Bas_Rutten
En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Badger skrev:Nja, stämmer rätt bra. Men även detta handlar om "certifiering" och pengar.
Så fick jag det i alla fall förklarat för mig av en välrenommerad tribologiprofessor i Luleå....
Badger skrev:Nja, stämmer rätt bra. Men även detta handlar om "certifiering" och pengar.
Bas_Rutten skrev:Så fick jag det i alla fall förklarat för mig av en välrenommerad tribologiprofessor i Luleå....
Man får inte glömma sätta på dekalen på svingarmen också.andersbrink skrev:...och du toppar av med en skvätt Slick-50, right?
Mögel skrev:Ingenting från feltema är BRA....
Kent W skrev:Och det har du naturligtvis gjort en vetenskaplig undersökning om....?
Tror du verkligen på det själv...?
Ett företag som har 31st butiker och fungerat i 40år......på att sälja
undermåliga produkter.
Vad har du för utbildning/erfarenhet/kunskap....att uttrycka dig på det här sättet?
KentW
Fast jag har full förståelse för att folk ifrågasätter och väljer att INTE lita på Dr Bike.Jas-95 skrev:Alla dessa oljetrådar hua!! Det spelar ingen roll hur mycket vi diskuterar detta ämne. Somliga med lite innanför pannbenet har insett att det funkar lika bra med olja från Biltema. Dom andra kommer aldrig att kunna övertygas det spelar ingen roll hur många bevis som läggs fram. Det är som att köra
Men för vissa är märket avgörande. Reklamindustrin har lyckats
Det är dessa personer som enträget går på myten om att dyrast är bäst. För min branch är det kanon även om jag vet att så inte är fallet.
JB
Hahaha alltid lika kul att höra sånt av Biltema fansen. När sen någon påstår sig ha haft problem med Biltemas olja, så är det aningen fel på den personen, på hojen, eller så inbillar dom sig bara.Jas-95 skrev:Alla dessa oljetrådar hua!! Det spelar ingen roll hur mycket vi diskuterar detta ämne. Somliga med lite innanför pannbenet har insett att det funkar lika bra med olja från Biltema. Dom andra kommer aldrig att kunna övertygas det spelar ingen roll hur många bevis som läggs fram. Det är som att köra
Men för vissa är märket avgörande. Reklamindustrin har lyckats
Det är dessa personer som enträget går på myten om att dyrast är bäst. För min branch är det kanon även om jag vet att så inte är fallet.
JB
Ludde78 skrev:Hahaha alltid lika kul att höra sånt av Biltema fansen. När sen någon påstår sig ha haft problem med Biltemas olja, så är det aningen fel på den personen, på hojen, eller så inbillar dom sig bara.
Inte utan att man ställer sig frågan vem som egentligen är blåögd
WestW skrev:För min älskling duger det inte att chansa.
andersbrink skrev:Du skulle inte ens drista dig till att köpa SBK för 50 kronor litern på 20 liters dunk? Är det Amsoil eller Motul som gäller på 1-liters flaska eller är det bara 1/4 gallon flaskor som duger? Vad använder du för slags oljefilter?
Det är ju det här som är pudelskärna och som du uttrycker så bra själv. Vad är definitionen på bra och vilka produkter uppfyller dessa krav? Den enda definition som antiBiltema-folket förmår prestera är pris och den tycker jag och många med mig inte är en tillräcklig definition på "bra". Tvärt om är i många fall pris en helt vilseledande mätare på kvalitet.WestW skrev:Kan köpa vad som helst bara det är bra grejer...
WestW skrev:Finns det ett riktigt test som säger att oljan är precis lika bra som andra är jag på direkt.
För min älskling duger det inte att chansa. Litar på Dr.Bike för det är en trevlig prick men jag har läst för mycket
- "Jag har hört av polarens mosters farsa att hans granne vet att det är precis exakt samma olja som Statoil för hans katt har fått den oljan på tassarna en gång, och den oljan klibbade lika som Statoils olja gjorde"
om Biltema oljan och sett för lite riktiga tester.
Ha ha, visst är det underbart.Trottel skrev:...Sist jag pratade olja i mc-butiken frågade jag om klassningarna oxå, vilket han inte kunde besvara men talade istället om molekylkedjornas längd och motståndskraft mot nedbrytning i oljan...
Trottel skrev:Just precis. Jag är oxå intresserad av bästa kvalitet per krona utan att kvaliteten understiger nån slags lägstanivå. MYCKET KLOKT OCH VÄL FORMULERAT. DET ÄR JU VAD DET HELA HANDLAR OM
Jag funderar förutom kvalitet även på livslängden på oljan. Sist jag pratade olja i mc-butiken frågade jag om klassningarna oxå, vilket han inte kunde besvara men talade istället om molekylkedjornas längd och motståndskraft mot nedbrytning i oljan. JO DETTA ÄR EN LITEN DEL AV "SANNINGEN" OCH JA DET BIDRAR BÅDE TILL ÖKAD FILMSTYRKA OCH LIVSLÄNGD OM MOLEKYLKEDJORNA ÄR LÅNGA. LÄNGST ÄR DE I SYNTETOLJA.
Under slitaget från motorn bryts dessa molekylkedjor tydligen ner (verkar logiskt) och när det inte längre finns tillräckligt många kedjor av tillräcklig längd kvar längre så är oljan s a s slut. HELT RÄTT Den håller inte längre upp filmen mellan slitytorna. En "bättre" olja ska alltså ha fler och längre molekyltrådar än en mindre bra och därmed bättre bärighet och livslängd. Detta kan jag tänka mig visar sig i de olika klassningarna på nåt sätt som ingen vet... NJA, LÄS BADGERS PROPÅ OM KLASSNINGARNA.
Dr. Bike eller nån annan mogul, stämmer detta? Och vad vet vi om Biltema kontra andra märken i detta sammanhang? INGENTING Håller oljorna lika länge? JA! MINST. DÅ DE JU MÄTS MOT EN GIVEN MÅTTSTÅCK. I DETTA FALL API KLASSNINGEN. Förutsatt då att det inte är Exakt samma smörja som i 200-kronorsoljan, utan kanske lite olika tillsatser. Han i butiken sa inget om Biltema, men rekomenderade deras billigaste olja till mig...
DET GJORDE HAN RÄTT I PÅ ETT SÄTT, MEN TA DEN DÅ,< TILLSAMMANS MED SÅ MYCKET AV SYNTETEN DU VILL OCH GÖR DIG EN DELSYNTET. DET ÖKAR LIVSLÄNGD OCH PRESTANDA MER ÄN DET KOSTAR, OCH ÄR ETT BETYYYYDLIGT BÄTTRE ALTERNATIV ÄN REN MINERALOLJA.
TA T.EX 4 SYNTET OCH 3 MINERAL SÅ HAR DU EN BRA DELSYNTET TILL 2 OLJEBYTEN. mEN ÅTERIGEN: HELSYNTETEN ÄR SÅ BILLIG ATT DET INTE FINNS NÅGON REELL ANLEDNING ATT VÄLJA NÅGOT SÄMRE.
Dr.Bike skrev:Mitt svar inne i ditt med versaler.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|