Intressant debatt kring kedjor till principiella diskussioner om Biltemas kvalite rakt igenom deras produktsortimente. Biltema kommer väl alltid få dras med epitetet billiga, användbara och mindre kvalitetsprodukter. Det måste ju finnas en anledning till att man kan lägga sig i de prissegmentet som man valt. Tror inte att svaret är så enkelt att deras stora inköpsvolymer, bättre leverantörsavtal, tillverklming i låglöneländer eller att man har lägre kostnader i form av logistikska paramentrar.
Ovan angivna parametrar spelar in, självklart. Men givet är väl också att kvalitetsprodukter (verktyg, reservdelar etc) tillverkas av dyrare råvaror, innehåller högre kvalite, bättre precision, mindre felavikelser etc. Snackar nu generellt över hela Biltemas produktsortimentet men framförallt om just reservdelar, verktyg etc.
Kanske det bara är jag som har ett högt säkerhetstänkande. Men jag skulle aldrig frivilligt eller medvetet köpa saker till min hoj som skulle äventyra min personliga (o andra personers) säkerhet. En kedjas skadeverkningar kan få väldigt skrämmande konsekvenser. Vet inte hur många som skulle tycka det var värt att för några fjuttiga 100 lappar för att i framtiden få blåsa sig fram i en rullstol (låt säga att kejdan låser bakhjulet eller nåt annat som gör att du kör av vägen i allt för hög fart).
Kanske jag överdramatisterar. Men har du råd att chansa? Är det värt den där extra hundralappen? Jag vill inte på nåt sätt framhäva mig själv utan mer få folk att kanske tänka en extra gång innan man tar beslut o väger för o nackdelar (risk vs kostnaden). När jag tog mc kortet lovade jag mig själv att vad jag än gör kommer jag aldrig tumma på säkerheten (o ja, jag har kört för fort mer än 1 gång) i fråga om däck, bromsar, kedja, gaffel, lager (ni fattar poängen). Detta mot den simpla bakrunden att som MC förare är du fruktansvärt utsatt för skador pga yttre påverkan. Jämför med en bil te x om du får däckexplosion (mao punktering), du har fortfarande 3 andra däck som gör att du kan styra o bromsa med relativt bra kontroll.
Man väljer själv var man vill lägga ribban. O därmed sin egna personliga säkerhet. Har man inte råd att köpa riktiga grejor med bevisad kvalite borde man kanske överväga att antigen spara tills man har råd eller sluta med hojåkandet. Men åter till Biltema. Jag har själv handlat på biltema, vissa saker till te.x en gammal bil, men det är skillnad att köpa en vattenpump till en volvo 240 -78 än en mc kedja till en supersporthoj. Jag skulle aldrig köpa precisisonverktyg som måste vara exakta eller olja till min hoj eller än mindre en kedja till hojen.
Nåja. Valet är var mans ensak.