nog fler som inte känner till det än de som vet det...
Sjalvfallet
jag var bara lite sarkastisk. Aven om det kanske inte framgick.
Det ar bara vi nordar som tanker pa sana saker...
det där låter jobbigt, blir det någonsin rätt moment?
Helt korrekt! Ska man ta med alla influenser som G-L ger en del exempel pa sa blir det ju aldrig HELT ratt.... men man har ju ofta ett INTERVALL inom vilket momentet ar OK.
Det ar ju eg. fel att tala om moment, for det vi EGENTLIGEN ar ute efter ar skruvens KLAMKRAFT.
Och for att en given skruv ska uppna en given klamkraft sa KAN det da ske med massor av olika stora moment - just for det G-L sa: torra|smorda gangor osv osv.
Det skiljer alltsa en hel del pa klamkraft vid ett givet moment beroende pa alla dessa forutsattningar.
Men! Det har vi behandlat i andra tradar i darfor avsett mekforum.
Sorry tradskaparen. Jag haller for ovrigt med: Skapa en lisata pa produkter folk rekat.
Om du orkar
Vi tycks vara överens. Som en parentes kan jag trigga ditt minne från vår gemensamma tekniska skolning i Marinen. Minns du de gamla högbåtsmännen/eldarna från flottans och KA:s ångfartyg som gick som lärare på skolorna åt oss teknikerelever.
Gosh vad de pratade för våra döva öron om hur man måste överse säkerhetsventilerna med sina fjädrar och säten på ångpannorna förr. Nu först börjar man förstå vad de pratade om i sina sövande oreringar om hur viktiga villkoren är för att fjädersäten ska släppa i rätt sekund
Sant broder! Sant!
Tank om man orkat lara sig allt dessa klippor snackade om! Da hade man varit duktig idag!
Istallet satt man och tankte pa hur manga pilsner man skulle dricka den kvallen....
sen får vi nog starta en momentnyckel tråd
Finns som sagt en redan...
Problemet (som med all nyttig info har pa SH) ar att dels sokfunktionen inte direkt ar ett landmarke for god funktion, dels att varje amnesomrade i ffa mekforumet skulle haft et kapitel i en FAQ-del.
Dar moderatorn lagger in saker efter forslag, men aven drar bort om det blir diskussioner om sanningshalt eller ordalydelser.
Dvs tillsammans skulle vi kunna skapa en fantastisk kunskapsbank.
Think about it!