Biltema säljer bromsbelägg till mc!!!

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Det är alltid en chansning att köpa piratdelar. Antagligen är biltemas bromsbelägg tillverkade i samma fabrik som något annat bromsbeläggsmärke, för jag tror inte att biltema startar en bromsbeläggsfabrik bara för vi är några som vill köpa billiga bromsbelägg till våra hojar. Jag har alltid kört på piratbelägg på mina crossar och tycker de funkar kanon.

För att ihuvudtaget kunna uttala sig om vilka belägg som är bra eller dåliga måste man ju testa dem först. Vissa är inte mer källkritiska än att de tror på det de har hört och bestämmer sig för att det är fakta, andra vill ta reda på hur saker och ting förhåller sig innan de bildar sig en uppfattning. Gör som ni vill, jag vill i största möjliga mån undvika att finansiera de dyra bromstillverkarnas marknadsföring.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
men oavsett vad folk tycker. så får man alltid vad man betalar för. lrhur? är något så mycket billigare än den sk "samma saken i annan låda" så säger ju sunt förnuft att det förmodligen inte är så. men jag skulle ärligt talat inte köpa något som har med säkerhet att göra på biltema. och låtsäga att biltema nu säljer belägg ifrån "bra tillverkare", varför använder de då inte tillverkarens förp? tex brembo/bosch?? låter ju långsökt att tro att de packar om grejorna från original förp..

Det är väldigt vanligt att samma produkt sälj under olika varumärken för att kunna prisdifferentiera och sälja till alla, fattig som rik...

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
Ja, Biltema säljer alla med sin egna loga dom har den reglen på företaget.

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
:D

De är en sak man alltid förundrats över. Bromsar och motorolja är din egen och din motors bästa försäkring oavsett bil eller hoj. Säger inte att biltemas belägg är skit, dom kan vara kanon. Men jag vill inte vara den som tar reda på de. Har jobbat i biltillbehörs butik dock inte biltema, men du har rätt i de du säger att folk köper inte grejer för dom är bra dom köper för de är billigt.

En kund som väljer på bra torkarblad exempelvis bosh eller ett skit blad som dock bara kostar 1 tredjedel väljer i regel de billigare bladet. fast man sagt att du kommer tillbaka om 3 veckor och väljer de dyrare.. Dom vägrar inse att ett dyrare faktiskt kan vara bättre.

Så min uppfattning är iaf att när de gäller grejer som kan påverka eller avsulta ens liv drastiskt så köper man nåt som andra provat och som är kvalite. Iaf om man brukar sitt fordon hårdare en meldelsvensson. några hundralappar hit eller dit är billigt mot ett liv i rullstol.

Obs. nu säger ajg inte att biltemas belägg är skit, jag säger bara att vissa grejer bör man inte chansa på. Biltemas kanske är bättre än både isr, brembo, galfer etc... Men jag tänker inte ha 270 på anderstorp å inse att dom kanske inte var så bra.:D

Folk kanske väljer det billigaste torkarbladet pga. att det är bevisat bäst i test? :D

Det dyraste ÄR inte alltid bäst.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
men oavsett vad folk tycker. så får man alltid vad man betalar för. lrhur? .

Ett minst sagt ganska vanligt uttalande som jag tycker är en sanning med kraftig modifikation. Sambandet mellan pris och prestanda är sällan linjärt, oavsatt vad det är för produkt man talar om, och man får sällan mest för pengarna i den dyra änden av skalan. :)

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Är du säker på att det inte stod Good Luck på remmen ? ;)

Skämt åsido så handlar jag en del på biltema jag med, man lär sig vilka saker som det är kvalle på. Deras bil, hoj och båtbatterier är bland de mest prisvärda tex!

FEL...

