Biltema säljer bromsbelägg till mc!!!

Dr.Bike

Guest
Tycker mig känna igen resonemanget från vissa sedan tidigare oljetrådar...
Lustigt att det poppar upp så många experter jämt när det lanseras en produkt. Gärna oxå när den är billig.
(för vem vill erkänna att man köpt en dyrare som kanske är sämre?)

Självfallet är det så - att Biltema, lika lite som nån annan kan sälja livsfarliga produkter. Och eftersom de inte tillverkar grejerna själva så köper de från någon av de stora tillverkarna.
Som i sin tur inte har råd att tappa anseende osv, och heller inte vill göra undermåliga produkter
Osv osv
Jag har uteslutande haft Biltemabelägg på alla mina bilar senaste 10 åren, och det har aldrig varit ett enda problem. De första åren gnisslade de satan då man la i mer metall då asbesten försvann, men det har jag inte märkt nåt av numera.

Självfallet kommer man hitta "bättre" mc-belägg. Eller iaf annorlunda specade, och vad som är bäst för just DIG är ju svårt att veta, så ja, man kommer otvivelaktigt kunna använda även dessa belägg.

Sen får tiden utvisa om de var bra eller dåliga i några speciella avseenden.
Själv är jag t.ex lite onöjd med Carbon Lorraine som repar mina skivor, och i mitt fall så har ännu inget belägg jag provat slagit originalbeläggen.
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Ja, det är alltid roligt med vad folk "tycker".

Jag har "tyckt" att sk piratdelar gått bort pga sämre livslängd, passform etc.
Det har gjort att jag hållit mig till org.delar så långt som möjligt. Detta har varit gällande de sista 10 åren.

Dock så har vårat EU-medlemsskap resulterat i att på vår, liksom övriga EU-länder, marknad så finns det nåt som kallas helfordonsgodkännande. Vad gäller bromsbelägg skall det innebära att Specifikation inte får avvika från tillverkarens dito med mer än +/- 5%.

Om detta är dagens bestämmelser kan jag inte säga, men när det infördes för X år sen så blev bromsbelägg förpackade i plast eller "inbrottsäker" förpackning för att garantera "äktheten".

Dock så var en kartong Biltemabelägg inköpta strax efter detta inte förpackade på detta sätt:confused:
 
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Tycker mig känna igen resonemanget från vissa sedan tidigare oljetrådar...
Lustigt att det poppar upp så många experter jämt när det lanseras en produkt. Gärna oxå när den är billig.
(för vem vill erkänna att man köpt en dyrare som kanske är sämre?)

Självfallet är det så - att Biltema, lika lite som nån annan kan sälja livsfarliga produkter. Och eftersom de inte tillverkar grejerna själva så köper de från någon av de stora tillverkarna.
Som i sin tur inte har råd att tappa anseende osv, och heller inte vill göra undermåliga produkter
Osv osv
Jag har uteslutande haft Biltemabelägg på alla mina bilar senaste 10 åren, och det har aldrig varit ett enda problem. De första åren gnisslade de satan då man la i mer metall då asbesten försvann, men det har jag inte märkt nåt av numera.

Självfallet kommer man hitta "bättre" mc-belägg. Eller iaf annorlunda specade, och vad som är bäst för just DIG är ju svårt att veta, så ja, man kommer otvivelaktigt kunna använda även dessa belägg.

Sen får tiden utvisa om de var bra eller dåliga i några speciella avseenden.
Själv är jag t.ex lite onöjd med Carbon Lorraine som repar mina skivor, och i mitt fall så har ännu inget belägg jag provat slagit originalbeläggen.


de är en liten spännande aspect me att oftast just orginal grejerna är de bästa. De ligger otaliga tusen timmars provkörning på de flesta komponenter idag iaf på en bil. Hoj vet jag inte då jag jobbar som provförare för bil. Men de skam man veta att de ligger inte bara reklam i priset på ett orginal belägg de ligger oxå en jävla massa testande på att just den produkten fungerar....
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
För 130 pix kan man ju sätta ett par bak....

För övrigt har MICRO bromsskivor till Mc. En "wave"-modell dessutom. :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
För 130 pix kan man ju sätta ett par bak....

