Biltemas MC-olja-racing "API TC, SH, JASO MA"

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
Badger skrev:
Nja, stämmer rätt bra. Men även detta handlar om "certifiering" och pengar.

Så fick jag det i alla fall förklarat för mig av en välrenommerad tribologiprofessor i Luleå.... :7peta
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Bas_Rutten skrev:
Så fick jag det i alla fall förklarat för mig av en välrenommerad tribologiprofessor i Luleå.... :7peta

Och visst stämmer det............. :nicka En välrenommerad tribologiprofessor kan ju inte ha fel :tungan :fyllisar

De här oljetrådarna är rätt kul på ett sätt. De ger faktiskt en hyfsad "marknadspejl" på hur folk uppfattar produkterna (skulle kunna kalla det för kvalitativ marknadsundersökning)
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
För skoj skull kan jag ju inflika att Statoil's R&D chef är adjungerad professor i Luleå... :)
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Alla dessa oljetrådar hua!! Det spelar ingen roll hur mycket vi diskuterar detta ämne. Somliga med lite innanför pannbenet har insett att det funkar lika bra med olja från Biltema. Dom andra kommer aldrig att kunna övertygas det spelar ingen roll hur många bevis som läggs fram. Det är som att köra :huvet

Men för vissa är märket avgörande. Reklamindustrin har lyckats :tummenupp

Det är dessa personer som enträget går på myten om att dyrast är bäst. För min branch är det kanon även om jag vet att så inte är fallet.

JB
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Mögel skrev:
Ingenting från feltema är BRA....


Och det har du naturligtvis gjort en vetenskaplig undersökning om....?

Tror du verkligen på det själv...?

Ett företag som har 31st butiker och fungerat i 40år......på att sälja
undermåliga produkter.

Vad har du för utbildning/erfarenhet/kunskap....att uttrycka dig på det här sättet?

KentW
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Kent W skrev:
Och det har du naturligtvis gjort en vetenskaplig undersökning om....?

Tror du verkligen på det själv...?

Ett företag som har 31st butiker och fungerat i 40år......på att sälja
undermåliga produkter.

Vad har du för utbildning/erfarenhet/kunskap....att uttrycka dig på det här sättet?

KentW

Ja har ju testat sakerna själv!!!

Ja det gör ja :hihi

Min utbildning är fordon mekaniker :banana , Erfarenhet ja som sagt testat sakerna själv!! :) Kunskap: Nej :( Kanske inte!!



Kanske e lite ironisk om du inte förstår de!!! :tummenupp
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jas-95 skrev:
Alla dessa oljetrådar hua!! Det spelar ingen roll hur mycket vi diskuterar detta ämne. Somliga med lite innanför pannbenet har insett att det funkar lika bra med olja från Biltema. Dom andra kommer aldrig att kunna övertygas det spelar ingen roll hur många bevis som läggs fram. Det är som att köra :huvet

Men för vissa är märket avgörande. Reklamindustrin har lyckats :tummenupp

Det är dessa personer som enträget går på myten om att dyrast är bäst. För min branch är det kanon även om jag vet att så inte är fallet.

JB
Fast jag har full förståelse för att folk ifrågasätter och väljer att INTE lita på Dr Bike.
Det gick ju att bevisa att rökning var hälsosamt i över 30 år!!!!!!

Själv litar jag dock på Dr Bike och har kört med Biltema utan några problem.

Jocke
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Jas-95 skrev:
Alla dessa oljetrådar hua!! Det spelar ingen roll hur mycket vi diskuterar detta ämne. Somliga med lite innanför pannbenet har insett att det funkar lika bra med olja från Biltema. Dom andra kommer aldrig att kunna övertygas det spelar ingen roll hur många bevis som läggs fram. Det är som att köra :huvet

Men för vissa är märket avgörande. Reklamindustrin har lyckats :tummenupp

Det är dessa personer som enträget går på myten om att dyrast är bäst. För min branch är det kanon även om jag vet att så inte är fallet.

JB
Hahaha alltid lika kul att höra sånt av Biltema fansen. När sen någon påstår sig ha haft problem med Biltemas olja, så är det aningen fel på den personen, på hojen, eller så inbillar dom sig bara.
Inte utan att man ställer sig frågan vem som egentligen är blåögd :brinnerup
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ludde78 skrev:
Hahaha alltid lika kul att höra sånt av Biltema fansen. När sen någon påstår sig ha haft problem med Biltemas olja, så är det aningen fel på den personen, på hojen, eller så inbillar dom sig bara.
Inte utan att man ställer sig frågan vem som egentligen är blåögd :brinnerup

Tja, om du menar blåögd i den mening att man tror att Biltemas olja duger bra så visst är jag det. :)
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Finns det ett riktigt test som säger att oljan är precis lika bra som andra är jag på direkt. :banana

För min älskling duger det inte att chansa. Litar på Dr.Bike för det är en trevlig prick :Bugar men jag har läst för mycket

- "Jag har hört av polarens mosters farsa att hans granne vet att det är precis exakt samma olja som Statoil för hans katt har fått den oljan på tassarna en gång, och den oljan klibbade lika som Statoils olja gjorde"

om Biltema oljan och sett för lite riktiga tester.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
WestW skrev:
För min älskling duger det inte att chansa.

