Biltemas gelbatterier

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
De är skit, men jag köper ändå för att jag är så snål... Batterierna har lägre A trots samma storlek som originalbatterier.
Båda mina enduros har biltemabatterier, och när de är kalla är det kicka som gäller.
På sporthojar har jag haft biltemabatterier ett par gånger, och de blir klart mer tröga att få igång kalla, men de har aldrig vägrat.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min erfarehet tyder på att biltema är dåliga på att lagra sina batterier.
Köper man mcbatteri tidigt på våren, så verkar de dåliga.
Köper man bilbatteri på sommaren, så är de ofta dåliga.
Vet inte vad som får dem att åldras, men något verkar det vara.
Tjöp därför i rätt tid i en butik med ordentlig omsättning.
Om batteriet ändå inte är till belåtenhet, så kolla serienummret när du byter så att du inte får ett från samma batch.

Att en del harleydavidaner kör med biltema kan bero på att de flesta ickeoriginalbatterier till dessa skakar sönder och original är (var jallafall) svindyra.
Kan vara så att de kollar bensinen och fyller på batterier.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har Biltemas (ännu billigare tror jag) i Suzukin.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Batteri/Underhallsfria-batterier-for-MC-och-skoter/
Inga problem under säsongen. Men ta ur batteriet under vintern och koppla det till den enkla Ctek 0,8 A så det är laddat på våren.
Eller biltemas laddare 37707 och avbryt laddning själv när batterispänningen är 14,4V under laddning.
Då är det fullladdat.
Tänk på att Ctek 0,8 A finns för att ALLA batterier laddar ur sig, även på hyllan hos Biltema eller handlaren som säljer Originalbatteriet.
Så första åtgärd när du fått hem batteriet är att sätta det på laddning. Till spänningen under laddning med låg ström (högst 1A) är uppe i 14,4V. Då är det fullladdat. Endera med en Ctek 0,8A eller Biltema 37707 + digital voltmeter
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromforsorjning/Batteri/Digital-multimeter1/
Det finns mer avancerade laddare för både MC och bilbatteri som ska programmeras för uppgiften innan de börjar ladda, MC batteri? Bilbatteri? 1A? 4A? osv. Det tråkiga med dessa att bryts 230V nångång under vintern så startar en del inte alls. Innan de blivit programmerade igen. Så köp inte en dyrare Ctek än 0,8A. Ctek 0,8 har bara ett läge, ingen programmering. Går igång själv efter strömavbrott.
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Har deras batteri i hojen (Kawa 636). Köptes juli förra året. Har laddat det en gång (när jag köpte det). Haft hojen ute i kyla när jag kört is med den. Kört väldigt sporadiskt under vintern och batteriet har inte haft en tillstymmelse till att vara slött.

Har inget att gnälla på än så länge. Klart värt stålarna.

Det som gör mig nyfiken är vem som tillverkat batteriet. Det är vad jag sett identiskt med Yusa som är originalbatteri. Samma tillverkare, annat namn, samma kvalité?
Precis som med hastighetsmätaren ACEWELL. Tillverkare är ACEWELL, men den heter Gasgas när den sitter på en en Gasgas... Samma produkt, annat namn, samma kvalité.
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Min erfarehet tyder på att biltema är dåliga på att lagra sina batterier.
Köper man mcbatteri tidigt på våren, så verkar de dåliga.
Köper man bilbatteri på sommaren, så är de ofta dåliga.
Vet inte vad som får dem att åldras, men något verkar det vara.
Tjöp därför i rätt tid ...

:D Ha ha, kul med 1:a april :D
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
klart man kan chansa, man kan ha tur å få ett bra batteri men jag tror att jag kommer att lägga till ett par kronor extra å köpa ett yuasa nästa gång det är dags att byta!

Liten underdrift med några kronor.

Tror jag gav 350kr för mitt biltemabatteri, orginal Yusa (?) kostar 1900kr.
 

