Biltemas olja!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Palmas skrev:
En liten fråga. Ni som köper Biltemas olja, köper ni alla andra grejor till motorcykel, bil och tex verktyg där också? Tycker ni att de grejorna är bra?
Finns mycket bra och billigt på Biltema. Den här "Biltema-är-skit"-attityden är så tröttsam. Visst, inte fan kan man jämföra en Biltema-momentnyckel för 200 spänn med en proffsnyckel för 2500 kr, men i relation till priset så står sig de flesta grejorna bra.

Jag plastade lite i somras, glasfiberväv, polyester och härdare och annat på Biltema kostade ju knappt någonting i jämförelse med "fina affären". Det var kalaskvalité, varför köpa dyrare?
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Precis min åsikt Sgt.Pepper och R1 Uffe!

Man kan inte jämföra skiftnycklar med oljor, och bara för att Biltema har kassa skiftnycklar dra växeln att oljan oxå är dålig...

R1 Uffe, jag väntar lite med DEN artikeln om det är ok? (tills vi gjutit olja på DESSA vågor! :rofl ) *haha småfnissar åt min egen fyndighet* (höll på att säga oljefyndighet...men NÅN måtta får det vara!!)

Här kommer däremot ett ANNAT svar jag gav på en LIKANNDE fråga på Bike.se
Ta den för vad det är, den synkar inte här till 100, och kommer ur ett sammanhang där tråden börjar med att man diskuterar TJOCKLEKEN (viskositeten)....
Här är länken till DEN tråden iaf:
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=15443

Ok, I ´shoot:

Präxis!

Bry dig inte om det nedre värdet, det har bara betydelse när oljan är KALL. (per definition 20 grader elller kallare).

Dock! Till en hojträff hade vi bjudit in en Oljekille från ett större oljebolag.
Undertecknad är dessutom överdrivet intresserad av olja, så jag hade förberett ett helt batteri med frågor!

Men EN bra kunskap som jag tog till mig och som jag väl egentligen skulle ha vetat, är att man dels inte BEHÖVER ett stort viskositetsspann (hädanefter förkotat: VI) på mc-olja, för vi behöver ju inte vinteregenskaper (oftast iaf) som ju ett lågt nedre värde på VI anger.
Och den andra nackdelen med just stora VI-spann är att dessa åstadkoms m.h.a något som kallas VI-improvers.
De är inget annat än polymerer. I klartext plast molekyler.

Dessa plastmolekyler är spiralformade, och utvidgar sig och blir längre då de blir varma = oljan tjocknar (eller rättare; blir inte så tunn)
Allt är frid och fröjd med det, men problemet är att VI-improvers förbrukas.
De mals helt enkelt sönder, och oljan får vartefter ett smalare viskositetsspann, där den NEDRE gränsen ligger fast, för man har åstadkommit detta stora spann genom att ta en TUNN basolja (typiskt runt SAE 5), där VI-improversen ser till att den hålls tjock vartefter värmen stiger.

Analogt med det så har du en 15w-40 så är basoljan ytterligare tjockare (en SAE 15), och en sån olja innehåller knappt alls VI-improvers = den är viskositetsstabil under både längre tid, men oxå under mer extrema förhållanden.
Kolla gärna i en racingdepå. Där ser du inga multiviskositetsoljor.
(inte så länge de har koll, och det har de flesta).

Annars fick jag bara bekräftat att syntet alltid är överlägsen i rena smörjprestanda, och livslängd. Livslängden är SÅ stor (i praktiken) att du kan köra tre säsonger på den. Men VEM gör det???
Men det visste jag efter att ha tagit några studier i Tribologi via Luleå Universitet av ren nyfikenhet! (sån är jag!)

