Biltema säljer bromsbelägg till mc!!!

njelger

Guest
Har du verkligen kunnat härleda några motorproblem på en hoj till att den gått på biltemaolja? Hur har den härledningen gått till? Vad är det för slags problem? Hade detta problem kunnat undvikas bara man kört castrol utlra super mega extra dyr olja? Berätta gärna för jag vill väldigt gärna veta. Jag har aldrig lyckats hitta någon information om att biltema olja skulle va sämre än någon annan olja.

Enkelt. Har motorn problem och går på biltema är det biltemas fel. Annars söker man vidare......
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Provade Biltemabelägg till bilen en gång och de var klart sämre bett i dem än orginal samt riktigt dålig passform(fick slipa dem för att de inte skulle kärva), :arsele så jag chansar inte en gång till framför allt skulle jag inte prova det på en sporthoj. Nu har vi alla i och för sig olika krav på bromsbelägg....bett, livslängd, slitage på skiva, ljud etc.....

Man ska inte vara dumsnål .....men kruxet är att hitta bra produkter till rimligt pris.

Självklart säljs produkter tillverkade av samma fabrikat med olika förpackningar, "Brand labeling" är vanligt i all tillverkningsindustri.
Sedan är det även på detta vis: Fabrikat XX producerar en artikel A med exakt samma utseende som artikel B men det kan vara skillnad på själva materialet t.ex. metalllegering,komopsiter,plaster etc Detta ger olika tillverkningskostnader och olika egenskaper på produkten.
Artikel A säljs sedan på marknaden som fabrikat XX, YY och ZZ.
Artikel B säljs då med fabrikatet ÅÅ, ÄÄ, och ÖÖ.

Priserna på artikel A det dyra och B det billiga kan skilja sig ganska kraftigt ute hos återförsäljarna, och det är inte alla kunder som märker skillnad på kvaliteten.
Men om du har behov av bästa prestanda och utsätter dina prylar för mycket hög belastning så kommer det att visa sig att artikel A fungerade utmärkt medans artikel B nästan tog livet av dig.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Att man får tillpassa belägg genom att fila kanterna tillhör ju legio.
Det är knappast ett Biltemafenomen.
Dels brukar det vara tjock FÄRG på kanterna, dels rostar även oken så att man även där får fila med en fil på avbärarytorna där klossen skall glida, samt rostskydda dem efteråt.
Betyder det att oken är kass oxå?
JAg tillpassar heller klossar som är för stora än får klossar som hänger som kastanjetter och klapprar i oken iaf.
 
Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Testat biltema belägg på en mazda GTR, körde på vanliga rallyvägen och efter några kilometer hade jag ingen bromsverkan alls.
Saktade ner och det luktade väldigt illa, bromsarna kokade verkligen, och beläggen helt slut så från och med då kör jag på riktiga grejer.

Tänk själva, det finns en anledning att det är billigt, det är skit.
Precis som alla kina-kopior folk åker runt på, tror dem verkligen att dem får en 250cc cross för 8000 spänn sprojlans ny som går som en riktigt 250 ?
En kompis köpte en 125:a för att testa, motorfästet gick av, skruvar skramlade lös titt som tätt, gick av också. Kedjan gick av, i princip allt som kan gå sönder hade gjort det efter nån månad.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Testat biltema belägg på en mazda GTR, körde på vanliga rallyvägen och efter några kilometer hade jag ingen bromsverkan alls.
Saktade ner och det luktade väldigt illa, bromsarna kokade verkligen, och beläggen helt slut så från och med då kör jag på riktiga grejer.

Tänk själva, det finns en anledning att det är billigt, det är skit.
Precis som alla kina-kopior folk åker runt på, tror dem verkligen att dem får en 250cc cross för 8000 spänn sprojlans ny som går som en riktigt 250 ?
En kompis köpte en 125:a för att testa, motorfästet gick av, skruvar skramlade lös titt som tätt, gick av också. Kedjan gick av, i princip allt som kan gå sönder hade gjort det efter nån månad.

ORD!!! Det ärrr sama Med IkeA säNgar. Det blirr helt störrda barn som knulats ihop i sånna. Sängar billig!!! :fakta
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Testat biltema belägg på en mazda GTR, körde på vanliga rallyvägen och efter några kilometer hade jag ingen bromsverkan alls.
Saktade ner och det luktade väldigt illa, bromsarna kokade verkligen, och beläggen helt slut så från och med då kör jag på riktiga grejer.

Tänk själva, det finns en anledning att det är billigt, det är skit.
Precis som alla kina-kopior folk åker runt på, tror dem verkligen att dem får en 250cc cross för 8000 spänn sprojlans ny som går som en riktigt 250 ?
En kompis köpte en 125:a för att testa, motorfästet gick av, skruvar skramlade lös titt som tätt, gick av också. Kedjan gick av, i princip allt som kan gå sönder hade gjort det efter nån månad.


Nu har du ju bommat hela debatten.
Dels finns det ju billia varor MED kvalite (samma vara men i en annan kartong)
Sen finns det ju billiga skitvaror. Såklart.
Att saker är billiga är alltså INTE lika med att de är skit.
En felaktig slutsats således.
Men visst, risken ökar för att man får skitgrejer när de är billiga. Sant.

Och av din korta rallyvända att döma så undrar man ju då du säger att bromsarna kokade.
Det är ju knappast beläggens fel.
Det är enkel fysik.
För att stoppa en klump på X kilo, från farten Y så bildas ett givet mängd värme.
Punkt.
Det blir alltså inte mer värme eller mindre med olika belägg.
(däremot kan olika belägg leda värmen olika bra)

Du hade alltså fått samma mängd värme oavsett klossar för att uträtta samma mängd bromsarbete. Elementärt.
Att dina bromsar kokade berodde mer sannolikt på att du körde hårdare än du tidigare gjort, och nu med de nya klossarna som minsann "skulle testas" vad de gick för? :)
(detta är vanligt bland de som byter till en värstingolja oxå - nu skall här köras! sen rasar motorn, och det var givetvis oljans fel... :rolleyes: )

Och att montera biltemas standardbetonade belägg som är gjorda just för standardmässig svenssonkörning och sedan fara ut och leka Ari Vatanen, det säger nästan sig självt att de inte orkar med en sån belastning.
Vad hände med beläggen?
Berätta gärna mer om dem än om de kokande bromsarna.

ORD!!! Det ärrr sama Med IkeA säNgar. Det blirr helt störrda barn som knulats ihop i sånna. Sängar billig!!! :fakta

Va du på samma fest som mig igår? ;)
Nykter? :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Va du på samma fest som mig igår? ;)
Nykter? :D

Nej jag var i garaget till kl 24. Jag är helt nykter. Men Pers inlägg var så kategoriskt och kul så jag tänkte att jag skulle fortsätta på den inslagna banan med lite ytterligare glasklarheter.
 

Dr.Bike

Guest
Nej jag var i garaget till kl 24. Jag är helt nykter. Men Pers inlägg var så kategoriskt och kul så jag tänkte att jag skulle fortsätta på den inslagna banan med lite ytterligare glasklarheter.

Jodå min vän, jag förstod det, men kunde av samma anledning inte heller låta bli att skratta lite :D
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
...
Jag väljer dock att fortsätta med "original", första uppsättningen höll runt 4.000 mil, mycket motorbromsande och ingen bankörning gör väl att det blir så, och utslaget på 4.000 mil så känns skillnaden på 634 kronor hanterbar.
...

Du har en grymt bra poäng där. Det är f*n en droppe i havet om man ser till helhetskostnaden för MC-ägande. Och detta är en säkerhetsfråga.

Så länge inget bra oberoende test( helst flera ) eller officiellt track-record kan bevisa att de fungerar lika bra så tycker jag det är dumt att chansa med något så viktigt.

Antar de som använder dessa är samma personer som köper billig otestad skyddsutrustning.
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Testat biltema belägg på en mazda GTR, körde på vanliga rallyvägen och efter några kilometer hade jag ingen bromsverkan alls.
Saktade ner och det luktade väldigt illa, bromsarna kokade verkligen, och beläggen helt slut så från och med då kör jag på riktiga grejer.

Tänk själva, det finns en anledning att det är billigt, det är skit.
Precis som alla kina-kopior folk åker runt på, tror dem verkligen att dem får en 250cc cross för 8000 spänn sprojlans ny som går som en riktigt 250 ?
En kompis köpte en 125:a för att testa, motorfästet gick av, skruvar skramlade lös titt som tätt, gick av också. Kedjan gick av, i princip allt som kan gå sönder hade gjort det efter nån månad.

beläggen kokade nog inte det var förmodligen så att din bromsvätska kokade isåfall och det bildades vatten i systemet.....

Beläggen ska köras in när dem e nya, annars är det väldigt stor chans att du får glasade belägg som funkar skit....

Biltema bra eller inte bra???
Sparar du in på däck o bromsar??
Vad sparar du till en kista?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
beläggen helt slut så från och med då kör jag på riktiga grejer.

Tänk själva, det finns en anledning att det är billigt, det är skit.
.



Beläggen nednötta till stålet på ett par km?


Kinahojar är prissatta efter kvalité, tror få hoppas få samma 250cc för 8" som för 65".
 

Dr.Bike

Guest
Så länge inget bra oberoende test( helst flera ) eller officiellt track-record kan bevisa att de fungerar lika bra så tycker jag det är dumt att chansa med något så viktigt.

.


Helrätt!

Hoppas dessa debatterade belägg får sig riktiga duvningar live, gärna på bana.
Så vi får "belägg" för att de duger :)

Och precis som Sivr säger ska ju belägg köras in btw.

Beläggen nednötta till stålet på ett par km?


Kinahojar är prissatta efter kvalité, tror få hoppas få samma 250cc för 8" som för 65".

Samma tanke som jag hade.

1: Beläggen tror jag ff duger till körning. (kokningen berodde nog sannolikt på dålig bromsvätska med vatten i)

2: Ingen förväntar sig nog SAMMA kvalite. (däremot ÄR ju självbedrägeri en underbar grej, och man HOPPAS väl i aaal fall att den billiga moppen ska hålla ihop.
Men samma kvalle? Nej aldrig.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är du säker på att det inte stod Good Luck på remmen ? ;)

Skämt åsido så handlar jag en del på biltema jag med, man lär sig vilka saker som det är kvalle på. Deras bil, hoj och båtbatterier är bland de mest prisvärda tex!

Deras batterier är billiga ja. Det håller jag med om. Att dom är skit är också sant tyvärr. Till hoj eller båt skulle jag kunna använda dom men jag skulle aldrig slänga in ett sånt i bilen ens om jag fick det gratis.
Anledningen är att enligt oberoende tester så har dom fullgod kapacitet vid högre temperaturer men dom har svårt att generera höga strömuttag vid minusgrader. Dvs dom duger utmärkt till en båt eller hoj som du ju ändå bara kör när det är varmt. Däremot riskerar du att bilen inte startar på grund av kylan. Det som är intressant där är inte så mycket kapaciteten i Ah. Det som är mest intressant är hur hög startström batteriet kan leverera i -20.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
:huvet Jag som monterade hjullager från Biltema märkta "SKF" :huvet Nu måste jag ju riva av dem och åka till tillverkaren och köpa orginallager, som kallas "SKF"... :D

Gnark, micro säljer Brembo och Ferodo, vem TILLVERKAR biltemas belägg? Ferodo, SBS, EBC?
 

Dr.Bike

Guest
Anledningen är att enligt oberoende tester så har dom fullgod kapacitet vid högre temperaturer men dom har svårt att generera höga strömuttag vid minusgrader. Dvs dom duger utmärkt till en båt eller hoj som du ju ändå bara kör när det är varmt. Däremot riskerar du att bilen inte startar på grund av kylan. Det som är intressant där är inte så mycket kapaciteten i Ah. Det som är mest intressant är hur hög startström batteriet kan leverera i -20.

Skulle detta även gälla deras GEL och AGM-batterier?

Kan du länka till de oberoende testerna?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
:huvet Jag som monterade hjullager från Biltema märkta "SKF" :huvet Nu måste jag ju riva av dem och åka till tillverkaren och köpa orginallager, som kallas "SKF"... :D

Gnark, micro säljer Brembo och Ferodo, vem TILLVERKAR biltemas belägg? Ferodo, SBS, EBC?

Det viktiga måste väl ändå vara hur mycket du har betalat, kan du få Biltemas kundtjänst att fakturera en extra hundring eller två för lagren så borde du slippa riva :confused:
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
De 2 st olika mc-batt jag av pur snålhet köpte till lätt mc höll bara en sommar. Då har jag dessutom en bra och dyr underhållsladdare som jag använder.

Jag har bara köpt deras "öppna" batt.

För några år sedan köpte jag ett batteri till min Ducati, på gamla monster sitter det ett GIGANTISKT batteri, och Biltema batteriet klarade nätt o jämt att dra runt motorn kall. Stod ut några veckor sen köpte jag ett annat på Global batterier i Länna för dubbla priset ( då hade jag ändå bra rabatt ) och det fungerade mycket, mycket bättre.

Bromsbeläggen skulle jag också undvika för jag är en osäker, märkesberoende människa.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Har provat båda dom batterityperna från biltema och dom fick tebax dom..(mc batterier).
Taskig cca kapacitet.

Ok. CCA är viktigt.
Själv hade jag (som jag skrivit om på annan plats) ett Biltema bly-syra mcbatteri i 10 år.
Aldrig att det sviktade eller inte orkade.
Det som knäckte det tillslut var min egen slöhet.
Det stod oladdat hela vintern, och blev bl.a utsatt för -27 grader...

Batterier är intressanta saker.

De 2 st olika mc-batt jag av pur snålhet köpte till lätt mc höll bara en sommar. Då har jag dessutom en bra och dyr underhållsladdare som jag använder.

Man misstänker nästan nåt laddningsfel på din lätta mc.



Sorry trådskaparen... vi är: :felämne
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top