Inte REST-produkt Humlan...
Och Lomax: Din jämförelse med regummerat är ju helt uppåt väggarna, det skulle ju i detta fall betyda begagnad olja...
Men du har en
poäng, för visst får man vad man betalar för!
Min fråga tillbaka är då: Är en 1% bättre produkt värd 300% prispåslag?
DFM´s kommentar får tala för sig självt...Moget. Det var väl sånt som Swedie efterlyste inför nyåtret väl?
jaja, skolgårdsargumenten får vara för min del. Över till det som tråden handlade om:
Antingen gör man som jag, läser onödigt mycket om oljor, försöker bibringa lite kunskaper, och om någon lyssnar, kul.
Eller så gör man som Anders: Köper en dyr olja och hoppas på det bästa!
Sorry Anders, men jag kunde inte låta bli den smashbollen. Allvarligt: Visst har Anders rätt, men det jag försöker säga är att med KUNSKAP kan man faktiskt få BRA grejer, till ett BILLIGT pris!
Vore inte det smaskens?
Restprodukter är sånt man får ÖVER efter att nåt är förbränt eller förbrukat.
Läs nu noga: Biltemas olja har inte SAMMA kvailte´som Statiols racingolja.
Det ÄR samma olja.
Men...
Det KAN (obs: BEHÖVER inte) vara så att:
- det är fjolårets batch med de DÅ gällande additivpaketen som var "värst då". Osv.
Så Biltema får (troligen) kanske inte årest finaste formula, den behåller givetvis Statoil själva.
Men2...
- det KAN lika gärna vara det senaste. (det vet vi inget om). För: Självfallet har inte Statoil vare sig råd, lust eller logistisk kapacitet att hålla på att småfnutta hit och dit med massa olika kvalitee´r.
Man kokar en sats, sedan kommer produktutveckling, men kokar en
ny sats, och föregående går på discount, dvs i detta fall till Biltema.
Men3...
- beställer nu Biltema MER än som fanns i "gamla slurken" så skall ingen komma och säga att statoil bryr sig om att stå och koka knäck åt dem = man säljer ny olja och håller masken. Det blir billigare, samt de uttalanden man gör kan alltid förneka detta. (Det här VET jag inte till 100%, men den killen jag talat med på raffinaderiet sa så i förtäckta ordalag. han var oljad han!)
Så att säga lite föraktfullt att det är en REST-produkt tycker jag bara skapar en onödigt negativ, och dessutom FELAKTIG stämpel.
Det är bara att läsa vilka krav oljan uppfyller, och är man happy med det så fine.
Slutligen: Den EVENTUELLA skillnad mellan ÅRETS formula på additiven, och FJOLÅRETS...hur stor kan den vara?
Kommer du och jag som konsumenter NÅGONSIN att märka detta?
Nej.
Oljan var ju inte USEL förra året s.a.s för att vara toppen i år.
De förbättringar som införs är marginella vill jag påstå.
Så att biltemas olja skulle vara en sämre olja är ett påstående som kan jämföras med följande liknelse som ger lite PERSPEKTIV till skillnaderna:
On ni målar änden på ett kvastskaft...
Har då skaftet blivit längre?
Bevisligen JA.
Men kommer denna skillnad att ha någon betydelse i praktiska livet?
Det får var och en ta ställning till...