Men det finns trots allt en optimal mix mellan pris och prestanda (inser även jag) och mc-oljor är rena mumbo jumbot, iaf vad avser prissättning. För man ska ha klart för sig att det skiljer bara på EN enda sak jämfört med biloljor! (jo detta är sant)
Och det är det att biloljor har (numera) antifriktionsmedel av olika slag, och dessa går inte ihop med våtkopplingens lameller.
(säger de, men vissa jag talat med kör på den ändå p.g.a priset och är happy med det...)
Så kolla i.a.f efter EN märkning på mc-oljan. Det ska stå JASO (A eller B). JASO är ett Japanskt standariserings/kvalitetsintitut, ungefär som SAE i Amerikatt, eller ACEA här i europa, MEN! JASO är den enda org, som fullt ut tar hänsyn till det här med våtkoppling när de testar.

Ni som vill fördjupa er: Läs Karlebo handbok. Där finns numera ett helt kapitel om tribologi (läran om smörjmedel) Och det är inte någon smörja det inte! :)

F.ö drömde jag om en billig, JASO godkänd, icke multiviskositetsolja klart under 100:- L. Gärna helsyntet.
Helst 70:-/L
Så jag har tjatat hela hösten och vintern på Biltema (ja skratta ni! Jag kan berätta att det är Statoil som levererar till dem! Så de så! Och inte vilket Statoil som helst! Utan deras uppköpta anläggning i Nynäshamn - tidigare Nynäs Petroleum! Minsann. - och DE är världsledande på specialoljor till just mc!) Så vad säger ni nu då?
Levererar bl.a all gaffel och stötdämparolja till Öhlins. Och den enda tillverkaren i världen som klarar av att göra smörjmedlet/vätskan till Haldexkopplingen till 4-hjulsdrivna bilar.

Nu spårade vi ur lite! :) Men det gör inget.

Minnesregler vid oljeköp är alltså:

1. HELST helsyntet. Är den för dyr, ta en delsyntet (eller blanda själv! (ta 2 syntet och 3 mineral, voila´! bästa delsynteten!)

2. ALLTID alltid JASO godkänd när du har våtkoppling. Ni Ducatister och Bumsegubbar kan köra på bilolja era lyllosar!

3. Hittar du två oljor med jämförbara specar, och kvalitesmärkning? Köp den billigaste! Dyrare olja är inte alls med någon dogmatisk automatik bättre. Dessutom är detta den enda makt vi har som konsumenter; rösta med plånboken. Rena racingoljor skiljer sig oftast bara på EN punkt och det är att de har ett lite större mått av Litium inblandat. (litium kommer in först OM och NÄR oljefilmen EVENTUELLT brister, för det är ett "antiskärmedel". Det håller skärningen borta i ytterligare några millisekunder... Fråga: Hinner du reagera då? Genom att dra in kopplingen och stänga av? Nej, tänkte väl det. Så du behöver m.a.o alltså aldrig en ren racingolja. Punkt. Köp en olja som inte brister istället = alla helsyntet och en hel del delsyntet, så slipper du tänka på detta. Dessutom kommer du billigare undan.

4. BYTER du ofta? (var 500 mil) Då kan du göra som Ulf säger; ta en billig. Se bara till som sagt att den klarar av det du ska ha den till. De som byter ofta har oftast en anledning till det....typ bankörning motsv = de allra billigaste oljorna kommer iaf inte på tal, så de går fetbort.
Men köp billigast "möjliga" iaf! :) (delsynteter har ofta tillräckliga prestanda, och EN jag har lång erfarenhet av är Castrol GPS.) Edit: Läs gärna mina erfarenheter av Castrol på annan plats i tråden.

Biltemas mc-racingolja ÄR iaf mycket pang för pengarna och så billig att du kan byta lika ofta som jag byter kalsonger. D.v.s minst två ggr/år. Statoil tar 175:-/L för samma* olja. *(samma = sanning med modifikation, då oljor hela tiden utvecklas. Så Biltema får precis som i racingvärlden "åka på fjolårsmaterialet" men hur mycket kan det skilja? Precis som med hojar sitter det mest i huvudet! Se på Rossi!!! Spöar alla med en "loosercykel" som gnällmånsen sa att den inte räckte till...
Men vill du betala dyrt för "fina märket" så var min gäst!

