Biltema-Kedja

bard

Måste fixa ett cafeobjekt!
Gick med
31 Aug 2004
Ort
ingarö
Hoj
SUZUKI GSXR1100-89
Det beror säkert lite på hur man kör och vad man kör också...
Biltemas 520 kedja på en 1000-kubikare som rejsas = inte optimalt
Biltemas kedja på en 600 som gatkörs lite mysigt = säkert inga problem!

Det är lite så jag tänker... jag har en gsxr1100-88 och den körs inte speciellt hårt utan det är ju bara "mysig" gatåka som gäller.
Då ska ju grejerna hålla tycker jag.
Biltemas info om kedjan:

MC-kedja 530 Street FB-ring
Förstärkt högkvalitets MC-kedja 530 Street FB-ring. Avsedd för 600-1200 cc gatmotorcyklar. Den effektiva FB-ringen ger oslagbar livslängd p.g.a. fler tätande anläggningsytor mot inner- och ytterplattor, samt minskad friktion. Extremt lågt rullmotstånd. Mycket hög draghållfasthet: 4000 kg. 120 länkar. Dimension: 5/8" x 3/8". Nitlås ingår.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vilken firma är billigast att lämna in till när man ska spänna kedjan?
De flesta tar en hundring, tycker jag är dyrt. Det får man ju en handtvätt för.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag kör med Biltemas kedja på min turbohoj. Brottgräns på 4000 kg, och min förra extraförstärkta RK-kedja hade brottgräns på 4200 kg. Inte så stor skillnad så jag är inte rädd för att belasta den kedjan med 300 hästar.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Why not! Man har inget att förlora att testa iaf, är det halva priset och den bara skulle hålla hälften så har man ändå inget förlorat än att få göra arbetet lite tidigare.
Tänk på att en kedja som slits snabbare också nöter ut dreven snabbare. Håller kedjan hälften så länge så får man byta drivpaketet efter halva tiden, och då kommer ekonomin i ett annat läge.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag kör med Biltemas kedja på min turbohoj. Brottgräns på 4000 kg, och min förra extraförstärkta RK-kedja hade brottgräns på 4200 kg. Inte så stor skillnad så jag är inte rädd för att belasta den kedjan med 300 hästar.

Brottgräns på 4 ton, hygglig dragkraft man behöver i spisen då...
:D
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
vad får man i dagsläget ge för ett drivpaket om man tar en skitkedja utan ringar?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tänk på att en kedja som slits snabbare också nöter ut dreven snabbare. Håller kedjan hälften så länge så får man byta drivpaketet efter halva tiden, och då kommer ekonomin i ett annat läge.

Om jag nu inte skulle ha kört extremt lite med dreven, så åker de i sopbingen vid kedjebytet, ingen kedja är starkare än dess svagare länk, som isåfall blir dreven annars, och ett närstående helt drivpaketsbyte står och knackar på dörren igen..

Jag kör med Biltemas kedja på min turbohoj. Brottgräns på 4000 kg, och min förra extraförstärkta RK-kedja hade brottgräns på 4200 kg. Inte så stor skillnad så jag är inte rädd för att belasta den kedjan med 300 hästar.

Tycker detta säger allt till alla "oroliga" därute! End of diskussion.:tummenupp
 
Last edited:

bard

Måste fixa ett cafeobjekt!
Gick med
31 Aug 2004
Ort
ingarö
Hoj
SUZUKI GSXR1100-89
En annan sak jag funderat på är skillnaderna på olika kedjor.
tex hur skiljer sig en 530 mot en 532?
532 ska vara skarkare men mer änså vet jag ej.

Och sen har vi ju alla o-ringskedjor och x-ring och allt vad det heter...
Varför ska man välja den ena framför den andra?



Testar att citera mig själv och hoppas på svar:rolleyes:
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vilken firma är billigast att lämna in till när man ska spänna kedjan?
De flesta tar en hundring, tycker jag är dyrt. Det får man ju en handtvätt för.

Ursäkta språket men en kedja kan vilken jefla tummenmittihanden-kille som helst göra själv! Titta närmare på anordningen så funderar du ut det!
 

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Varberg
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Vet inte om jag skulle våga lita på annat än kvalitets kedjor med tanke på hur illa det kan gå om skiten sticker..

Kolla bara på hur min vattenpump mådde på min gamla RF600R efter att kedjan drog under full acc i utgången av en kurva.. Hade i alla fall turen att klara mig själv helskinnad.

Och det var en Biltemakedja eller?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ursäkta språket men en kedja kan vilken jefla tummenmittihanden-kille som helst göra själv! Titta närmare på anordningen så funderar du ut det!

Aldrig, har jag sluppit spänna själv i 4½ säsong tänker jag inte börja nu. :ajjabajja
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klockren Jörgen. Men skall du verkligen klanka ner så på ditt eget släkte? ;)

Det var ett lite självironiskt sätt att pika SH:s missbruk av ordet gay. Men du har rätt, man ska inte förknippa oskyldiga bögar....

Nej men jag är ohändig, lat, bekväm och välbetald. :)

...med lata, ohändiga, överbetalda trendängsliga bratwannabees med Kapten Kurbits-kallingar ;)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top