Biltemas MC-olja-racing "API TC, SH, JASO MA"

Dr.Bike

Guest
Trottel skrev:
Ok, tack för det. Det var billigaste helsynteten han föreslog kan tilläggas. Kanske vågar pröva Biltemas då (för övrigt offroadvärldens hovleverantör, trots glåpord från prestigekollektivet ;) , men så kör vi ju sönder våra hojar mer som regel än undantag...). Som jag fattat det så är livslängden alltså aldrig nåt problem, m a p serviceintervall, om man håller sig till minst den API-klassning som tillverkaren rekomenderar?

H E L T riktigt igen! :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Här är dock en sak man inte bör glömma när det gäller API klassning och det är att högre API klass iof i viss mån betyder högre kvalitet men det är inte riktigt så enkelt.

För att göra en lång historia kort så tillkom dessa nya API klasser pga att katalysatorn infördes på bilar vilken inte mådde så bra av zinkinehållet i oljan då en del olja alltid smiter förbi vid förbränningen, därför var man iom nya API klasser tvungen att sänka zinkinehållet i oljan samtidigt som man skulle klara alla testerna (vars krav hade ökat ytterst måttligt) vilket i realiteten betydde att man var tvungen att ha högre kvalitet

Gå till din lokale smörjhandlare och titta på flaskorna, nästan alla biloljor har den högsta API klassningen medan alla motorcykeloljor har max API SG-SH. Är det då vekrligen så att alla motorcykeloljor är skit jämfört med biloljorna efterssom de endast klarar API SG?

NIX givetvis inte oljan uppfyller alla kraven för den högsta API klassen men har för högt zinkinnehåll för att få lov att klassas som sådan.

Men för oss miljösvin till motorcykelåkare som kör utan katt så är högt zinkinnehåll bara av godo då zinket är den sista utposten när smörjfilmen har brutits.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
C i CD står för att denna olja kan användas i Dieselmotorer också en sk kombiolja.

Badger skrev:
Angående Statoils klassning på sin racewave olja som konsument.
API SG-SH/CD, JASO MA

API SG: kan användas ifall manualen inte kräver högre klass
API SH/CD: API SH kan användas ifall inte manualen kräver högre klass SH i kombination med CD innebär även att den kan användas för bensindrivna turbomotorer. SH/CD är dvs högre "klass" kvalitetsmässigt än SH
JASO MA: Kan användas för motorer med våtkoppling

Det ovan ett försök till förenklad konsumentupplysning men kanske ställde till det i debatten. :3freak
 

Dr.Bike

Guest
Borsiin JR skrev:
Här är dock en sak man inte bör glömma när det gäller API klassning och det är att högre API klass iof i viss mån betyder högre kvalitet men det är inte riktigt så enkelt.

För att göra en lång historia kort så tillkom dessa nya API klasser pga att katalysatorn infördes på bilar vilken inte mådde så bra av zinkinehållet i oljan då en del olja alltid smiter förbi vid förbränningen, därför var man iom nya API klasser tvungen att sänka zinkinehållet i oljan samtidigt som man skulle klara alla testerna (vars krav hade ökat ytterst måttligt) vilket i realiteten betydde att man var tvungen att ha högre kvalitet

Gå till din lokale smörjhandlare och titta på flaskorna, nästan alla biloljor har den högsta API klassningen medan alla motorcykeloljor har max API SG-SH. Är det då vekrligen så att alla motorcykeloljor är skit jämfört med biloljorna efterssom de endast klarar API SG?

NIX givetvis inte oljan uppfyller alla kraven för den högsta API klassen men har för högt zinkinnehåll för att få lov att klassas som sådan.

Men för oss miljösvin till motorcykelåkare som kör utan katt så är högt zinkinnehåll bara av godo då zinket är den sista utposten när smörjfilmen har brutits.


