Biltema säljer bromsbelägg till mc!!!

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Man ska nog veta vad man ger sig in på. En kompis köpte racingbelägg till sin R1:a. Till dem hade han originalskivor och originalbromsvätska. Efter att ha pressat hojen hårt på gata en längre stund så slutade fram bromsen att ta helt när han var på väg full fart in i en rondell. Som tur var så klarade han svängen genom att hålla huvudet kallt. Orsaken var att bromsvätskan hade börjat koka pga att racingbeläggen genererade så mycket mer värme än original. Allstå skivor, belägg och bromsvätska bör vara anpassat efter varandra...

\Masonit

Kan också ha orsakats av att han körde på originalbromsvätska som hade passerat bäst-före-datum. Är alltid skeptisk till utsagor som att - en kompis...Bätter med info från direkt från källan.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Okey, visste jag inte. (endå "långsökt" hehe måste ta en jevvla tid o packa om allt!) :gnissla[/QUOTE]

Jobbade för herrans massa år sen på ett lager/produktion för hårprodukter.

Dom sålde produkter till frisörer för ett pris och dagligvaruhandeln för ett annat. PRECIS samma produkt, det fylldes i olika flaskor men från samma behållare.

Varför skulle inte bromsbeläggs tillverkare inte kunna göra samma sak? Det är ju enkelt att paketera i kundens förpackning om denne så har som krav.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har varit på Scania och sett folk packa upp backsummers från en färgglad taiwankartong och stoppa i en blå/vit "Scania Orginal" kartong.

Jag gissar att priset steg med ett par 100% på köpet...
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
-SNIP- Jag köper allt på biltema och jag har aldrig upplevt att någon produkt ifrån biltema är sämre än något annat-SNIP-

Köper du ALLT på Biltema så har du väl inga referenser till andra märken heller...? :)

Seriöst så tror jag inte att den enskilde kunden märker så stor skillnad på en bra och en mindre bra produkt. Dom flesta kallar nog sitt haveri när det nu kommer (och av vilken art det än må vara) för "jävla otur".

Men vi som jobbar professionellt med t.ex. mc-service kan utan tvekan härleda en rackarns massa problem till dåliga reservdelar/utbytesdelar/oljor.

Och så är det bara! JAG VILL INTE BLI EMOTSAGD PÅ DEN PUNKTEN!!!!!
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Med tanke på inköpspris på typ SBS beläggen är när jag köpte in dom och vad vi la på..
jag åker K1:a och SBS belägg kostar 450 spänn per sida i runda slängar ut till kund.
inköp på dom från svensk grosisst va ca:200:- ink moms(och det var små ordrar), köper du då direkt från tillverkare och drar till med en fet order så går det säkert att sälja typ SBS belägg för ca: 130 spänn..
Jag tänker prova dom, kan ju köra en dag på bana=) grejar dom det är dom väl okej
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
:va Faaan brukar ni bromsa?? trodde motorbromsen räcker att få ut bakhjulet in i böjjarna och bromsarna använder man till för parkerar hojen:D

"Tony Rickardsson körde utan broms oxå":rolleyes:
 

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Nära Umä
Hoj
Kawa ZX12R
Jobbade för herrans massa år sen på ett lager/produktion för hårprodukter.

Dom sålde produkter till frisörer för ett pris och dagligvaruhandeln för ett annat. PRECIS samma produkt, det fylldes i olika flaskor men från samma behållare.

Varför skulle inte bromsbeläggs tillverkare inte kunna göra samma sak? Det är ju enkelt att paketera i kundens förpackning om denne så har som krav.

Jag jobbar med e-handel (kamerautrustning mm) och har varit på fotomässor där jag har känt igen både Pentax- och Nikon-kompaktkameror (och fler märken också) fast de heter typ Pjong Fjong istället. Principen är densamma, köp in färdiga produkter istället för att tillverka egna. Både HP och Kodak drar sig ur kompaktkameraträsket pga att kineskopiorna börjar vara skapligt bra, svårt att konkurrera prismässigt.

Vi säljer själva t ex mellanringar med olika namn men de ser identiska ut, men det "kända" märket är avsevärt dyrare i inköp = dyrare för kunden. Trots att vi informerar om att det är samma produkt ska en del ändå köpa den dyrare.

Folk får väl göra som de vill. När det är dags att byta belägg för mig tänker jag knalla in på Biltema och testa deras. :tummenupp
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
dom visade jo på tv för inte så länge sen att det var org grejor dom sålde som piratgrejor tror det var pirat styrled som till o med hade vw märket gjutet
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
Det är med stor sannolikhet samma tillverkare till bromsbeläggen oavsett om det står Biltema eller Volvo på kartongen, men priset är olika. ;-)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det förekommer som sagt inom alla marknader att ursprungliga tillverkaren tillverkar åt ett flertal andra som sätter sitt varumärke på förpackningen innan varan når slutkund. Vi tillverkar läkemedel under andra konkurenters namn där jag jobbar, riktigt bra buisness :)
Men som tidigare nämnts så är det inte likhetstecken mellan 2 varor bara för att de är tillverkade på samma löpande band. Olika företag har olika kvalitetskrav vilket i praktiken kan innebära att de med högst krav väljer först och resten får säljas under annat namn.
Något som jag tex "hört" är att IKEA-köken tillverkas på samma fabrik som en av de större kökstillverkarna. IKEA har dock större volym och högre krav vilket gör att det som blir över går den dyra kökstillverkaren... Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken kökstillverkaren var. Men om det är sant, vilket jag aldrig brytt mig om att få bekräftat, så slår det definitivt hål på myten "dyrast är bäst".
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag har Biltemabelägg pa bilen, de gnisslar och tjuter, speciellt när det är fuktigt ute. Irriterande......har aldrig hänt med tidigare fabrikat.