För övrigt har MICRO bromsskivor till Mc. En "wave"-modell dessutom. :tummenupp

Yep.
Dock inte särskilt billiga.
De var engelska. Minns inte namnet.
Kostade strax under 2lax/st om jag minns rätt.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Man ska nog veta vad man ger sig in på. En kompis köpte racingbelägg till sin R1:a. Till dem hade han originalskivor och originalbromsvätska. Efter att ha pressat hojen hårt på gata en längre stund så slutade fram bromsen att ta helt när han var på väg full fart in i en rondell. Som tur var så klarade han svängen genom att hålla huvudet kallt. Orsaken var att bromsvätskan hade börjat koka pga att racingbeläggen genererade så mycket mer värme än original. Allstå skivor, belägg och bromsvätska bör vara anpassat efter varandra...

\Masonit

Det gäller att ha klart för sig hur det fungerar! racebelägg kan självklart alstra mer värme pga friktion men det bidrar även till bättre bromsvärkan, så din kompis hade kanske gått i backen med org.belägg eller andra belägg?
Att bromsen slutar att värka beror oftast på bromsvätskan, som i detta fall säkert innehöll för mkt vatten/luft, eller så hade han dåliga o slitna skivor som inte klarade av att ta upp mer värme.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
När det gäller bromsbelägg så har jag slutat köpa pirat har blivit besviken varje gång pga kort livslängd . Kör endast HONDA orginal då vet jag att det håller . Men kan någon bevisa att Biltemas belägg är lika bra så köper jag dessa med glädje , men innan dess så står jag över .

Det skall bli spännade att se vad mer för grejer dom kommer att få in i sortimentet .
 

TweetyBird

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
VTR 1000F
Efter två försök med billiga bromsbelägg så håller jag mig till Hondas orginal tack... (OBS! Inte Biltema jag testat)

De första fungerade i grunden helt OK, men hade vansinnigt kort livslängd...

Par nr.2 var en helt annan femma... De formligen upplöstes när man bromsade, och gav ifrån sig stora mängder fint damm, som fick oken att småkärva med överhettade & skeva skivor som följd... Billigt i inköp, dyrt i slutändan...

Har nu kört med Hondas orginal bromsbelägg och detta par har varat längre än de två föregående tillsammans och lär vara ett tag till... Dessutom slipper jag köpa nya skivor, vilket är ett klart plus...

Vad det gäller Biltemas belägg till bil, jag har testat... De blev glaserade ganska snabbt, slipade dem i tron att det berodde på begnade skivor, tyvärr blev de glaserade igen... Sen gav jag upp... dock betyder det inte att de kan vara bra... Det här var ett par...

Ett tillägg, det är sällan jag ger mig in i personliga dispyter... men Kent W, skärpning...

Fürstens inlägg (som du citerade) nämde inga expertkunskaper, inga faktareferenser, eller antydan om liknande... Det var helt tydligt en åsikt, det finns inga krav på fakta för att ha en åsikt... (I såfall kan vi lägga ner forumet direkt...)

Även om man tar med i beräkningen att han säljer MC delar... Jo, men han gav en åsikt, en mycket generell sådan, "snåla inte på en av de viktigaste säkerhetsgrejorna"... Han varken nämnde eller antydde att du skulle handla av honom... Att genast i något fräna ordalag avkräva honom referenser är ganska tveksamt beteende... Oavsett eventuell historia...

Och jag håller med honom.. Bromsar är ett av områdena där jag inte snålar i onödan... Jag har testat... Det gav inget bra resultat...
 
Last edited:

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Tja det finns nog inget som kan engagera mer än våran orubbliga tro/förhoppning om att det vi nyss köpt för surt förvärvade pengar helt enkelt bara måste vara rätt.
Man kan oftast sortera in oss i två fack
I fack 1 är personerna som med en dåres envishet och gigantiska skygglappar försvarar sina billiga inköp på diverse lågpriskedjor som Lidl, biltema, rusta m.m fastän de mer ofta än sällan tvingas stå i reklamationsköerna i dessa butiker för att byta sina trasiga klipp.