Präxis. Detta skrev jag lite luddigt om i en av oljetrådarna, och ska man spinna vidare på det, så är inte alls MER zink bättre i alla lägen. Särskilt som zink (eller zinkdialkyldimetylfosfat som det egentligen heter, men vi förkortar det kort och gott: zink) är ett medel som aldrig är i spel förrän metall mot metall kontakt uppstår.
Men i en bra olja uppstår det ju inte det heller metall-metall kontakt så...
Och zink hindrar skärning med FLERA tiondels sekunder..
Hinner du reagera?
Troligen inte.

Men visst vid "småkontakter" kan ju zinken ta vissa smällar och rädda upp saker och ting, Dock finns en övre gräns på hur många mg/l som är optimalt. Mer kan bidra till ökat slitage ist.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dr.Bike skrev:
Präxis. Detta skrev jag lite luddigt om i en av oljetrådarna, och ska man spinna vidare på det, så är inte alls MER zink bättre i alla lägen. Särskilt som zink (eller zinkdialkyldimetylfosfat som det egentligen heter, men vi förkortar det kort och gott: zink) är ett medel som aldrig är i spel förrän metall mot metall kontakt uppstår.
Men i en bra olja uppstår det ju inte det heller metall-metall kontakt så...
Och zink hindrar skärning med FLERA tiondels sekunder..
Hinner du reagera?
Troligen inte.

Men visst vid "småkontakter" kan ju zinken ta vissa smällar och rädda upp saker och ting, Dock finns en övre gräns på hur många mg/l som är optimalt. Mer kan bidra till ökat slitage ist.

Givetvis är inte mer zink alltid bättre då skulle man ju göra olja av flytande zink... Har dock aldrig hört talas om att där skulle finnas olja som har skadligt höga zink värden utan zinkbristen i högt klassade oljor tror jag orsakar problem oftare framförallt sen en del motorcykeltillverkare av miljöskäl har börjat rekomdendera högre klassning.

http://www.infineum.com/information/api-passenger-sj-sl-2004.html
Är en rätt intressant tabell som jämför skillnaden i gränsvärden för API SJ och API SL.
Har tyvärr inte hittat motsvarande tabeller online för SG så jag får väl springa till biblioteket och scanna in oljebibeln "Engine Oil Licensing and Certification System" utgiven av API, kul läsning för tekniknördar med oljeböjelse.

Dr Bike: Vad har din fru för mailadress, kan ge henne ett anonymt julklappstips :)
 

Dr.Bike

Guest
Borsiin JR skrev:
Dr Bike: Vad har din fru för mailadress, kan ge henne ett anonymt julklappstips :)


:hihi Jojo... den skulle man ha!

Skadligt höga zinkvärden? Njao, nu har jag inte kvar den amerikanska testen där detta testades, men där hade var och varannan s.k racingolja för höga värden genetmot "optimalt". Vilket DET värdet är vet jag inte, eller rättare: Minns inte. Men det låg någonstans runt 17mg/l eller nåt sånt.

Och observandum: Det är attltså INTE metallen zink som används, utan en metalltvål på zinkbasis.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Superbike Roger skrev:
C i CD står för att denna olja kan användas i Dieselmotorer också en sk kombiolja.

Ja och nja. Står det i kombination med en "S" klass först, så är det för bensinmotorer i första hand. Att det är i kombination med CD är för att den klarar "höga temperaturer" typ turbomotorer (vilket är hämtat från dieselklassen C). Men kombinera klasserna så har du en "kombiolja" :)


Visst är det även så som Borsiin JR skrev ang. mc olja, men gjorde en förenkling innan. Småkul i sammanhanget är att "scooter" 4t olja har vissa märken klass SJ, dvs "högre" än SG, SH.
 
Last edited:

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Har du slängt i ett par liter i hojen inför vinterförvaringen.

Hur som haver med kvaliten så är Biltemas olja betydligt bättre för motorn än den svarta skiten som kom ur.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top