Biltemas olja!

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Dr.Bike skrev:
Jodå, helt rätt Vågen, och vad värre är att det räcker att komma över normen/kravet för att s.a.s kvala in i en klass.
Klassgränserna inom kvalitetsspannet är relativt stora oxå, så som lök på laxen kan det finnas två oljor med samma veteckning som då kan skilja sig åt relativt ordentligt.
Men som tröst är ju då miniminivån det normgivande, så håller man sig till det, så räcker det.
Resten är bonus, om nån olja skulle vara bättre.
Livrem OCH hängslor s.a.s


:tummenupp du är kung :tomten
 

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
Förstår att vissa handlar dyra oljor varje år då ni 4-taktare inte behöver känna att eran bildligt talat flyger ut genom ljuddämparen . Tänk på oss med tvåtaktare, har en polare som kör på Castrol TTS a'la 160 kronor litern för att det står det i instruktionsboken, själv har jag gasat skiten ur min RG i 900 mil på olja från Granngården/Lantmännen för 130 kr /4 L, det vill säga 42.50:- / litern ?! .

Så sköldpaddan kom nog före haren där iaf ...
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
Dr.Bike skrev:
Uppmärksamt Angel! Det jag skulle skrivit var det lilla ordet KALLARE. jag menar att 15w oljan är lite tjockare än 5w oljan när det är KALLARE!
När väl motorn är varm är det ju det övre gränsvärdet som gäller.
Tack för påpekandet!

M.v.h

Ja, men faller inte hela motivet i ditt första svar då, eller hur menar du?

"1: Ja, det går alldeles utmärkt för dig att köra på 15-40. Enda skillnaden är att den är lite tjockare, vilket troligen bara är BRA i endurosammanhang där motorn troligen kommer bli rejält het."


Och eftersom jag inte tycker mig ha fått svar på mina frågor, så ställer jag dem igen.


Kära Dr Bike:

Det här med VI? Om mc-tillverkaren, i det här fallet Aprilia, skriver att jag ska köra på 15W-50 är det då dumt att köra på 15W-40?

Jag är av inställningen att man SKALL följa det som står i instruktionsboken, men vi vet ju att mc-tillverkare i många fall rekommenderar olja av än det ena än det andra märket, av reklam-skäl förmodligen, så hur mycket är religiöst mumbo-jumbo egentligen? Eller bör man ta deras instruktion om VI på allvar?
Jag tänker ju inte köra med en olja med lägre kvalitetsmärkning (ACEA etc) än den som anges i boken.

Funderar eftersom vissa märken (Biltema) inte finns i flera viskositetsklasser.

Hoppas du kan hjälpa mig.

Mannen på bilden har skrivit inlägget.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Det är alltid bättre att köra på en billigare "sämre" olja och istället byta jävligt ofta...

Körde på biltemas i min förra hoj, inga problem... Vet dock inte om jag "vågar" chansa med min nya...
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Mycket intressant läsning ang olja, jag kör själv just nu på Motul i min hoj men det är inte nåt som är tvunget utan mer eftersom jag fick bra pris på oljan. Kan mycket väl bli Biltema nästa gång då jag inte tror att den är nå sämre än annan dyrare olja.
 

Dr.Bike

Guest
Hallå Angel1000!

Jag hänger kanske inte heller med i alla svängar, men jag tycker jag svarat på dina frågor. men vi tar det igen:

Din hojtillverkare säger att du ska ha 15w-50.

Då frågar man sig: Varför säger dom det?

ETT svar KAN vara för att den hojen skall kunna fungera över hela världen med samma olja.
D.v.s i klartext den skall kunna köras långa etapper i Death Valley likaväl som en ljummen sommarkväll i Svedala.

Nästa följdfråga blir då: BEHÖVER jag en 50-olja?

Troligen inte.

Så utan att säga det ena eller det andra, så kan man ju alltid titta på yttertemp när man väljer olja.
Men visst: Ska du köra bana, eller smiska exremhårt - dvs timmavis med fullgaskörning är nog inte en 50-olja FEL.
Men vet du med dig att du kör som folk mest, d.v.s lite fullgas bån mil, lite kurvorgier, lite pysa runt så tror jag att du kan välja vilken olja du vill.

Skulle tro att en 15w-40 blir alldeles utmärkt.

Din andra fråga om huruvida mitt påstående föll eller inte besvarade jag i inlägg No 58.
 
Last edited:

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Jag har också förkovrat mig en hel del i oljans värld och tittar först på viskositetsspannet, sen på kvalitetsklassningen och köper den billigaste som uppfyller de krav på ovanstående jag har för stunden.

Sen är det ju den här eviga diskussionen om att man får vad man betalar för...Hur stora mängder olja säljer den lokala macken och vilket påslag har de?
Hur stora mängder säljer Biltema och hur stort påslag har de?
Jag kan inte svara exakt på detta men fundera lite själva...


Biltemas billigare MC-olja är inte JASO-klassad men däremot högt API-klassad, kan jag vara säker på att slippa dessa friktionshämmande tillsatser trots att den inte är JASO-klassad? Det är ju ändå en MC-olja
Min gamla Kawa är lite småsliten och dricker väl en liter på 150-200 mil så jag håller mig gärna till Biltemas std-MC-olja.
 

Dr.Bike

Guest
RWD skrev:
Jag
Biltemas billigare MC-olja är inte JASO-klassad men däremot högt API-klassad, kan jag vara säker på att slippa dessa friktionshämmande tillsatser trots att den inte är JASO-klassad? Det är ju ändå en MC-olja
Min gamla Kawa är lite småsliten och dricker väl en liter på 150-200 mil så jag håller mig gärna till Biltemas std-MC-olja.

RWD! Hedersman! Bra att den frågan kom upp.
Detta har inte Biltema velat svara mig på.
Deras produktansvarige nere i Linköping är som att tala med en vägg.

Men!

Jag UTGÅR från att så är fallet. (dvs den har inga för kopplingen skadliga ämnen)

Men!2

Eftersom de EJ svarat mig på detta (stackars man, han har inte haft det lätt.. :hihi ) så kan jag heller inte be folk köpa den, även om den i alla fulla fall är rena rånet till att vara en rackarns billig och (troligen) bra basolja.

Att jag köper den själv är en annan sak, och min risk.
Jag har den bl.a till att köra in motorer på när de är renoverade.
Jag har den oxå som bas till att blanda egen delsyntet.
Men som sagt...en JASO hade de gärna fått klämma dit.
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
är inte insatt i oljor direkt men ägde en honda crm förrut körde den på castrol olja (tvåtaktsolja) hela tiden utom en gång körde nästan slut på olja var nere i jönköping knallar in å köper en liter olja körde ca 15 mil till sen så small de till bakhjulslåsning i 120km/h fanskapet gick inte runt de var ende gången den har haverat i ramlagret å inte i avgasporten som den gjorde annars
av den erfarenheten så litar ja inte riktigt på biltema
håller mej till castrol mcn har kostat mej för mycket för å hälla i nån olja ja känner att ja inte litar på
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
RWD skrev:
Sen är det ju den här eviga diskussionen om att man får vad man betalar för...Hur stora mängder olja säljer den lokala macken och vilket påslag har de?
Ex Mobil 4T racing kostar runt 60kr/litern i inköp, ligger väl på det dubbla ut. Går säkert att pressa ner inpriset om man köper mycket.
 

Dr.Bike

Guest
Rikard Thunderace skrev:
Men vad betyder då tillägget "TC" på Biltemas racingolja?

TC är en tilläggsbeteckning (troligen frivillig) som de som klarar EXTRA höga temperaturkraf kan stoltsera med.
TC är en gammal testnorm hos API sen 93 tror jag det var, och det gick ut på att köra oljan i lyftkylda högtrimmade tvåtaktare. Varmare än så skulle det inte bli tydligen.
Hur testet gick till vet jag inte. Men jag ska kolla upp om jag kan hitta nåt.

TC är alltså positivt.

Gissningsvis betyder det: Two-Stroke Compatible...
 
