Biltema-Kedja

kör deras 520 O ring i min ktm... Reklamerade den första efter 1 vecka då länkarna och rullarna började bli "lösa" men fick givetvis en ny på garantin. Har kört med utbyteskedjan nästan hela sommaren, funkar skit bra.
 
Har alltid varit ett stort fan av biltema. Kört cross och motard med 2 st o-ring och 1 st fb och är nöjd. Dock så inbillar jag mig att den senaste enkla 520 kedjan hade sämre passform än tex rk, men den funka kanon på motarden. Frågade då biltema i Göteborg om dom fick reklamationer, dom hade inte fått in en enda på 78 sålda så det måsta vara bra :-)
 
Jo det förstår jag......men till och med gammla GSXR har ju en skydds/styrkåpa över framdrevet....har inte RF'en det....?

/KentW

Iof svar på gammalt inlägg, men skyddskåpa betyder inte automatiskt att motorn blir utan skador. Hade skyddskåpa på min zzr600 men hela kedjan fastnade i framdrevet som därför låstes varpå aktuellt drev på växellådans utgående axel gick i tre stora och en jävla massa små delar, slutade med ny motor på skroten då det var billigare än att låta verkstan fixa.

Men nej, det var inte en biltemakedja :-) (var dessutom clipslåset som gick, kör nitat sedan dess)
 
Tror bara du har ett alternativ:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Ovrigt/MC-kedja-520-Street-FB-ring-82124/
eftersom
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Ovrigt/MC-kedja-O-ring-82122/ saknar pris hos Biltema
vilket kan betyda att den inte finns i praktiken

Dessutom (med erfarenhet från ett kedjebyte) så är väl det normalt nödvändigt byta främre kedjedrevet samtidigt.
Hade fått rejäla hajfenor på min sukka.

Ock så behöver du verktyg för att kapa Biltemakedjan till rätt längd och till nitningen...
(Här spar ju Biltema pengar genom att bara lagerföra en längd, inte sälja kedjor kapade till rätt längd)
 
Last edited:
Tror bara du har ett alternativ:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Ovrigt/MC-kedja-520-Street-FB-ring-82124/
eftersom
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Ovrigt/MC-kedja-O-ring-82122/ saknar pris hos Biltema
vilket kan betyda att den inte finns i praktiken

Dessutom (med erfarenhet från ett kedjebyte) så är väl det normalt nödvändigt byta främre kedjedrevet samtidigt.
Hade fått rejäla hajfenor på min sukka.

Ock så behöver du verktyg för att kapa Biltemakedjan till rätt längd och till nitningen...
(Här spar ju Biltema pengar genom att bara lagerföra en längd, inte sälja kedjor kapade till rätt längd)

Båda finns... Hade helt missat att jag måste kapa kedjan. Tack.

\Masonit
 
Jag kapar alltid med vinkelslip. har aldrig fått kläm på hur man ska använda kedjekapverktyget utan att förstöra stift, verktyget etc. Nåt fel gör man ju för jag får ta i för kung o fosterland. Så kör man med clips behövs inga specialverktyg för en biltema kedja.

De senaste låsen jag kört med är rk med clips, men den "lösa" plattan får man pressa på över stiften så det känns riktigt rejält.
 
eftersom http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...-O-ring-82122/ saknar pris hos Biltema
vilket kan betyda att den inte finns i praktiken
betyder då gissar jag slut på internetlagret, kan finnas hos din lokala Biltemabutik

Vad det gäller behovet av nitning/räcker clips så beror det som jag ser det på hur man kör. Den kritiska punkten är enligt min uppfattning när kedjan passerar främre kedjedrevet. Pga den höga accelerationen när kedjan går runt drevet. Accelerationen kan beräknas med v^2/r där v är kedjehastigheten i m/s och r är kedjedrevets radie i m.
Bakhjulets omkrets på ett 17" däck är ca 2,05m dvs diametern ca 0,65m. Vid 200km/h eller 56m/s och ett 44 tänder bakdrev diameter ca 44*0,0159/3,14=0,22m (Sukkan) så blir kedjehastigheten 0,22*56m/s/0,65=19m/s. Framdrevet på sukkan 15 tänder har radien ca 15*0,0159/6,28=0,038m.
Dvs accelerationen på kedjan runt framdrevet blir 19*19/0,038=8530m/s² eller 8530/9,81=~870g
dvs ytterbiten på clipset påverkas av en kraft 870 gånger sin egen vikt vid passagen runt framdrevet
och då tror jag det är en överhängande risk att clipset släpper.
Kör man inte snabbare än 120km/h blir det 870*(120/200)^2=ca 310g, dvs ungefär 1/3 jämfört med vid 200km/h.
Med max ca 310g liten risk clipset släpper tror jag.
Eller är det utmattningsbrott som gör att clipsen helt enkelt brister?
Efter 1000mil har clipset passerat framdrevet nästan 2000000 gånger.
Allt räknat på sukkan med 15/44 fram/bak och 108 länkars kedja.
Jag nitar.

