Jag hittade denna sida som var skitbra! Jag har själv inga bra erfarenheter om oljor men då jag letade lite info inför höstens oljebyte hittade jag denna sida. Har saknat tester på Biltema som är opartiska. Här har vanligt folk skrivit massor om Biltemas oljor (mest om biloljorna så klart). Jag skrev själv om mina egna erfarenheter som är riktigt bra då jag kört med oljorna i tre av mina bilar! Dom har även lagt upp Mc oljan alla har diskuterat om här så det är ju bra om folk får reda på sanningen om MC oljan
http://biltemakollen.se/?p=225
Äldre motorer utan katalysator är konstruerade för olja med ZDDP, zinkdialkylditiofosfat. När jag fick återfall till MC-åkandet 2009 innehöll flera av Biltemas oljor ZDDP i gamla tiders dosering 1 - 2,5%.
Lätt att läsa ut i säkerhetsdatabladen.
Exempel på oljor med ZDDP var 2009 Biltema Turbodiesel 15W-40 (mineral) och Biltema 5W-50 (helsyntet)
Jag har kört mina hojar på båda utan problem.
MEN nu har Biltema blivit politiskt korrekt, PK helt enkelt. Eftersom fosforn i ZDDP långsamt förstör katalysatorn så katalysatorn inte får den förväntade livslängden 150000miles = 24000mil.
Nu kan ZDDP halten vara 0%. Exempel.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36958_SDB.pdf
<1% innebär, kan vara 0%.
Anpassat för moderna politiskt korrekta hojar med katalysator.
Så jag har bytt till Q8 Moto SBK Racing 10W-50, finns hos din lokala SWEDOL butik.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Och det är inget som hindrar att använda olja med ZDDP i hojar med katalysator.
För att minska motor slitaget. När jag läste om Motorrads 5000mila test av BMW S1000RR där hojen fick kamaxelras efter ca 2500 mil kom jag att tänka på att de nog kört med olja utan ZDDP, min gissning. Det kan ju också varit dålig kvalite på kamaxeln......
Byta katalysator efter 12000mil är ingen stor utgift. Om du känner för det.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=katalysator