Biltema = kanontema!

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Fleshlight Carbone Editione...lycka till med den, Big Pete!!:tummenupp

Kan givetvis vara sopor, men det mest troliga är väl ändå att det framstår som det för att man i så fall jämför det med något i en halt annan prisklass.

Ser väl inte helt fel ut. Dom flesta har nog slängt mer pengar i sjön bara på skruv och småkrafs, så för det priset är det nog mer än ok.

Ljuddämpare Slip-onhttp://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Ljuddampare-Slip-on/

"Universal modell perfekt för street, cross och ATV. Kolfiberkropp med utlopp i aluminium. Total längd 420 mm. Ø 89 mm. Anslutning i rostfritt stål med innerdiameter 50,8 mm. Öppningsbar för ompackning av ljuddämparmatta
"
 

Bifogat

  • 82-718_l.jpg
    82-718_l.jpg
    33.3 KB · Visningar: 695

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biltemas lastoberoende blinkrelä efter två år och nu senast, en 30milatur i ösregn, då la den igen! Kunde hälla ut vatten (kanske lite mitt eget fel då jag monterat den upp och ned.)

Har torkat den i några timmar i 50-70 grader i ugnen och ska prova igen.. men den fungerar hursomhelst inte i vatten :D

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=342334&stc=1&d=1312787671
Monterat mitt liggande med 42-140 uppåt.
Innan det tagit ut elektroniken ur skalet och borrat två 5mm hål i diagonala hörn i det som ska bli botten. Det kommer alltid in fukt. Lösningen är att ha avloppshål i botten.
Vänt innehållet i skalet så elektroniken/kretskortet kommer högst upp (mittenkontakten högst upp) innan jag stoppade in det i skalet igen.
Klistrat fast botten på skalet med kontaktlim på en liten bit liggunderlag.
Liggunderlaget fastklistrat med kontaktlim på plastskyddet över batteriet på Suzukin. Avloppshålen ligger utanför liggunderlaget.
Och så sitter 42-140 skyddat under sadeln. Har klarat sig 1,5 år.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan givetvis vara sopor, men det mest troliga är väl ändå att det framstår som det för att man i så fall jämför det med något i en halt annan prisklass.

Ser väl inte helt fel ut. Dom flesta har nog slängt mer pengar i sjön bara på skruv och småkrafs, så för det priset är det nog mer än ok.

Ljuddämpare Slip-onhttp://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Ljuddampare-Slip-on/

"Universal modell perfekt för street, cross och ATV. Kolfiberkropp med utlopp i aluminium. Total längd 420 mm. Ø 89 mm. Anslutning i rostfritt stål med innerdiameter 50,8 mm. Öppningsbar för ompackning av ljuddämparmatta
"

Jämför jag med mina slipon så saknar Biltemas slip-on anslutningsrör till hojarnas övriga avgassystem. Så det blir lite hemfixande med svets och rör.
För den som behöver två slipon så har den här produkten funnits på rea för 999(?)kr i flera Biltemabutiker i sommar. Tror jag sett dem i Göteborg, Jönköping, Helsingborg. Och här behövs bågfil, svets och rör för att få till en slip-on på varje hoj sida.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Avgasror/Sportljuddampare-kolfiber-dubbel/
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Kan givetvis vara sopor, men det mest troliga är väl ändå att det framstår som det för att man i så fall jämför det med något i en halt annan prisklass.

Ser väl inte helt fel ut. Dom flesta har nog slängt mer pengar i sjön bara på skruv och småkrafs, så för det priset är det nog mer än ok.