It´s your call...
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Palmas skrev:
Har inte handlat olja men däremot andra grejor på Biltema och jag måste tyvärr säga att i många fall har det helt enkelt varit billigt skit. Kan det inte vara samma sak med oljan?

Klart det kan, men bemödar man sig då isf att JASO-certifiera oljan och hur mycket kan det kosta att muta sig genom nålsögat hos certifierarna?

Det fanns en Österriskisk/Tysk motorolja i början av 70-talet som var den sista av de beryktade "svarta döden" oljorna, sen dess har iaf inte jag hittat någon olja som varit dålig. Kan den ha hetat Fuchs? Billig var den inte heller.

Kul religion det här, dvs olja! :D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dr.Bike skrev:
Jepp, religion är ett bra ord. Men fakta MÅSTE få rula även i detta träsk!

Fast å andra sidan så finns det ju hopers religioner som i grund och botten har samma Gud, fast olika tolkning av (som Fan läser) bibeln.

Jag för övrigt tror mer på JASO-specen medans andra tror mer på prislappen. :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Då kan vi ta varann i hand Anders!
Amen! :Bugar

För religion är ju aldrig fakta. Bara mumbo jumbo...som leder till krig.
Andlighet däremot...kan vara nåt fint.
Olja är inte religion - och definitivt inte smörja!! :hihi


andersbrink skrev:
Fast å andra sidan så finns det ju hopers religioner som i grund och botten har samma Gud, fast olika tolkning av (som Fan läser) bibeln.

Jag för övrigt tror mer på JASO-specen medans andra tror mer på prislappen. :hihi
 

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Latitude N60'06,31" Longitude E19'56,79"
Hoj
Kawasaki
Dr.Bike skrev:
Olja är inte religion - och definitivt inte smörja!! :hihi

Kan du förklara för mig hur "mirakeloljetillsatserna" på 90-talet typ Duralube och Lustre7 m.m fungerade? I jämförelse med vanlig olja och varför inte denna tillsats inte används i alla oljor. Jag köpte en flaska oljebehandling Duralube i Florida typ -92. När jag kom hem så gjorde jag oljebyte på MIn Taunus -78 1.6 och när jag startade upp bilen så låg tomgången på över 2200rpm från att ha legat på typ 800. + att jag märkte avsevärd skillnad på prestandan, mycket piggare motor. Vad var det dom använde och finns det lika bra grejer idag? Rekommenderar du det? Kanske inte i högvarviga motorer men i bilar och customhojar ..m.m.
 

Dr.Bike

Guest
Ahh!!

Kan vi inte ta denna goding i en annan tråd?? Snälla! *brinner av iver*

Klipp ur din fråga är du snäll så ska jag svara grannlaga! Jag lovar!

Dina känslor och upplevelser kan ingen ta ifrån dig...men jag måste göra dig besviken! Du har dessvärre fel min vän!!

Detta kommer bli en höjdare! :)

Säger godnatt för nu. Ses i morrn!

Paroxyst skrev:
Kan du förklara för mig hur "mirakeloljetillsatserna" på 90-talet typ Duralube och Lustre7 m.m fungerade? I jämförelse med vanlig olja och varför inte denna tillsats inte används i alla oljor. Jag köpte en flaska oljebehandling Duralube i Florida typ -92. När jag kom hem så gjorde jag oljebyte på MIn Taunus -78 1.6 och när jag startade upp bilen så låg tomgången på över 2200rpm från att ha legat på typ 800. + att jag märkte avsevärd skillnad på prestandan, mycket piggare motor. Vad var det dom använde och finns det lika bra grejer idag? Rekommenderar du det? Kanske inte i högvarviga motorer men i bilar och customhojar ..m.m.
 

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
SV650S for sail...
Dr.Bike skrev:
Ahh!!

Kan vi inte ta denna goding i en annan tråd?? Snälla! *brinner av iver*

Klipp ur din fråga är du snäll så ska jag svara grannlaga! Jag lovar!

