Visst kan jag hålla med om att vissa av biltemas produkter håller låg kvalite, men hur i helvete skulle företaget gå runt om tex oljan vore ren skit och att en motor skulle gå sönder enbart på grund av oljan, sådana produkter lever inte länge.
Ninjaboy skrev:Hur tänker du då? Skulle Biltema ha bättre kontakter med Statoil än Statoil mackarna, de sätter väl heller inte priserna efter sin lokala försäljning? Biltema finns heller inte överallt och har ett rätt dåligt kvalitetsrykte, har mycket svårt att tro att de säljer mer olja än mackarna. Siffror vore bra att ha.
Jag kör på Biltemas mc std-olja i min Suzuki, inga problem med kopplingen!Dr.Bike skrev:RWD! Hedersman! Bra att den frågan kom upp.
Detta har inte Biltema velat svara mig på.
Deras produktansvarige nere i Linköping är som att tala med en vägg.
Men!
Jag UTGÅR från att så är fallet. (dvs den har inga för kopplingen skadliga ämnen)
Men!2
Eftersom de EJ svarat mig på detta (stackars man, han har inte haft det lätt.. ) så kan jag heller inte be folk köpa den, även om den i alla fulla fall är rena rånet till att vara en rackarns billig och (troligen) bra basolja.
Att jag köper den själv är en annan sak, och min risk.
Jag har den bl.a till att köra in motorer på när de är renoverade.
Jag har den oxå som bas till att blanda egen delsyntet.
Men som sagt...en JASO hade de gärna fått klämma dit.
RWD skrev:Vad är det i mitt antagande som är så konstigt utan att ha tillgång till siffror?
Om du köper olja hos t.ex. Biltema, Mekonomen eller hos den lokala macken. I vilket av fallet tror du att du pröjsar minst till butik/mellanled/tillverkare.
pw skrev:En genväg man kan ta, Mobil1 5w50(iofs till min bil, inte 4T mc oljan) Kostar väl i runda slängar 120-140 kr/l i en vanlig butik?! Då har jag istället vänt mig till den lokala oljegrossisten (Gävleborgs petroleum) Köpt samma olja men på 20liters dunk. Priset blir strax under en tusing+moms, utslaget per liter blir detta då 62,50 inklusive. Ganska bra deal. Nu vet jag inte om 4T:n går att få fram på 20 litersförp. (har helt enkelt inte frågat)
Nykan skrev:Tänker köra på biltema framöver och lovar att medela om något rasar på grund av att oljan var från "tema".
Muggen skrev:En sak vet jag iaf, det var mindre ljud från motorn när jag slängde i biltema.. jämfört med motul 5100 bla bla delsyntet ester.. bra eller dåligt i dont know
mankan skrev:Jag bytte olja + filter på min hoj igår efter 500 mil på Biltemas racingolja. Jag är ingen expert på hur använd olja ska eller inte ska se ut, men nog tyckte jag att den var lika svart och grumlig som "finoljan" när jag bytte förra gången. Ingen skillnad mao.
Jag kommer fortsättningsvis att pimpla min knarr full med Biltemas prima olja när den behöver ny, ni andra tvivlare får göra som ni vill
RWD skrev:Att oljan är svart och grumlig betyder att den gör sitt jobb.
agneman skrev:Förstår att vissa handlar dyra oljor varje år då ni 4-taktare inte behöver känna att eran bildligt talat flyger ut genom ljuddämparen . Tänk på oss med tvåtaktare, har en polare som kör på Castrol TTS a'la 160 kronor litern för att det står det i instruktionsboken, själv har jag gasat skiten ur min RG i 900 mil på olja från Granngården/Lantmännen för 130 kr /4 L, det vill säga 42.50:- / litern ?! .
Så sköldpaddan kom nog före haren där iaf ...
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|