Biltema = kanontema!

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Jag hade deras led-blinkers bak med inbyggt bromsljus på en tidigare hoj. Jag tog dock inte bort orginal bromsljuset. Har ingen aning om det är OK att göra så för besiktningen Dom fungerade fint i övrigt och kändes rejäla.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Kan ju förvarna de som har Biltemas gamla skivbromslås att de inte håller så bra.

Har haft låset som ett extralås. Typ. försvåra för att någon skall rulla iväg med hojen medans jag fikar 5 min lås. Fast nu när jag testat det där med att rulla iväg så var det inte så bra som det heller :tungan

Scenario: Sätter låset på bakskivan. Brukar sätta det ganska högt upp så om jag mot all förmodan glömmer det, inte hinner få upp fart eller momentum innan det säger stopp.
Hojen i fråga: DL1000 V-Strom
Starten var en väldigt lugn start på gräsmatta. Dvs. ingen hård gas eller abrupt uppsläpp av kopplingen. Smygstart är väl en bra beskrivning.
Smyger iväg en decimeter eller så och hör ett klonk.
Fan!!
Rullar tillbaka och tänker att där gick skivan eller nått. Men nej, det var låset som delades itu...:va
Alltså för att åstadkomma liknande så hade jag kunnat använda ett verktyg och lätt bända på låset medans det suttit i skivan.
Aka. Det skulle inte hållit och gått isär då med. Det här låset är inte säkert som lås.
Hojen klarade sig bra utan skador.

View attachment 423091

View attachment 423092

View attachment 423093

Konstruktionen i det gamla verkar riktig dålig :) gjutet dåligt stål, en tunn sektion som får mest belastning och lång hävarm för att böja.

Det nya ser lite mer "fail safe" ut:
2000034293

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Skivbromslas-2000034293/

Någon som har erfarenhet av detta?
Förvånad över att det är så svårt att hitta tester gjorda på skivbromslås.
Vet inte om man ska gå för ett Abus eller Biltema för en fjärdedel av priset. Båda är godkända menar jag.

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Hoj
Honda VFR 02
Jag kör med det "nya" Biltema-låset. Billigaste godkända jag hittade. Det gör vad jag förväntar mig av ett lås hittills, dock har det inte testats av tredje man än hos mig (tack och lov!).

Lite svårt att få ihop bitarna ibland, annars felfritt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Konstruktionen i det gamla verkar riktig dålig :) gjutet dåligt stål, en tunn sektion som får mest belastning och lång hävarm för att böja.

Det nya ser lite mer "fail safe" ut:
2000034293

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Skivbromslas-2000034293/

Vet inte om man ska gå för ett Abus eller Biltema för en fjärdedel av priset. Båda är godkända menar jag.

Vad jag kan se så är Abus motsvarande lås också testat enligt samma norm Dvs båda är godkända enligt klass C.
Det borde innebära att dom är lika säkra men å andra sidan så har Abus själva betydligt fler nivåer på klassningen så det kan innebära att det Abuslåset är en bit över klass C.

Å andra sidan.
Om någon inte bestämt sig för att stjäla hojen så spelar det ingen roll vad det är för lås om det sitter där. Dom kommer ju inte att stjäla den i alla fall.

Har någon bestämt sig för att stjäla hojen så spelar det inte heller någon roll. Alla lås går ju att forcera och om man ändå lyfter in hojen i en skåpbil så spelar det ju ingen roll vad det sitter för skivbromslås på hojen så länge som det inte är ett som tjuter utav bara fan.

Har dom väl tagit hojen så är ju alla lås relativt lätta att forcera med en vinkelslip och en kapskiva för några tior.

Syra_BErit

Ny medlem
Gick med
21 May 2013
Hoj
2003 KTM ADV-S och bobbern
Kan rapportera att biltemas barkbuster-kopior inte är direkt skitbra. Välte stillastående då jag skulle stanna ute på ett hygge och lade mig ner med ett graciöst skutt över stryret. Dock så splittrades plasten vid infästningen mot styränden och flera vassa och stora bitar lossnade. Dock höll bågen av alu och det blev mest kosmetisk skada. Dock sämre än konkurrenterna som brukar ha segare plast i sina grejor. Så dom får endast 2 av 5 brödrostar i betyg av mig. (Fullt dugligt och skäligt mot priset. Jag bröt inte av greppet utan kunde ta mig hem). Slut rapport.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har haft ett sådant lås i två år drygt. Det håller fortfarande och fungerar som det ska. Tycker kvalitén känns god för priset.