Dina känslor och upplevelser kan ingen ta ifrån dig...men jag måste göra dig besviken! Du har dessvärre fel min vän!!

Detta kommer bli en höjdare! :)

Säger godnatt för nu. Ses i morrn!
Synd, äntligen en tråd ja satt som klistrad vid, grymt mycke intressant info. samt tycken... :tummenupp
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
Dr.Bike skrev:
Då kan vi ta varann i hand Anders!
Amen! :Bugar

För religion är ju aldrig fakta. Bara mumbo jumbo...som leder till krig.
Andlighet däremot...kan vara nåt fint.
Olja är inte religion - och definitivt inte smörja!! :hihi

Inte smörja? :D
Jag har läste trådarna på Bike i somras och fick en hel del egna tankar bekräftade. Jag har en fundering kvar bara, som jag är för lat för att tok-söka efter här och på Bike.

Det här med VI: Om mc-tillverkaren, i det här fallet Aprilia, skriver att jag ska köra på 15W-50 är det då dumt att köra på 15W-40?

Jag är av inställningen att man SKALL följa det som står i instruktionsboken, men vi vet ju att mc-tillverkare i många fall rekommenderar olja av än det ena än det andra märket, av reklam-skäl förmodligen, så hur mycket är religiöst mumbo-jumbo egentligen? Eller bör man ta deras instruktion om VI på allvar?
Jag tänker ju inte köra med en olja med lägre kvalitetsmärkning (ACEA etc) än den som anges i boken.

Funderar eftersom vissa märken (Biltema) inte finns i flera viskositetsklasser.
 

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Ort
WestCoast
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Intressant läsning men jag tycker vi skall bolla över ämnet till Jerker på SVT:s program plus, någon som håller med??? :)
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag kunde inte hålla mig till imorgon, utan sökte på Bike ändå. Hittade en liknande fråga och här är den med svar (Dr Bike har skrivit svaret):

Citat

Jag kör en Husaberg 400 FE -00, och endast enduro körning, I boken står det: Använd Syntetisk olja, SAE 5W-50 API SG/CF (minimum SAE 15W-50) .

FRÅGA: kan man köra på Biltemas raceolja 15-40 utan problem??
man hör ju från olika håll att just Husaberg skulle vara känsliga på just oljevalet.....

Finns det några nackdelar om man kör på 15-40 oljan istället för 5-50 olja??





1: Ja, det går alldeles utmärkt för dig att köra på 15-40. Enda skillnaden är att den är lite tjockare, vilket troligen bara är BRA i endurosammanhang där motorn troligen kommer bli rejält het.

2: Att en viss motor är känslig på oljeval är oftast relaterat till lamellerna, huruvida de kommer slira eller inte. Så viskositetsmässigt finns ingen anledning till oro. Fråga istället den som påstår att de är känsliga - VAD är känsligheten kopplad till?

3: En 15 olja är ju bara lite tjockare än 5 oljan.
Under de första startminuterna betyder det att man tar det lite lugnare, men det gör man ju alltid ändå. Att ha en 5w-50 olja KAN tyckas bra, särskilt om hojen körs vintertid, säg att du kallstartar den i -10 eller kallare. DÅ och endast DÅ kan man motivera det stora viskositetsspannet.

Så köp du tryggt Biltemas racingolja, ingen jag hört köra med den har någonsin haft kopplingsslir.


Slut citat

Jag är dock fundersam över svar nr 1, där du skriver att 15W-40 är TJOCKARE än 5W/15W-50? Det får jag inte att gå ihop. Det intressanta värdet för viskositet vid körning är ju 40/50 och borde inte 50-oljan vara tjockare när den är varm? :va
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
En fråga här, orkade inte läsa alla andra svar noggrannt men kunde inte se svaret så... Hur noga är "normerna" för oljan? Är den lika noga som för bensin? I så fall så kan ju oljan innehålla en jävla massa olika saker så länge den har vissa ämnen inom vissa ramar. Bensin och bensin är ju två helt olika saker. Kolla bara på snittbensinen från macken och jämför den med race-soppa.

