samma fråga om deras bromsvätska?
 
Men är inte 10W-40 olja tjockare än 15W-40?
Får aldrig riktigt grepp om det.

Nej. Siffran skall på något sätt motsvara kraften som krävs för att gnida två plattor mot varandra på ett visst sätt med olja mellan. Segare olja = större kraft = högre siffra.
 
Men är inte 10W-40 olja tjockare än 15W-40?
Får aldrig riktigt grepp om det.

För Biltemas Racing olja är 10W-40 (den dyra oljan).
Och då är det den jag ska köra med.
Hur många liter behöver man i min 900 motor -95:a, 4L eller?

Hur är deras oljefilter då?
Bra eller skit?
Samma fråga om deras bromsvätska?

Du behöver 4 liter för det går åt ca 3,6 liter eller något sådant.
Jag har kört biltemas filter och tycker allt går som det ska, oljan känns fin. Är dock ingen expert men kan inte märka någon skillnad från andra filter, byter dessutom alltid filter när jag byter olja. Byter olja/filter ca 2 gånger om året alltså med en intervall på ca 250 mil.

Bromsvätskan gör det den ska, för en ninja från 95 kan jag inte tänka mig att det skulle göra någon skillnad. Fixa deras 5.1 bromsvätska så har du skämt bort hojen ordentligt. Kan eventuellt göra någon skillnad för den som kör bana varje helg men annars finns det ju ingen anledning att betala sjukt mycket mer pengar för något "bättre".
 
Biltemas primer verkar funka bra.
Den på Sprayburk.

De flesta 1K Sprayburkar brukar inte tåla att man tvättar med t-röd innan baslack men det gick bra på denna :tummenupp
 
Biltemas GEL batteri till hoj! (två år gammalt tror jag att det är)

Jag vred av nyckeln när jag hade kört färdigt i fjol, jag startade hojen nu, det tog en stund innan den hade fått bränsle men batteriet tuggade på med oförändrad kraft.

Ja just det, jag har INTE laddat batteriet en enda sekund....

Ja just det, hojen har stått ute under skärmtak i vinter
 
Biltemas GEL batteri till hoj! (två år gammalt tror jag att det är)

Jag vred av nyckeln när jag hade kört färdigt i fjol, jag startade hojen nu, det tog en stund innan den hade fått bränsle men batteriet tuggade på med oförändrad kraft.

Ja just det, jag har INTE laddat batteriet en enda sekund....

Ja just det, hojen har stått ute under skärmtak i vinter

Håller med ovan,dessa batterier är kanon.
Jag kör iförsig BMW och de lämnar garanti på sina batterier så jag har fått bytt till ett nytt på garantin och det varade bara 1 ÅR.
Priset 1500 - 1800 kr har jag för mej BMW's org batteri kostar.Tur nog slapp man den kostanden.
Somsagt det nya BMW batteriet hade jag 1 år och underhållsladda men det höll inte och garantitiden var denna gången ute för hojen.
Möjligt jag hade fått ett nytt igen om det gäller endast batteriet men jag gav Biltema chansen och förtroendet.

Köpte ett Biltema gel batteri för en tredjedel av BMW's batteri pris och det "kickar" fortfarande igång.
Missminner jag mig inte så har jag även haft Biltema batteriet i 1 år nu.

Kan bara säga :tummenupp
 
Har biltemas multiladdare (ctek kopian) och den gör jobbet bra iaf, laddade upp i samma hastighet som cteken så jag är nöjd.

PatrickR6: Har ni deras 6.9"? Tänkte slänga in ett par i min pendlarbil så man iaf får lite tryck i skiten...


Precis, deras 6*9, funkar Kalas bra ! driver dom med ett gammalt skräp 2 kanaligt steg, det dunkar på riktigt fint faktist, super nöjd =) Bara o köpa !
 
Jag kör på Biltemas 15W-40 "turbodiesel" efter läst en artikel om att ju mindre skillnad mellan kall (15) och varm viskositet (40) dessto bättre. .......


Det hade varit intressant med ett senare värde vid 5000km. Det verkar ju som att kurvan planar ut.

Biltemaoljan har den högsta klassningen jag sett.

Helt korrekt iaktagelse, den planar ut asymptotiskt mot basoljans viskositet eftersom det inte är basoljans kolkedjor som bryts ner uta VI-tillsatserna. Det är ju därför en liten skillnad mellan klasserna kan ses som bra. Single grade = väldigt lite VI tillsatser = "ingen nedskjuvning".

I verkligheten har detta liten betydelse på en MC eftersom man byter olja relativt ofta men i hydraulik är det av avgörande betydelse. En oljas förmåga att motstå nedbrytningen kallas skjuvstabilitet.

Den främsta anledning till att man byter olja så ofta i en MC kan vara att få bort skit och slitageprodukter eftersom oljan är samma i motor och växellåda.

Ett annat kan vara att någon tjänar grova pengar på att man byter ofta.

Biltemas oljor funkar säkert bra i hojen också. Jag har inte provat eftersom oljan i min byts när den servas på verkstad.
 
Last edited:
Saknar klocka på Transalpen.
Köpte denna:
82-539_m.jpg


När jag öppnade förpackningen var den spräckt på baksidan.
Någon överstark kines hade dragit skruvarna utan momentnyckel. :gnissla

Till Biltema igen efter ett par veckor, fick en ny utan knussel.
Kollade att den var ok redan i butiken.
Noterade att den levererades med batteri i samt ett löst bifogat.

Monterade på styret eftersom det stod för styrmontage i bruxen.

Efter en vecka fick den tuppjuck och bleknade bort.
Batteriet slut tänkte jag. Hade ju legat på lagret i x antal
månader innan jag köpte den.
När jag öppnade den för att byta såg det ut så här:
BT_Klocka.jpg


Noll komma noll miljoner poäng i kvalitetstävlan. :arsele

Nu får jag bygga en egen, i klass IP69K! :tummenupp

/e

Hm köpte en likadan och efter 70 mil mestadels i regn så funkar den fortfarande kanon
 

Bifogat

  • IMG_0388.jpg
    IMG_0388.jpg
    234.7 KB · Visningar: 778
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top