Du få bra priser på Tudorbatterier av hela sortimentet hos mig.
Dessutom ett trevligt bemötande och en kopp kaffe med kaka vid hämtning.
Samt att du gratis får cykla i bromsbänken så länge du vill

Slå det jävlabiltemahelvete! :D

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
Ett minst sagt ganska vanligt uttalande som jag tycker är en sanning med kraftig modifikation. Sambandet mellan pris och prestanda är sällan linjärt, oavsatt vad det är för produkt man talar om, och man får sällan mest för pengarna i den dyra änden av skalan. :)

Nej givetvis, man får ju som alla säger försöka bilda sig en egen uppfattning, och kanske köpa ngt imellan. jag har aldrig kört på deras grejor, men träffar vääldigt ofta kunder som testat deras avgas batteri broms osv. och är grymt missnöjda. Och då, Har jag genast en ny stamkund! :yoparty
Så jag klagar inte på biltema på ngt sätt. snarare gynnar dem de mer seriösa bildels säljarna. Iaf i längden

Ja, Biltema säljer alla med sin egna loga dom har den reglen på företaget.

Okey, visste jag inte. (endå "långsökt" hehe måste ta en jevvla tid o packa om allt!) :gnissla

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
men oavsett vad folk tycker. så får man alltid vad man betalar för. lrhur? är något så mycket billigare än den sk "samma saken i annan låda" så säger ju sunt förnuft att det förmodligen inte är så. men jag skulle ärligt talat inte köpa något som har med säkerhet att göra på biltema. och låtsäga att biltema nu säljer belägg ifrån "bra tillverkare", varför använder de då inte tillverkarens förp? tex brembo/bosch?? låter ju långsökt att tro att de packar om grejorna från original förp..

Klart du får det du betalar för.....!

Sen beror det ju på tillverkaren hur mycket kostnader och vilket påslag han
har per enhet på sin produkt. EN kostnadshöjande faktor är MARKNADSFÖRING/REKLAM, den får vi konsumenter betala oavsett hur BRA
produkten är. Mer REKLAM = DYRARE produkt!

ATT inte BILTEMA, och andra med för den delen inte FÅR använda ORGINALFÖRPACKNINGEN har just med detta att göra, BILTEMA säljer produkten till ett betydligt LÄGRE pris än FINA butiken.

Men i förpackningen ligger samma delar.

KentW

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Många banåkare går på för tidigt med bromsen. Om Biltemas belägg tar sämre kommer dessa förare att få bättre varvtider :D

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare

Ta tex. bromsbelägg. Det är oftast inte företaget (brembo i det här fallet) som tillverkar dom, brembo köper in dom från fabrik X som även levererar samma belägg till andra mer eller mindre kända företag.

Alla smetar på sin logga ( dom ber fabriken göra det om man ska vara petig)och vips är produkten 25% dyrare, ytterligare 25-50% läggs på för att ge en vinst till alla leden innan du får dom handen.

Biltema, bland andra har eliminerat alla leden och köper direkt från fabrik till Biltemas butiker under eget namn, och vips, produkten blir 25-75% billigare.

Last edited:

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
Många banåkare går på för tidigt med bromsen. Om Biltemas belägg tar sämre kommer dessa förare att få bättre varvtider :D
:tummenupp :yoparty :D

Ta tex. bromsbelägg. Det är oftast inte företaget (brembo i det här fallet) som tillverkar dom, brembo köper in dom från fabrik X som även levererar samma belägg till andra mer eller mindre kända företag.

Alla smetar på sin logga och vips är produkten 25% dyrare, ytterligare 25-50% läggs på för att ge en vinst till alla leden innan du får dom handen.

Biltema, bland andra har eliminerat alla leden och köper direkt från fabrik till Biltemas butiker under eget namn, och vips, produkten blir 25-75% billigare.
ska nog fan ta o gräva lite imån o se vart mina grejor tillverkas, sen måste ju givetvis biltema kunna svara på vilken fabrik de handlar ifrån. de vore onekligen en "knäpp på näsan" om ja säljer samma grejor. har dock inte fått de intrycket av "kunden". Kommer hålla tummarna i sömnen!

Last edited:

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Det är ju självklart att man ska handla på Biltema, alla som någon gång ägt ett fordon vet ju att originalreservdelar kostar minst 300-400% mer än du betalar för samma del monterad på hojen när den lämnar fabriken.

