Biltema säljer bromsbelägg till mc!!!

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Har rejsat i ca 4 år med biltemas dot4 i systemet, funkar skitbra.

Jag har kört på 4.1 bromsvätska i säkert 10 år ...men jag bytte belägg till race belägg .
Med dessa race belägg från ferodo så försvann den tråkiga kännslan i handtaget som R1 annars har.... dessa bettar mkt bättre och kräver mindre kraft.... men tydligen genererar högre värme.....

Har didigare haft sbs belägg till min gamla hoj (yzf750 med sex kolvs ok) som jag tyckte var bra tills jag provade ferodos sinter belägg.....Fyfan vad stor skillnad det var i kännsla och livslängd....
Ferodo hade 8% större anläggnings yta och 400:- billigare än sbs.
Ferodo hade bara 2 mkt smala skåror i sig /SBS hade 3 mkt breda skåror...
:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Ditt resonemang är fel, temperaturgenereringen i en broms styrs av bromstid, bromsmoment och vilken hastighet man bromsar in ifrån.

(Källa: Mägi, Melkersson, Maskinelement del B sid. 15)

Man kan väl bromsa hårdare, fler gånger med belägg som behåller sin kapacitet längre i högre temperaturer? Alltså blir det mer värmeutveckling eftersom hans bromsar inte mattades lika tidigt som de föregående (Tidsfaktorn i ditt resonemang).
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Den siste motorgourmanden! :tummenupp
Jo, åsså kör han tillsammans med en riktig slaskhink, jag, Biltema-Teddy, som köper allt som går att köpa på Biltema. Det enda jag inte köper på Biltema är racebensin, den köper jag på OK. :D

Hmmm...undrar om de har belägg till racern....
 

Dr.Bike

Guest
Jo, åsså kör han tillsammans med en riktig slaskhink, jag, Biltema-Teddy, som köper allt som går att köpa på Biltema. Det enda jag inte köper på Biltema är racebensin, den köper jag på OK. :D

Hmmm...undrar om de har belägg till racern....

:D Humor! :tummenupp

Frågan är: Vem är snabbast!? ;)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det kan bara avgöras på banan där ingen utav dem vistas.

Åja, åja. Vi gör som alla stora kockar, vi gör gästspel lite då och då. Vi är också flitigt anlitade som affischnamn för träningar. Problemet är bara att alla blir så till sig i byxan när Gustav och Teddy kommer till stan och chefar att de kör av banan så vi hinner inte själva köra något.
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Nu har jag kört lite med bromsbelägg fr biltema till min CBR954 , både gata och bana.
Nr1, själva slitytan var för bred så jag fick hjälp att slipa ner dom för att dom skulle gå in i oken.
Nr.2 Dom nyper inte åt den absolut sista biten som man vill ha vid banåkning.
Nr.3 Dom smutsar ner, vet inte om det är sot men det resulterade i att kolvarna till oken blivit så skitiga att dom inte går tillbaka fullt.

Dom ska bort hetl enkelt!
 

BigFMike

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
FZR1000 -89
Köp dem inte!

:huvet att man aldrig lär sig, dumsnål som man är.

Jag har inte läst igenom alla trådar ordenligt om biltemabeläggen, men har inte hittat det undermåliga med dem som jag råkade ut för i dag.:mad:

Skulle bara pressa ut kolvarna i oket den sista biten med en polygrip som jag brukar göra, då viker sig öronen på belägget:gnissla

Nu kanske alla inte pressar ut beläggen som jag gör, men detta har aldrig hänt mig någonsin med något belägg.

//Micke.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
:huvet att man aldrig lär sig, dumsnål som man är.

Jag har inte läst igenom alla trådar ordenligt om biltemabeläggen, men har inte hittat det undermåliga med dem som jag råkade ut för i dag.:mad:

Skulle bara pressa ut kolvarna i oket den sista biten med en polygrip som jag brukar göra, då viker sig öronen på belägget:gnissla

Nu kanske alla inte pressar ut beläggen som jag gör, men detta har aldrig hänt mig någonsin med något belägg.

//Micke.

låter mer som du bär dig dumt åt,klämmer gör du väl direkt på kolvarna inte på örona för sprinten,antar att du menar pressa in i oken inte klämma ut som du skrev .
örona sitter väl högst upp och du har väl fyrkolvsok iallafall så du bryter ju i örona om du ska klämma in två kolvar genom tryck på sprintörat i övre hörnet
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Kör med Biltemasbelägg fram på Hyndan, tycker de funkar bra. Men så är det ju ingen extrem hoj och det är inget banåka...Bara till-och-från jobbet.

Det gnisslade en del innan de slets in mot skivan men framskivan ser ut lite som en väldigt symmetroskt plöjd åker, är förmodligen inte beläggen som är boendär.

Jag tror inte det blir biltemabelägg på duccen däremot.
 

BigFMike

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
FZR1000 -89
Jo, som jag skrev att alla kanske inte gör som jag, och det är riktigt att jag pressar ju självklart in kolven tillbaka in i oket. Formulerade mig lite klantigt bara.

Tar man det bara försiktigt och växlar mellan båda öronen så snedbelastas ju ingenting direkt mycket.

Men, men det är som du säger att jag kanske bär mig dumt åt.

Dock är ju faktiskt materialet rätt mjukt, det märks när man var tvungen att fila ner kanten på belägget för att det skulle gå in i oket, dock gällde det bakbromsen.
"Märkesbelägg" är ju bra mycket hårdare.

Som sagt, jag har aldrig lyckats böja ett belägg tidigare....

//Micke
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
J

Som sagt, jag har aldrig lyckats böja ett belägg tidigare....

//Micke

Är det inte själva metallplattan belägget är limmat på du har böjt då?

Där skulle jag snarare vara tacksam för ett mjukt material, IOFS håller man ju koll på en MC, men på någon bil jag har haft där det har släpbromsat lite har jag lyckats nöta ett belägg ner till metallen, och är då beläggplattan mjuk så är det ju den som skadas och inte skivan....

Nu har inte biltema belägg till min hoj så vitt jag vet, annars skulle jag prova en uppsättning.
 

BigFMike

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
FZR1000 -89
Japp, metallplattan.

Ja, fram med bättre metaller som också går att bearbeta/slipa om som man vill, eftersom passformen inte heller är den bästa. Det blir lättare så, bara man gör arbetet på rätt sätt med rätt verktyg:rolleyes:.

Nä,men det är helt rätt, jag ska inte göra som jag alltid har gjort hädanefter.

Får helt enkelt göra om och göra rätt, dock med bättre saker denna gång:Bugar

//Micke.
 

Dimman75

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Mellanskåne
Hoj
2001 yamaha r6
De säljer ( påstår de ) 40.000 st bromsbelägg per år, att de skulle vara livsfarliga känns inte riktigt troligt.

Varför köpte du biltemabromsbelägg förresten?

Hej måste in och blanda mig i denna diskussionen. Köpte belägg från biltema till min bil. För det första när jag gjorde upprepade hårda inbromsningar 2st så slutade bromsarna att fungera helt och hållet. 1månad senare lossnade bromsbelägget från stålplattan som det sitter på
Ingenting jag rekomenderar på en motorcykel. Mc beläggen kanske e av bättre kvalle inte vet jag
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Det är ju väldigt lätt att peka ut biltema-beläggen när man får problem med bromsarna men jag tror inte alltid att det är så lätt. En hel del bankörning med bil har lärt mig att slutar bromsverkan väldigt tvärt är det nästan garanterat bromsvätskan. Är det beläggen så försvinner bromsverkan mer linjärt. Sen kan beläggen såklart bli överhettade så att dom nöts på tok för snabbt eller i värsta fall ramlar sönder.

Vid superstagekörning har jag sett biltemabelägg som brinner när man kommer i mål efter andra repan på raken (2 olika bilar vid 2 olika tillfällen). Ganska effektfullt men det är inte mer med det. Dom tar lite sämre kanske sista inbromsningen men någon helt tappad bromsverkan är det inte.

Så min egna slutsats är att visst, dom är inte anpassade för riktig hårdkörning men att dom på något sätt ska vara farliga att köra med tror jag inte på. (allt baserat på bilkörning, så pressad mc-körning har jag inte fått privilegiet att prova än :) )
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Hej måste in och blanda mig i denna diskussionen. Köpte belägg från biltema till min bil. För det första när jag gjorde upprepade hårda inbromsningar 2st så slutade bromsarna att fungera helt och hållet.

Som vanstående skriver så beror detta inte på beläggen.

Det är ju lite taskigt att skylla på Biltema för att du eller din verkstad inte följer serviceintervallerna för bromsvätskebyte.

Gör ett byte till Biltema dot4 eller 5.1 så ska du se att problemet är löst.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
gammal tråd....

no shit sherlock... kan ju ändå vara en idé att återanvända en gamal tråd än att starta ny.. du måste tänka mer miljövänligt min vän



popcorn.gif
 

DowTheFish

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2013
Ort
Enköping
Hoj
1997, Yamaha XVS 650 Dragstar Custom
Jag gjorde det dumma valet att inte kolla upp innan jag köpte biltemas belägg till min båge.
På en halv säsong slet jag ned dem nästan helt!
Då visserligen efter över 1000 mil med flera dagars körning i alperna på en överpackad redan tung båge.
http://s1264.photobucket.com/albums/jj493/DowTheFish/Italy 2012/?action=view&current=547f6853.jpg
O då menar jag sitta o knipa bromsen från 2-3km över havet ner till några meter.
Bågen väger 250, jag 110, packningen 2 ton.
Aldrig hade jag dålig bromsverkan, presterade precis lika bra som orginal beläggen som satt pån sedan tidigare.
Myten om att biltemas produkter är billigt skit:smasha
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top