Biltema säljer bromsbelägg till mc!!!

DowTheFish

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2013
Ort
Enköping
Hoj
1997, Yamaha XVS 650 Dragstar Custom
Testat biltema belägg på en mazda GTR, körde på vanliga rallyvägen och efter några kilometer hade jag ingen bromsverkan alls.
Saktade ner och det luktade väldigt illa, bromsarna kokade verkligen, och beläggen helt slut så från och med då kör jag på riktiga grejer.

Tänk själva, det finns en anledning att det är billigt, det är skit.
Precis som alla kina-kopior folk åker runt på, tror dem verkligen att dem får en 250cc cross för 8000 spänn sprojlans ny som går som en riktigt 250 ?
En kompis köpte en 125:a för att testa, motorfästet gick av, skruvar skramlade lös titt som tätt, gick av också. Kedjan gick av, i princip allt som kan gå sönder hade gjort det efter nån månad.

Var det en HD?
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Min erfarenhet av biltemas bromsbelägg är att dom är "skit".
Har testat både på hoj och bil. På bilen tappade man det mesta av bromsverkan så fort dom blev lite varma.
På hojen lossnade belägget från stålplattan. Noterade också att man fick nypa betydligt hårdare i bromshandtaget för att få stopp på hojen.

Är mycket möjligt att dom har en annan leverantör med bättre belägg numera men jag skulle inte chansa.

Sen har jag noterat att biltemas bromsbelägg slits väldigt fort så räknar man in det så är dom inte så billiga heller.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min erfarenhet av biltemas bromsbelägg är att dom är "skit".
Har testat både på hoj och bil. På bilen tappade man det mesta av bromsverkan så fort dom blev lite varma.
På hojen lossnade belägget från stålplattan. Noterade också att man fick nypa betydligt hårdare i bromshandtaget för att få stopp på hojen.

Är mycket möjligt att dom har en annan leverantör med bättre belägg numera men jag skulle inte chansa.

Fast det där tror jag handlar om något annat faktiskt.

Biltemas belägg är avsedda för gatåkning och inte för bankörning.
Dvs om man kör bana eller vet med sig att man pressar bromsarna ganska hårt så finns det risk att dom inte räcker till.
Men det hänger mer ihop med att man köpt bromsbelägg som är avsedda för en annan typ av användning än man sedan använder dom med och mindre med vilken leverantören är. '

Utpräglade racebelägg vill ha lite värme för att funka riktigt bra. Belägg för vardagskörning är lite av en kompromiss då man vill att dom ska ge hyfsad verkan redan när dom är iskalla och det är inte tänkt att man ska pressa dom på det sätt man pressar racebelägg.
Så om man vet med sig att man pressar beläggen rätt hårt ska man välja typ av belägg därefter oavsett vilken leverantören är. Har man däremot köpt belägg avsedda för racing och dom inte pallar trycket så har man en helt annan grund för att vara missnöjd.

Men det är ju min egen högst personliga åsikt. Och själv så har jag aldrig lyckats pressa beläggen på hojen så hårt att jag fått några större problem med fading. Men det beror ju kanske på att jag kör lite som en mes också.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om friktionsmaterialet släpper från stålplattan på belägget så spelar det ingen roll vad de är gjorda för, gata som bana. De skall inte få finnas, puncta finale.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Var det någon som såg SVT-dokumentären om piratkopierade varor och de turkiska bromsbeläggen som stektes på nolltid? De låg t.o.m. i originalkartong så inte ens där är man garanterat safe men jag kan tänka mig att det är större risk att biltema får in ett sånt parti när man köper in billigast möjliga vara.
 

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Nacka
Hoj
2008, kawasaki ER6F
Känns ju lite ojämnt detta. Köpte biltemas belägg till min lilla er-5:a. Jättebilligt och passade perfekt. Bromsade helt sjukt bra faktiskt. Dock blev skivan fram ordentligt och djupt repig och beläggen, ja dom höll nästan 500 mil. Hade väl varit okey om det var hårda mil men icke, mest pendling på motorväg...original höll strax över 2.000 mil. Ganska stor skillnad...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top