Biltema+mc=sant

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Jag hade samma problem med ett par MC-vinterhandskar jag köpte, sedan köpte jag dom tunnaste Hestra-skidhandskarna jag hittade, dom går att använda i nödfall, men kul är det inte.

Dom bästa jag har hittat hittils är ett par vanliga "promenadhandskar" i skinn (som slutar vid handleden), förvisso är skinnet tunnt, men det skyddar säkert bättre än tyget i skidhandskarna och dom är hyfsat varma.

Nu i vinter har jag hittat ett par ännu bättre "promenadhandskar" i skinn, något längre skaft, men då köpte jag nog en storlek för små :huvet
Vi får se om dom hinner töja sig, dom går bra att ha så länge man inte behöver hålla runt något, men häromdagen när jag plogade med fyrhjuling kände jag att dom skar in mellan fingrarna.

Det är inte lätt, egentligen borde man väl invänta sommaren istället... :D

Ahh. Glöm inte muffarna för 99:- :D

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Köpte mig ett par av deras stövlar i brist på dinares till TCX pjux.
Riktigt sköna, och med lite dekaltrim ska de nog se ok ut :yoparty

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Flera
nån som har testat biltemas depåstöd?

Nej tyvär, vågar inte för jag har hört att om använder detta så ramlar bromsklotsarna ur och sedan har det säkert inte heller kulager i hjulen och det skulle jag aldrig kunna ha till mina hojar efter som jag alltid kör maximalt.

( men Du kan alltid lacka det i en annan färg så det inte syns att det är Biltema då är det säkert ok.)

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88

Länk, vassego

:)

som skrevits tidigare, den högre kostnaden betalar för exklusiva dekaler, lull-lull, lyxigare inredning (i en del fall) och prestigen av ett känt märke.

summa: om en hjälm är bekväm, ser bra ut i dina ögon och har en godkänd märkning så kvittar det egentligen om den är köpt på konsum för 1000:- eller lelles för 7000:- , i varje fall ur säkerhetssynpunkt.

Kul att biltema satsar på mc, bevisar att motorcyklisterna är på frammarsch och är mer validerat som fordon. :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag hade samma problem med ett par MC-vinterhandskar jag köpte, sedan köpte jag dom tunnaste Hestra-skidhandskarna jag hittade, dom går att använda i nödfall, men kul är det inte.

Dom bästa jag har hittat hittils är ett par vanliga "promenadhandskar" i skinn (som slutar vid handleden), förvisso är skinnet tunnt, men det skyddar säkert bättre än tyget i skidhandskarna och dom är hyfsat varma.
Hestra gör skidhandskar i skinn för störloppsåkning och liknande också. Men vissa av de modellerna kostar ungefär som ett par hyfsade rejshandskar för mc-bruk. :näsblod

De har även gjort mc-handskar förut.

Edit: Jag såg förresten att Jula också har börjat lite smått med mc-tillbehör (eller så har de haft det ett tag utan att jag har sett det tidigare). Om man går in på deras hemsida så ligger det under "Transport och tillbehör".

Last edited:

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
visst är mc & byxor Ce-godkända? om dom nu är det så kan väl det funka för en vanlig svensson som inte tok kör utan håler hastigheten. Dom Måste ju vara Bra mycket bätre en att åka i jeans & tröja menar jag :) Men frågan är ju hur mycket sämre är biltema? om dom nu är sämre :)

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Hestra gör skidhandskar i skinn för störloppsåkning och liknande också. Men vissa av de modellerna kostar ungefär som ett par hyfsade rejshandskar för mc-bruk. :näsblod

Haha. Jo, sådana har man i drivor hemma. Använder dem inte till skidåkningen då vi har annan sponsor nu. Har provat diverse Hestra-modeller på hojen förut och vissa fungerar men det blir inte som på sommaren.

Sen så har jag inte haft en hoj som varit i körbart skick på höstarna och tidiga vårar att jag haft behov av att använda dem på senare år.

Dal-Mausen

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Jag va på biltema GBG igår, och där sa dom att en hel del MC grejor kommer in redan om en vecka.. så hösten behöver vi nog inte vänta till..

Jag ska köpa mig en lyft nästa vecka hoppas jag :)

HEHE då är ni juh efter för i jönköping har de typ slängt fram de mesta. Såg dock inte till depåstöden. men styren, raisers m.m fanns där...

///Micke

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Fanns inga fatbar styren i Luleå dock... men det är ju en stund till säsongen börjar också.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Näe, bromsklossarna backar ut någon tiondels mm från skivan när man släpper bromsen, ungefär lika mycket som o-ringen runt kolven fjädrar... :D

Vad är det då som låter när man rullar hojen av och an ;) Klossar som ligger mot skivan.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Skeva skivor, rostiga skivor, kärvande ok eller en kombination.

Såklart det är kombinationen av alla dessa! :tummenupp Men så går det när man köper en gammal 07:a med 70 mil på mätarn :va

Så får du gärna förklara vilken mekanism som "drar tillbaka" klossarna från skivan när man släpper bromsen? För det är ju inte så att det bara är kolvarna som rör sig enligt er...så vad drar tillbaka klossarna? Bild tack!
Eller är det så att det bara är trycket från kolvarna som försvinner när man släpper bromsen....*hmmmm*

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Såklart det är kombinationen av alla dessa! :tummenupp Men så går det när man köper en gammal 07:a med 70 mil på mätarn :va

Shit! missa smilyn.. Det är troligen så att eftersom beläggen inte är fastbultade i kolvarna på oket så "lägger de sig" mot skivorna. om du fiskar fram ett bladmått ur rockärmen så är jag övertygad om att du kan kila in ett lagom tunt mellan belägg och skiva. Att det låter lite, är inte alltid "anliggande bromsar"
:tummenupp

Så som svar på det du lade till;

Runt kolvarna i dina bromsok sitter det tätningar. Inte o-ringar utan en ring med liknande Z-profil. När du drar i bromsgreppet trycks kolvarna ut mot belägget, Z-ringen "välter". När du sedan släpper, vill z-ringen återgå till sin ursprungsform och "drar" då med sig kolven in i oket igen. Men det är inga stora sträckor, vi snackar 100-10:dels mm. Men om du har någorlunda syn, så kan du faktiskt se att kolven/belägget "kryper" tillbaks lite när du släpper greppet.

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Så som svar på det du lade till;

Runt kolvarna i dina bromsok sitter det tätningar. Inte o-ringar utan en ring med liknande Z-profil. När du drar i bromsgreppet trycks kolvarna ut mot belägget, Z-ringen "välter". När du sedan släpper, vill z-ringen återgå till sin ursprungsform och "drar" då med sig kolven in i oket igen. Men det är inga stora sträckor, vi snackar 100-10:dels mm. Men om du har någorlunda syn, så kan du faktiskt se att kolven/belägget "kryper" tillbaks lite när du släpper greppet.

Fast du får nog förklara för honom hur kolvarna tar med sig beläggen oxå. In.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nja vettifan om jag skulle vilja köpa några prylar av dom, menar folk har sparat och gnetat för att ha råd med drömhojen och sen ska man serva den med budgetpryttlar ? Känns ungefär som när man äntligen fått en dejt med Jessica Alba och sen drar med henne till lokala korvmojjen och slår på stort och bjuder henne på en kokt med bröd toppat med en halva räksallad och sen tro att man ska få nulla :tuttar

hmm..som att köpa och reservdelar a la Trabant till en Ferrari..

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Ryggskydden som biltema säljer är det crap eller?:va

Kan jag inte säga. Har inte åkt i mitt än, men det känns betydligt bättre än andra ryggskydd i billighets-klassen. Det ända som känns lite konstigt är väl njurbältet, tycker det har en tendens att krypa uppåt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år