Ljuddämpare Slip-onhttp://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Ljuddampare-Slip-on/

"Universal modell perfekt för street, cross och ATV. Kolfiberkropp med utlopp i aluminium. Total längd 420 mm. Ø 89 mm. Anslutning i rostfritt stål med innerdiameter 50,8 mm. Öppningsbar för ompackning av ljuddämparmatta
"

Undrar om en sådan passar på min 125a :va :arsele
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Monterat mitt liggande med 42-140 uppåt.
Innan det tagit ut elektroniken ur skalet och borrat två 5mm hål i diagonala hörn i det som ska bli botten. Det kommer alltid in fukt. Lösningen är att ha avloppshål i botten.
Vänt innehållet i skalet så elektroniken/kretskortet kommer högst upp (mittenkontakten högst upp) innan jag stoppade in det i skalet igen.
Klistrat fast botten på skalet med kontaktlim på en liten bit liggunderlag.
Liggunderlaget fastklistrat med kontaktlim på plastskyddet över batteriet på Suzukin. Avloppshålen ligger utanför liggunderlaget.
Och så sitter 42-140 skyddat under sadeln. Har klarat sig 1,5 år.

Borde man inte kunna öppna upp det och fylla med vaselin?
Så gör jag med mina servon till rc-bilarna för att vattensäkra elektroniken, funkar kalasfint på dom iaf.
 

beloreth

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Triumph Speed Triple -97
Då har jag köpt ett slip-on från Biltema. Tog lite bilder som ni kanske vill se!
Tänkte slänga på den på min Speed Triple -97. Skillnaden mellan denna och originaldämparen kan man jämföra mellan Ronnie Coleman och Gary Coleman. Stooor skillnad. Jag kan tyvärr inte svara på hur den låter då jag först behöver ett rostfritt rör, rörbock samt en TIG-svets. Det blir nog ett vinterpyssel tyvärr. Hoppas att den inte låter allt för mycket bara. Jag är svensk och gillar lagom :)

Svetsarna ser bättre ut än vad jag trodde, dock inte perfekta. Men mer hade jag inte förväntat mig för 999:-

För att öppna upp den som man ska kunna göra så behöver man nog en del värme samt kyla, för ändstycket sitter fast riktigt hårt. Och ja, jag har inte glömt bort skruvarna :tungan (som är torx om det intresserar någon).

Måtten är:
Hela längden - 420 mm (biltema-mått)
Innermått anslutningsrör - 50,8 mm (biltema-mått)
Yttermått anslutningsrör - 53,5 mm (ungefär)
Anslutningsrör "från längst in" - 56 mm
Anslutningsrör från fjäderfäste - 30 mm
Utlopp innerdiameter - 31 mm
Utlopp ytterdiameter med krans - 63 mm
 

Bifogat

  • DSC03621.jpg
    DSC03621.jpg
    244 KB · Visningar: 438
  • DSC03623.jpg
    DSC03623.jpg
    228.5 KB · Visningar: 677
  • DSC03627.jpg
    DSC03627.jpg
    227.5 KB · Visningar: 515
  • DSC03630.jpg
    DSC03630.jpg
    234.9 KB · Visningar: 434
  • DSC03632.jpg
    DSC03632.jpg
    225.4 KB · Visningar: 562
  • DSC03634.jpg
    DSC03634.jpg
    228.9 KB · Visningar: 361

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Blir man bannad om man hostar fram lite "skit-tema"? :D

I alla fall, vill bara varna alla för biltemas popnutsats, den SUUUUGEER.

Tången gick totalt sönder efter 10 popnuts, och gick sönder ännu mer trots förstärkningar, svetsningar mm mm....

Vet inte, den kanske är gjord av ost? :va De förklarar problemen...

...Eller så är jag sketastark, de är ju en ännu bättre förklaring x)
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Har haft en bromsluftare (kompressor modellen) ett par år nu, i början funkade den klockrent men nu på senare tid så är det precis som om den tar tjuvluft.

Nån annan som har samma problem?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Blir man bannad om man hostar fram lite "skit-tema"? :D

I alla fall, vill bara varna alla för biltemas popnutsats, den SUUUUGEER.

Tången gick totalt sönder efter 10 popnuts, och gick sönder ännu mer trots förstärkningar, svetsningar mm mm....

Vet inte, den kanske är gjord av ost? :va De förklarar problemen...

