Biltemas olja!

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Visst kan jag hålla med om att vissa av biltemas produkter håller låg kvalite, men hur i helvete skulle företaget gå runt om tex oljan vore ren skit och att en motor skulle gå sönder enbart på grund av oljan, sådana produkter lever inte länge.

kjh69

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
2st XR600 -94, Yamaha SR500 -81, CBR1000F -99
Biltemaoljan

Detta är fakta!!
jag har jobbat på kemibolaget i skänninge (utanför Linköping) Då jag jobbade där så tappade vi upp Biltemas olika oljor på div behållare. Då Statoils tankbil var där och levererade så frågade jag chaffören om han visste om det var skillnad på Statoils egna olja och den som lev till Biltema? Han sade att han levererade samma olja till oss som till dem som tappade upp i Statoil burkar. Min slutsats är att det borde vara samma olja, om inte någon mixtrar med den på vägen?

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Ninjaboy skrev:
Hur tänker du då? Skulle Biltema ha bättre kontakter med Statoil än Statoil mackarna, de sätter väl heller inte priserna efter sin lokala försäljning? Biltema finns heller inte överallt och har ett rätt dåligt kvalitetsrykte, har mycket svårt att tro att de säljer mer olja än mackarna. Siffror vore bra att ha.

Vad är det i mitt antagande som är så konstigt utan att ha tillgång till siffror?
Om du köper olja hos t.ex. Biltema, Mekonomen eller hos den lokala macken. I vilket av fallet tror du att du pröjsar minst till butik/mellanled/tillverkare.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Dr.Bike skrev:
RWD! Hedersman! Bra att den frågan kom upp.
Detta har inte Biltema velat svara mig på.
Deras produktansvarige nere i Linköping är som att tala med en vägg.

Men!

Jag UTGÅR från att så är fallet. (dvs den har inga för kopplingen skadliga ämnen)

Men!2

Eftersom de EJ svarat mig på detta (stackars man, han har inte haft det lätt.. :hihi ) så kan jag heller inte be folk köpa den, även om den i alla fulla fall är rena rånet till att vara en rackarns billig och (troligen) bra basolja.

Att jag köper den själv är en annan sak, och min risk.
Jag har den bl.a till att köra in motorer på när de är renoverade.
Jag har den oxå som bas till att blanda egen delsyntet.
Men som sagt...en JASO hade de gärna fått klämma dit.
Jag kör på Biltemas mc std-olja i min Suzuki, inga problem med kopplingen!

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Tänker köra på biltema framöver och lovar att medela om något rasar på grund av att oljan var från "tema".

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
RWD skrev:
Vad är det i mitt antagande som är så konstigt utan att ha tillgång till siffror?
Om du köper olja hos t.ex. Biltema, Mekonomen eller hos den lokala macken. I vilket av fallet tror du att du pröjsar minst till butik/mellanled/tillverkare.

En genväg man kan ta, Mobil1 5w50(iofs till min bil, inte 4T mc oljan) Kostar väl i runda slängar 120-140 kr/l i en vanlig butik?! Då har jag istället vänt mig till den lokala oljegrossisten (Gävleborgs petroleum) Köpt samma olja men på 20liters dunk. Priset blir strax under en tusing+moms, utslaget per liter blir detta då 62,50 inklusive. Ganska bra deal. Nu vet jag inte om 4T:n går att få fram på 20 litersförp. (har helt enkelt inte frågat)

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
pw skrev:
En genväg man kan ta, Mobil1 5w50(iofs till min bil, inte 4T mc oljan) Kostar väl i runda slängar 120-140 kr/l i en vanlig butik?! Då har jag istället vänt mig till den lokala oljegrossisten (Gävleborgs petroleum) Köpt samma olja men på 20liters dunk. Priset blir strax under en tusing+moms, utslaget per liter blir detta då 62,50 inklusive. Ganska bra deal. Nu vet jag inte om 4T:n går att få fram på 20 litersförp. (har helt enkelt inte frågat)

Precis, allt handlar om att få rätt kvalitet till rätt pris.
62.50/liter är ju helt ok för den oljan. Den är klassad SJ/A3 om jag inte minns fel.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Nu far tråden iväg, men lite intressant gällande Mobil1
Min far har två 740 som båda servats av mig varje ~1000 mil sedan de var nya. En -88 som gått ~20 000mil och en -89 med ~15 000mil på mätaren.
88:an har mestadels fått olika delsynter, 89:an har i sort sätt enbart sugit i sig Mobil1 5W-50. Båda går fortfarande helt utan problem och utan nämnvärd oljeförbrukning.
Det intressanta är när man lyfter på locket i ventilkåpan och tittar på kam- och vippor, på 88:an är det en 1-2mm tjock beläggning medans 89:an är helt plåtren utan antydan av beläggning...

Dr.Bike

Guest
Det är rätta takter Muggen & Nykan! :)

"Bättre lyss till den kedja som brast, än att aldrig spanka sin båge"

Eller hur det nu var.... :tummenupp

Riktigt: Den som inte provar kan inte heller uttala sig!
Snart dax för delsyntetstråden tror jag...

