Biltema säljer bromsbelägg till mc!!!

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Såg att biltema säljer bromsbelägg till cross/mc till bra priser. Någon som vågar testa? Jag tänker kila iväg och handla till crossen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
För 129 spänn kan det vara värt det.. Iaf till den sällankörda snälla gathojen. (läs: min ducce)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Uj uj uj - håller dom samma klass som deras bil bromsbelägg så är dom förenade med livsfara!!

Känns dumt att chansa med den viktigaste säkerhets komponenten på en moppe!!

/Fürstenhoff.

De säljer ( påstår de ) 40.000 st bromsbelägg per år, att de skulle vara livsfarliga känns inte riktigt troligt.

Varför köpte du biltemabromsbelägg förresten?

wissel

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
Suzuki TL 1000 R
Köpte kamrem till min opel på biltema,, De stod Good Year på remmen.. står Good Year på mycket slangar o sånt under huven.. bla till ac:n.
Å de ä ju original så bara för man köpt de på Biltema så behöver de inte alltid va skit..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Köpte kamrem till min opel på biltema,, De stod Good Year på remmen.. står Good Year på mycket slangar o sånt under huven.. bla till ac:n.
Å de ä ju original så bara för man köpt de på Biltema så behöver de inte alltid va skit..

Är du säker på att det inte stod Good Luck på remmen ? ;)

Skämt åsido så handlar jag en del på biltema jag med, man lär sig vilka saker som det är kvalle på. Deras bil, hoj och båtbatterier är bland de mest prisvärda tex!

wissel

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
Suzuki TL 1000 R
Är du säker på att det inte stod Good Luck på remmen ? ;)

Skämt åsido så handlar jag en del på biltema jag med, man lär sig vilka saker som det är kvalle på. Deras bil, hoj och båtbatterier är bland de mest prisvärda tex!
Ha ha...
Naj läskunnig ä ja iallafall ännu:tummenupp Annars står de fel på mina däck me:)

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Uj uj uj - håller dom samma klass som deras bil bromsbelägg så är dom förenade med livsfara!!

/Fürstenhoff.

Det värsta som kan hända är väl att de tar slut snabbt? Skulle vara om hela slitbeläggningen slets bort men låter otroligt med tanke på alla belägg de säljer till bilar. För söndagsputtrande borde de allt duga fint. :gnissla

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Det värsta som kan hända är väl att de tar slut snabbt? Skulle vara om hela slitbeläggningen slets bort men låter otroligt med tanke på alla belägg de säljer till bilar. För söndagsputtrande borde de allt duga fint. :gnissla

Eller så spårar dom sönder, sliter ner skivan snabbare än normalt. Finns ju även dyrare icke orginal belägg som lyckas med det:gnissla

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Man ska nog veta vad man ger sig in på. En kompis köpte racingbelägg till sin R1:a. Till dem hade han originalskivor och originalbromsvätska. Efter att ha pressat hojen hårt på gata en längre stund så slutade fram bromsen att ta helt när han var på väg full fart in i en rondell. Som tur var så klarade han svängen genom att hålla huvudet kallt. Orsaken var att bromsvätskan hade börjat koka pga att racingbeläggen genererade så mycket mer värme än original. Allstå skivor, belägg och bromsvätska bör vara anpassat efter varandra...

\Masonit

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Hehe, det finns många självmordbenägna här... :)

Hehe...
Har ingen erfarenhet av dessa belägg men kan gissa att flertalet kan använda dessa pga att få vågar ändåså bromsa till lite senare in i kurvan. De som tar hojen på en lugn söndagstur på sin gpx 600 kan nog använda dessa. Vi andra som pressa lite hårdare vet ju vilken skillnad på orginalbelägg mot race :tummenupp Många man kört med skulle inte våga nypa till på bromsen tillräckligt om något dyker upp framför hojen så att det skulle vara beläggens fel har jag svårt att tänka mig.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia

http://www.biltema.se/ klicka på "bil" i vänstermenyn och sedan dyker det upp en liten "mc"-knapp.

Jag var precis på biltema men beläggen hade inte kommit in än. Frågade lite om de skulle köpa in fler mc-grejer och det lutade mot det. Håll koll på deras hemsida för grejerna hade tydligen inte kommit med i deras kommande katalog.

B_86

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Rd 350
Orsaken var att bromsvätskan hade börjat koka pga att racingbeläggen genererade så mycket mer värme än original.

\Masonit

Ditt resonemang är fel, temperaturgenereringen i en broms styrs av bromstid, bromsmoment och vilken hastighet man bromsar in ifrån.

(Källa: Mägi, Melkersson, Maskinelement del B sid. 15)

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92

/Fürstenhoff.

På vilket sätt skulle det vara en chansning....?
Vet du vilka leverantörer BILTEMA köper från....?
"Made in Europe"......finns inte allt för många leverantörer att välja bland.

Kan du inte delge oss "okunniga" din "inside information" så vi "slipper" bli
lurade....?

KentW

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...