Biltema säljer bromsbelägg till mc!!!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Vi andra som pressa lite hårdare vet ju vilken skillnad på orginalbelägg mot race :tummenupp Många man kört med skulle inte våga nypa till på bromsen tillräckligt om något dyker upp framför hojen så att det skulle vara beläggens fel har jag svårt att tänka mig.
En av de största skillnaderna mellan belägg för gata och belägg för race är ju vilken arbetstemperatur de är avsedda för. Det spelar ingen roll hur världsbäst och dödsföraktande man är, det går inte att hålla bromsarna lika konstant varma på väg som på bana och därför är gatbelägg i princip utan undantag bättre än racebelägg på gata.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
För att svara alla som har något emot det jag skrev - ovanligt :rolleyes: - om Biltema och deras bromsbelägg!!

Har aldrig och kommer aldrig att köpa ett bromsbelägg hos dom då dom inte uppfyller dom krav jag ställer på mitt fordons bromsförmåga oavsett jag kör en RD125'a, en Katana eller en 500hk Hayabusa eller en Volvo 240 - och anledningen till denna inställning är att man ALDRIG skall snåla på säkerheten vad det gäller bromsförmågan och då allra minst på en motorcykel!!

Min bekantskap av Biltemas broms belägg sträcker sig till dom kundbilar som min far fått in som haft just Biltemas bromsbelägg monterade, bromsbelägg som vart glasade, blistrade och grymt snabbt till trotts kundernas försäkran att dom minsann bytt bromsbelägg bara några veckor sedan med slitna bromsskivor som följd vilket är lite skrämmande, samt min grannes bil som jag erbjöd mig byta bromsbelägg på vilka självklart var Biltemas, bromsbelägg som blörjade att falla sönder inom 2 månader!!

Näe, Biltema har grymt mycket bra saker i sitt sortiment som jag handlat genom åren men Bromsbelägg, batterier samt motorolja är inget jag skulle köpa av dem- då väntar jag hellre en tid på riktiga grejer om så behövs!!

Just det, Biltema säljer ca 40000 bromsbelägg per år vilket gör dem till bra belägg eller är det plånboken som gör att det sälj så "många"?? - för jag är helt övertygad att det sälj betydligt fler bromsbelägg per är av mångdubbelt bättre kvalitet än Biltemas!! :pannkyss

/Fürstenhoff.

Aha!

Jag trodde du visste vilken/vilka leverantörer BILTEMA köpte bromsbeläggen från
med andra ord så fick vi bara din SUBJEKTIVA uppfattning.

Här får du min:

- Har kört, lågt räknat, c:a 4000mil/år i 35års tid...och aldrig haft några såna problem
som du beskriver med mina bromsbelägg inköpta på BILTEMA - MEKONOMEN -
MICRO osv.

Men det är ju bara min SUBJEKTIVA uppfattning.

VET du hur många tillverkare av bromsbelägg till bilar och motorcyklar det finns i Europa.
Vore intressant att veta.....jag känner till 2-3st.

KentW

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
var är oljetråden, det har väl dividerats en del om biltemas olja:hihi

Du får inte glömma bort att BILTEMA inte satsar STORA pengar på att marknadsföra sitt VARUMÄRKE.
Annars är det ju en vedertagen sanning att ALLT går att sälja med "mördande reklam"..t.om "konserverad gröt", HD, och CocaCola.

KentW

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
om de ens påminnner om bromsbeläggen till bilen så avråder jag då de starkaste jag har biltema belägg på min bil som jag pendlar med och kan väll säga att de slutar betta snabbt vid lite temp. bromsverkan ja men betta nej.

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Aha!

Jag trodde du visste vilken/vilka leverantörer BILTEMA köpte bromsbeläggen från
med andra ord så fick vi bara din SUBJEKTIVA uppfattning.

Här får du min:

- Har kört, lågt räknat, c:a 4000mil/år i 35års tid...och aldrig haft några såna problem
som du beskriver med mina bromsbelägg inköpta på BILTEMA - MEKONOMEN -
MICRO osv.