Gick med
18 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ingen...
Aha, denna olja låter som ett grymt bra köp! :tomten Tur att de öppnar Biltema i Malmö under sommaren så att man inte måste åka till Helsingborg för att shoppa lite olja. :tummenupp

Finns det förresten någon bra lista där alla tilläggsbeteckningarna från till exempel API finns samlade? Hade varit roligt att kunna se alla beteckningarna, men API:s hemsida är aningen rörig för mig... :rolleyes:
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
Dr.Bike skrev:
Hallå Angel1000!

Jag hänger kanske inte heller med i alla svängar, men jag tycker jag svarat på dina frågor. men vi tar det igen:

Din hojtillverkare säger att du ska ha 15w-50.

Då frågar man sig: Varför säger dom det?

ETT svar KAN vara för att den hojen skall kunna fungera över hela världen med samma olja.
D.v.s i klartext den skall kunna köras långa etapper i Death Valley likaväl som en ljummen sommarkväll i Svedala.

Nästa följdfråga blir då: BEHÖVER jag en 50-olja?

Troligen inte.

Så utan att säga det ena eller det andra, så kan man ju alltid titta på yttertemp när man väljer olja.
Men visst: Ska du köra bana, eller smiska exremhårt - dvs timmavis med fullgaskörning är nog inte en 50-olja FEL.
Men vet du med dig att du kör som folk mest, d.v.s lite fullgas bån mil, lite kurvorgier, lite pysa runt så tror jag att du kan välja vilken olja du vill.

Skulle tro att en 15w-40 blir alldeles utmärkt.

Din andra fråga om huruvida mitt påstående föll eller inte besvarade jag i inlägg No 58.


Hm, verkar vettigt. Ganska logiskt när man tänker efter. Då tackar jag så mycket för dina svar.

God fortsättning på det nya året!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
RWD skrev:
Sen är det ju den här eviga diskussionen om att man får vad man betalar för...Hur stora mängder olja säljer den lokala macken och vilket påslag har de?
Hur stora mängder säljer Biltema och hur stort påslag har de?
Jag kan inte svara exakt på detta men fundera lite själva...
Hur tänker du då? Skulle Biltema ha bättre kontakter med Statoil än Statoil mackarna, de sätter väl heller inte priserna efter sin lokala försäljning? Biltema finns heller inte överallt och har ett rätt dåligt kvalitetsrykte, har mycket svårt att tro att de säljer mer olja än mackarna. Siffror vore bra att ha.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Zana skrev:
Det är alltid bättre att köra på en billigare "sämre" olja och istället byta jävligt ofta...

Körde på biltemas i min förra hoj, inga problem... Vet dock inte om jag "vågar" chansa med min nya...

Jag har provat den i min KTM och.............
var INTE nöjd med den pga att växellådan blev trög som fan.
Använder nu Bel-Ray och växlingen känns som smör igen.... :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Tack ska du ha själv Angel och god fortsättning!
Rickard Thunderace: Nej tyvärr finns ingen sån bra lista...
API är ena snåla d-vlar som ska ha betalt för varenda liten uppgift.
Så det man kan göra är att hitta lite fragment här och där på nätet.

Angel1000 skrev:
Hm, verkar vettigt. Ganska logiskt när man tänker efter. Då tackar jag så mycket för dina svar.

God fortsättning på det nya året!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det varnas ofta för att använda vanliga "biloljor" till hojar på grund av att det kan orsaka problem med våtkopplingen. Jag har dock kört med biloljor i båda mina hojar (den olja som Haynes har rekomenderat till respektive hoj) och har aldrig märkt några konstigheter. Hur kan eventuella oljerelaterade problem med kopplingen yttra sig?
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Ninjaboy skrev:
Har mycket svårt att tro att de säljer mer olja än mackarna. Siffror vore bra att ha.
Jag däremot tror dessa butiker Biltema/autoexperten/Mekonomen och vad nu alla heter säljer rätt mkt oljor. Jág själv har varit yngre en gång i tiden (dålig ekonomi) och köpte bara från dessa affärer när jag bytte olja i mina VOLVO 240 /Opel Ascona/SAABAR.

Köper än i dag till min "nya" bil olja från dessa butiker. Jag tänker bara hur många "äldre" bilar som rullar i Sverige och som köper olja från dessa butiker.

Men vad vet jag, detta är bara vad JAG tror
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top