Du skulle inte ens drista dig till att köpa SBK för 50 kronor litern på 20 liters dunk? Är det Amsoil eller Motul som gäller på 1-liters flaska eller är det bara 1/4 gallon flaskor som duger? Vad använder du för slags oljefilter?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
andersbrink skrev:
Du skulle inte ens drista dig till att köpa SBK för 50 kronor litern på 20 liters dunk? Är det Amsoil eller Motul som gäller på 1-liters flaska eller är det bara 1/4 gallon flaskor som duger? Vad använder du för slags oljefilter?

Kan köpa vad som helst bara det är bra grejer. Kör med originalfilter. Finns pirat som funkar minst lika bra men eftersom jag inte vet vilket pirat filter som är bra låter jag bli dom. Har du något tips?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
WestW skrev:
Kan köpa vad som helst bara det är bra grejer...
Det är ju det här som är pudelskärna och som du uttrycker så bra själv. Vad är definitionen på bra och vilka produkter uppfyller dessa krav? Den enda definition som antiBiltema-folket förmår prestera är pris och den tycker jag och många med mig inte är en tillräcklig definition på "bra". Tvärt om är i många fall pris en helt vilseledande mätare på kvalitet.
 

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
WestW skrev:
Finns det ett riktigt test som säger att oljan är precis lika bra som andra är jag på direkt. :banana

För min älskling duger det inte att chansa. Litar på Dr.Bike för det är en trevlig prick :Bugar men jag har läst för mycket

- "Jag har hört av polarens mosters farsa att hans granne vet att det är precis exakt samma olja som Statoil för hans katt har fått den oljan på tassarna en gång, och den oljan klibbade lika som Statoils olja gjorde"

om Biltema oljan och sett för lite riktiga tester.

Just precis. Jag är oxå intresserad av bästa kvalitet per krona utan att kvaliteten understiger nån slags lägstanivå.
Jag funderar förutom kvalitet även på livslängden på oljan. Sist jag pratade olja i mc-butiken frågade jag om klassningarna oxå, vilket han inte kunde besvara men talade istället om molekylkedjornas längd och motståndskraft mot nedbrytning i oljan.

Under slitaget från motorn bryts dessa molekylkedjor tydligen ner (verkar logiskt) och när det inte längre finns tillräckligt många kedjor av tillräcklig längd kvar längre så är oljan s a s slut. Den håller inte längre upp filmen mellan slitytorna. En "bättre" olja ska alltså ha fler och längre molekyltrådar än en mindre bra och därmed bättre bärighet och livslängd. Detta kan jag tänka mig visar sig i de olika klassningarna på nåt sätt som ingen vet...

Dr. Bike eller nån annan mogul, stämmer detta? Och vad vet vi om Biltema kontra andra märken i detta sammanhang? Håller oljorna lika länge? Förutsatt då att det inte är Exakt samma smörja som i 200-kronorsoljan, utan kanske lite olika tillsatser. Han i butiken sa inget om Biltema, men rekomenderade deras billigaste olja till mig...

/JT
- Kanske prövar olivolja nästa gång. Extra virgine.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Trottel skrev:
...Sist jag pratade olja i mc-butiken frågade jag om klassningarna oxå, vilket han inte kunde besvara men talade istället om molekylkedjornas längd och motståndskraft mot nedbrytning i oljan...
Ha ha, visst är det underbart.

Jag i livmedelsaffären: Vad är det för skillnad på gul, grön och röd mjölk?
Butiksanställd: Öhhh, det vet jag inte men den bästa mjölken kommer från bruna kossor.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
slänger upp lite konsumentupplysning då angående klasserna (hoppar över API klasserna för SAE, för viskositet tror jag de flesta ha lite koll på).

API klasserna finns för att man som konsument eller användare ska veta vilken olja man ska slänga i motorn. Vilket då står i manualen för maskinen samt att det där är kopplat till motorgarantin för motorn (tillverkaren har dvs specat vad de anser vilken kvalite den aktuella motorn ska ha). Men utvecklingen går frammåt på tillverkarsidan som ställer högre krav på oljan, vilket innebär att oljan måste ha bättre egenskaper. Lite förenklat beskrivet.

så en API SH som kom som klass 1996 kom till för att täcka vissa tillverkares krav tills en ny klass kom, dvs API SJ osv. Vilket Bas Rutten skrev ovan, lite förenklat ju högre sista bokstav, desto högre "kvalitet" blir det för den aktuella oljan.

För min gamling i avataren har tillverkaren specat API SF, men det är inte meningen att jag för den skull ska leta upp en API SF klassad olja. En API SG klassad olja täcker mer än behovet än vad tillverkarn tänkte sig då skulle tänkas behövas för att täcka garantin.

Så för att tyda biltemas klassning som konsument.
API TC, SH, JASO MA

API TC: Går att använda som tvåtaktsolja
API SH: Kan användas ifall manualen inte kräver högre klass
JASO MA: Kan användas för motorer med våtkoppling

Angående Statoils klassning på sin racewave olja som konsument.
API SG-SH/CD, JASO MA

API SG: kan användas ifall manualen inte kräver högre klass
API SH/CD: API SH kan användas ifall inte manualen kräver högre klass SH i kombination med CD innebär även att den kan användas för bensindrivna turbomotorer. SH/CD är dvs högre "klass" kvalitetsmässigt än SH
JASO MA: Kan användas för motorer med våtkoppling

Det ovan ett försök till förenklad konsumentupplysning men kanske ställde till det i debatten. :3freak
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Trottel skrev:
Just precis. Jag är oxå intresserad av bästa kvalitet per krona utan att kvaliteten understiger nån slags lägstanivå. MYCKET KLOKT OCH VÄL FORMULERAT. DET ÄR JU VAD DET HELA HANDLAR OM
Jag funderar förutom kvalitet även på livslängden på oljan. Sist jag pratade olja i mc-butiken frågade jag om klassningarna oxå, vilket han inte kunde besvara men talade istället om molekylkedjornas längd och motståndskraft mot nedbrytning i oljan. JO DETTA ÄR EN LITEN DEL AV "SANNINGEN" OCH JA DET BIDRAR BÅDE TILL ÖKAD FILMSTYRKA OCH LIVSLÄNGD OM MOLEKYLKEDJORNA ÄR LÅNGA. LÄNGST ÄR DE I SYNTETOLJA.

Under slitaget från motorn bryts dessa molekylkedjor tydligen ner (verkar logiskt) och när det inte längre finns tillräckligt många kedjor av tillräcklig längd kvar längre så är oljan s a s slut. HELT RÄTT Den håller inte längre upp filmen mellan slitytorna. En "bättre" olja ska alltså ha fler och längre molekyltrådar än en mindre bra och därmed bättre bärighet och livslängd. Detta kan jag tänka mig visar sig i de olika klassningarna på nåt sätt som ingen vet... NJA, LÄS BADGERS PROPÅ OM KLASSNINGARNA.

Dr. Bike eller nån annan mogul, stämmer detta? Och vad vet vi om Biltema kontra andra märken i detta sammanhang? INGENTING Håller oljorna lika länge? JA! MINST. DÅ DE JU MÄTS MOT EN GIVEN MÅTTSTÅCK. I DETTA FALL API KLASSNINGEN. Förutsatt då att det inte är Exakt samma smörja som i 200-kronorsoljan, utan kanske lite olika tillsatser. Han i butiken sa inget om Biltema, men rekomenderade deras billigaste olja till mig...
DET GJORDE HAN RÄTT I PÅ ETT SÄTT, MEN TA DEN DÅ,< TILLSAMMANS MED SÅ MYCKET AV SYNTETEN DU VILL OCH GÖR DIG EN DELSYNTET. DET ÖKAR LIVSLÄNGD OCH PRESTANDA MER ÄN DET KOSTAR, OCH ÄR ETT BETYYYYDLIGT BÄTTRE ALTERNATIV ÄN REN MINERALOLJA.
TA T.EX 4 SYNTET OCH 3 MINERAL SÅ HAR DU EN BRA DELSYNTET TILL 2 OLJEBYTEN. mEN ÅTERIGEN: HELSYNTETEN ÄR SÅ BILLIG ATT DET INTE FINNS NÅGON REELL ANLEDNING ATT VÄLJA NÅGOT SÄMRE.



Mitt svar inne i ditt med versaler.
 
Last edited:

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
Dr.Bike skrev:
Mitt svar inne i ditt med versaler.

Ok, tack för det. Det var billigaste helsynteten han föreslog kan tilläggas. Kanske vågar pröva Biltemas då (för övrigt offroadvärldens hovleverantör, trots glåpord från prestigekollektivet ;) , men så kör vi ju sönder våra hojar mer som regel än undantag...). Som jag fattat det så är livslängden alltså aldrig nåt problem, m a p serviceintervall, om man håller sig till minst den API-klassning som tillverkaren rekomenderar?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top