Biltemas gelbatterier

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Köpte ett av deras AGM-batterier (grå) till min DR800 och det orkade inte dra igång hojen.
Bajs alltså.

Hade hört att gelbatterierna (blå) skulle vara bättre så jag bytte in det grå mot ett sådant och hojen gick igång direkt. Har dock bara startat den en gång så jag vet inte om det håller i längden.
 

Ozzi

Guest
Köpte ett av deras AGM-batterier (grå) till min DR800 och det orkade inte dra igång hojen.
Bajs alltså.

Hade hört att gelbatterierna (blå) skulle vara bättre så jag bytte in det grå mot ett sådant och hojen gick igång direkt. Har dock bara startat den en gång så jag vet inte om det håller i längden.

Kan aldrig vara möjligt, möjligen hemma vid garaget men kommer du till en "vass" situation så ska du inte räkna med mirakel.:)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Biultema artikel 80815 men det har 1 Ah mindre men det kanske inte spelar så stor roll?

//Andreas

Säkerligen tillverkas biltemas batterier tillsammans med något annat (förmodligen dyrare) märke.
Inte ovanligt att man då anger något lägre prestanda på den billigare varianten av samma produkt för att inte konkurera med sig själv.
1 amperetimme tror jag hamnar inom felmarginalen.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kan aldrig vara möjligt, möjligen hemma vid garaget men kommer du till en "vass" situation så ska du inte räkna med mirakel.:)
Förstår inte riktigt ditt svar... :confused:
Menar du "aldrig vara möjligt" att det grå inte orkade eller "aldrig vara möjligt" att det blå orkade?
 

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Köpte mitt batteri i april -10. Körde hela sommaren till nån gång i november helt utan problem.
Sen stod den till nu i helgen, givetvis var batteriet stendött. Dock räckte det med ett dygn laddning så funkar de perfekt igen. körde både igår och idag och de känns som batteriet e nytt!

Trodde aldrig de skulle gå o ladda det när de stått helt utan ström i typ 4 månader.
Så en stor :tummenupp till B-temas gelbatteri!
 

NiclasHH

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2017 BMW R1200R. Tidigare: 2013 Aprilia Caponord 1200, 2007 BMW F800S, 2009 BMW HP2 Sport
Var precis på feltema :arsele butiken och reklamerade mitt blå gelbatteri, det monterades i april förra året och klarade säsongen, men nu var det dött, 3 dygn på Ctek laddaren och starten klickade lite men inte mer.
De ville givetvis inte ta det på garantin, men tillslut tog dom det som en reklamation iaf. I katalogen står det " underhållsfritt och med extra lång livslängd" :rofl 529:- / år i batterikostnad är häftigt.
Som sagt, det är lotteri att handla där, och jag antar att jag aldrig får höra något från deras tekniska undersökning.
Tur är att det finns fler alternativ till den butiken, Jula, Clas i sjön, Harald-Nyborg mfl... Jag skall iaf inte gå tillbaks!
 

NiclasHH

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2017 BMW R1200R. Tidigare: 2013 Aprilia Caponord 1200, 2007 BMW F800S, 2009 BMW HP2 Sport
Tack för tipset Salle! :banana
Beställde ett Yuasa YTX14-BS för 575:- inkl frakt (Feltemas :arsele kostade ju 529:- +2 resor till butiken :huvet.
Bara skillnaden i CCA spec känns rätt 200A vs 120A :fakta
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
när jag tänker på det så är det nog ca 5år mitt äldsta gel batteri är och inte har det klagat än
 

NiclasHH

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2017 BMW R1200R. Tidigare: 2013 Aprilia Caponord 1200, 2007 BMW F800S, 2009 BMW HP2 Sport
Jag var imponerad av originalbatteriet, det levde i 5år och de 3 första vintrarna jag hade hojen behövde jag inte ens ladda det, bara att starta när solen kom fram. Den 4e vintern krävdes en laddare och efter den 5e så var det dött. Så när Biltemas gelbatteri :zpy inte ens klarade en vinter så blir jag väldigt missnöjd. :arsele
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Har haft två olika hojar som jag bytte till biltemas gelbatteri. Inga problem trots hojen stått i veckor utan körning. Firebladen som jag kör nu hade ett nytt Yusa när jag köpte den. Tröttnade på att det var urladdat på 4-5 dagar utan körning och då införskaffades biltemas gelbatteri :tummenupp. Tror i och för sig man kan ha otur och få ett dåligt batteri oavsett vilket märke man köper.
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Bytte idag ut det trötta yuasa ytx9-bs (8Ah) batteriet mot ett biltema gel art.nr: 80-816 (9Ah). Grym skillnad! startar på 0.5 sekunder nu istället för 2-5 sekunder, och man hör att startmotorn är mycket piggare.

Hoppas det står sig länge :)


I detta fall har altså biltema batteriet mer kapacitet än orginal trots samma mått.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hoppas det håller bra länge för jag har precis bytt till gelbatteri från biltema och det är ett projekt att komma åt batteriet på min hoj.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Det snackas mycket. Det är bra skit , som det mesta på biltema (som jag har erfarenhet av). Köp det om du är under 60.:rock
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
För större twinnar, som behöver lite mer startström, behöver de ständig underhållsladdning har jag fått erfara
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Biltemas GEL-batterier har något lägre startström än värstingbatterierna från bla Yuasa. Detta yttrar sig som att startmotorn går runt långsammare och batteriet får inte vara lika urladdat om det skall orka få igång hojen. Underhållsladdar man sitt batteri på vintern duger ett Biltema till allt utom twin och stånka med hög kompression dvs kör du KTM/Ducati etc rekommenderar jag ett Yuasa.

Yuasa köper man från www.mdsbattery.co.uk Lägst priser i europa och snabb frakt.

Att köpa batterier ur mellanpris-segmentet är bortkastade pengar, de flesta är inte ett dugg bättre än Biltemas men kostar betydligt mer. Min åsikt är att antingen pyntar man för originalkvalisort och köper Yuasa eller så snålar man och köper Biltema.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top