Biltemas gelbatterier

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Biltemas GEL-batterier har något lägre startström än värstingbatterierna från bla Yuasa. Detta yttrar sig som att startmotorn går runt långsammare och batteriet får inte vara lika urladdat om det skall orka få igång hojen. Underhållsladdar man sitt batteri på vintern duger ett Biltema till allt utom twin och stånka med hög kompression dvs kör du KTM/Ducati etc rekommenderar jag ett Yuasa.

Yuasa köper man från www.mdsbattery.co.uk Lägst priser i europa och snabb frakt.

Att köpa batterier ur mellanpris-segmentet är bortkastade pengar, de flesta är inte ett dugg bättre än Biltemas men kostar betydligt mer. Min åsikt är att antingen pyntar man för originalkvalisort och köper Yuasa eller så snålar man och köper Biltema.

Har samma erfarenhet så det verkar vara exakt så.
Kör trögstartade feta liter hojar med 2 kolvar och vintertid , att hålla på och med skit kostar bara pengar.

Men det är klart för posören som drar några vändor med sin 4 cylindriga symaskin sommartid så kan det ju vara värt med ett Biltema.

Nuff said:fakta

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Biltemas GEL-batterier har något lägre startström än värstingbatterierna från bla Yuasa. Detta yttrar sig som att startmotorn går runt långsammare och batteriet får inte vara lika urladdat om det skall orka få igång hojen. Underhållsladdar man sitt batteri på vintern duger ett Biltema till allt utom twin och stånka med hög kompression dvs kör du KTM/Ducati etc rekommenderar jag ett Yuasa.

Yuasa köper man från www.mdsbattery.co.uk Lägst priser i europa och snabb frakt.

Att köpa batterier ur mellanpris-segmentet är bortkastade pengar, de flesta är inte ett dugg bättre än Biltemas men kostar betydligt mer. Min åsikt är att antingen pyntar man för originalkvalisort och köper Yuasa eller så snålar man och köper Biltema.

Vad har gelbatterierna från biltema för CCA värde? Har inte hittat någon info om det...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vad har gelbatterierna från biltema för CCA värde? Har inte hittat någon info om det...

När jag provade deras batterier hittade jag uppgivna specar på 210 och så för normala 12Ah-14Ah batterier , både AGM och GEL - jag tror inte det stämmer - gjorde inga mätningar dock.

Iaf när jag dunka i ett Yuasa 14Ah YTX så snurra startmotorn så man skulle kunnat köra med mcen:hihi.

Nu kör jag min V2 literklubba på ett Yuasa på hälften av originalstorleken:tummenupp

Jag är inte bakom flötet i sammanhanget med el så jag vet vad jag pratar om , föresten på den tiden folk lägger ned på att testa,leta info,fråga,kliahuvet,testa,lämna tebax budget accar så skulle ni hunnit jobba ihop till ett Yuasa kvalitetsacc

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
GEL batterier är ej konstruerade att fungera som startbatterier (även om dom kan klara det). GEL batteri kan ej lämna ifrån sig ström/tömma sig lika fort som konventionella startbatterier därför upplevs det som att startmotor ofta går trögt (som redan skrivits i tråden)...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
När jag provade deras batterier hittade jag uppgivna specar på 210 och så för normala 12Ah-14Ah batterier , både AGM och GEL - jag tror inte det stämmer - gjorde inga mätningar dock.

Iaf när jag dunka i ett Yuasa 14Ah YTX så snurra startmotorn så man skulle kunnat köra med mcen:hihi.

Nu kör jag min V2 literklubba på ett Yuasa på hälften av originalstorleken:tummenupp

Jag är inte bakom flötet i sammanhanget med el så jag vet vad jag pratar om , föresten på den tiden folk lägger ned på att testa,leta info,fråga,kliahuvet,testa,lämna tebax budget accar så skulle ni hunnit jobba ihop till ett Yuasa kvalitetsacc

Okej. Jag lovar att avlägga rapport när mitt nyinskaffade gel batteri lägger av :)

GEL batterier är ej konstruerade att fungera som startbatterier (även om dom kan klara det). GEL batteri kan ej lämna ifrån sig ström/tömma sig lika fort som konventionella startbatterier därför upplevs det som att startmotor ofta går trögt (som redan skrivits i tråden)...

Scccchhhhh för fan säg inte det till min startmotor för den snurrar alldeles utmärkt med biltemas batteri. Vet inte om min 850 cc twin är mer eller mindre trögstartad än normalt.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Okej. Jag lovar att avlägga rapport när mitt nyinskaffade gel batteri lägger av :)

Scccchhhhh för fan säg inte det till min startmotor för den snurrar alldeles utmärkt med biltemas batteri. Vet inte om min 850 cc twin är mer eller mindre trögstartad än normalt.

Sätt i ett Yuasa acc och den rödvarvar på startmotorn - du lär märka skillnad, men du har la kört utan luftfilter och har 3:1 i komp - klart Biltema accet orkar med en sån motor:hihi
Med Yuasa så skulle du kunna köra snabbare med startmotorn är den komplösa konservburken:rofl

Skämt o sido - Biltema accarna fungerar för en del men för oss kräsna användare duger bara Yuasa YTX serien

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Såg att min gamla tråd dök upp, så kan ju uppdatera. Köpte mig ett gelbatteri från Biltema, och det funkar fortfarande bra :tummenupp

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Har bytt till BT-gelbatterier i alla mina tidigare hojar och nu även i min RC8 funkar det skitfint - så kan ni andra prata om symaskiner och vilken olämplig konstruktion gelbatterier är för mc-bruk osv, jag är fett nöjd.

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
För större twinnar, som behöver lite mer startström, behöver de ständig underhållsladdning har jag fått erfara
Då ska ja hålla mig ifrån feltemas skit nästa gång de e dax! Alltid varit skeptisk till deras grejor.. Bilschampo, en verktygsats att ha i bilen eller på sin höjd en pallbock kan ja handla där. Skulle aldrig köpa nån viktig del av dom.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Sätt i ett Yuasa acc och den rödvarvar på startmotorn - du lär märka skillnad, men du har la kört utan luftfilter och har 3:1 i komp - klart Biltema accet orkar med en sån motor:hihi
Med Yuasa så skulle du kunna köra snabbare med startmotorn är den komplösa konservburken:rofl

Skämt o sido - Biltema accarna fungerar för en del men för oss kräsna användare duger bara Yuasa YTX serien

Hehe nåja min motor startar ju så jag behöver inte köra på startern :tungan

Då ska ja hålla mig ifrån feltemas skit nästa gång de e dax! Alltid varit skeptisk till deras grejor.. Bilschampo, en verktygsats att ha i bilen eller på sin höjd en pallbock kan ja handla där. Skulle aldrig köpa nån viktig del av dom.

Fast jag ser nog hellre att mitt biltema batteri lägger av helt plötsligt än att en pallbock ger vika och ersätts av mitt huvud :näsblod
Dessutom har de ju garanti på batterierna så funkar det inte till våren så går jag bara tillbaka med det.

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Hehe nåja min motor startar ju så jag behöver inte köra på startern :tungan

Fast jag ser nog hellre att mitt biltema batteri lägger av helt plötsligt än att en pallbock ger vika och ersätts av mitt huvud :näsblod
Dessutom har de ju garanti på batterierna så funkar det inte till våren så går jag bara tillbaka med det.

Hehehe, sant iofs.. Tänkte väl mer åt hållet att saker som inte är vitala för mitt fordons funktion kan ja köpa där.. :) När de gäller sånt e de OEM eller bättre som gäller! :)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Har kört mina tre senaste hojar på biltemas gel-batterier och det har funkat kanon. Förvisso rad4or hela bunten.

Tog för säkerhets skull med multimeter till butiken och provmätte polspänning.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Biltemas Gel batterier för mc är ... BRA. :crash

Mja....

Vill nog säga att jag själv inte skulle använda dessa på Ducatis ,,,Pga
ett antal sönderslagna startmotorkopplingar,,,
som bland annat går sönder vid för dålig fjong i startmotorn, och bakkickar..

påfallande många av dessa har haft Biltemabatterier...:brinnerup

Just my 5 cent

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S