Hade en SAAB 900 bägge framhjulslagren slut efter 10000 mil (SKF), bytte till Biltema lager och körde 27000 mil till innan jag skrotade bilen. Pris på Biltema halva priset mot Mekonomen orkade inte kolla på SAAB

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Klart du får det du betalar för.....!

ATT inte BILTEMA, och andra med för den delen inte FÅR använda ORGINALFÖRPACKNINGEN har just med detta att göra, BILTEMA säljer produkten till ett betydligt LÄGRE pris än FINA butiken.

Men i förpackningen ligger samma delar.

KentW

KAN DU PRESENTERA FAKTA PÅ ATT SÅ ÄR FALLET ???????????????

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda

I avtalet med tillverkaren står förmodligen att endast tillverkningsland får framgå. Detta är vanligt vad gäller all EMV(Egna Märkes Varor). Detta pga: 1) Biltema vill endast sälja emv, detta för att bygga sitt varumärke på billigaste sätt.
2) Oavsett hur stor volym nån köper så vill/kan inte en känd tillverkare sälja grejer för billigt och förstöra/sänka värdet på sin produkt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Därför att det ingår i dealen med tilverkaren att de inte får säljas i originalförpackning då det ligger i tillverkarens intresse att tillverka stora volymer samtidigt som man håller uppe priset.....
Jag VET med 100% säkerhet att en del av Biltemas produkter är ompackade märkesprodukter då en av inköparna på Biltema råkar vara en vän sen barndomen. Hur det är med bromspadsen vet jag inte men jag skall genast forska i det.

Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Fan va alla är märkesfixerade hela tiden. Jag köper allt på biltema och jag har aldrig upplevt att någon produkt ifrån biltema är sämre än något annat. Deras oljor tex verkar 99% av svenska befolkningen tro är skit fastän att det inte finns ett enda test som visar att de är sämre är märkesoljorna. Inte vad jag hittat i alla fall. Jag ska lätt testa deras belägg på mina crossar.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
KAN DU PRESENTERA FAKTA PÅ ATT SÅ ÄR FALLET ???????????????

Kolla tex. vattenpumpar, turbokompressorer, hjullager....

VOLVO säljer hjullager i egna förpackningar, BILTEMA likaså....men varken VOLVO
eller BILTEMA tillverkar Kullager, TIMKEN, SKF, NOMO, NACCHI, FAG, NTN mfl.
dom tillverkar kullager, "hub units" mm.

KentW

Holmgren

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ja tack..
Man ska nog veta vad man ger sig in på. En kompis köpte racingbelägg till sin R1:a. Till dem hade han originalskivor och originalbromsvätska. Efter att ha pressat hojen hårt på gata en längre stund så slutade fram bromsen att ta helt när han var på väg full fart in i en rondell. Som tur var så klarade han svängen genom att hålla huvudet kallt. Orsaken var att bromsvätskan hade börjat koka pga att racingbeläggen genererade så mycket mer värme än original. Allstå skivor, belägg och bromsvätska bör vara anpassat efter varandra...

\Masonit

Kan det vara herr Gustafsson det pratas om:D :D :D

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Därför att det ingår i dealen med tilverkaren att de inte får säljas i originalförpackning då det ligger i tillverkarens intresse att tillverka stora volymer samtidigt som man håller uppe priset.....
Jag VET med 100% säkerhet att en del av Biltemas produkter är ompackade märkesprodukter då en av inköparna på Biltema råkar vara en vän sen barndomen. Hur det är med bromspadsen vet jag inte men jag skall genast forska i det.
Klart att en del av produkterna på Biltema är "märkesprodukter". Legotillverkaren struntar i vems varumärke som sitter på produkten.

Lika klart är att bara för att en produkt är tillverkad hos samma tillverkare som en annan produkt, som i stort sett ser likadan ut, så måste det ändå inte vara en identisk produkt. Olika materialkvalitéer, toleranser osv gör att likartade produkter kan skilja rätt mycket med avseende på egenskaper och produktkvalitet (som t ex att alla exemplaren är exakt lika bra). Jag kan köpa bromsbelägg från samma tillverkare som Brembo, smacka på en skitsnygg logga och sen säga att "de är från samma tillverkare som brembos belägg" trots att produkten endast skenbart är identisk.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år