Har även prövat att testa låsets hållfasthet genom att köra iväg med låset monterat.
Det var hojen och jag som fick ont, låset fick inte ett märke.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Någon som har erfarenheter av Biltemas borrhammare "Borrhammare, 850 W"?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrhammare/Borrhammare-850-W-2000018621/
Skall borra i stenhårda väggar där min gamla Bosch slagborr går bet.
Det kommer inte att bli många hål och långt mellan gångerna därför en billig.
Hyr en Hilti eller liknande av ngn maskinuthyrare. Bosch är ändå helt ok så att Biltemas skulle vara bättre är tveksamt. Har du fräscha borr?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hyr en Hilti eller liknande av ngn maskinuthyrare. Bosch är ändå helt ok så att Biltemas skulle vara bättre är tveksamt. Har du fräscha borr?

What he said...
Det inser man när man avverkat några budgetborrhammare - att man skulle hyrt (eller köpt) en riktig på en gång...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Köpte nya borrar (iofs Biltemas men de dyrare).
Fick till fyra hål med sedan var borrarna slut.
De sista hålen fick jag förborra med de små borrar föst.

Hörde av en kille att det var stor skillnad på borrhammare och slagborr.
Han hade köpt en borrhammare på just Biltema, men jag är inte riktigt övertygad...

Det blir 12 hål nu och sedan kommer lite andra saker som skall upp så några (10-15) hål till under någon månad.
Känns lite krångligt att hyra på de premisserna (jag är lite lat :( ).

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag undviker Biltemas elverktyg men vill inte heller ge t.ex. 3000 kr för en borrhammare för engångsbruk. När jag skulle ta upp 6 hål i garageplattan för M20 expanderbult för att förankra och väga in en 2 tons svarv köpte jag en Kina-maskin från Jula. Den kostade mindre än en tusing och är på ca 1500 W. Borrar ingick inte och det var lika bra det så jag köpte några Bosch SDS-borrar.

Trots att betongen är av bra kvalité så var det nästan som att borra i trä och det tog inte många minuter per hål som var ca 100 mm djupa. Jag behövde bara använda en (1) borr och den var fortfarande fin när jag var klar.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Köpte nya borrar (iofs Biltemas men de dyrare).
Fick till fyra hål med sedan var borrarna slut.
De sista hålen fick jag förborra med de små borrar föst.

Hörde av en kille att det var stor skillnad på borrhammare och slagborr.
Han hade köpt en borrhammare på just Biltema, men jag är inte riktigt övertygad...

Det blir 12 hål nu och sedan kommer lite andra saker som skall upp så några (10-15) hål till under någon månad.
Känns lite krångligt att hyra på de premisserna (jag är lite lat :( ).
stor skillnad mellan slagborr och borrhammare.Men även stor skillnad på borren.Så en billig borrhammare med kvalitetsborr funkar bra

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Någon som har erfarenheter av Biltemas borrhammare "Borrhammare, 850 W"?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrhammare/Borrhammare-850-W-2000018621/
Skall borra i stenhårda väggar där min gamla Bosch slagborr går bet.
Det kommer inte att bli många hål och långt mellan gångerna därför en billig.

Den funkar säkert alldeles utmärkt.
Jag har en borrhammare från Jula som kostade typ ingenting. Om jag inte minns fel så var det i storleksordningen 500 kronor. Det är ganska många år sedan nu.

Den är ljusår bättre än slagborrmaskinen. Jag köpte den efter att ha tröttnat ur på att borra i välhärdade stenhårda betongväggar.
Jag insåg också att det var rätt dyrt att göra hål eftersom den lite för låga slagkraften i en slagborrmaskin gjorde att borrarna väldigt lätt överhettade och blev förstörda. Detta även om jag körde på kvalitetsborr.
Ett hål som med slagborr tog kanske 20 minuter att greja klarar borrhammaren av på lika många sekunder.

värt varenda krona. Jag har testat att borra i både betong och gråsten med den och allt går även om man kör med relativt billiga borrar.

Det som skiljer en dyrare från en billigare borrhammare är dels hållbarheten men om man som dom flesta bara kommer att göra något enstaka hål då och då så kommer även en billig borrhammare att hålla väldigt länge.
Den andra saken är att en dyrare borrhammare ofta har mjukstart så att man kan börja lite mer försiktigt och därigenom få snyggare början på hålet.
En billigare börjar på full fräs och det innebär att du får hålla den utav helvete för att den inte ska börja hoppa runt på väggen eller vart du nu borrar.
Med det sagt. Jag har borrat upp saker i alla mina bostäder med den sedan jag köpte den och det funkar alldeles utmärkt.

Även en billig borrhammare av skitkvalitet gör hål i betong så att du tror att du borrade i smör.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
What they said ^..
Försökte borra med dyr slagborr i lägenheten för några år sen. Slet i typ 10min med ett hål och det blev förjävligt. Sprang in på Harald Nyborg och köpte en borrhammare med tillhörande borr för gissningsvis 400:- (samma som den billigaste från jula). Trodde först nåt var fel för borret bara försvann, tog mindre än nån sekund och hålet blev perfekt.
Brorsan köpte likadan och borrade/mejslade överallt i hela sitt hus när det byggdes om, höll för hela projektet under ett par års tid inklusive ett hel del close-encounters med armeringsjärn som borde pajat borren direkt.
För enstaka hål skulle jag helt klart köra en jula-borrhammare.
Tänk på att det är en lite annan teknik än slagborr bara, du ska inte trycka den stumt mot hela tiden utan låta det vara lite slack så borrhammaren kan jobba i hålets riktning så att säga. Du märker när du får rätt teknik för borret bara försvinner in då, som att borra i smör :)
Edit: stumt mot kan vara bra precis i början för att få "fäste" så den inte hoppar runt..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tack för alla svar! :tummenupp

Många låter i mångt och mycket som det min kompis sa. Borrhammare > Slagborr.
Jag handlar den som jag länkade till i första inlägget så återkommer jag om resultat. :)

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Biltema säljer inte billigt skräp utan dyrt! Man lurar sig själv bara, handlar mer på Swedol och andra ställen, Biltema är NÖDTema

Köpte nyss ett depåstöd där men då har de jävlarna HELT slutat sälja adapterpinnar:huvet
Någon här som har en adapterpinne för Ducati 1198 till salu? Pm:a så köper jag den!

Mvh

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Biltema säljer inte billigt skräp utan dyrt! Man lurar sig själv bara, handlar mer på Swedol och andra ställen, Biltema är NÖDTema

Köpte nyss ett depåstöd där men då har de jävlarna HELT slutat sälja adapterpinnar:huvet
Någon här som har en adapterpinne för Ducati 1198 till salu? Pm:a så köper jag den!

Mvh

Nja. Kollar du på exempelvis borrhammare som några inlägg upp så är det identiska produkter som säljs på biltema, Jula och ett flertal andra ställen för i stort sett samma pris.
Däremot kan det säkert vara så att Swedol på vissa produkter är bättre än biltema på samma produkter. Men det gäller ju alla butiker och varor. vissa saker är bättre för samma pris på vissa butiker.

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Nja. Kollar du på exempelvis borrhammare som några inlägg upp så är det identiska produkter som säljs på biltema, Jula och ett flertal andra ställen för i stort sett samma pris.
Däremot kan det säkert vara så att Swedol på vissa produkter är bättre än biltema på samma produkter. Men det gäller ju alla butiker och varor. vissa saker är bättre för samma pris på vissa butiker.

Jo det vet jag, många verktyg som görs i samma fabrik i Kina som sedan säljs under olika märken. Jag har för övrigt en billig borrhammare från JULA o den funkar kalas!

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001097/

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept