Biltemas hjälmar bra lr skit?

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
hej jag undrar om ni vet lr tror om biltemas cross hjälm som ska va i kolfober om den ä bra lr om det bara ä skit?

förlåt om det redan finns en sån här tråd ja orkar inte leta så fall kan vell nån länka till den?
 

//Softa//

Avantgarde
Gick med
9 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
Thriump Thruxton -06, Fireblade CBR 929 RR , Minimoto streetfighter
det e säkert lika bra som deras mc batteri köpte 2 inget av dom funka sen köpte jag laddare som inte kunde ladda upp batteriet.....
så inget mer biltema för min del...:arsele
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Själv har jag aldrig haft ett sånt bra batteri som jag fick från Biltema, kör även deras 120amp fritids-batteri som driftkälla i båten (trollnings-motor)

Men det är klart...jag kan ju fått måndagsexemplar :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har kört med Biltema-batterier sen -05, har aldrig varit några problem! Köper jag en cross eller enduro för att leka lite/motionsköra så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa en crosshjälm där. Då har man råd att köpa en ny hjälm varje år :tummenupp
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Köpte en biltema integralhjälm förra veckan, jag tänkte att jag provar den som skoterhjälm och kör med den på hojen om den duger. Hittills är jag nöjd, immade lite men då var det väl 10 minus också. Hyfsat tyst jämfört med min gamla crosshjälm. Än så länge allt väl. Bra passform för min skalle och jag börjar vänja mig vid dubbel d-rings-fastsättning.
Crosshjälmen borde rimligtvis vara från samma tillverkare så den borde väl funka?
Edit: Jag tänkte också som så, att eftersom mina hjälmar brukar bli repiga omgående så har jag råd med en ny varje år. 600 balubas är ju ingenting idag.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Ojämn kvalite på grejerna har du tur kan du få ett bra ex kanske men vill du lita på turen när det kommer till att välja mellan att få huvet spräckt eller inte ?

edit:

Är det till en leksak tex Fiddy eller minimoto eller fyrhjuling (alltså LEKSAK) och leka med kanske biltema grejer duger men ska du köra på riktigt, köp riktiga grejer.

Och som nedanstående klokt uttryckte sig, har du inte råd att köpa en riktig hjälm har du inte råd att åka hoj heller så är det.
 
Last edited:

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jag skulle köpa en Arai som fanns på rea för 3200, i en snygg retrostil. Då hade de sålt sista exet i min storlek. Jag har råd med en dyrare hjälm, men med tanke på att biltemahjälmen är testad och godkänd så måste det ju ändå gå att lita på. Se'n om hjälmen är bättre eller sämre än en Arai för 8000 kan nog ingen svara på, utan att först göra en massa tester. Kort sagt, jag köper inte att hjälmen måste kosta si och så mycket för att vara si och så säker.
En glasfiberhjälm för 600 spänn är jävligt billigt iofs, men jag tvivlar på att det är biltema själva som snickrat ihop den. Jag gissar att de tillverkas sida vid sida med identiska hjälmar för mer pengar, i en stor fabrik nå'nstans i typ taiwan eller kina.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
förstår inte att folk ens funderar på att spela med chansen vad gäller hjälmar bara för att tjäna ett par pengar..

hjälmen är din viktigaste försäkringen . vad gör det att den kostade 4000 spänn om den räddar dig när du kraschar.

det är fullständig idioti att göra den chansnignen har man inte råd med att köpa en riktig hjälm så har man inte råd att åka hoj. enkel ekvation . spelar ingen roll om det¨är lek eller motionsåka. en dag är olyckan där och sätter huvet i en sten . vill du då verkligen chansa på att en 600 kronors hjälm är bättre än en säg t.ex arai rx-7 för 8000.. jag gör det inte. för jag har ingen lust att åka rullstol.. som en gurka

men men.. det är helt upp till dig.

Har lite dålig koll på hur en hjälm testas och får olika märkningar. Till exempel deras ryggskydd är ju CE godkänt och det låter ju bra i mina öron. Funderar på att köpa ett sånt till tjejen. Någon som vet någon sida där man kan läsa om hjälmtest? :huvet Köpte för övrigt batteri och laddare där...funkar ypperligt. (testat 4 starter)
 

Diabolical

Lyckas ibland...
Gick med
24 Aug 2006
Ort
I garaget enligt sambon
Hoj
CBR 900RR / XR600
Glöm inte och köpa resten av utrustningen för hojjåkande. Givetvis av dyraste sort för att inte bli sågad på SH.
Det är ju ingen nytta med och bara köpa en satans dyr araivärstinposörhjälm om resten av kroppen är skrot. :rolleyes: :rolleyes:
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Ingen som har någon konkret fakta? Test? Någon myndighet borde väl ha koll på det här? Konsumentverket?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
det är mycket möjligt att sakerna är bra..

men vill du chansa.. samma som att folk köper billiga jävla hjälmar till sina tjejer för att "hon åker ju bara med en 3-4 gånger ändå"

sånt där är skitsnack.. tjejen har samma utrustning eller värre än vad jag har .

men men .. det är inte mitt huvud i erat fall så vill ni chansa så får ni chansa. jag skulle då inte göra det iallfall hur lite det än må skilja dom åt..

för det är sådant man inte vet något om..

men jag kan ju gjuta av en araihjälm och skriva något flashigt märke på den .. sälja den på ica för 600 spänn. klistra dit lite godkännande märke.. så får ni gärna köpa den..den ser ju bra ut . .är "godkänd" chansa på bara.. inte mitt liv

Okok. Nån annan som vet nån sida som testar hjälmar?

Ingen som har någon konkret fakta? Test? Någon myndighet borde väl ha koll på det här? Konsumentverket?

Vill också se lite fakta. Tror ju själv att en hjälm av ett känt märke är bättre men skulle vilja se det på papper.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
jag brakade i backen med en sk billig ( 1400:- ) " plasthjälm " och mitt huvud gick som en studsboll i asfalten vid nerslaget har jag fått berättat för mig..

Jag kommer aldrig att förstå varför folk e villiga att satsa sitt huvud bara för att dom e snåla..

Visst, ingen 8000:- hjälm skyddar dig bättre än en för 3000 men det e en djävla skillnad på en kruka för 600 och en för 3000 i kvalitet och material.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
jag brakade i backen med en sk billig ( 1400:- ) " plasthjälm " och mitt huvud gick som en studsboll i asfalten vid nerslaget har jag fått berättat för mig..

Jag kommer aldrig att förstå varför folk e villiga att satsa sitt huvud bara för att dom e snåla..

Visst, ingen 8000:- hjälm skyddar dig bättre än en för 3000 men det e en djävla skillnad på en kruka för 600 och en för 3000 i kvalitet och material.
Sen är det skillnad på en plasthjälm och en fiberhjälm också, oavsett pris. ;) Men visst, 600kr låter ju inte för övertygande.

Föresten... skulle du köpa (exakt samma hjälm) på biltema om den kostade 3000kr istället. :rolleyes:
 

greeen

Medlem
Gick med
22 Feb 2008
Ort
emmaboda
Hoj
Honda cbr 929 rr
köpte en hjälm från biltema för att testa kavliteten.. hade min två växlade dam cykel... full fart in i en stenmur.. visst kände jag lite men skallen sprack ju inte.. men viss skillnad på 140 å kanske 40.. men de var kul..:yoparty
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Har man en "hobby" som kostar skjortan är det bara så dumt att spara några få tusingar på en utrustning man kan ha lätt 10 år utan att byta ut.

Känns som att stå riva sönder tusenlappar i kallduschen(för varmvatten kostar så mkt)
 

Nicotin

Guest
Har man en "hobby" som kostar skjortan är det bara så dumt att spara några få tusingar på en utrustning man kan ha lätt 10 år utan att byta ut.

Känns som att stå riva sönder tusenlappar i kallduschen(för varmvatten kostar så mkt)


:tummenupp :fakta :klappar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top