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Gelbatteriet från Biltema ger jag bra betyg.
Jag kom inte för mig att plocka ut batteriet i höstas, och immobilizern drog ut det. Inte ens lysdioden blinkade sedan jul/nyår. Det har stått djupurladdat i 4 månader, vilket vanligtvis är döden för ett blybatteri.
När jag kopplade på laddaren (CTek XS 3600) larmade den för sulfatering (vilket dödar batteriet) och satte igång att rekonditionera batteriet. 24h senare var batteriet fulladdat och orkade dra igång min 1200 Bandit.
 

cyko miko

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Ort
gävle
Hoj
Yzf 1000
Vilket art.nr hos biltema är det på batteriet till en KTM 640 sm -01.....jaaaa,jag vet att jag är lat som inte orkar åka till garaget och mäta det.:tummenupp:tummenupp
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
3e året mitt batteriet sitter i cykeln. Har aldrig kopplat in en laddare och batteriet står inkopplat i rettan året runt.
Behövde inte rulla igång högen denna vår heller.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Mitt biltema (inte gel) höll 4 år sen sålde jag den hojen. Skulle a
ldrig i mitt sketna liva köpa dyrare. Föresten hur ofta har man en hoj mer än 2 år? Själv byter jag stup i kvarten.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vet inte om det spelar roll...gör det???:confused:

Blir snabbare urladdat.

Sen vet jag inte hur det är med antal ampere och max ampere som Biltemas batteri levererar jämfört med orginal.

Ta med dig info om orginalbatterierna till Biltema och fråga dem vilket batteri du ska ha.

//Andreas
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det sitter ett Biltema gel i Triumphen. Triumphen startar utan problem så OK med mig. Men tänk på att alla batterier laddar ur sig på hyllan i affären så det första när du fått hem det är att sätta det på laddning med svag ström, högst 1 A. Innan du sätter det i hojen. Fulladdat är batteriet när spänningen under laddning är uppe i 14,4V.
 

Ozzi

Guest
Här kommer den Desmo, skulle aldrig själv köpa ett biltemabatteri om jag vill lita på att hojen ska starta när jag vill.:D
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Det sitter ett Biltema gel i Triumphen. Triumphen startar utan problem så OK med mig. Men tänk på att alla batterier laddar ur sig på hyllan i affären så det första när du fått hem det är att sätta det på laddning med svag ström, högst 1 A. Innan du sätter det i hojen. Fulladdat är batteriet när spänningen under laddning är uppe i 14,4V.

Nu var det ju Cyko Mikos KTM som skulle ha ett nytt batteri. :va
Min Daytona trivs bra med sitt orginalbatteri. :D

//Andreas
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Bränt 3 Biltemabatterier på 4 år, visst Biltema ger en nytt batteri på garanti men det kostar tid och pengar att ta sig till deras varuhus.
Bättre att köpa ett kvalitetsbatteri för dubbla pengen och köra bekymersfritt dom närmsta 4 åren.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
min erfarenhet är att dom bara håller 1år
allt annat är bonus
försökt hålla dom vid liv över vintern men bara lyckats någon gång
för det mesta så får jag köpa ett nytt
detta året vet jag inte ännu men det ser bra ut för cbr
men xt gick det då inte :mad: blev ett nytt.
cbr har jag inte provat ännu, svar kommer i juni :)
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Testade att köpa ett biltema gelbatteri till min förra säsongen, min upplevelse var dock att det inte gav lika mycket kräm som Yuasa.
Nu har jag även immo och larm inkopplat som jag misstänker suger ut batterierna hela tiden, men trots underhållsladdning så hölle det bara ett år.
Kommer tyvärr gå tillbaka till Yuasa i år igen.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag kör biltema gelbatt, det var inte helt urladdat efter en vinter med närmare -30 på kvicksilvert.. men den orkade precis inte dra igång hojen.. så jag ladda batteriet i 3 timmar sen var det ON!!

mina erfarenheter hitils är goda... men som alla vet så är BT lite lotto vart ifrån de köpt sina partier osv.. samma med deras olja.. kan vara helt ok, kan vara svartguld..
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top