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
En sak vet jag iaf, det var mindre ljud från motorn när jag slängde i biltema.. jämfört med motul 5100 bla bla delsyntet ester.. bra eller dåligt i dont know :va

Dr.Bike

Guest
Muggen skrev:
En sak vet jag iaf, det var mindre ljud från motorn när jag slängde i biltema.. jämfört med motul 5100 bla bla delsyntet ester.. bra eller dåligt i dont know :va

Det är mina, och många andras erfarenheter oxå. Jag har åtskilliga vittnesbörd från hojägare som påstår att de har fått högre effekt, mera lättväxlade lådor, tystare motorer osv...
Men jag brukar inte använda vittnesbörd som bevis. jag vill bygga på fakta.

Nu påstår jag inte att mina bekanta och vänner ljuger, men jag är så trött på den Amerikanska stilen med "testimonials" på alla tveksamma produkter som ska krängas....

Detta är ju inget annat än bondfångeri.

Firman som säljer produkten klarar sig juridiskt, för det var ju inte DE som sa detta!
Det var ju Hillbilly-Åke och hans fru!
Och man frågar sig: Vad vet Åke och hans fru om motorolja?
Inte ett skit.
Uttalanden som: "Jag har kört denna truck i 30.000 miles på denna olja och ff går den som tåget..." bevisar ingenting!
Men det ger produkten en slags trovärdighet.
Visa upp ett helylle-nylle och många tänker: Jaa vad bra! Jag köper väl en jag med då...

Så låt oss nu anta att alla som rapporterat sig vara nöjda till mig verkligen har upplevt detta?
Fine!
(man kan ju inte ta ifrån folk deras upplevelser...även om de i sak har fel! :)
Men oavsett: Det bevisar inget.

Men nu pratar jag ju oftast med motornördar, såna som jag själv...så jodå, nog finns det substans i det de säger.

Last edited:

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Som nån sa är det inte så mycket man sparar om man kör på biltema, 200-300 är väl inte så mycket men det kan man ju lika gärna köpa soppa för :tummenupp

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jag bytte olja + filter på min hoj igår efter 500 mil på Biltemas racingolja. Jag är ingen expert på hur använd olja ska eller inte ska se ut, men nog tyckte jag att den var lika svart och grumlig som "finoljan" när jag bytte förra gången. Ingen skillnad mao.

Jag kommer fortsättningsvis att pimpla min knarr full med Biltemas prima olja när den behöver ny, ni andra tvivlare får göra som ni vill :tungan

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
mankan skrev:
Jag bytte olja + filter på min hoj igår efter 500 mil på Biltemas racingolja. Jag är ingen expert på hur använd olja ska eller inte ska se ut, men nog tyckte jag att den var lika svart och grumlig som "finoljan" när jag bytte förra gången. Ingen skillnad mao.

Jag kommer fortsättningsvis att pimpla min knarr full med Biltemas prima olja när den behöver ny, ni andra tvivlare får göra som ni vill :tungan

Att oljan är svart och grumlig betyder att den gör sitt jobb.
Jag hade blivit mer nervös om den hade sett ut som när jag hällde i den :)
Det beror förstås också på hur skitig motorn är inuti så i en ny motor mörknar oljan långsammare.
I min fd. folkvagn -59 med en sliten 1300:a från -66 mörknade den nya oljan redan efter några mil...

Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Dr.Bike, jag ville bara säga att jag gillar dina inlägg, roligt skrivna och faktaspäckade!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
RWD skrev:
Att oljan är svart och grumlig betyder att den gör sitt jobb.

Den oljan berättar kolvringarnas och ventiltätningarns status. En ny hoj som är "rätt" inkörd ska inte ha svart olja efter 500 mil. Möjligen när den börjar komma upp i runt 6000 mil. Fast hur man definierar "svart" är ju rätt svårt...

Åbåj... ny hemsk inkörningstråd startad! :hihi

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
agneman skrev:
Förstår att vissa handlar dyra oljor varje år då ni 4-taktare inte behöver känna att eran bildligt talat flyger ut genom ljuddämparen . Tänk på oss med tvåtaktare, har en polare som kör på Castrol TTS a'la 160 kronor litern för att det står det i instruktionsboken, själv har jag gasat skiten ur min RG i 900 mil på olja från Granngården/Lantmännen för 130 kr /4 L, det vill säga 42.50:- / litern ?! .

Så sköldpaddan kom nog före haren där iaf ...

Hoppas du inte har något emot att jag länkar till tråden där du berättar att hojen skurit? :rolleyes:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66949

Kan ju vara intressant för andra bargain hunters där ute.

Dr.Bike

Guest
Ha ha Anders!! Tänker du på Motoman i USA? (sidan mototune för er som minns. finns den kvar?)
Det har varit tyst därifrån nu ett tag.
Jag som trodde att han skulle komma ut med massor av mera news! :lol

sgtpepper: Tack ska du ha! :)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jaha "Dr Bike"!

Nu väntar jag ivrigt på svaret på frågan om "mirakeltillsatserna" som togs upp tidigare i tråden, min kompis John (som är doktor i Tribologi) brukar berätta hårresande historier om Slick50 och liknande produkter, nu skulle jag vilja höra din utlovade version...kan vi få den? Som du själv sa så är det ju ett helfestligt ämne :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln