Biltemas MC-olja-racing "API TC, SH, JASO MA"

Dr.Bike

Guest
PacMan skrev:
Jag slänger in en oljafråga till här:
I min hoj ska det vara 10w40-olja tror jag. Är det en dålig idé att köpa biltemas 15w40 racingolja, när jag troligtvis kommer att köra hojen även när det bara är några få plusgrader ute?

Det är en alldelse LYSANDE ide´PacMan! Du behöver aldrig gå under 15w.
Egentligen inte under 20 heller.
Så köp du en 15w-40 och var happy! :tummenupp
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Knuttar i Göteborgstrakten åker lämpligen till Svenssons livs i Alvhem, där man kan köpa Q8 SBK-Racing helsyntet för 56sek/l. Då slipper ni trängas med alla gubbar på Biltema.
 

Scrub

Guest
Dr.Bike skrev:
Du kan med GOTT samvete köpa Biltemas Racingolja.
Det är f.ö Statoil som levererar till biltema så...


Detta ärsynnerligen intresant.
Har jag fattat rätt om det är så att Biltema säljer sin olja för 70spänn per liter och jag står på Statoil och säljer samma sak för 177kr/liter :confused:
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Dr.Bike skrev:
Det är en alldelse LYSANDE ide´PacMan! Du behöver aldrig gå under 15w.
Egentligen inte under 20 heller.
Så köp du en 15w-40 och var happy! :tummenupp

Nu har jag hällt i den omtalade Biltema-såsen, och hårdtestat den i sådär 50 min på Falkenberg. Verkar funka bra, märkte ingen större skillnad förutom att kopplingen nog funkar bättre med olja avsedd för hojar. :)

Hände iofs en märklig grej på väg hem. Efter ett toppfartstest tog kopplingen plötsligt längre in än vanligt. Vad kan det ha berott på? Kan det ha nåt med oljan att göra?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
PacMan skrev:
Nu har jag hällt i den omtalade Biltema-såsen, och hårdtestat den i sådär 50 min på Falkenberg. Verkar funka bra, märkte ingen större skillnad förutom att kopplingen nog funkar bättre med olja avsedd för hojar. :)

Hände iofs en märklig grej på väg hem. Efter ett toppfartstest tog kopplingen plötsligt längre in än vanligt. Vad kan det ha berott på? Kan det ha nåt med oljan att göra?

Helt klart att det e oljan :hihi
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
PacMan skrev:
Nu har jag hällt i den omtalade Biltema-såsen, och hårdtestat den i sådär 50 min på Falkenberg. Verkar funka bra, märkte ingen större skillnad förutom att kopplingen nog funkar bättre med olja avsedd för hojar. :)

Hände iofs en märklig grej på väg hem. Efter ett toppfartstest tog kopplingen plötsligt längre in än vanligt. Vad kan det ha berott på? Kan det ha nåt med oljan att göra?


- Du kanske skulle ha hällt i Biltemas Mc-olja istället....?

KentW
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
oakbeach skrev:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=744&iItemId=91161

"Uppfyller följande internationella kvalitetsfordringar: API TC, SH, JASO MA."

Bra eller :arsele ?

JASO cert ska vara vad som behövs vad jag förstått men det kanske är skit olja ändå... ?

Angående din fråga om Jaso märkning

Att det står att det uppfyller, eller möter eller överträffar innebär inte att det är kvalitetsgodkänt av JASO. Inte sagt att det klara ett officiellt godkännande. Det där är en fråga om pengar mm.

Är en olja Jaso certifierad hittar ni ett "kvalitetsstämpel" med certifieringsnummer som börjar med MO.......

Hur Jaso certifiering fungerar hittar ni på JALOS

http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV0412.pdf

Och nynnar just nu på "It's all about the money" av Meja

Btw, :pannkyss Dr.Bike. Jag kan ibland vara en :6surkart, sorry
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Peter80 skrev:
Detta ärsynnerligen intresant.
Har jag fattat rätt om det är så att Biltema säljer sin olja för 70spänn per liter och jag står på Statoil och säljer samma sak för 177kr/liter :confused:
Jepp! Eller i princip iaf... men det står Statoil på era flaskor :hihi

Grattis :cpparty

BTW: Älskar att läsa dom här oljetrådarna!
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
flemming skrev:
:hihi
jaa det var ett askul inlägg :D smaka på nästa.. Visst är det helt sannolikt att en oljetillverkare vilkensom säljer sin finaste olja asbilligt i en ful förpackning på FELTEMA sammtidigt som de marknadsför den i VM-sammanhang eller var det nu är.. på SH kanske i det hårdaste stålbadet som finns! :lol

/flemming :hihi
mina 50 ventilgummin..
Kvantitet är kanske inte alltid är synonymt med kvalitet men kvantitet i försäljningen bidrar med största sannolikhet till ett bättre pris....

Alltså ta tex. Ikea, de marknadsför sig själv som ett billigt alternativ där du själv kan göra något som du är minst lika bra på som dom är, vilket bidrar till längre kostnader och eftersom de finns över hela världen och har ett stort antal kunder så pressas priserna ytterligare något = bra priser för oss som slutkunder.

Om Biltema säljer olja för 70:-/l men räknar med att fler köper och rekomenderar oljan för andra så ökar försäljningen på den.

Skulle oljan vara kass och ingen köper den så skulle dom lite lagerföra den längre och den skulle utgå. Är ytterst tveksam till att de vill hamna i blåsväder för att de säljer skit till folk och därmed direkt orsakar t ex. motorhaveri.

Bara en tanke....

Peter80 skrev:
Detta ärsynnerligen intresant.
Har jag fattat rätt om det är så att Biltema säljer sin olja för 70spänn per liter och jag står på Statoil och säljer samma sak för 177kr/liter :confused:
Så har jag förstått det....finns mer info i nån annan tråd på SH.

Kanske vill Statoil ha ett dyrare pris pga. tillgängligheten, vad vet jag.....men skumt är det i alla fall.
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
Herman Hedning skrev:
Enligt TOTAL som håller i tribologiskolan (smörjmedelsskolan) så är biltemas olja precis den samma som statoil oljan...
Samma raffinanderi, samma "line", bara olika flaskor/etiketter....

Detta är en sanning med modifikation. Att det är samma oljebas råder inga tvivel om, d.v.s. Statoil. Det finns inte så många unika raffinaderier i världen (tror att Shell och Statoil är störst) och många kända oljetillverkare köper in oljebaser från dessa. Detta innebär att mängder av olika "märkesoljor" inkl. Biltema kan ha EXAKT samma oljebas. Men det säger ingenting om att de har samma egenskaper i slutändan! Det beror på vad det är för additiv som tillsätts. Friktionsnedsättare, skumdämpare, antioxidationsmedel mm mm. Det är alldeles för mycket hemlighetsmakeri från oljetillverkarnas sida för att säga exakt hur det är. Det enda man kan gå efter är de olika kvalitetstesterna. Så länge en olja har klarat en viss klass så kan man vara säker på att den håller minst den kvaliteten. Exempelvis så vet man att API SH inte klarar samma krav som en olja med API SL
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Bas_Rutten skrev:
Detta är en sanning med modifikation. Att det är samma oljebas råder inga tvivel om, d.v.s. Statoil. Det finns inte så många unika raffinaderier i världen (tror att Shell och Statoil är störst) och många kända oljetillverkare köper in oljebaser från dessa. Detta innebär att mängder av olika "märkesoljor" inkl. Biltema kan ha EXAKT samma oljebas. Men det säger ingenting om att de har samma egenskaper i slutändan! Det beror på vad det är för additiv som tillsätts. Friktionsnedsättare, skumdämpare, antioxidationsmedel mm mm. Det är alldeles för mycket hemlighetsmakeri från oljetillverkarnas sida för att säga exakt hur det är. Det enda man kan gå efter är de olika kvalitetstesterna. Så länge en olja har klarat en viss klass så kan man vara säker på att den håller minst den kvaliteten. Exempelvis så vet man att API SH inte klarar samma krav som en olja med API SL
Det här är då extra intressant...
Tidigare inlägg

Har själv jobbat inom lackindustrin tidigare och kan dra en snabb paralell bara. Vi kunde ha en sats med lack på säg 8 kubik varav 2 kubik tappades upp på ett känt märkes burkar varav resten tappades upp på ett lågbudgetmärkes burkar.
Så är det då bättre med en lackfärg för 299 kr/L eller en för 99 kr/L :va

Min slutsats är att en tillverkare är bara intresserad av en enda sak och det är att sälja sen spelar det inte dom så stor roll om det står ena eller det andra på förpackningen det är ju försäljning i vilket fall som helst.
Som nån annan sa så är det så mycket mer lokal/reklam kostnader på en "känd" produkt.

Mina lackade korvören

//TS
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
TwinSucker skrev:
Det här är då extra intressant...
Tidigare inlägg

Har själv jobbat inom lackindustrin tidigare och kan dra en snabb paralell bara. Vi kunde ha en sats med lack på säg 8 kubik varav 2 kubik tappades upp på ett känt märkes burkar varav resten tappades upp på ett lågbudgetmärkes burkar.
Så är det då bättre med en lackfärg för 299 kr/L eller en för 99 kr/L :va

Min slutsats är att en tillverkare är bara intresserad av en enda sak och det är att sälja sen spelar det inte dom så stor roll om det står ena eller det andra på förpackningen det är ju försäljning i vilket fall som helst.
Som nån annan sa så är det så mycket mer lokal/reklam kostnader på en "känd" produkt.

Mina lackade korvören

//TS
Ytterligare en jämförelse....Rusta

Rusta säljer ju prylar som är exakt samma som finns hos dyrare tillverkare.

Hur kommer det sig?? Varför är Rusta beredd att ta på sig en ekonomisk förslutaffär? Kan de vara så att pålägget hos den dyrare återförsäljaren inte är berättigad? För hur kan den vara kanske dubbelt så dyr som en likadan som säljs på Rusta?

Tror det handlar mycket om att man betalar för märket och de märket kanske står för historiskt.

Åh, Ferrari kör med "bensin" från Shell....ja så nu kan ni köra och få ut F1 prestanda med nya Shell´s V-Power....osv.
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
TwinSucker skrev:
Det här är då extra intressant...
Tidigare inlägg

Har själv jobbat inom lackindustrin tidigare och kan dra en snabb paralell bara. Vi kunde ha en sats med lack på säg 8 kubik varav 2 kubik tappades upp på ett känt märkes burkar varav resten tappades upp på ett lågbudgetmärkes burkar.
Så är det då bättre med en lackfärg för 299 kr/L eller en för 99 kr/L :va

//TS

Jag sa inte att det promt var olika oljor eller exakt lika utan man kan kanske inte veta det. Som sagt, samma oljebas men om det sen är EXAKT samma saker i den kan ingen säga här. Ähhhh....skit samma.... om 38 inlägg är det ingen som läser det här i alla fall och kommer med samma sak igen...
 

knutte_66

Jakob
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thunderbird
Alltid lika kul med dessa oljetrådar.

Tänk om hojåkare var lika noga med vad de stoppade i sin egen kropp som vad de har för olja/bensin.

Har kört ALLA mina bilar på Biltemaolja. Ingen har någonsin farit illa på något sätt. Har även kört ALLA (utom en) mina mc på Biltemas mc oljor och ALLA (utom en) har funkat bra.

Den enda hoj jag fått att skära är en rysk Dnepr, och den fick dyr märkesolja. Vem vet - den kanske hade funkat än i dag med Biltemas olja?

Jg jobbar på en stor reklambyrå, sysslar med att få folk att tro att vissa produkter är bättre än andra. Som att Shells Super duper fully extra syntethic är bättre än Biltemas mc olja.

;-)

Jakob
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Har oljorna bara samma beteckning som "bling-bling" oljorna så kör på.

det är viktigare att oljefiltret är regelbundet bytt, oftast byter man oljan vid filterbyte så då var det löst....
 

TomTen6

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
VTR 1000
Vad betyder egentligen API klassningen och vad skiljer en api-sh och en api-sj t.ex ?
Har titta i allt du behöver veta om oljetrådarna men det tas aldrig upp.
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
TomTen6 skrev:
Vad betyder egentligen API klassningen och vad skiljer en api-sh och en api-sj t.ex ?
Har titta i allt du behöver veta om oljetrådarna men det tas aldrig upp.

Har inga uppgifter på vad som ingår, men jag VET (obs inte tror) att den andra bokstaven anger vilken testnivå som oljan klarat. Desto högre bokstav, desto hårdare krav... Alltså har en API SJ klarat högre krav och hårdare tester än en API SH. Men som sagt, exakt vad som ingår i testen vet jag inte än...
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
hmm så ni rekommenderar biltemas racing olja när i manulen för trajjas daytona så står där ööhhhh någon mumbo jumbo super skitdyr ollja för 800 spänn för 4 l?


låter skumt att det skulle vara någotslags lurendrejeri vi pratar om...

iofs har jag ett annat exempel som tåls att tänka på när man kör av samma batch.

Jobbar på ett företag i hbg som sysslar med margarin... .smör i dess flesta örgon men det är skillnad dock..

ähh strunt samma

vi tillverkar på licens till ica.

En av våra största märken är ju lätta givetvis. Vi tillverkar dock ICA och dess billiga motsvarighet. skiljer ett par spänn på skiten typ 6 kr ...

Är det då någon skillnad?

JA:.... även om vi kör så kallat samma dynga i så skiljer det på ingridienserna på möget. om det så är något litet som man tummar på för att få ner kostnaden. Där måste vara någon skillnad mer än en etikett på flaskan för 800 vs 200 är skillnad.... måste vara så på kvaliten också....

Hmm undra om någon tog mig på allvar där???? :huvet :brinnerup
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Bas_Rutten skrev:
Har inga uppgifter på vad som ingår, men jag VET (obs inte tror) att den andra bokstaven anger vilken testnivå som oljan klarat. Desto högre bokstav, desto hårdare krav... Alltså har en API SJ klarat högre krav och hårdare tester än en API SH. Men som sagt, exakt vad som ingår i testen vet jag inte än...

Nja, stämmer rätt bra. Men även detta handlar om "certifiering" och pengar.

Den enkla konsumentvarianten över hur det funkar med API klasser:

http://api-ep.api.org/filelibrary/API_MotorOilGuide_2004.pdf

För er som vill fördjupa er lite hur det funkar med klasserna:

http://api-ep.api.org/filelibrary/112004AppE.pdf

Nynnar fanemig fortfarande på "it's all about the money" med Meja
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top