Biltemas helsyntetiska MColja har kvalitetsklassning JASO MA2, API SM, vilket innebär att APIklassningen är högsta möjliga och JASO näst högsta (tror jag).
Viskositeten är 10W/40.
API är kvalitetsklassning.
"S" betyder att den är avsedd för bensinmotorer.
"E", "F" och "G" är kvaliteten som är högre ju "senare" bokstav.
Alltså är "G" två snäpp bättre än "E".
Högsta nuvarande klassningen är "M".
Motorcykeloljor skall vara JASO klassade (en kvalitetsklassning speciellt för motorcykeloljor, med hänsyn tagen till att motoroljan även smörjer växellåda och koppling)
Viskositeten anges efter de gamla enkelgradiga oljorna.
En 10W/30 olja flyter som en rak 10 olja vid noll grader.
En rak 10 blir bara slask vid drifttemperatur.
30 betyder att den flyter som en rak 30 olja vid 100 grader.
Därför bör du välja en olja med viskositetsspannet 10W/40, så funkar den året runt.
Viskositeten är inte så känslig egentligen.
Biltemas helsyntetiska MColja har kvalitetsklassning JASO MA2, API SM, vilket innebär att APIklassningen är högsta möjliga och JASO näst högsta (tror jag).
Viskositeten är 10W/40.
Nej, det säljs ju redan i butik, kallas delsyntet och är en blandning av helsyntet och mineralolja.Mycket bra! Tackar
En fråga till då. Finns det någonting som förhindrar att man blandar mineral med helsyntet?
Nej, det säljs ju redan i butik, kallas delsyntet och är en blandning av helsyntet och mineralolja.
Källhänvisning till vad? Vad dom har för klassning etc är enkelt och finns i oljetrådarna.
Källhänvisning till att dom får leveranser från någon som säljer samma olja dyrare under samma namn lär bli svårt, Feltema lär vara förbjudna att nämna det i officiella dokument då det skulle innebära minskad incitament att köpa dom dyrare produkterna om man får bekräftat att det är samma som billigare (vissa här på sporthoj undantaget som säger att dom av princip köper det dyraste även om det finns billigare produkter som är likadana )
Syntet är inte alltid bäst. Körde syntet i en Husqvarna 570 och det tyckte inte lamellerna om. Slutade i fett lamellslir och slutligen nya lameller. Delsyntet gillade den hojen allra bäst.
Står det mineral så kör mineral. Enda som skiljer på vinter/sommarolja är viskositeten som tidigare sagts.
Då vet vi det. Tack!
Ja, det är väl så.
Anledningen till att jag är lite försiktigt och frågvis är för att polaren som köpte min gamla XR började köra på någon riktigt bra olja (kommer inte ihåg vilken). Medans jag hade kört på en (från Honda rekommenderad) billigare olja. Tog inte mer än 15-20 timmar innan den började gå dåligt och strax efter skar toppen. Vi fattade ingenting men fick som svar från Honda att den kördes på fel olja?
Finns det någon nackdel att köra på olja med "för hög" klassning enligt rekommendationerna från tillverkaren
Vilken syntetolja körde du med?
Jag körde på "SBK Racing helsyntet någonting TROR JAG" i Husabergaren (och Husky 570) och den slirade titt som tätt. Den var inte JASO-klassad (om jag inte missminner mig, stor dunk från Hydroscand var det iaf) vilket då kan ha varit var anledningen då sliret försvann då jag körde JASO-klassad/rekommenderad olja.
Edit. Motorex tror jag var den som rekommenderades.
SBK Racing är JASO klassad och fungerar utmärkt ihop med våtkoppling. Har aldrig hört någon som haft verifierade problem med den och själv kör jag den i 30-talet mc motorer med goda resultat.
Det jag var osäker på om det var den. Måste kolla med brorsan som köpte den. Har själv kollat nu å ser att den e jaso-klassad. 5-6 år sedan så minnet kan svikta vilken av dunkarna som fick det att slira. Slutade med att jag inte använde någom av de 2 20-litersdunkarna. Problemet slutade dock när jag bytte olja.
SBK Racing är JASO klassad och fungerar utmärkt ihop med våtkoppling. Har aldrig hört någon som haft verifierade problem med den och själv kör jag den i 30-talet mc motorer med goda resultat.
Mc-kopplingar är individuella, olika tillverkare använder olika friktionsmaterial. Tex är halvsynteten Castrol GPS känd för att kunna slira en del yamaha R1-kopplingar, medan husqvarnaauktoriteten Halvard Motor åas har GPS som käpphäst i HVA-motorerna.
En del friktionsmaterial, bla Red Alto tror jag, har problem med den del syntetoljor. De kan bli hala och släppa ifrån sig fibröst material.
OK/Q8 SBK Racing har sedan i somras viskositeten 10W-50
Vilken syntetolja körde du med?
Jag körde på "SBK Racing helsyntet någonting TROR JAG" i Husabergaren (och Husky 570) och den slirade titt som tätt. Den var inte JASO-klassad (om jag inte missminner mig, stor dunk från Hydroscand var det iaf) vilket då kan ha varit var anledningen då sliret försvann då jag körde JASO-klassad/rekommenderad olja.
Edit. Motorex tror jag var den som rekommenderades.
Min 20L dunk köpte ja för minst 2 år sen... Men nu blev ja lite tvehogsen...
Har inte i huvudet, men beställde en 20l-dunk från OK-Q8 och det var deras egna olja, en delsyntet. SBK Racing nåt! Ska kolla upp det nästa gång jag är i garaget. Det jobbiga var att det inte gick att få väck sliret från mina gamla syntetnedsölade lameller utan var tvungen att köpa nya för att den skulle få fäste igen.
Men men, thats lajf
SBK Racing är en helsyntet, ej delsyntet.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |