Biltema-Kedja

bard

Måste fixa ett cafeobjekt!
Gick med
31 Aug 2004
Ort
ingarö
Hoj
SUZUKI GSXR1100-89
Det är grovleken på kedjan... t.ex 520,525,530,532

Grövre håller för mer belastning, smalare gör att svängnings massan minskar och hojen acelerar(stavning?) bättre.


Jo det är jag med på men det va mest det rent tekniska..
Vad är det som är grövre?

Är det länkarnas längd eller rullarnas diameter eller nåt helt annat?
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Jo det är jag med på men det va mest det rent tekniska..
Vad är det som är grövre?

Är det länkarnas längd eller rullarnas diameter eller nåt helt annat?

verkar mest vara tjockleken på länkarna, såvida man inte går upp till 630, det är riktigt feta grejer :tummenupp

didspecsfixedlarge.gif


http://www.didchain.com/specs.htm
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Finns dock inga. Mest förvånad att du blandar in det själv. Men det om något talar ju för... :arsele

ooops kanske dumt o dansa med arslet framför...

Det var ett lite självironiskt sätt att pika SH:s missbruk av ordet gay. Men du har rätt, man ska inte förknippa oskyldiga bögar....



...med lata, ohändiga, överbetalda trendängsliga bratwannabees med Kapten Kurbits-kallingar ;)

Och där fick vi svar på ett annat mycket hett ämne.
Att x-ring ofta ÄR extraförstärkta. Dvs att brottsgräns och materialttjocklek skiljer. Bra då vet man att det inte bara var skitsnack helt och hållet från en del försäljare.


verkar mest vara tjockleken på länkarna, såvida man inte går upp till 630, det är riktigt feta grejer :tummenupp

didspecsfixedlarge.gif


http://www.didchain.com/specs.htm
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Finns dock inga. Mest förvånad att du blandar in det själv. Men det om något talar ju för... :arsele

ooops kanske dumt o dansa med arslet framför...

Jag har läst ditt inlägg flera ggr men förstår inte vad du menar ...:va

Det var som sagt ett självironiskt svar med vilket jag önskade travestera det på SH förekommande bruket av ordet bög/gay som ett prefix för ngt vekt.

Förvåning är ett tillstånd som är intimt förknippat med lärande. Det är alltå inte nödvändigtvis ngt negativt att du känner så.
 

Dr.Bike

Guest
Förvåning är ett tillstånd som är intimt förknippat med lärande. Det är alltå inte nödvändigtvis ngt negativt att du känner så.

Bra svar Jörgen! :D

Eller som man skulle kunnat sagt om folk som har svårt att lyssna/ta till sig saker:

- Varför anstränga sig för att lära sig något?
Okunskap kommer ju gratis, och av sig självt.
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Vilken firma är billigast att lämna in till när man ska spänna kedjan?
De flesta tar en hundring, tycker jag är dyrt. Det får man ju en handtvätt för.

Funbike i Västerås ville ha en femhundring för jobbet! :skrämd

Jag valde att göra det själv!
 

Dark_Messenger

Guest
fast jag har brottat ner kedjan 4 ggr. i det bästa fallet (under en wheelie) snärtade den till ett litet teen som kom bärandes med kedjan då jag inte fattat vad som hade hänt och rullat vidare 200 meter och så va konversationen igång. i sämsta fall har jag stått utanför leksand i hällregn 2 timmar innan jag hittade en vänlig bonde med extra kedjelås i garaget. aldrig nånsin har varken ben eller motor gått av.
kedjeskyddet däremot är djävulens påfund, till för att trassla till kedjor som tröttnat på att snurra runt och spränga motorblock. ta bort dessa, ha med dig ett extra kedjelås så kommer du bara se positiva saker av att kedjan går av.

Det där måste du utveckla. Jag letar efter anledningar att ta bort det fula skiten även om jag tror du är helt ute och cyklar i detta ämne.

Ge mig dina bästa och vildaste teorier så ska vi se om jag river bort mitt. :yoparty
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
:rofl

Är man välbetald behöver man väl inte bry sig om en 100lapp?????

jag anser att det inte finns många ohändiga människor. men många som gör sig det. Det kanske inte skulle vara fel att prova sträcka kedjan... kanske kan klara av mer än man tror?
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Biltema är bra på verktyg osv, bil/mc delar...ALDRIG!!!

Iaf om ni frågar mig, sen finns det många som tycker annorlunda och det ser man bara genom att läsa denna tråden.
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Biltema är bra på verktyg osv, bil/mc delar...ALDRIG!!!

Iaf om ni frågar mig, sen finns det många som tycker annorlunda och det ser man bara genom att läsa denna tråden.

Inget direkt faktagivande svar.. Å med det svaret är det ganska självklart att du inte blev tillfrågad.. Det handlade ju inte om en persons tycke utan om fakta, vilket ett antal svar givit.

Själv tycker jag det har varit givande att höra att det är tillfredsställande data på biltemas kedjor. Varför betala mer för samma sak??

Om du går till tex Statoil får du köpa en 200 g chokladkaka för 25-30 kr. om du handlar samma på Willys betalar du 16. Handlar du då den på Statoil bara för den är dyrare? å då godare??

/A
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
för övrigt är det alltid kedjelåset som stuckit för mig. så det borde ju faktiskt funka bra att köpa biltemakedja och montera dit ett super-hyper-duper kedjelås för 125 spänn på mc-varuhuset istället så borde det va bra.

juste, det är ju det som alltid ryker...

jag är förvirrad

Nita kedjelåset så är det problemet löst.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Inget direkt faktagivande svar.. Å med det svaret är det ganska självklart att du inte blev tillfrågad.. Det handlade ju inte om en persons tycke utan om fakta, vilket ett antal svar givit.

Själv tycker jag det har varit givande att höra att det är tillfredsställande data på biltemas kedjor. Varför betala mer för samma sak??

Om du går till tex Statoil får du köpa en 200 g chokladkaka för 25-30 kr. om du handlar samma på Willys betalar du 16. Handlar du då den på Statoil bara för den är dyrare? å då godare??

/A
Här vakna vi på rätt sida.

Mitt svar är lika faktagivande som alla andra. Det kan funka jättebra för X men paja efter 5m för Y. Det är för många variabler för att man ska kunna säga bu eller bä. Jag har råkat ut för många fall där biltemas grejer varken funkat bra eller haft bra passform o.d så därför går det fetbort för mig.

Sen finns det ju folk som ändå köper grejerna så det måste väl betyda att det funkar kalas för dom, eller? Nåja, jag ska sluta spamma tråden med icke faktaingivande svar. Det bästa är väl att köpa och testa hur bra det funkar för en själv med ens körstil, driftförhållanden och underhåll.

Lycka Till.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag köpte en Tsubaki-kedja en gång i tiden till maskinen som syns på avataren. En kraftig 630 kätting som sattes dit å sedan ut å köra, det tog ca 5 mil så var det dags att spänna om. Sedan rasslade det till å PANG...
Det visade sig att de yttre plattorna (ALLA) hade pressats ut och en hoppade dän å sedan var de klippt.
Så jag vet vilken nytta kedjeskyddet gör.
Och att det skiljer i kvalitet på kedjor. Oavsett brotthållfasthet, är stukningen dåligt utförd så kryper plattorna ut iaf.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag kör med Biltemas kedja på min turbohoj. Brottgräns på 4000 kg, och min förra extraförstärkta RK-kedja hade brottgräns på 4200 kg. Inte så stor skillnad så jag är inte rädd för att belasta den kedjan med 300 hästar.

Biltema is the shit!!! gång på gång ska folk som varken hållt eller testat deras produkter kasta skit på allt de gör men när personer som du samt andra som dr.bike (fakta ang. olja) lägger fram fakta så ger de ändå inte upp och försöker vrida o vänta på det för att ändå övertala sig själva samt andra att de inte blivit fetingblåst när de handlade sina icke biltema produkter för 2-4ggr högre pris.

Ni besserwissers läs min signatur och ta en funderare!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag köpte en Tsubaki-kedja en gång i tiden till maskinen som syns på avataren. En kraftig 630 kätting som sattes dit å sedan ut å köra, det tog ca 5 mil så var det dags att spänna om. Sedan rasslade det till å PANG...
Det visade sig att de yttre plattorna (ALLA) hade pressats ut och en hoppade dän å sedan var de klippt.
Så jag vet vilken nytta kedjeskyddet gör.
Och att det skiljer i kvalitet på kedjor. Oavsett brotthållfasthet, är stukningen dåligt utförd så kryper plattorna ut iaf.

Dålig kedjelinje/sneställt hjul?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
I våras köpte jag helt nytt drivpaket och då blev det en 520 oring från biltema och har sedan dess kört med den kedjan varje gång jag har haft på motardhjulen. Har smörjt och underhållt den som man gör med vilken annan kedja som helst, med helt vanlig smörja och den är fortfarande helt fri från glapp och annat fuffens.

Jag kör dock aldrig med ett kedjelås två gånger utan bytar till ett nytt varje gång jag slänger på en kedja. Gammal vanesak.. Har säkert ingen betydelse men dom är billiga så det smärtar inte varje gång jag kastar skiten samtidigt som det skänker mig en rofylld stund på sadeln när jag kör med vetskapen om att jag har nytt kedjelås på.

Har innan alltid uteslutande kört RK, AFAM eller Renthal på kedjor men det ser jag inte längre som nödvändigt - iaf inte på landsväg.

Har däremot märkt att dessa kedjor inte är nåt att ha när man kör motocross, oringarna verkar inte hålla tätt för allt skräp som vill in och slits därför ohälsosamt fort. Mycket fortare än motsvarande kedja från annan välrenomerad tillverkare så när det ska piskas på mjukt underlag håller jag mig till de gamla beprövade.
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Har bara bra erfarenheter av biltemas kedjor:tummenupp Nej, jag smörjer nästan aldrig mina kedjor.
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Intressant debatt kring kedjor till principiella diskussioner om Biltemas kvalite rakt igenom deras produktsortimente. Biltema kommer väl alltid få dras med epitetet billiga, användbara och mindre kvalitetsprodukter. Det måste ju finnas en anledning till att man kan lägga sig i de prissegmentet som man valt. Tror inte att svaret är så enkelt att deras stora inköpsvolymer, bättre leverantörsavtal, tillverklming i låglöneländer eller att man har lägre kostnader i form av logistikska paramentrar.

Ovan angivna parametrar spelar in, självklart. Men givet är väl också att kvalitetsprodukter (verktyg, reservdelar etc) tillverkas av dyrare råvaror, innehåller högre kvalite, bättre precision, mindre felavikelser etc. Snackar nu generellt över hela Biltemas produktsortimentet men framförallt om just reservdelar, verktyg etc.

Kanske det bara är jag som har ett högt säkerhetstänkande. Men jag skulle aldrig frivilligt eller medvetet köpa saker till min hoj som skulle äventyra min personliga (o andra personers) säkerhet. En kedjas skadeverkningar kan få väldigt skrämmande konsekvenser. Vet inte hur många som skulle tycka det var värt att för några fjuttiga 100 lappar för att i framtiden få blåsa sig fram i en rullstol (låt säga att kejdan låser bakhjulet eller nåt annat som gör att du kör av vägen i allt för hög fart).

Kanske jag överdramatisterar. Men har du råd att chansa? Är det värt den där extra hundralappen? Jag vill inte på nåt sätt framhäva mig själv utan mer få folk att kanske tänka en extra gång innan man tar beslut o väger för o nackdelar (risk vs kostnaden). När jag tog mc kortet lovade jag mig själv att vad jag än gör kommer jag aldrig tumma på säkerheten (o ja, jag har kört för fort mer än 1 gång) i fråga om däck, bromsar, kedja, gaffel, lager (ni fattar poängen). Detta mot den simpla bakrunden att som MC förare är du fruktansvärt utsatt för skador pga yttre påverkan. Jämför med en bil te x om du får däckexplosion (mao punktering), du har fortfarande 3 andra däck som gör att du kan styra o bromsa med relativt bra kontroll.

Man väljer själv var man vill lägga ribban. O därmed sin egna personliga säkerhet. Har man inte råd att köpa riktiga grejor med bevisad kvalite borde man kanske överväga att antigen spara tills man har råd eller sluta med hojåkandet. Men åter till Biltema. Jag har själv handlat på biltema, vissa saker till te.x en gammal bil, men det är skillnad att köpa en vattenpump till en volvo 240 -78 än en mc kedja till en supersporthoj. Jag skulle aldrig köpa precisisonverktyg som måste vara exakta eller olja till min hoj eller än mindre en kedja till hojen.

Nåja. Valet är var mans ensak.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Dålig kedjelinje/sneställt hjul?

Nä, inte från början med denna kedja, vet att de uppkommer fenomen om en rullkedja inte sitter ordentligt.
Vet inte om denna batch med kedjor var dåliga som jag drabbades av. Eftersom alla plattor hade flyttat på sig å kedjan va som jävla glapp.

Men senare efter ett par 1000mil så märktes det att svingen blivit krokig. Bakhjulet var vridet liiiite medurs om man syftade bakifrån.

MotoSpeed 1168 Streetmotor med RS36:eek:r levererade definitivt mer än org. :D , Å GSX svingar e klena :gnissla
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top