Precis min åsikt Sgt.Pepper och R1 Uffe!
Man kan inte jämföra skiftnycklar med oljor, och bara för att Biltema har kassa skiftnycklar dra växeln att oljan oxå är dålig...
R1 Uffe, jag väntar lite med DEN artikeln om det är ok? (tills vi gjutit olja på DESSA vågor!
) *haha småfnissar åt min egen fyndighet* (höll på att säga oljefyndighet...men NÅN måtta får det vara!!)
Här kommer däremot ett ANNAT svar jag gav på en LIKANNDE fråga på Bike.se
Ta den för vad det är, den synkar inte här till 100, och kommer ur ett sammanhang där tråden börjar med att man diskuterar TJOCKLEKEN (viskositeten)....
Här är länken till DEN tråden iaf:
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=15443
Ok, I ´shoot:
Präxis!
Bry dig inte om det nedre värdet, det har bara betydelse när oljan är KALL. (per definition 20 grader elller kallare).
Dock! Till en hojträff hade vi bjudit in en Oljekille från ett större oljebolag.
Undertecknad är dessutom överdrivet intresserad av olja, så jag hade förberett ett helt batteri med frågor!
Men EN bra kunskap som jag tog till mig och som jag väl egentligen skulle ha vetat, är att man dels inte BEHÖVER ett stort viskositetsspann (hädanefter förkotat: VI) på mc-olja, för vi behöver ju inte vinteregenskaper (oftast iaf) som ju ett lågt nedre värde på VI anger.
Och den andra nackdelen med just stora VI-spann är att dessa åstadkoms m.h.a något som kallas VI-improvers.
De är inget annat än polymerer. I klartext plast molekyler.
Dessa plastmolekyler är spiralformade, och utvidgar sig och blir längre då de blir varma = oljan tjocknar (eller rättare; blir inte så tunn)
Allt är frid och fröjd med det, men problemet är att VI-improvers förbrukas.
De mals helt enkelt sönder, och oljan får vartefter ett smalare viskositetsspann, där den NEDRE gränsen ligger fast, för man har åstadkommit detta stora spann genom att ta en TUNN basolja (typiskt runt SAE 5), där VI-improversen ser till att den hålls tjock vartefter värmen stiger.
Analogt med det så har du en 15w-40 så är basoljan ytterligare tjockare (en SAE 15), och en sån olja innehåller knappt alls VI-improvers = den är viskositetsstabil under både längre tid, men oxå under mer extrema förhållanden.
Kolla gärna i en racingdepå. Där ser du inga multiviskositetsoljor.
(inte så länge de har koll, och det har de flesta).
Annars fick jag bara bekräftat att syntet alltid är överlägsen i rena smörjprestanda, och livslängd. Livslängden är SÅ stor (i praktiken) att du kan köra tre säsonger på den. Men VEM gör det???
Men det visste jag efter att ha tagit några studier i Tribologi via Luleå Universitet av ren nyfikenhet! (sån är jag!)
Men det finns trots allt en optimal mix mellan pris och prestanda (inser även jag) och mc-oljor är rena mumbo jumbot, iaf vad avser prissättning. För man ska ha klart för sig att det skiljer bara på EN enda sak jämfört med biloljor! (jo detta är sant)
Och det är det att biloljor har (numera) antifriktionsmedel av olika slag, och dessa går inte ihop med våtkopplingens lameller.
(säger de, men vissa jag talat med kör på den ändå p.g.a priset och är happy med det...)
Så kolla i.a.f efter EN märkning på mc-oljan. Det ska stå JASO (A eller B). JASO är ett Japanskt standariserings/kvalitetsintitut, ungefär som SAE i Amerikatt, eller ACEA här i europa, MEN! JASO är den enda org, som fullt ut tar hänsyn till det här med våtkoppling när de testar.
Ni som vill fördjupa er: Läs Karlebo handbok. Där finns numera ett helt kapitel om tribologi (läran om smörjmedel) Och det är inte någon smörja det inte!
F.ö drömde jag om en billig, JASO godkänd, icke multiviskositetsolja klart under 100:- L. Gärna helsyntet.
Helst 70:-/L
Så jag har tjatat hela hösten och vintern på Biltema (ja skratta ni! Jag kan berätta att det är Statoil som levererar till dem! Så de så! Och inte vilket Statoil som helst! Utan deras uppköpta anläggning i Nynäshamn - tidigare Nynäs Petroleum! Minsann. - och DE är världsledande på specialoljor till just mc!) Så vad säger ni nu då?
Levererar bl.a all gaffel och stötdämparolja till Öhlins. Och den enda tillverkaren i världen som klarar av att göra smörjmedlet/vätskan till Haldexkopplingen till 4-hjulsdrivna bilar.
Nu spårade vi ur lite!
Men det gör inget.
Minnesregler vid oljeköp är alltså:
1. HELST helsyntet. Är den för dyr, ta en delsyntet (eller blanda själv! (ta 2 syntet och 3 mineral, voila´! bästa delsynteten!)
2. ALLTID alltid JASO godkänd när du har våtkoppling. Ni Ducatister och Bumsegubbar kan köra på bilolja era lyllosar!
3. Hittar du två oljor med jämförbara specar, och kvalitesmärkning? Köp den billigaste! Dyrare olja är inte alls med någon dogmatisk automatik bättre. Dessutom är detta den enda makt vi har som konsumenter; rösta med plånboken. Rena racingoljor skiljer sig oftast bara på EN punkt och det är att de har ett lite större mått av Litium inblandat. (litium kommer in först OM och NÄR oljefilmen EVENTUELLT brister, för det är ett "antiskärmedel". Det håller skärningen borta i ytterligare några millisekunder... Fråga: Hinner du reagera då? Genom att dra in kopplingen och stänga av? Nej, tänkte väl det. Så du behöver m.a.o alltså aldrig en ren racingolja. Punkt. Köp en olja som inte brister istället = alla helsyntet och en hel del delsyntet, så slipper du tänka på detta. Dessutom kommer du billigare undan.
4. BYTER du ofta? (var 500 mil) Då kan du göra som Ulf säger; ta en billig. Se bara till som sagt att den klarar av det du ska ha den till. De som byter ofta har oftast en anledning till det....typ bankörning motsv = de allra billigaste oljorna kommer iaf inte på tal, så de går fetbort.
Men köp billigast "möjliga" iaf!
(delsynteter har ofta tillräckliga prestanda, och EN jag har lång erfarenhet av är Castrol GPS.)
Edit: Läs gärna mina erfarenheter av Castrol på annan plats i tråden.
Biltemas mc-racingolja ÄR iaf mycket pang för pengarna och så billig att du kan byta lika ofta som jag byter kalsonger. D.v.s minst två ggr/år. Statoil tar 175:-/L för samma* olja. *(samma = sanning med modifikation, då oljor hela tiden utvecklas. Så Biltema får precis som i racingvärlden "åka på fjolårsmaterialet" men hur mycket kan det skilja? Precis som med hojar sitter det mest i huvudet! Se på Rossi!!! Spöar alla med en "loosercykel" som gnällmånsen sa att den inte räckte till...
Men vill du betala dyrt för "fina märket" så var min gäst!
It´s your call...