DFMSWEDEN skrev:
Castrol mfl...lägger ner stor energi på racing olja...tror du biltema eller statoil gör det?....Nä...Garanterat inte.....
Har du sett någon racing förare eller högfarts maskin använda dessa oljor....typ reklam ?
Nä, nu ska vi inte göra en höna av en fjäder.....Detta var bara min åsikt....rätt eller fel....Frågan ställdes och olika synpunkter på detta är nog redan besvarat !
Bra att du sa det, och det kan ligga lite i det vid en ytlig betraktelse, men (alltid detta men):
Statoil lägger VISST ned massor med research på detta, annars hade de inte varit de enda som får leverera oljan till viskokopplingen till vag i hela världen, leverera alla oljor till öhlins osv, men självfallet har de inte Castrols budget.
Det är ett gäng entusiaster nere i Nynäshamn som i många fall själva är hojåkare. Dedikerade att göra en bra produkt, och att dessa oljor inte syns så mycket, (ÄN skall tilläggas) beror mycket på tradition, dogmatik och reklam kostar big time!
Jag kan lägga ut mi artikel om t.ex syntet kontra mineral här om någon är intresserad? I den artikeln redogör jag lite granna om hur omvänd proportionalitet det kan vara mellan just kvalitet och pris på en olja...
Men helt riktigt som någon sa: Det är i 9 fall av 10 brist PÅ OLJA SOM FÅR MOTORER ATT HAVERERA.
Den tionde gången är det någon som kört så länge på ett oljebyte att oljan är slut rent fysiskt och inte längre förmår att bilda en bärig oljefilm.
Sen vad gäller temperaturtålighet, bärighet på oljefilm i olika smörjfall från fullfilm till gränsskiktssmörjning med olika oljetyper så är det en värld för sig.
Men det kan vi ta i en annan tråd.
Ninja: Varför lägger man ned så mycket tid på att "spara ett par hundralappar"?
Jaadu...*S* varför är himlen blå?
Det bara blev såhär...en gång i tiden då allt man kunde få veta om oljor var skrönor och påståenden från några motorgubbar på BP macken hemma varav nån var nåt lokalt motororakel som kört trimmad Amazon nån gång på 70-talet...
Jag ville helt enkelt veta!!
F-n hade jag blivit daytrader istället...så hade man väl haft råd att köpa den dyraste oljan och hållit käft...
Nu spar jag 200 åt mig... och dig...och alla som vill...