bullysmile
Killing time? time kills you!
biltema power
det jag säger är att med det lilla jag kört med oljan så har jag sett ett annorlunda slitage i motorn.
här e en liten guide iaf
Intressant. Hur skiljer sig slitagen? Hur kom du fram till att det var pga av oljan?
Nyfiken eftersom jag själv kört med både sbk och biltema i många år.
När jag kommer med argument mot oljan så kommer det inga vettiga motargument.
Har kört med Biltemas olja i två somrar utan att det har hänt något, så jag tycker du kan prova.
Off topic:
Det är roligt att folk argumenterar för att biltema oljan har bra kvalite kontra pris. Men det är fortfarande förbannat mycket dyrare med ett ras om oljan skulle vara lite sämre. Är det fortfarande bra kvalite kontra pris då?
Jag säger inte att oljan är bättre eller sämre, det jag säger är att med det lilla jag kört med oljan så har jag sett ett annorlunda slitage i motorn. På motarder har vi en annan trimningsgrad och en cylinder vilket kan vara en bidragande orsak så jag rekommenderar därför inte oljan till cross/motard. När jag kommer med argument mot oljan så kommer det inga vettiga motargument. Harrgren: Du säger att den tappas i samma hall, men är det samma olja som statoil racingway? Ni klagar på att jag skriver en ovetenskaplig kommentar. Kom då med motbevis (vetenskapliga) så kanske jag provar biltema igen.
Nu har jag fått tag i Q8 SBK racing som är billigare än biltema oljan så det är egentligen utagerat.
Vet nån om det skall vara stor skillnad i viskositet mellan en 10w-40 och en 15w-50 olja vid 30-40C?
Rekommenderar INTE biltemas olja till en motard/cross.
Resonerade så här när jag valde att prova: om biltemas olja kostar 75:- och Q8 SBK RACING eller Sweedex kostar 55:- så måste den vara ok Uppfyller ju dessutom alla nödvändiga standarder och de flesta här har inget emot oljan.
Körde en tävling med motarden och har aldrig haft så mycket skit i oljan efter 2h. Visst, det är inte världens mest objektiva test men när oljan är kolsvart så blir man lite nervös. Efter biltema oljan fick jag beställt 25L SBK RACING och nu ser det mycket bättre ut. Sweedex var dock överlägsen men jag har blivit av med min beställarkontakt.
Förklara gärna för mig varför biltema oljan är tunn som vatten när den är varm medans Q8 SBK RACING eller Sweedex håller sin "tjockhet" bättre. Visst dom är 15W-50 men så stor skillnad skall det väl inte vara.
Har Biltema bara 10W/40 Olja? Tror det ska vara 15W/50 till Millen nämligen! Annars är jag sugen på att testa!
nu sticker jag in med lite hrmm "fakta" från mitt håll..
min bakgrund är kemiingenjör ( PhD )
dock så är inte olja och dess egenskaper mitt område för 5 öre men att göra ett visko test kan jag utan problem.
utskrifter och testresultat kommer på måndag.
Exakt!Det finns två typer av oljeköpare
1. Köper det dyra för den är bäst
2. Köper det billiga för den är lika bra
Båda är grymt nöjda med köpet
Typ 1 glider oftast mot Typ 2 när skaffat sig lite fakta/erfarenhet
/Stefan
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|