Testat biltema belägg på en mazda GTR, körde på vanliga rallyvägen och efter några kilometer hade jag ingen bromsverkan alls.
Saktade ner och det luktade väldigt illa, bromsarna kokade verkligen, och beläggen helt slut så från och med då kör jag på riktiga grejer.
Tänk själva, det finns en anledning att det är billigt, det är skit.
Precis som alla kina-kopior folk åker runt på, tror dem verkligen att dem får en 250cc cross för 8000 spänn sprojlans ny som går som en riktigt 250 ?
En kompis köpte en 125:a för att testa, motorfästet gick av, skruvar skramlade lös titt som tätt, gick av också. Kedjan gick av, i princip allt som kan gå sönder hade gjort det efter nån månad.
Nu har du ju bommat hela debatten.
Dels finns det ju billia varor MED kvalite (samma vara men i en annan kartong)
Sen finns det ju billiga skitvaror. Såklart.
Att saker är billiga är alltså INTE lika med att de är skit.
En felaktig slutsats således.
Men visst, risken ökar för att man får skitgrejer när de är billiga. Sant.
Och av din korta rallyvända att döma så undrar man ju då du säger att bromsarna kokade.
Det är ju knappast beläggens fel.
Det är enkel fysik.
För att stoppa en klump på X kilo, från farten Y så bildas ett givet mängd värme.
Punkt.
Det blir alltså inte mer värme eller mindre med olika belägg.
(däremot kan olika belägg leda värmen olika bra)
Du hade alltså fått samma mängd värme oavsett klossar för att uträtta samma mängd bromsarbete. Elementärt.
Att dina bromsar kokade berodde mer sannolikt på att du körde hårdare än du tidigare gjort, och nu med de nya klossarna som minsann "skulle testas" vad de gick för?
(detta är vanligt bland de som byter till en värstingolja oxå - nu skall här köras! sen rasar motorn, och det var givetvis oljans fel...
)
Och att montera biltemas standardbetonade belägg som är gjorda just för standardmässig svenssonkörning och sedan fara ut och leka Ari Vatanen, det säger nästan sig självt att de inte orkar med en sån belastning.
Vad hände med beläggen?
Berätta gärna mer om dem än om de kokande bromsarna.
ORD!!! Det ärrr sama Med IkeA säNgar. Det blirr helt störrda barn som knulats ihop i sånna. Sängar billig!!!
Va du på samma fest som mig igår?
Nykter?