Men det är ju bara min SUBJEKTIVA uppfattning.

VET du hur många tillverkare av bromsbelägg till bilar och motorcyklar det finns i Europa.
Vore intressant att veta.....jag känner till 2-3st.

KentW

Det som funkar för dig kanske ej funkar/ duger för andra.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
gobbel, gobbel
/Fürstenhoff.

Vad är du, fyra år?

Kolla ditt första inlägg igen, just såna grundlösa påståenden möter ALLTID skepsis, oavsett tid på Sthlm-Uppsala.

Kläck ur dig direkt att farsans bilfirma dagligen plockar ur de smuliga resterna av biltemabelägg ur oken på kundbilarna..

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Hehe, det finns många självmordbenägna här... :)

Ptja, tror du verkligen belägg för 800? kronor kostar ens hälften att tillverka? Billiga belägg behöver inte automatiskt innebära livsfara!

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det som funkar för dig kanske ej funkar/ duger för andra.

Absolut är det så.....alla blir vi saliga på vår tro!

Men jag misstror av erfarenhet ALLA som TYCKER en sak och hävdar att det är SANNING.

Har i mitt jobb mött alldeles för många som levt sitt liv efter devisen:

-- DET GÅR INTE, SÅ HAR VI ALDRIG GJORT. --

och samma sak är det med EXPERTER som utalar sig utan att vederlägga sina påståenden med FAKTA.

Dom bara tycker...och det har dom all rätt i världen att göra...jag med, och du med.

Men tycker nog att en sån som Fursten, som också VILL sälja grejor till oss hojåkare kanske borde tänka på att noggrannare tala om när han TYCKER och när han med FAKTA kan presentera argumenten.

KentW

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
:D
Har aldrig och kommer aldrig att köpa ett bromsbelägg hos dom då dom inte uppfyller dom krav jag ställer på mitt fordons bromsförmåga oavsett jag kör en RD125'a, en Katana eller en 500hk Hayabusa eller en Volvo 240 - och anledningen till denna inställning är att man ALDRIG skall snåla på säkerheten vad det gäller bromsförmågan och då allra minst på en motorcykel!!

De är en sak man alltid förundrats över. Bromsar och motorolja är din egen och din motors bästa försäkring oavsett bil eller hoj. Säger inte att biltemas belägg är skit, dom kan vara kanon. Men jag vill inte vara den som tar reda på de. Har jobbat i biltillbehörs butik dock inte biltema, men du har rätt i de du säger att folk köper inte grejer för dom är bra dom köper för de är billigt.

En kund som väljer på bra torkarblad exempelvis bosh eller ett skit blad som dock bara kostar 1 tredjedel väljer i regel de billigare bladet. fast man sagt att du kommer tillbaka om 3 veckor och väljer de dyrare.. Dom vägrar inse att ett dyrare faktiskt kan vara bättre.

Så min uppfattning är iaf att när de gäller grejer som kan påverka eller avsulta ens liv drastiskt så köper man nåt som andra provat och som är kvalite. Iaf om man brukar sitt fordon hårdare en meldelsvensson. några hundralappar hit eller dit är billigt mot ett liv i rullstol.

Obs. nu säger ajg inte att biltemas belägg är skit, jag säger bara att vissa grejer bör man inte chansa på. Biltemas kanske är bättre än både isr, brembo, galfer etc... Men jag tänker inte ha 270 på anderstorp å inse att dom kanske inte var så bra.:D

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Det är väl bara att köpa och prova dem helt enkelt. Man håller ju inte stumt mot en rondell om man inte vet vad man har för grejer i oken (inte annars heller kanske :rolleyes: ) Om dem var skit så köp nya bättre då. Har inte förlorat så mycket pengar på att prova dem iaf.

Själv handlar jag vissa saker på Lidl och varor ur willys egna sortiment. Vissa saker är bra och vissa skräp :tummenupp

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
:D

Obs. nu säger ajg inte att biltemas belägg är skit, jag säger bara att vissa grejer bör man inte chansa på. Biltemas kanske är bättre än både isr, brembo, galfer etc... Men jag tänker inte ha 270 på anderstorp å inse att dom kanske inte var så bra.:D

Det har du helt rätt i......men frågan kvarstår ju..?

BILTEMA FÅR ju inte använda samma förpackningar till delar som tex. VOLVO,
SAAB och andra tillverkare kallar ORGINALDELAR.

Vet inte om så är fallet med bromsbeläggen, men om det är så, HUR får du då
reda på vad du ska jämföra dom med för "riktigt" varumärke.

KentW

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kom igen nu!!:huvet

Har jag ens nämt att jag säljer bromsbelägg??

Det jag sa var enkom att jag INTE skulle köpa dessa produkter själv och inget annat pga riskerna jag anser att det medför!!

/Fürstenhoff.

Du tror väl inte att det finns EN här som inte VET att du säljer hojgrejor....

Och jag FRÅGADE om du VISSTE vilken/vilka tillverkare som BILTEMA köpte
sina belägg från, eftersom du, precis som du skriver ovan....

...INTE skulle köpa dessa produkter själv ..pga riskerna jag anser att det medför!!

Tycker inte du att vi alla skulle kunna vara lite mer SERIÖSA med vad vi skriver...?

Återigen en fråga ...inget påståeende.

KentW

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
Kan komma med ett litet avslöjande Biltema kommer även att börja sälja belägg till sport hojar. Har varit test förare för belägen under sommaren på några bankörningar på Anderstorp. Belägen fungerade lika bra som andra märkes belägg slitage och broms känsla helt okay.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Självklart vågar jag testa och bilda mig en egen uppfattning. Så väl bör man känna sin egen hoj att man märker om de fungerar lika bra som (för)dyra belägg.

Har själv varit skeptisk till Biltema bromsbelägg till bil. Ryktet har sagt att deras bromsskivor är ganska bra men att beläggen är helt kass. Bytte samtliga bromsskivor och belägg på min chippade S60 T5 i somras. Originalbeläggen var slut hos Volvohandlaren varför jag med tvekan inhandlade även dessa på Biltema. Blev förvånad att Biltemas belägg numer var helt lika originalbeläggen, alla små detaljer som t.ex. pånitade extra metallplattor mm stämde exakt. Bromsarna blev också mycket bra, kan inte minnas att de har bettat så fint annat än när bilen var ny. De ventilerade skivorna fram från Biltema såg bättre ut i utförandet än originalskivorna. En del ytor på originalskivorna var inte maskinbearbetade vilket de var på Biltema skivorna som kostade 25 % jämfört med originalskivor. Bilen har sedan använts under rejsliknande förhållanden på Autobanh och andra vägar t o r Italien med massor med hårdbromsningar från 200+ och bromsarna fungera fortfarande precis lika bra. Skivorna ser också bra ut.

Om någon har lyckats slita sönder Biltemas belägg på ett par månader beror det sannolikt på ren snålhet, d v s att beläggen har monterats på uttjänta repiga och rostiga original bromsskivor.

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
men oavsett vad folk tycker. så får man alltid vad man betalar för. lrhur? är något så mycket billigare än den sk "samma saken i annan låda" så säger ju sunt förnuft att det förmodligen inte är så. men jag skulle ärligt talat inte köpa något som har med säkerhet att göra på biltema. och låtsäga att biltema nu säljer belägg ifrån "bra tillverkare", varför använder de då inte tillverkarens förp? tex brembo/bosch?? låter ju långsökt att tro att de packar om grejorna från original förp..

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kan komma med ett litet avslöjande Biltema kommer även att börja sälja belägg till sport hojar. Har varit test förare för belägen under sommaren på några bankörningar på Anderstorp. Belägen fungerade lika bra som andra märkes belägg slitage och broms känsla helt okay.

Med andra ord så vet du vilken leverantören det är.......:)

KentW

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...