Biltemas MC-olja-racing "API TC, SH, JASO MA"

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Dr.Bike skrev:
Oljeindustrin klappar händerna iaf...

Ozto: VILKEN olja? Hade du mineralen i en cross kan man ju säga att du bäddat för det själv, var det synteten skulle det förvåna mig storligen då den ar JASO godkänd.
Du vill ha en anledning? En anledning kan vara att det ar grabbarna nere i Nynäshamn på rafinaderiet (som numera ägs av Statoil) som levererar mc oljan till Biltema.
Dessa gossar är värdsledande på FLERA specialoljeområden, så jo, de vet nog vad de gör.

japp det va synteten som är jaso märkt, på den ena hojen gick i princip varenda lager i växellådan efter ca 40h körning med biltemas "racing"olja för mc, självklart med täta oljebyten osv.. man kunde nästan tro att man kört utan olja,, varanda lager var nerslitet. lammerlerna hopklibbade osv.. såg inte kul ut alls.. och det va på en ganska ny cross, som jag hade sär och bytte lammeler på innan och då såg det men ser därifrån fint ut iaf..

om jag får tro lite så skulle jag gissa att biltema köper skiten som blir över när "gossarna från nynäshamn" tillverkat statoil oljan.

Dr.Bike

Guest
Din tanke är nog riktig: Det är inte senaste årets formula i den oljan som går till Biltema. Av naturliga skäl.
Men: Jag (och många med mig) tror INTE att det är "kaffesumpen" som blir över vid ett kok som levereras. Snarare överskott, och överblivna fjolårsbatchar.
D.v.s samma olja men utan den senaste lilla förändringen.
Denna utveckling och förändring som sker år från år är ju inte avgrundslik och livvsavgörande, så jag inbillar mig att oljan överskrider allas våra behov med råge iaf.

Är det nu så illa som du säger är det ju katastrof, och det borde analyseras!
Ta kontakt med raffinadderiet i Nynäs alternativt Biltema och redogör. De i Nynäs är nog VÄLDIGT intresserade att titta på din motor!
Att alla lager skar tar jag som ett tecken på något annat fel. Ex.vis felaktiga lager.
Ett lager skär aldrig oavsett hur dålig olja man har, det går att ha vatten i lådan, eller mosade bananer, lagren skär iaf inte. Det går i praktiken med vilken vätska som helst faktiskt.
INGEN olja är SÅ dålig att kullager skär, så länge de får rotera i oljan.

Jag tar inte Biltema i försvar, eller säger att du ljuger, men detta är ju väldigt intressant att se HUR det kunde gå så här. Sånt här händer ju inte öht egentligen. Man misstänker ju nästan sabotage av nåt sklag när man hör om såna här tråkigheter.
Skulle nog t.o.m tro att de är villiga att betala din renovering mot att de får kolla upp motorn.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tror inte det är något fel på den motoroljan.
Btw
Köpte biltemas tvåtaktsolja nu till båten. Får se hur bra den är 4L och det ska blandas 1%(tänkte blanda 1,5% för att vara på den säkra sidan) så den räcker ett tag gissar hela året om det inte blir många långturer. Sen har jag ju hela långa vintern på mej att utvärdera tvåtaktsoljan.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Dr.Bike skrev:
Ett lager skär aldrig oavsett hur dålig olja man har, det går att ha vatten i lådan, eller mosade bananer, lagren skär iaf inte. Det går i praktiken med vilken vätska som helst faktiskt.
INGEN olja är SÅ dålig att kullager skär, så länge de får rotera i oljan.

varför skar lagren då? om ingen olja är så dålig att lagren ska skära så kan jag ju hälla i typ matolja i motorn berätta mer hur du menar.. det skulle altså va totalt onödigt att ha "fin" olja och täta oljebyten i en växellåda på en hoj!?

det var förra året det här hände motorn lämnades in och delarna gick på 7000 men då bytte han kolv, stake och kopplingskorg oxå. jag var förbi och tittade på motorn när den va i delar.. såg inte ett dugg bra ut.. metallflisor överallt.