Tänk också på att pinnarna/hålen där kedjelåset sitter ska smörjas med ett särskilt fett.
Medföljer förhoppningsvis Biltema kedjan i en liten tub.
Och att det vid nitning är praktiskt med två plåtbitar med vardera två U-formade spår som trycks på vid låset under nitningen för att hålla rätt distans över O-ringarna så O-ringarna inte mosas vid nitningen.
Medföljer förhoppningsvis Biltemakedjan.

Följde med när jag köpte kedjepaket med fram och bakdrev från Addemoto till sukkan.
http://www.addemoto.se/
Ja det paketet med fram och bakdrev för 1495kr kostade ju ca 3 ggr så mycket....
Eller mer rättvis jämförelse Biltema 599kr = 599kr + kapa själv
Addemoto 1495 - drev = 1495 - 141 -373 = 981kr (rätt längd)
 
Last edited:
betyder då gissar jag slut på internetlagret, kan finnas hos din lokala Biltemabutik

Vad det gäller behovet av nitning/räcker clips så beror det som jag ser det på hur man kör. Den kritiska punkten är enligt min uppfattning när kedjan passerar främre kedjedrevet. Pga den höga accelerationen när kedjan går runt drevet. Accelerationen kan beräknas med v^2/r där v är kedjehastigheten i m/s och r är kedjedrevets radie i m.
Bakhjulets omkrets på ett 17" däck är ca 2,05m dvs diametern ca 0,65m. Vid 200km/h eller 56m/s och ett 44 tänder bakdrev diameter ca 44*0,0159/3,14=0,22m (Sukkan) så blir kedjehastigheten 0,22*56m/s/0,65=19m/s. Framdrevet på sukkan 15 tänder har radien ca 15*0,0159/6,28=0,038m.
Dvs accelerationen på kedjan runt framdrevet blir 19*19/0,038=8530m/s² eller 8530/9,81=~870g
dvs ytterbiten på clipset påverkas av en kraft 870 gånger sin egen vikt vid passagen runt framdrevet
och då tror jag det är en överhängande risk att clipset släpper.
Kör man inte snabbare än 120km/h blir det 870*(120/200)^2=ca 310g, dvs ungefär 1/3 jämfört med vid 200km/h.
Med max ca 310g liten risk clipset släpper tror jag.
Eller är det utmattningsbrott som gör att clipsen helt enkelt brister?
Efter 1000mil har clipset passerat framdrevet nästan 2000000 gånger.
Allt räknat på sukkan med 15/44 fram/bak och 108 länkars kedja.
Jag nitar.

Tänk också på att pinnarna/hålen där kedjelåset sitter ska smörjas med ett särskilt fett.
Medföljer förhoppningsvis Biltema kedjan i en liten tub.
Och att det vid nitning är praktiskt med två plåtbitar med vardera två U-formade spår som trycks på vid låset under nitningen för att hålla rätt distans över O-ringarna så O-ringarna inte mosas vid nitningen.
Medföljer förhoppningsvis Biltemakedjan.

Följde med när jag köpte kedjepaket med fram och bakdrev från Addemoto till sukkan.
http://www.addemoto.se/
Ja det paketet med fram och bakdrev för 1495kr kostade ju ca 3 ggr så mycket....
Eller mer rättvis jämförelse Biltema 599kr = 599kr + kapa själv
Addemoto 1495 - drev = 1495 - 141 -373 = 981kr (rätt längd)

Nu driver jag från ämnet här men men...

Kul att du räknar på accelerationen. Som du skriver så blir det ganska stor skillnad när hastigheten ökar. Jag kör motard får man ju tillägga och där är maxhastigheten ca 180. Dock så har vi en del extra belastning på kedjorna i form av hopp etc men jag har ingen aning hur stora krafter det är förhållande till höghastighetskörning.
De länkar jag har sett gå av beror på dålig skötsel och att clipsen i princip har varit slitna/trasiga när dom satts på kedjan sista gången. Dvs oftast på crossar där kedjan tas av/på ett antal gånger av olika anledningar.

På en större sporthoj så är det inget att tveka på, nitat är det som gäller.
 
Last edited:
p_kerttu skriver
Dock så har vi en del extra belastning på kedjorna i form av hopp etc men jag har ingen aning hur stora krafter det är förhållande till höghastighetskörning.
Antag att efter ett hopp med 2 meters maxhöjd landar hojen nästan plant på planmark på bakhjulet och bakdäcket trycks ihop är 5 cm vid landningen.
Då borde hjulet (med kedja) utsättas för en acceleration på 2/0,05=40g
Om bakdäcket trycks ihop 1 cm blir det 2/0,01=200g 1 cm vilket väl förutsätter landning på asfalt.
(här finns chans räkna ut ihoptryckningen utgående på däckdiameter, däckprofil, däcktryck, hjulvikt, hojvikt och fjädringsväg)
För på jord, sand, lera sviktar väl marken också.
OBS jag har aldrig hoppat, noll koll på hur det känns att landa plant med hojen på asfalt från 2 meters höjd, kroppen från ca 3 meters höjd.
Jag bara anar att det inte känns så bra, i varje fall för en otränad....för redan en sporthoj som wheelats vårdslöst har ju ofta skador på styrlagren.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top