I fack 2 finns dom som handlar mer med ögonen än med hjärnan och tycker att en produkt med högt pris är detsamma som bäst i test har den dessutom en logga som Scan, Michelin, Castrol m.m så är lyckan total. Dessa personer brukar även på något märkligt sett alltid få ut enorma prestanda från sina inköp "jag körde 8000mil på däcken o de var som nya" eller "med den här oljan minskade bränsleförbrukningen med 0,4 l/mil och efter 10 000mil var den som ny" eller " hmmm vad saftig och god den här biffen är känns att det är en svensk ko"

Jag själv är för det mesta i fack 2 :D de få gånger jag befunnit mig i fack 1
har oftast resulterat i :gnissla &:gråta så nu är jag ohjälpligt fast i fack 2 träsket:D
 

Dark_Messenger

Guest
Jag själv är för det mesta i fack 2 :D de få gånger jag befunnit mig i fack 1
har oftast resulterat i :gnissla &:gråta så nu är jag ohjälpligt fast i fack 2 träsket:D

Skulle vilja säga tvärtom. Har oftast blivit positivt överraskad de gånger man köpt "skitgrejor". Men placeboeffekten kan försätta berg. Klart man de gånger man lagt ner en förmögenhet på någon pryl känner att det är "det absolut bästa man kan köpa för pengar".

Egentligen handlar det nog om självbedrägeri på hög nivå. Köpmännen vet detta och spelar på det i allra högsta grad. Man får skylla sig själv helt enkelt.

Känslan av att ha betalat skitmycket för något är iaf skön. :D :gnissla
 

Dr.Bike

Guest
Tja det finns nog inget som kan engagera mer än våran orubbliga tro/förhoppning om att det vi nyss köpt för surt förvärvade pengar helt enkelt bara måste vara rätt.
Man kan oftast sortera in oss i två fack
I fack 1 är personerna som med en dåres envishet och gigantiska skygglappar försvarar sina billiga inköp på diverse lågpriskedjor som Lidl, biltema, rusta m.m fastän de mer ofta än sällan tvingas stå i reklamationsköerna i dessa butiker för att byta sina trasiga klipp.

I fack 2 finns dom som handlar mer med ögonen än med hjärnan och tycker att en produkt med högt pris är detsamma som bäst i test har den dessutom en logga som Scan, Michelin, Castrol m.m så är lyckan total. Dessa personer brukar även på något märkligt sett alltid få ut enorma prestanda från sina inköp "jag körde 8000mil på däcken o de var som nya" eller "med den här oljan minskade bränsleförbrukningen med 0,4 l/mil och efter 10 000mil var den som ny" eller " hmmm vad saftig och god den här biffen är känns att det är en svensk ko"

Jag själv är för det mesta i fack 2 :D de få gånger jag befunnit mig i fack 1
har oftast resulterat i :gnissla &:gråta så nu är jag ohjälpligt fast i fack 2 träsket:D


Bra beskrivet.

MEn jag tror även det finns ett liiiiiitet fack 1,5! :)
 

Devil 41

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Ort
Vännäs
Hoj
Kawasaki
Du tror väl inte att det finns EN här som inte VET att du säljer hojgrejor....

Och jag FRÅGADE om du VISSTE vilken/vilka tillverkare som BILTEMA köpte
sina belägg från, eftersom du, precis som du skriver ovan....

...INTE skulle köpa dessa produkter själv ..pga riskerna jag anser att det medför!!

Tycker inte du att vi alla skulle kunna vara lite mer SERIÖSA med vad vi skriver...?

Återigen en fråga ...inget påståeende.

KentW

SkitJOBBIGT att LÄSA sådana här TEXTER.:gnissla
Därför läser jag inget mer,utan handlar orginal bromsklossar.

:)
 

Dr.Bike

Guest
Skulle vilja säga tvärtom. Har oftast blivit positivt överraskad de gånger man köpt "skitgrejor". Men placeboeffekten kan försätta berg. Klart man de gånger man lagt ner en förmögenhet på någon pryl känner att det är "det absolut bästa man kan köpa för pengar".

Egentligen handlar det nog om självbedrägeri på hög nivå. Köpmännen vet detta och spelar på det i allra högsta grad. Man får skylla sig själv helt enkelt.

