Dr.Bike skrev:
Uppmärksamt Angel! Det jag skulle skrivit var det lilla ordet KALLARE. jag menar att 15w oljan är lite tjockare än 5w oljan när det är KALLARE!
När väl motorn är varm är det ju det övre gränsvärdet som gäller.
Tack för påpekandet!
M.v.h
Ja, men faller inte hela motivet i ditt första svar då, eller hur menar du?
"1: Ja, det går alldeles utmärkt för dig att köra på 15-40. Enda skillnaden är att den är lite tjockare, vilket troligen bara är BRA i endurosammanhang där motorn troligen kommer bli rejält het."
Och eftersom jag inte tycker mig ha fått svar på mina frågor, så ställer jag dem igen.
Kära Dr Bike:
Det här med VI? Om mc-tillverkaren, i det här fallet Aprilia, skriver att jag ska köra på 15W-50 är det då dumt att köra på 15W-40?
Jag är av inställningen att man SKALL följa det som står i instruktionsboken, men vi vet ju att mc-tillverkare i många fall rekommenderar olja av än det ena än det andra märket, av reklam-skäl förmodligen, så hur mycket är religiöst mumbo-jumbo egentligen? Eller bör man ta deras instruktion om VI på allvar?
Jag tänker ju inte köra med en olja med lägre kvalitetsmärkning (ACEA etc) än den som anges i boken.
Funderar eftersom vissa märken (Biltema) inte finns i flera viskositetsklasser.
Hoppas du kan hjälpa mig.
Mannen på bilden har skrivit inlägget.