Biltema-Kedja

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Jag har en Biltema- "530-FB-Ring" kedja på min Hornet.
Kört ca 100 mil, med en hel del bus, hittills inga konstigheter.
Har inte ens behövt efterspänna kedjan något efter att jag monterade den.
Köpte även Biltemas kapnings- & nitningsvektyg, vilket fungerade utmärkt.
 

Lennis

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Suzuki GSXR-750 K1 & FZR 1000 89
Någon som kan ge mig ett snabbt svar? 530 Kjedja och 532 använder man olika drev till dem?

Det är ju olika bredd eller kör man med samma?

Mvh Glenn
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Någon som kan ge mig ett snabbt svar? 530 Kjedja och 532 använder man olika drev till dem?

Det är ju olika bredd eller kör man med samma?

Mvh Glenn

Ställer samma fråga. Någon som vet hur man tar reda på om man har 530 eller 532 ?
Jag tror att rullarna har större diameter på 532. men jag skulle vilja ta reda på det genom att mäta på min kedja jag har.

Jag har också en FZR, vet att det förekommer ombyggnadskit från orginalets 532 till 530.

Mats
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vet inte om jag skulle våga lita på annat än kvalitets kedjor med tanke på hur illa det kan gå om skiten sticker..

Kolla bara på hur min vattenpump mådde på min gamla RF600R efter att kedjan drog under full acc i utgången av en kurva.. Hade i alla fall turen att klara mig själv helskinnad.

Hur menar du att en kedja kan orsakat raset innuti vattenpumpen..?

/KentW
 

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Du kan ju inte bara byta kedja. Om nuvarande kedja är slut så lär ju dreven vara i samma kondition. Byter du inga drev "går" ju kedjan ner på nolltid. Byt drev också!!
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Du kan ju inte bara byta kedja. Om nuvarande kedja är slut så lär ju dreven vara i samma kondition. Byter du inga drev "går" ju kedjan ner på nolltid. Byt drev också!!

Drev och kedja är i nyskick, typ 100-150 välskötta mil gamal. På grund av att jag inte vill ha samma drevning som jag köpte för 4 år sedan. ( Ja ja... det blir inte så många mil för mig.) Så vill jag ha ett bakdrev som är 2 kuggar större.

Tillbaka till frågan. Hur ser jag skillnad på om det är en 530 eller 532 kedja?

Mats
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Hur menar du att en kedja kan orsakat raset innuti vattenpumpen..?

/KentW

Vattenpumpen sitter monterad precis framför framdrevet på en RF så han menar nog inte att pumpen gick sönder "inuti" utan att kedjan slog sönder huset.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Jag köpte Bt kedja till min cbr 900 efter att kedjelåset på min "dyra" kedja lossna i utgång ur kurva= nya kallingar. Den fina dyra kedjan försvann och ligger nog kvar i något dike.
Nitade! bt kedja o körde glatt i två säsonger utan probs.
När jag köpte r6 satt de kedjelås igen tänkte att de duger nog denna säsong. En dag när jag tvätta hojen såg jag att brickan lossnat:gnissla Nu mer ska de vara nitat !!!

Följdfråga är de någon som varit med om en kedja som gott sönder! alltså inte låsningen som släppt?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vattenpumpen sitter monterad precis framför framdrevet på en RF så han menar nog inte att pumpen gick sönder "inuti" utan att kedjan slog sönder huset.

De skador som syns på bilden visar ju att samtliga "pumpvingar" lossnat...och dom sitter ju innuti pumphuset.

På den första årsmodellen Honda CB750 var det inte ovanligt att det blev hål i blocket när kedjan gick av. Men det löste Honda med en "styrplåt" som gjorde att kedjan inte vek sig dubbel.

De hojar som jag har i mitt garage idag är ju utrustade med en kåpa över framdrevet som fyller samma funktion, att ett kedjebrott skulle kunna orsaka motorskador på nån av dom ser jag som uteslutet.

Har inte RF nån sån kåpa över framdrevet...?

/KentW
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Antingen kör jag som en sopa(troligtvis) eller så har alla mina hojar varit för effektklena. Har fortfarande inte under 26 års körande haft ett enda trasigt kedjelås.
Är jag ett unikum eller? Vad gör ni med era kedjelås egentligen, misshandlar dom eller sätter låsbrickan åt fel hål...... förstår ingenting?
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har heller aldrig någonsin kört sönder ett kedjelås. vare sig på cross/motard/landsväg/rr
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Antingen kör jag som en sopa(troligtvis) eller så har alla mina hojar varit för effektklena. Har fortfarande inte under 26 års körande haft ett enda trasigt kedjelås.
Är jag ett unikum eller? Vad gör ni med era kedjelås egentligen, misshandlar dom eller sätter låsbrickan åt fel hål...... förstår ingenting?

Antingen har man satt låsbrickan åt fel håll eller så har kedjelåset vart slitet.
Eller så har man bara haft ren otur, har råkat ut för det en gång att låset flugit av, DÅ kom jag på att jag satte brickan åt fel håll! :huvet
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Antingen kör jag som en sopa(troligtvis) eller så har alla mina hojar varit för effektklena. Har fortfarande inte under 26 års körande haft ett enda trasigt kedjelås.
Är jag ett unikum eller? Vad gör ni med era kedjelås egentligen, misshandlar dom eller sätter låsbrickan åt fel hål...... förstår ingenting?



Sliten kedja + slitna drev så blir det extra tryck på låsbrickan (tror jag).
Har lyckats tappa låsbrickan en gång, men han upptäcka det i tid.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Pumphuset består ju av två halvor, här en hel och en sönderslagen på bilden. När pumpuset slås sönder så blir det trångt för pumphjulet



De skador som syns på bilden visar ju att samtliga "pumpvingar" lossnat...och dom sitter ju innuti pumphuset.

På den första årsmodellen Honda CB750 var det inte ovanligt att det blev hål i blocket när kedjan gick av. Men det löste Honda med en "styrplåt" som gjorde att kedjan inte vek sig dubbel.

De hojar som jag har i mitt garage idag är ju utrustade med en kåpa över framdrevet som fyller samma funktion, att ett kedjebrott skulle kunna orsaka motorskador på nån av dom ser jag som uteslutet.

Har inte RF nån sån kåpa över framdrevet...?

/KentW
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Pumphuset består ju av två halvor, här en hel och en sönderslagen på bilden. När pumpuset slås sönder så blir det trångt för pumphjulet

Jo det förstår jag......men till och med gammla GSXR har ju en skydds/styrkåpa över framdrevet....har inte RF'en det....?

/KentW
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Har BT drev också? Kedjorna va så billiga, så funderar på att byta på Hondan bara för att, men då ska det ju finnas lika billiga drev... Håller en BT-kjedja för 300 hk håller det garanterat för dom 17 i min honda, även med vanligt kedjelås ;)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top