Biltemas gelbatterier

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
BMW ska ha över 1000 pix för ett, så den här gången får det bli Biltema för halva priset.....
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Generellt för biltemabatterier är väl att dom är lite sämre än dyrare batterier på att mata ut ordentligt med startström / ampere, men att dom oftast duger bra ändå.

Skaffa en bra underhållsladdare och använd den om hojen skall stå en tid så lär batteriet hålla några år.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Generellt för biltemabatterier är väl att dom är lite sämre än dyrare batterier på att mata ut ordentligt med startström / ampere, men att dom oftast duger bra ändå.

Skaffa en bra underhållsladdare och använd den om hojen skall stå en tid så lär batteriet hålla några år.

Jag _TROR_ inte att gelbatteriet lider av det faktiskt, då jag har sett biltema gel batterier i Harleys.

Harley gelbatteriet är svindyrt och håller ändå bara ett eller två år.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag har biltema i mina två. Ett gel och ett med massa hål på ovansidan. Båda har funkat bra för mig.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Min erfarenhet av Biltemas batterier är att de grå har aningen mer startström, startmotorn lätt lite rappare, MEN de kroknar snabbt och höll inte speciellt länge då de klarade urladdningar jävligt kass, fick byta ett par sådana på garantin tills de blå gelbatterierna kom, tog ett sådant istället och det har suttit där sen dess.....

Drar igång hojen år efter år varje säsongstart, (Bettan tar ca 30 sek på startmotorn första gången), detta fixar batteriet utan att ha haft någon som helst underhålls laddning under vintern:Bugar

De blå gelbatterierna får alltså tummen upp från mig!:tummenupp
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Har funkat bra för mig i några år, utan att ens behöva ladda det.
Fast i år fick jag ladda ett par dygn, sen funkar det fint.
 

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
ja kan säga så här polaren köpte gelebatteri på biltema för 6 år sen o hojjen stod still typ hela den perioden kördes sporadiskt under 6 år började att åka med den nu förra sommaren batterit håller än sjukt bra kvalite

så alla som tycker biltema har dålig kvalite kan ju läsa detta o tycka själv.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
jag har haft lite blandade erfarenheter av biltemas gelbatterier. första jag köpte var till min kawwa zx750r och det batteriet höll laddningen sjukt bra måste jag säga, blev av med kortet och hojen stod utan laddning efter avställning, kom på mig själv att jag kanske skulle starta upp hojen lite å torrgasa en stund:D då hade den stått i ca 3 månader, startade utan protest!

köpte ett gelbatteri till syrrans hornet 600, det batteriet vägrade att ens ta emot laddning, lämnade tillbaka skiten och fick ett nytt men det var nästan lika dåligt, laddade upp det och efter ca en vecka utan körning vart det helt urladdat, lämnade tillbaka det batteriet åsså och tro det eller ej, jo jag tog ett tredje batteri, det var bättre än de två första men inte fantastiskt bra men det funkar.

kompisen köpte ett biltemabatteri till sin sp1:a, det funkade inte alls.

klart man kan chansa, man kan ha tur å få ett bra batteri men jag tror att jag kommer att lägga till ett par kronor extra å köpa ett yuasa nästa gång det är dags att byta!
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Ja där ser man.....hehehe

Man lever ju på hoppet att hitta någon grej på B-tema som har mer än två rörliga delar som håller ihop, (som den snygga dörrstängaren som monterades och över förvåning fungerade perfa tills jag gick ut och fick dörren i skallen eftersom dörren bara gick att öppna till hälften:D)

Fick just ett utskick från en KTM handlare, de vill ju ha 1100-1400:- för ett YUASA Batteri:gnissla, visst går det att hitta billigare men man får många B-temabatteri för den pengen:tummenupp
 
Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Brorsan har ett sånt batteri och han starta upp sin hoj förra helgen efter att ha stått i kallfövaring hela vintern med batteriet i och den starta utan problem
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Biltema batterier tenderar att ge för lite ström, fulladdat orkade det inte dra runt alls i min. Måste dock tillägga att vid tillfället var de -5, kanske funkar det i sommar men vågar inte chansa.

Yuasa orginal däremot funkar grymt även vid dessa temperaturer.
Har ni tid, titta lite på ebay, betalade 550 spänn för ett Yuasa orginal. kändes som en bättre investering än biltema för 500. :yoparty
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja, dom funkar oftast rätt bra och kan anses prisvärda i många fall.

Har man tex en hoj för långresor och kanske tänker sig åka i områden där tillgång på service/reservdelar är lite tveksam skulle jag inte tycka att dom känns prisvärda. Särskilt inte när det gäller att dra igång en motor som kräver rätt extrema startströmmar samtidigt som elektroniken klagar tidigt på låg spänning under startförfarandet. Då skulle valet solkart bli ett Odyssey. Sedan jag bytte till ett stort Odyssey i bilen startar den ner till -22 utan värmare (2,8l diesel).
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top