EU-direktivet om fri konkurrens ger att en underleverantör till biltillverkarna numera har rätt att sälja produkten under sitt eget varumärke som originalprodukt. Länkarmar till VW nämdes, dessa tillverkas tex av Lemförder en tysk tillverkar, de kan numera även sälja dessa som originaldelar genom tex Mekonomen.

Detta direktiv gäller dock inte för MC-delar som ingar i ett gruppundantag eftersom marknaden är för liten.

Annars mycket tro, tyckande och mästrande i den har traden utan bevis som vanligt. Bla bla bla.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Jag undrar vart jag hört "ju fler jag köper desto billigare blir det" :va

:huvet

Ett påstående som togs upp tidigare i tråden är "jag tänker inte testa" och "den som testar är självmordsbenägen" osv osv.

Jag skulle vilja HÄVDA (alltså ingen fakta här inte) att folk testar billiga saker just för att de är BILLIGA. de svider mindre i plånkan (just då) att köpa ett dåligt belägg än att köpa ett dyrt som kanske inte håller längre än det billiga.

Jag tänker då inte testa det dyraste belägget bara för att konstatera att "-Nä.. de va nog inte så mycket bättre än de som kostade hälften"

Sen kan man ju ha VM i bromsning, då kanske de har (mer) betydelse :)

Ne.. imorrn ska jag åka och handla inför helgen, men inte i helvete kommer jag köpa Euro Shopper, de är ju bara skit :yoparty
 
Last edited:

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
KAN DU PRESENTERA FAKTA PÅ ATT SÅ ÄR FALLET ???????????????

Bara lite Fakta utan ställningstagande:
Hjullager från Biltema till en Volvo är av märket TIMKEN (Är tryckt på lagren).
SCANIA-lastbilar bygger vi med TIMKEN-lager.

GRUMME GRÖN-såpa som tillverkas här på Cederroth
ÄR samma som
GRUMME GUL-såpa.
Endast färgpulvret skiljer.
Sen att vissa säger att det bästa är Grön-såpa och Gul-såpa inte fungerar kan man ju fundera över hur det kommer sig.


Dal-Mausen
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Men vi som jobbar professionellt med t.ex. mc-service kan utan tvekan härleda en rackarns massa problem till dåliga reservdelar/utbytesdelar/oljor.

Och så är det bara! JAG VILL INTE BLI EMOTSAGD PÅ DEN PUNKTEN!!!!!


Har du verkligen kunnat härleda några motorproblem på en hoj till att den gått på biltemaolja? Hur har den härledningen gått till? Vad är det för slags problem? Hade detta problem kunnat undvikas bara man kört castrol utlra super mega extra dyr olja? Berätta gärna för jag vill väldigt gärna veta. Jag har aldrig lyckats hitta någon information om att biltema olja skulle va sämre än någon annan olja.
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Skriv i den här tråden utan bifogade faktafiler och du är körd!:machinegu
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag ser inte problemet.
Den som vill köra med belägg köpta på tex biltema kan väl få göra det?
eller?

Jag skulle kunna tänka mig prova.
Vi har ju till och med en testförare i tråden som inte kände någon skillnad.

Belägg från biltema kostar 258:- till min mc.
598:- på lelles.
Om man halverar lellepriset så är biltema fortfarande billigare.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Därför att det ingår i dealen med tilverkaren att de inte får säljas i originalförpackning då det ligger i tillverkarens intresse att tillverka stora volymer samtidigt som man håller uppe priset.....
Jag VET med 100% säkerhet att en del av Biltemas produkter är ompackade märkesprodukter då en av inköparna på Biltema råkar vara en vän sen barndomen. Hur det är med bromspadsen vet jag inte men jag skall genast forska i det.

Men vilka märken ang. orginalförpackning på andra delar, det är alltid frågan?

Hursomhelst. Nyfiken ang, din info om bromspadsen.

Lawson eller någon annan: Kul att de även internt testar sina grejer vilket jag läste i tråden. Något som kommer offentliggöras på något sätt?

Men ang. bromspads till mc, här blir man lite "nervös", eftersom det är så oehört viktigt säkerhetsmässigt.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
NÅGON måste försvara Furstenhof i denna debatt.
vart fan sitter det konstiga u förresten.
har haft ett trettiotal bilar inne med belägg som släppt från slitbanan.
precisionen i beläggen är skrämmande och man får alltid slipa på de för att de inte ska kärva i oket.
beläggytan är glasad och ojämt sliten fast skivan är rak.
dammar som fan så kolven fastnar och gnisslar vilket beror på att belägget ligger och vibrerar.
jag tycker helt klart inte det är värt 500 kr extra i plånboken för att veta att motorcyklen kanske stannar om ytan inte fallit av eller ännu roligare är att helt plötsligt bara nyper bromsen fullt av att belägget legat på och värmt skivan.jag önskar alla små judar lycka till i sommar och en trevlig mc tur:tummenupp

deras bromsrör rostar(är i koppar) btw.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top