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Jag tänker inte komma med några långa utlägg om vad man bör använda för olja! Finns massor av trådar i detta ämne. Läs Dr-Bikes smaskiga oljeinlägg.

Kort sagt, jag kör med biltemas racingolja :tummenupp

JB

Dr.Bike

Guest
ozto skrev:
berätta mer hur du menar.. det skulle altså va totalt onödigt att ha "fin" olja och täta oljebyten i en växellåda på en hoj!?
.

Jo det jag menar är att ett kullager klarar sig egentligen med vad skit som helst.
Det gör däremot INTE växellådsdreven.
Antag att du har haft otur och alla drev varit felaktigt härdade (fabrikationsfel alltså) och att det börjat ryka flisor ur dem (pitting) så kommer dessa flisor in i lagren som INTE klarar detta.
Det ena ger det andra osv så till slut är totalhaveriet ett faktum.

Detta scenario är inte helt otänkbart, och ska givetvis gå på motortillverkarens garanti, eller om sådan saknas; goodwill.

I detta läge spelar det ingen roll HUR fin olja man har, motorn kommer rasa ändå. Det är vad jag menar.

Kolla bara marknadsgycklarna med sina oljetillsatser som de demonstrerar i s.k "skärprovsmaskiner" Först körs de torrt så det osar om det, sen häller de på "sitt" mirakelmedel, och vips kan maskinen stå och gå i evigheter...

Saken är den attt man LIKA GÄRNA hade kunnat gjort just det du sa: Tagit matolja!
För så fort det kommer nån slags vätska emellan, helst olja, så går friktionen ner.
Detta gäller i lager oxå. ALLA vätskor som kan åstadkomma en bärig obruten oljefilm duger.
Det klarar alla oljor.

Kruxet är att de klarar det olika länge, och där kommer vitsen med "fina oljan" in. Den klarar detta både under högre stress och under längre tid.
Det är vad man betalar för.

flemming

110 e för sakta
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
Suzuki gp 125, GSX R 1000-01,Rödmyra 98cc
JAA! :hihi

Har ni missat de stoora reklamskyltarna på VM-arenorna inom F1/F3/Moto-gp/..osv. Biltema-oljorna finns ju med som en stor sponsor av motorolja till dessa högprestandamotorer.. behövs det sägas mer?

/Flemming :hihi

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
andersbrink skrev:
...och du toppar av med en skvätt Slick-50, right? :tummenupp

Nej... Jag använder inte sådant jox. Däremot använder jag olja som jag vet kan köra på en hel säsong utan att den "blivit utsliten".

Allt annat meck från Biltema håller ju ungefär 10% av den tid man kan förvänta sig. Oljan är förmodligen inget undantag!

Folk får använda vilken skit de vill! Hörde t.ex. att matolja nämdes tidigare... :hihi Så länge jag får använda kvalitetsolja som jag litar på är jag helt nöjd! :tummenupp

...och JA, jag betalar gärna mer pengar för vetskapen att det inte geggar runt nåt billigt slisk från Biltema i motorn.

Edika

#99 SP 2007
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Aprilia RS250
Inlägg i debatten; kollegor till mig som arbetar med hydraulik var hos Statoil i Nynäshamn på studiebesök härom veckan. Rätt som det var kom det bara dunkar märkta Biltema. Det hela blev tydligen lite pinsamt för de försökte genast förklara att det egentligen var en sämre kvalitet än den Statoilmärkta. Statoil har alltså möjligheten att skilja på kvaliten i samma batch! :va Tro vad ni vill.

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
flemming skrev:

Har ni missat de stoora reklamskyltarna på VM-arenorna inom F1/F3/Moto-gp/..osv. Biltema-oljorna finns ju med som en stor sponsor av motorolja till dessa högprestandamotorer.. behövs det sägas mer?

Reklamskyltarna säger inte mer om oljekvaliteten än att du får betala ett högre pris för oljan (Ja det är den som köper dessa oljor som pröjsar reklamen om det kommer som en överraskning).

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Jag har testa castrol GPS, castrol RS4 och biltema racing i min gamla r6:a.
Till min egen förvåning tyckte jag att hojen varvade lättare med biltemas racing oilja, den kändes mera "villig"
Så jag skulle inte tveka att använda biltemas racing!

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Edika skrev:
Inlägg i debatten; kollegor till mig som arbetar med hydraulik var hos Statoil i Nynäshamn på studiebesök härom veckan. Rätt som det var kom det bara dunkar märkta Biltema. Det hela blev tydligen lite pinsamt för de försökte genast förklara att det egentligen var en sämre kvalitet än den Statoilmärkta. Statoil har alltså möjligheten att skilja på kvaliten i samma batch! :va Tro vad ni vill.

Om det inte var för att jag inte gillar popcorn (efter att fått ett flarn mellan tand och tandkött) så skulle jag lagt in en såndära popcornätarsmiley...

Finns ju exakt hur många trådar som helst om olja och biltemas olja här på SH...

Men till diskussionen:
Om man räknar bort pålägget som görs på bensinmacken (minst 100% av inköpspris) och sedan istället lägger på det mycket låga pålägget som biltema har så blir det inte speciellt anmärkningsvärt låga priser.

Biltema har några varuhus som säljer det mesta och är lokaliserat ut på ytterförorter med billiga mark/lokalhyror. Mycket kunder och stor omsättning som bidrar med att dra in vinst i form av många bäckar små...
Dessutom anställda som knappt gått ut skolan eller talar språk man enkelt förstår så inser man att det kan mycket väl vara samma kvalitet som den statoil säljer...

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
flemming skrev:

Det här var ett roligt inlägg! Vart tog den kritiska konsumenten vägen? Gick han vilse i kön till McDonalds eller översprungen av kidsen när de skulle köpa NIKE-skor?

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
flemming skrev:

Jag har inte sett statoilnreklam på vare sig F1/F3 eller Moto GP är det = Statoilolja är bara skit? yeah right!

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
ozto skrev:
jag har haft två crosshojar som har skurit i växelådan efter att jag har börjar köra på biltema olja.. är det en tillfällighet?? inte vet jag.. lammellerna va iaf så ihopkladdade/brända på en av hojarna så jag fick bända isär dom med kniv..

jag vågar iaf inte köra på deras olja mer... i princip allt annat man har köpt därifrån är ju skit så ge mig en anledning varför oljan skulle va ett undantag..

Har alltid kört Biltemas billigaste skitolja i växellådan på mina crossar. Har väl inte bytt överdrivet ofta heller. Aldrig nåt haveri. I Husqvarnan kör jag dock på nån flashig Shell Advance VSXbabbelibabb4. Men endast för att den är den absolut billigaste motoroljan avsedd för MC jag kan hitta, Biltemas Racingolja inkluderad.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Ponera att Lidel skulle sälja Värdens bästa olja för 14 kr litern. Så skulle jag ändå inte gå dit och köpa den. Aldrig.

Av samma anledning stoppar jag huvudet i sanden, som en struts, och vägrar acceptera att Biltema kan sälja en "prisvärd" olja. Jag vill helt enkelt inte acceptera det. Biltema går helt enkelt bort för mig.

Och, för den delen, när blev Statoil en högkvalitativ mack som ser mest på kvalite i stället för tillgänglighet? Statoil köper man glass och "gott och blandat" på.

Kalla mig bakåtsträvare, men jag handlar hellre olja av dom som lever på att tillverka smörjmedel, inte drivmedel.

Audiman

jaaadåååå
Gick med
24 Feb 2005
Hoj
Kawa ZX6R Ninja | Såld + Fiddy
Mats757 skrev:
Ponera att Lidel skulle sälja Värdens bästa olja för 14 kr litern. Så skulle jag ändå inte gå dit och köpa den. Aldrig.

Av samma anledning stoppar jag huvudet i sanden, som en struts, och vägrar acceptera att Biltema kan sälja en "prisvärd" olja. Jag vill helt enkelt inte acceptera det. Biltema går helt enkelt bort för mig.

Och, för den delen, när blev Statoil en högkvalitativ mack som ser mest på kvalite i stället för tillgänglighet? Statoil köper man glass och "gott och blandat" på.

Kalla mig bakåtsträvare, men jag handlar hellre olja av dom som lever på att tillverka smörjmedel, inte drivmedel.

Vadå trångsynt!! hahaha

Dr.Bike

Guest
UltraMarine skrev:
Men till diskussionen:
Om man räknar bort pålägget som görs på bensinmacken (minst 100% av inköpspris) och sedan istället lägger på det mycket låga pålägget som biltema har så blir det inte speciellt anmärkningsvärt låga priser.

Biltema har några varuhus som säljer det mesta och är lokaliserat ut på ytterförorter med billiga mark/lokalhyror. Mycket kunder och stor omsättning som bidrar med att dra in vinst i form av många bäckar små...
Dessutom anställda som knappt gått ut skolan eller talar språk man enkelt förstår så inser man att det kan mycket väl vara samma kvalitet som den statoil säljer...

He he... skönt att se dig igen Ultramarine! Otroligt välformulerad replik! :applåd

Mats757: Det man kan hålla dig högt för är att du är konsekvent. Det gillar jag. Ärlig surhet och tvättäkta trångsynthet är så otroligt mycket bättre än folk som inte vet VILKEN fot de ska stå på! :lol Skön lirare!

Flemming: Din kommentar borde väl egentligen inte ens kommenteras, men jag sg att flera hade dragit samma slutsats som jag: Man behöver inte vara BÄST för att få skvalpa i ett F1 tråg. Däremot får man nog betala en ansenlig summa. (product placement och ren reklam kostar big time...) Och gissa vem som betalar det? Rätt gissat...
Motfråga: hur skall de som är LIKA bra eller snäppet under någonsin komma in i F1 med ditt resonemang? Troligen aldrig.
Eller tror du IKEA säljer möbler med högst kvalite bara för att de syns över hela världen? (jag åt köttbullar med mos och lingonsylt i Förenade Arabemiraten sist... IKEA is everywhere) Nä - mest reklam säger INGET om kvalite´n, mer än att jodå, F1 stallen väljer inte skit, men om vi ändå ska ta upp det: oljorna i F1 motorer är inga oljor, och de produkter som skvalpar i ett F1 tråg har INGEN likhet med den produkt DU som konsument kan köpa, så att tro att F1 bidrar till teknologi som du har i DITT oljetråg är inget annat än en illusion. Sorry... men så är det.

Last edited:

flemming

110 e för sakta
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
Suzuki gp 125, GSX R 1000-01,Rödmyra 98cc
t-rex skrev:
Det här var ett roligt inlägg! Vart tog den kritiska konsumenten vägen? Gick han vilse i kön till McDonalds eller översprungen av kidsen när de skulle köpa NIKE-skor?

:hihi
jaa det var ett askul inlägg :D smaka på nästa.. Visst är det helt sannolikt att en oljetillverkare vilkensom säljer sin finaste olja asbilligt i en ful förpackning på FELTEMA sammtidigt som de marknadsför den i VM-sammanhang eller var det nu är.. på SH kanske i det hårdaste stålbadet som finns! :lol

/flemming :hihi
mina 50 ventilgummin..

Dr.Bike

Guest
flemming skrev:
:hihi
jaa det var ett askul inlägg :D smaka på nästa.. Visst är det helt sannolikt att en oljetillverkare vilkensom säljer sin finaste olja asbilligt i en ful förpackning på FELTEMA sammtidigt som de marknadsför den i VM-sammanhang eller var det nu är.. på SH kanske i det hårdaste stålbadet som finns! :lol

/flemming :hihi
mina 50 ventilgummin..

Ett sanningens ord Flemming!

Så KAN det mycket väl vara!
:lol
Kul!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept