Biltema-Kedja

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jo tack jag såg det. Du verkar ta det här väldigt personligt.

Haha neda, men detta är ett forum och det är bra att det disskuteras så man försöker väl bara gänga med i disskutionen så man kan döda onödiga myter så folk ska veta att de kan få bra grejer för riktigt bra pris.

Hade nåt hänt ex med en RK-kejda hade personen som råkat ut för problemet direkt granskats och dragit slutsatsen att personen monterat eller gjort nå fel vid montering eller vård av kejdan. Men biltemas kejda är skit, fast än man aldrig ens hållt i det, och trotts folk som testat och lagt svart på vitt att den fungerar fin fint.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Citat:
Inskickat av lahi
Jag kör med Biltemas kedja på min turbohoj. Brottgräns på 4000 kg, och min förra extraförstärkta RK-kedja hade brottgräns på 4200 kg. Inte så stor skillnad så jag är inte rädd för att belasta den kedjan med 300 hästar.


På 520 kedjan på Biltema var det 3600 kg brottgräns. Någon som vet vad det är på RKs 520 kedja?
Vi som kör RR brukar ju köra med 520 kedja.
 

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Hej alla!
Tänkte prova bt:s 520 o-ringkedja till min husaberg 650. Vi får väl se till helgen om den håller.

Biltema gör ju inte sina egna kedjor, utan de köper ju in från en kedjetillverkare. Detta har väl sagts förr, men vill bara påminna er.

/william
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag sätter silikon/packningsklister över clipslåset. Då lossnar det inte, och går fortfarande att demontera.

Hur kan silikon/packningsklister låsa clipslåset:confused:
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Köp det ni vill ha. Finns ju bevisligen folk som även kör RR med biltema kedjan så den kan inte vara så jäkla kass eller?

Visst, jag skulle nog inte gjort det av mer psykologiska skäl, jag skulle tycka det är för billigt för att kunna vara bra och därför kör jag med RK 520 istället för 1700kr eller vad den nu kostade....
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hur kan silikon/packningsklister låsa clipslåset:confused:

Tanken är att clipset ska bäddas in i silikon så att om det lossnar så ska det inte kunna ramla av, det gör att länken inte kan glida ur.

Jag är skeptisk till detta men det är godkänt som låsning i roadracing. En del kompletterar med najtråd runt mittendelen av länken.

SiliconMasterLink.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har bara bra erfarenheter av biltemas kedjor:tummenupp Nej, jag smörjer nästan aldrig mina kedjor.

Sen o-ring kedjan kom till byn, blev väl smörjning av kedjan lite som att hälla motorolja över huven på bilen. huven kommer nog att rosta lite mindre än stund men motorn mår inte bättre för det.
Men den mekaniska nötningen mellan drev o kedja underlättas väl av smörjning så jag får fortsätta smörja ändå..
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Den silikonen skulla jag aldrig våga använda, kostar ju bara 39,90!!:fyllisar

:rofl

Haha...glömde att vi var i Biltema-tråden. Den är i alla fall utmärkt! Jag använder den på avgasflänsen på min 250 racer och den tätar perfekt och håller för värmen, ser ut som ny när man demonterar.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
om det nu är så att ni inte litar på biltema kan ni köpa en rk 525os kedja av mig. billigt!
 
Last edited:

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
En bra kjedje kostar mellan 1000kr och 1500kr om man letar lite. Varför chansa med just den komponenten? Då kan man lika väl köpa billiga koreanska däck också, eller?

Jämfört med allt annat en hoj kostar (försäkring, bensin, däck, service, skyddskläder, etc) så är inte en kjedje som man bara byter då och då något att spara in på!
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
För de som kör enduro/cross så kan jag meddela att Biltema har börjat sälja innerslangar också, det verkar så nytt att de inte finns på webben ens (hittade inte i alla fall). Har för mig de kostade 89-99, alltså ungefär hälften av de billigaste normalt.

Sedan tidigare har de billiga däck, luftfilter, bromsbelägg, kedjor och kläder för cross/enduro.

TACKAR ! :tummenupp

Ska iväg idag och köpa en kedja, passar på att plocka upp ett par slangar oxå.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det är grovleken på kedjan... t.ex 520,525,530,532
Nja, siffrorna "30" i t.ex. "530" avser bredden på kedjan, om man ska vara petig. "5" avser längden mellan rullarna. Allt i enheten åttondels tum. Kolla i nästa nummer av Bike som har en bra/pedagogisk guide till kedje- och drevbyte.

:)

En bra kjedje kostar mellan 1000kr och 1500kr om man letar lite. Varför chansa med just den komponenten? Då kan man lika väl köpa billiga koreanska däck också, eller?
Det är inte bevisat att en billigare kedja har kortare livslängd än en dyrare.

Däremot vet alla att koreanska däck är sämre än t.ex. Pirelli och Michelin.

Konsekvenserna av ett kedjebrott kan vara förödande, i bästa fall skrotar man bara motorn.
Jag har råkat ut för två kedjebrott och båda gångerna lade sig kedjan odramatiskt på marken. Du borde göra ett försök som manusförfattare till skräckfilmer.
 
Last edited:

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Nej. Den tekniska specifikationen (som är mer än bara brottgränsen) samt recensioner.

då tycker jag att du istället för att spekulera lägger ut jämförande teknikska mellan de kedjor du talar om som är dyrare samt biltema kedjorna. gärna för alla storlekar . Detta väldigt mycket p.g.a att trådskaparen efterlyste erfarenheter och inte tyckande och tänkande ,

länka gärna även med recesioner på kedjan . detta på grund av att det erfarenheter som i tråden där någon faktiskt använt tråden är 100% possitiva.

ta nu inte detta som ett påhopp. men eftersom du svänger dig med de ord du gör så vill jag gärna se va du har tagit på dig för skor
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tanken är att clipset ska bäddas in i silikon så att om det lossnar så ska det inte kunna ramla av, det gör att länken inte kan glida ur.

Jag är skeptisk till detta men det är godkänt som låsning i roadracing. En del kompletterar med najtråd runt mittendelen av länken.

Bra bild. På gathojar använder jag nitad kedja. Men när man använder nitlås är ett tips att även betrakta clipset, de är ju stansade och brukar därför ha en sida där alla plåtkanterna är avrundade. Det är från denna sida stansverktyget angripit. Den andra sidan har vassar hörn. Tipset är alltså att sätta den vassare sidan utåt, så att de skarpaste hörnen på clipset grappar i spåren.

Jag gör på samma vis när jag monterar låsringar, sk seger-ringar.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top