...Eller så är jag sketastark, de är ju en ännu bättre förklaring x)

Hoppas det var ett måndags ex, min funkar kanon än så länge, men har nog inte kommit upp i 10 nitar än. Däremot är jag inte särskilt imponerad av deras öljettång som är svårarbetad och inte gör sitt jobb. Hade jag haft ork skulle jag lämnat tillbaka den.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ap ap ap!.. gör en klagotråd istället :D
 

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
staden
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
otroligt dåliga....
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Regnhandskar/

läcker som ett såll....

festligt förra året. Halvvägs till Malmö stannade jag söder om Jönköping. Regnade som fan. Tankade. Gick o betalade o köpte en kaffe. Utanför stod en annan som också sökte skydd för regnet. Vi tittade på varann, drack lite kaffe. Sedan frågade han om jag också hade såna handskar. Jo... rent skit sa vi i mun på varann...

Varning alltså...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
otroligt dåliga....
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Regnhandskar/

läcker som ett såll....

festligt förra året. Halvvägs till Malmö stannade jag söder om Jönköping. Regnade som fan. Tankade. Gick o betalade o köpte en kaffe. Utanför stod en annan som också sökte skydd för regnet. Vi tittade på varann, drack lite kaffe. Sedan frågade han om jag också hade såna handskar. Jo... rent skit sa vi i mun på varann...

Varning alltså...

Mina är ypperligt bra, du har nog mer en ett hål i ditt par.

Måste sträcka upp ett varningens finger för Biltema handskydden. Byter man inte expanderskruven till en helgängad variant så går expandern sönder vid åtskruvning, detta är givetvis något biltema borde åtgärda men det har dom inte gjort trots att jag har klagat. I övrigt är skydden kanon!
 

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
staden
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
Jo, det är ju det som är problemet - hål överallt i bägge utan att jag i princip använt dom.... håller man dom under rinnande vatten kommer det in i alla sömmar. Skit.

Mina är ypperligt bra, du har nog mer en ett hål i ditt par.

Måste sträcka upp ett varningens finger för Biltema handskydden. Byter man inte expanderskruven till en helgängad variant så går expandern sönder vid åtskruvning, detta är givetvis något biltema borde åtgärda men det har dom inte gjort trots att jag har klagat. I övrigt är skydden kanon!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ingen klagotråd.
gå in med dom så får du pengarna tillbaks.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
otroligt dåliga....
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Regnhandskar/

läcker som ett såll....

festligt förra året. Halvvägs till Malmö stannade jag söder om Jönköping. Regnade som fan. Tankade. Gick o betalade o köpte en kaffe. Utanför stod en annan som också sökte skydd för regnet. Vi tittade på varann, drack lite kaffe. Sedan frågade han om jag också hade såna handskar. Jo... rent skit sa vi i mun på varann...

Varning alltså...

Whoot? Gjorde dom det för dig? Då ska du gå tillbaka med dem. Köpte mina innan jag for till Norge och körde 113 mil i ösregn hem, de höll ner till gbg från molde. Så jag klagar inte ;)
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Mina är ypperligt bra, du har nog mer en ett hål i ditt par.

Måste sträcka upp ett varningens finger för Biltema handskydden. Byter man inte expanderskruven till en helgängad variant så går expandern sönder vid åtskruvning, detta är givetvis något biltema borde åtgärda men det har dom inte gjort trots att jag har klagat. I övrigt är skydden kanon!

Jag är ganska missnöjd med mina faktiskt. Plasten spricker väldigt lätt i minusgrader, och båda mina aluminiumskenor är böjda. Mina har visserligen fått lite stryk, men jag trodde att såna här skydd skulle tåla i princip allt.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag är ganska missnöjd med mina faktiskt. Plasten spricker väldigt lätt i minusgrader, och båda mina aluminiumskenor är böjda. Mina har visserligen fått lite stryk, men jag trodde att såna här skydd skulle tåla i princip allt.

Okej, jag använder inte mina så hårt. Det är nog aluminium i för att dom ska böjas, hade det varit stål så är risken att det går ut över styret istället.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top