En hel skvätt med onödiga ämnen (och säkert obalanserade nivåer) som finns i "mack" bensinen.

Och sen har väl olika oljor, eller kanske märken olika egenskaper i form av "tvättning" och smörjning. Om man kollar på bilsidan hade vär RedLines olja någon speciell egenskap... ruggigt rengörande eller vad det var.

Notera att detta var alltså en fråga
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
köper castrol gps till min hoj 4 liter 217 spänn, det är om falcon själv får välja :tummenupp :tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Motul 300V Factory Line, byter efter varje race.
Skulle kunna läsa tjugo trådar om detta, och ändå inte ändra mig.
Dock så är det en behövlig och i detta fall vettigt utformad frågeställning.
 

Ballen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Letar värstinghoj för fullt. PMa gärna om ni skall sälja
Motul 300V Factoryline har denna spec: API SG, CCMC G-5, .

Motul 300V Competition har denna API SG, CCMC G-4, JASO T 904 Friction.

Biltema Racing har denna API TC, SH, JASO MA.

Alltså finns det skillnader.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Angel1000 skrev:
Jag är dock fundersam över svar nr 1, där du skriver att 15W-40 är TJOCKARE än 5W/15W-50? Det får jag inte att gå ihop. Det intressanta värdet för viskositet vid körning är ju 40/50 och borde inte 50-oljan vara tjockare när den är varm? :va


Uppmärksamt Angel! Det jag skulle skrivit var det lilla ordet KALLARE. jag menar att 15w oljan är lite tjockare än 5w oljan när det är KALLARE!
När väl motorn är varm är det ju det övre gränsvärdet som gäller.
Tack för påpekandet!

M.v.h
 

Dr.Bike

Guest
vågen skrev:
Hur noga är "normerna" för oljan? Är den lika noga som för bensin? I så fall så kan ju oljan innehålla en jävla massa olika saker så länge den har vissa ämnen inom vissa ramar.

Jodå, helt rätt Vågen, och vad värre är att det räcker att komma över normen/kravet för att s.a.s kvala in i en klass.
Klassgränserna inom kvalitetsspannet är relativt stora oxå, så som lök på laxen kan det finnas två oljor med samma veteckning som då kan skilja sig åt relativt ordentligt.
Men som tröst är ju då miniminivån det normgivande, så håller man sig till det, så räcker det.
Resten är bonus, om nån olja skulle vara bättre.
Livrem OCH hängslor s.a.s
 

Dr.Bike

Guest
Ballen skrev:
Motul 300V Factoryline har denna spec: API SG, CCMC G-5, .

Motul 300V Competition har denna API SG, CCMC G-4, JASO T 904 Friction.

Biltema Racing har denna API TC, SH, JASO MA.

Alltså finns det skillnader.


JeppBallen, det finns skillnader.

API-systemet är enkelt (tror man...)

SA Ren mineralolja utan tillsatser

SB Mineralolja med inhibitorer

SC 1964 M2C 101-A

SD 1968 M2C 101-B, GM 6401-M

SE 1972 M2C 153A, GM 6136-M, 6041-M, MIL-L-46152

SF 1980 M2C 153B, GM 6048-M,MIL-L-46152B

SG

SH 1993

SJ 1996

SL 200X Den nuvarande högsta normen

osv...

Så då tycker man ju, att "ju högre upp i alfabetet, desto bättre olja"

Och det låter ju troligt.
Men säg så här istället: MODERNARE.

För: Du kommer NOG inte hitta en JASO-klassad olja med högre API än SH.

Varför då?

Jo - för de allra senaste oljorna. SJ, SL är de s.k "lågfriktionsoljorna" för bilar = går fetbort för våtkoppling.

Därmed inte sagt att en SH olja skulle vara sämre än en SL !

API-stegen har MEST handlat just om additivpaketens utveckling sedan tidigt 90-tal nämligen, och inte grundoljan.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top