Huvet på spiken! :tummenupp
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Finns det nån här som någonsin har råkat ut för att slitmaterialet på ett belägg lossnat från stålet på ett MC-belägg? I.s.f. vilket märke?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag har kört på ACR Mo i Rana en hel dag med Biltema skivor och klossar med min dåvarande BMW 325iX. Jag hade tagit med nya av "känt märke" men jag behövde aldrig byta! De funkade varv efter varv och skivorna höll sig raka osv... visst fadade bromseriet ett antal gånger men det var inte biltemaprylarnas fel.
Jag skulle utan tvekan köpa klossar till min GSX 1400 på Biltema. De räcker garanterat för min typ av körning, även de gånger jag kör på bana.
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Har du verkligen kunnat härleda några motorproblem på en hoj till att den gått på biltemaolja? Hur har den härledningen gått till? Vad är det för slags problem? Hade detta problem kunnat undvikas bara man kört castrol utlra super mega extra dyr olja? Berätta gärna för jag vill väldigt gärna veta. Jag har aldrig lyckats hitta någon information om att biltema olja skulle va sämre än någon annan olja.

När jag hade haft isär min motor slängde jag i biltema olja (racing tror jag) för att spola rent den. Slirande koppling och klonkande växellåda. Funderade på att plocka ner igen men slängde i nytt filter och castrol olja som jag alltid kört på. Sen klockrent. Måhända att det var en slump men JAG testar inte den oljan igen.

För 130 pix kan man ju sätta ett par bak....

För övrigt har MICRO bromsskivor till Mc. En "wave"-modell dessutom. :tummenupp

Jag kan ha fel men har för mig att Micro säljer ABMs prylar?
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Finns det nån här som någonsin har råkat ut för att slitmaterialet på ett belägg lossnat från stålet på ett MC-belägg? I.s.f. vilket märke?

Aldrig på mc-belägg, De är ju oftast genomgjutna genom stålplattan (de genombrutna hålen) så det ska nog mycket till innan ett belägg släpper.
För att släppa bör de ha gått igenom (och förbi) grillkolsstadiet där de oxå har glödit. Annars släpper inte beläggen om det inte är rena tillverkningsfel.

Däremot hade jag en bromsback för handbromsen på en volvo, där belägget släpte.
Det var ett original bromsband (de limmas) som släppt.
Troligen pga för hög värme då det legat an.
Det i sin tur pga att förre ägaren aldrig använde handbromsen, och den således inte heller gick tillbaks efter att besiktningsmannen gjort sitt årliga drag i den.

Men men sånt händer även den bäste, så att säga att det var fel på backen är väl lite att ta i.
Nu sitter där iaf backar från... Ferodo? Nej, Biltema? Nej.
Autoexperten fick släppa till denna gång. Tror det blev Jurid.
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Aldrig på mc-belägg, De är ju oftast genomgjutna genom stålplattan (de genombrutna hålen) så det ska nog mycket till innan ett belägg släpper.

Självklart ska biltemas belägg testas till sommarn.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Svårt det här, mycket tyckande, men man kan ju bara utgå från egna erfarenheter:

Bakåt i tiden, på en Kawasaki 750, min Yamaha TRX850, dvs "gathojar" som enbart kördes på gata, ej på bana, så prövade jag diverse olika "pirat" -bromsbelägg. (Inköpta hos olika MC-handlare)

Ena gången problem med belägg som antingen tog slut bums, andra gånger belägg som blev "glasade" och gav usel bromsverkan, och så fortsatte det.

Flera kompisar hade liknande problem, och för flera slutade det med skivor som blev överhettade och skeva. (Dvs inga problem med skeva skivor så länge dom körde med originalbeläggen, men problemen kom då då kört med piratbelägg en period.

Men, det kan ju vara så att "pirat-marknanden" gått framåt, vem vet...

Är ju givetvis lockande med Biltemas priser, belägg fram till VTR1000F kostar hos Biltema 129 kr (dvs 258 kr för båda skivorna/sidorna) medans Honda "Original" kostar 446 kr (dvs 892 kr för båda skivorna/sidorna) En nätt liten skillnad på 634 kronor....

Jag väljer dock att fortsätta med "original", första uppsättningen höll runt 4.000 mil, mycket motorbromsande och ingen bankörning gör väl att det blir så, och utslaget på 4.000 mil så känns skillnaden på 634 kronor hanterbar.

Men, skulle ju inte vara helt fel om Biltema började sälja "Biltema-stämplade" Michelin-däck till 1/4 priset jämfört med original Michelindäck, exakt samma däck, bara omstämplade till Biltema :) Med tanke på slitage och kostnad för däck så skulle det ju inte vara helt fel, men kommer nog aldrig hända.

/B
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top