Biltema MC-olja, Racing 10W–40

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Har sökt här men inte riktigt fått något svar.

Denna olja ser ut att uppfylla alla klassningar och krav på mc-olja men det säger knappast allt om en olja kan jag tro. Är det någon som vet hur pass bra denna olja egentligen är? Klarar den 1200mil intervaller på min Versys t ex? Har precis bytt olja nu och köpte 3 liter Motul 7100 10W40 för totalt 555kr vilket svider lite i plånboken. Jag är av den åsikten att man ska köra helsyntet och då är frågan om jag hade kommit undan med 237kr om man handlat på Biltema istället och fått en olja som fungerar lika bra?

Jag vet att oljediskussioner sällan leder till annat än pajkastning men jag skulle ändå vilja veta vad ni har för synpunkter på just denna olja. Ännu bättre skulle det vara om någon har konkret vetskap om vart denna olja kommer ifrån och hur pass bra den är jämfört med oljor från Motul, Castrol och andra ”kända” märken.
 
Last edited:

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Köpte häromdagen en 20-litersdunk med Q8 SBK Racing 10w50 Helsyntet. Ska tydligen vara en riktigt bra olja.
Literpriset blev lite drygt 60 kr :D

Köper man samma olja på OK, så kostar den 185 kronor per liter... En viss skillnad :p

Jag tänkte som så, att olja går åt ändå, så lika bra att köpa redig mängd på en gång. (Säljer till polare om dom behöver, samt att sambon även har motorcykel)

//Robert

Har du 1200 mils intervaller på din Versys? Är det inte 600 mil som gäller? Jag har haft en, men jag sålde den iofs innan den hade gått så attans långt.
I övrigt tror jag absolut att biltemaoljan fungerar.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har kört den oljan (Fultema) en del på strippen och aldrig haft några problem, eller märkt skillnad på slitage. Jag byter olja ofta, istället för sällan och dyrt. Andra prioriterar annorlunda.
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Finns några massiva oljetrådar i mekforumet där kontentan är att klassning är kung.
Sedan tillkommer oftast lite subjektiva bedömningar om att med märke X så låter min hoj mindre osv osv.
Så länge hojen inte slirar på växlarna (om det är våtkoppling) så är biltemaoljan bra till och med mycket bra.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har kört på b-temas r-olja sen hojen var ny (efter inkörning) ( 3000 mil) och inte märkt några nackdelar. Funkar perfekt !!! Finns ingen anledning att köpa hutlöst dyr "finolja".
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har kört på Biltemas olja i 3 olika hojar de senaste 5 åren, utan problem.
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
Köpte häromdagen en 20-litersdunk med Q8 SBK Racing 10w50 Helsyntet. Ska tydligen vara en riktigt bra olja.
Literpriset blev lite drygt 60 kr :D

Köper man samma olja på OK, så kostar den 185 kronor per liter... En viss skillnad :p

varför inte skriva var du har fått tag på det ifrån med?
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Köpte häromdagen en 20-litersdunk med Q8 SBK Racing 10w50 Helsyntet. Ska tydligen vara en riktigt bra olja.
Literpriset blev lite drygt 60 kr :D

Köper man samma olja på OK, så kostar den 185 kronor per liter... En viss skillnad :p

Jag tänkte som så, att olja går åt ändå, så lika bra att köpa redig mängd på en gång. (Säljer till polare om dom behöver, samt att sambon även har motorcykel)

//Robert

Perfa, då byter vi olja i min imorrn! :p
varför inte skriva var du har fått tag på det ifrån med?

Det går att beställa tjugoliters på valfri Ok-mack.
 

riktigadavid

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Stockholm, Södermalm
Hoj
1987, Honda, VFR 750F
Jag har surfat runt på diverse forum och läst trådar exakt som denna där det diskuteras just den oljan.
Det jag har kommit fram till är att på vissa hojar kan kopplingen börja slira. Oljan är tydligen på gränsen till för låg friktion i.
Men om det funkar så funkar det, och då tror jag absolut inte att det är någon dålig olja.
Så det är väl bara att pröva tycker jag.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Gällande Q8 SBK racingolja så går det att köpa eller ta hem för en billig peng från Hyndroscandbutiker (om de finns där man bor). De har även bra priser på icke-raceoljor.

Jag har kört endel med SBK racingoljan och hade då lite problem med huggande/slirande koppling på Husabergaren. Dock det enda som störde mig då jag i starter inte visste om jag skulle slira iväg fint eller flippa...:näsblod
har inte testat den i sporthojen så där kan jag inte ge feedback.

Förövrigt tror jag Biltemas mc-olja funkar prima. Det baserar jag på att de klarar de krav som ställs för respektive benämning. Sedan finns det säkert de som är bättre.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Köpte häromdagen en 20-litersdunk med Q8 SBK Racing 10w50 Helsyntet. Ska tydligen vara en riktigt bra olja.
Literpriset blev lite drygt 60 kr :D

köpte du den på SWEDOL?

ja resonera som du.. olja gör man åt med.. köper 20 litersdunkar å betalar 60 kr/liter istället för biltemas svindyra för 80 kr/liter :D :yoparty
USCH vilka priser dom har på biltema.. fyyyyyy :gnissla :banana
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
varför inte skriva var du har fått tag på det ifrån med?

Absolut... Kemek i Piteå, på Hammarvägen, mittemot Meca Bildelar =). Rekommenderas varmt :p. Dom har MASSOR med oljor på lager.

Perfa, då byter vi olja i min imorrn! :p


Det går att beställa tjugoliters på valfri Ok-mack.

Det kan vi göra Edvin. Jag har filter liggandes och oljan står här i hallen. Jag är redo, men behöver skaffa lite motivation... Oljebyte ikväll kanske? Du är väl ledig? =)

Kanon! Jag behöver också en skvätt! :yoparty

Det finns så det räcker :banana

//Robert
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Många sätter sitt varumärke på oljan de säljer, men ursprunget är ofta densamma. Man betalar mer enbart för märket. Biltemas oljor är lika bra som alla andra, kort och gott.
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
en lastbilsförare i vårt mc-garage var på ngt centrallager där de satta på ettiketter o dylikt ( vet ej om de tömde i ) o enligt de som jobba där gick dunkarna till vänster till statoil o de till höger till biltema ,, samma olja
 

BullMackan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Här och där
Hoj
Buell 1125cr
Biltemas olja och Okq8

Biltemas olja och okq8s olja är den samma. Tappas upp i olika dunkar från samma cistern på Nynas petroleum, ute i Nynäshamn.
Nu vet ni det :)
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Biltemas olja och okq8s olja är den samma. Tappas upp i olika dunkar från samma cistern på Nynas petroleum, ute i Nynäshamn.
Nu vet ni det :)

men det är ju olika betäckningar, Q8 sbk racing 10w50 och biltema racing 10w40, hur fan kan det va samma?:va
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
en lastbilsförare i vårt mc-garage var på ngt centrallager där de satta på ettiketter o dylikt ( vet ej om de tömde i ) o enligt de som jobba där gick dunkarna till vänster till statoil o de till höger till biltema ,, samma olja

Den där har jag hört förut - av nån annan :tummenupp






...Jag kör på biltemas olja utan problem
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
När folk säger att det är "samma" olja så kan det vara likadan olja från början, men knappast när det är klart efter alla raffineringar. I en syntetolja är det ju tillsatserna som gör själva oljan och det är där tillverkarna kör med sina egna recept.
En olja utan rätt tillsatser kan vara nästan obrukbar faktiskt i fel maskin.

Däremot detta med Biltema och Statoil, vettefan om det är en riktigt seglivad myt eller om det är på riktigt, har hört det många gånger men aldrig riktigt sett några bevis..
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top