betyder då gissar jag slut på internetlagret, kan finnas hos din lokala Biltemabutik
Vad det gäller behovet av nitning/räcker clips så beror det som jag ser det på hur man kör. Den kritiska punkten är enligt min uppfattning när kedjan passerar främre kedjedrevet. Pga den höga accelerationen när kedjan går runt drevet. Accelerationen kan beräknas med v^2/r där v är kedjehastigheten i m/s och r är kedjedrevets radie i m.
Bakhjulets omkrets på ett 17" däck är ca 2,05m dvs diametern ca 0,65m. Vid 200km/h eller 56m/s och ett 44 tänder bakdrev diameter ca 44*0,0159/3,14=0,22m (Sukkan) så blir kedjehastigheten 0,22*56m/s/0,65=19m/s. Framdrevet på sukkan 15 tänder har radien ca 15*0,0159/6,28=0,038m.
Dvs accelerationen på kedjan runt framdrevet blir 19*19/0,038=8530m/s² eller 8530/9,81=~870g
dvs ytterbiten på clipset påverkas av en kraft 870 gånger sin egen vikt vid passagen runt framdrevet
och då tror jag det är en överhängande risk att clipset släpper.
Kör man inte snabbare än 120km/h blir det 870*(120/200)^2=ca 310g, dvs ungefär 1/3 jämfört med vid 200km/h.
Med max ca 310g liten risk clipset släpper tror jag.
Eller är det utmattningsbrott som gör att clipsen helt enkelt brister?
Efter 1000mil har clipset passerat framdrevet nästan 2000000 gånger.
Allt räknat på sukkan med 15/44 fram/bak och 108 länkars kedja.
Jag nitar.
Tänk också på att pinnarna/hålen där kedjelåset sitter ska smörjas med ett särskilt fett.
Medföljer förhoppningsvis Biltema kedjan i en liten tub.
Och att det vid nitning är praktiskt med två plåtbitar med vardera två U-formade spår som trycks på vid låset under nitningen för att hålla rätt distans över O-ringarna så O-ringarna inte mosas vid nitningen.
Medföljer förhoppningsvis Biltemakedjan.
Följde med när jag köpte kedjepaket med fram och bakdrev från Addemoto till sukkan.
http://www.addemoto.se/
Ja det paketet med fram och bakdrev för 1495kr kostade ju ca 3 ggr så mycket....
Eller mer rättvis jämförelse Biltema 599kr = 599kr + kapa själv
Addemoto 1495 - drev = 1495 - 141 -373 = 981kr (rätt längd)