Biltemas olja!

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
*Humlan skrev:
Angående Dr.bikes goda ord om Biltemas racingolja som är så billig!

Den kostar ju 70:-/L och han påstår att den har samma kvalité som Statoils racing olja som kostar 170:-/L :confused:

Jag har pratat med Biltema i Uppsala och visst racing oljan som Biltema har kommer från samma raffinaderi som Statoils (nästan 3 gånger så dyra racing olja).

Men Märk väl det är andra sorteringen som biltemas racing olja består av.

Alltså en restprodukt från statoil oljan. Om man tänker på det kanske man är beredd att betala lite mer pengar för sin olja, eller vad tycker ni?

Vill gärna reda ut den här jobbiga oljefrågan...

Läs mer hos Bob, ojexperten. Han testar även luftfilter, etc.

Läsvärd info om luftfilter:
http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm

Och om oljetillsatser:
http://www.bobistheoilguy.com/images/lucas/lucas.htm

Om oljefilm:
http://www.bobistheoilguy.com/oilshear.htm

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
DJM skrev:
Men det är väl bara att titta på vad dom använder för oljor i motogp? Det säger nog det mesta tror jag. Castrol?
Dvs att du köper Pilot Sport för att dom åker på Michelin i motoGP? Två olika världar lixom :p

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Har inte läst igenom hela tråden men vad finns det för belägg att den dyra oljan är bättre? Testresultat? Samma källa som säger att den billiga är sämre?

Chansar man inte precis lika mycket om man köper en svindyr olja som man i alla fall inte vet vad den innehåller? Tycker inte argumentet att man köper en dyr olja för att vara på den säkra sidan håller...

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
hp skrev:
Har inte läst igenom hela tråden men vad finns det för belägg att den dyra oljan är bättre? Testresultat? Samma källa som säger att den billiga är sämre?

Chansar man inte precis lika mycket om man köper en svindyr olja som man i alla fall inte vet vad den innehåller? Tycker inte argumentet att man köper en dyr olja för att vara på den säkra sidan håller...
Jag rekommenderar dig att läsa hela tråden, det du nu säger har som varit grundfrågan i hela tiden. Du hittar även en hel del svar på dina frågor.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Har tatt mig igenom hela nu...

Min far drog en bra jämförelse här. Köper ni bensin på en speciell mack för att den e bättre? Nån som kanske kännt skillnad där? Det är nämligen samma bensin i alla mackarna. Tidigare var det diskution om vilken bensin som var bäst, shell skulle tydligen vara jättebra jämfört med de andra enligt en del mek-killar, tills dom upptäckte att samma tankbil åkte till alla mackarna... Detta var ett gäng år sedan men hursomhelst... (*edit, detta gällde då för 20 år sedan, i vår stad.)

Sen är det väl ingen större deal för er som åker runt på gatan å äter glass å byter olja en eller två gånger per säsong. Men jag som tex körde 30 timmar med oljebyte vart sjätte timma under en veckas tid i vintras blir det lite väl mycket pengar å spara in.

Jag kommer förövrig antagligen köra Shell Advance VSX4 eller Ultra 4 då farsan kan köpa in dem billigt. Vilken bör jag välja av dessa? Om man läser Shells produktguide så säger den mig att jag bör välja VSX4, men det är ju en delsyntet?

Last edited:

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
OlleR skrev:
Köper ni bensin på en speciell mack för att den e bättre? Nån som kanske kännt skillnad där? Det är nämligen samma bensin i alla mackarna. Tidigare var det diskution om vilken bensin som var bäst, shell skulle tydligen vara jättebra jämfört med de andra enligt en del mek-killar, tills dom upptäckte att samma tankbil åkte till alla mackarna... ?

Det är inte samma bensin i alla mackarna.
Jag mekade åt en kille som körde rally förut i bla en Audi 80 Quattro.
Den bilen mappades på Shell soppa och efter ett tag så fick vi spons av den lokala Ok macken dvs gratis bensin till rallybilen.
Så fort vi bytte soppamärke så fick vi problem med att bilen gick för varm och efter att har plockat isär hela motorn och inte hittat nått fel fick nån iden att bara prova med Shell igen!
Funkade klockrent efter det!
Sedan om Shell eller Ok är bäst och vad skillnaden mellan dessa är låter jag vara osagt!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
MT skrev:
Så fort vi bytte soppamärke så fick vi problem med att bilen gick för varm

...rent spontant tänkte jag "Gu va klantigt och inte mappa om när man byter soppa i en tävlingsmotor". Fast för oss vanliga dödliga och våra Fiat Ritmo's spelar det ingen roll om soppan innehåller 1.5% etanol (vanligt tidigare på vintern) eller 5% etanol (numera året om) eftersom de mestadels går i closed loop - men en bil som mestadels går på full gas, well... shit happens.

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
andersbrink skrev:
...rent spontant tänkte jag "Gu va klantigt och inte mappa om när man byter soppa i en tävlingsmotor"...

Visst var det klantigt av oss att inte mappa om bilen vid soppabyte och det borde vi ha tänkt på, men det jag ville påtala var bara att det skilljer sig mellan soppan på vanliga pumpar med.
Sedan vad det är som skilljer sig har jag inte kuskap om att utala.

Vet flera som har haft problem med bilarna efter byte av tankstation och dom flesta som jag skruvat åt kör uteslutande på Shell (ovasett om det är turboladdat eller sugmotor).
Sedan om det är bäst eller nått som dom bara har fått för sig vet jag inte.

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Jag har nu biltemas olja i hojen. Inte faan har jag märkt någon skillnad! Vet iofs inte vad det var för olja i hojen innan.

Var väl något skit som den förra ägaren spillt i?? Ni andra som kör med Biltemas olja kan väl posta upp era erfarenheter, så får vi se!!

JB

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
MT skrev:
Det är inte samma bensin i alla mackarna.
Ursäkta, detta gällde kanske då i vår stad och för 20 år sedan. My bad, ska editera.

Hursomhelst tyckte dom killarna att på Shells bensin gick bilen mycket hårdare. Men tankbilen körde å fyllde på först på den andra macken å sen på shell...

Last edited:

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Att det är kraftiga påslag på kända oljor är ingen nyhet.Vem får betala all reklam som castrol,mobil1 lägger ut?.. Du som konsument givetvis.
Jobbar som sagt själv inom motorbranchen som mekare och kan säga att vårat företag köper ca 3 kubik mobil 1 olja/år och vi får själva köpa för inköpspris plus 5% påslag/liter.Vad jag ger då?..ja 38kr litern för mobil 1 olja.Då kan man fundera på vad tillverkaren ger för 1 liter olja själv kontra försäljningspris ute i handeln för en liter.Dyrt är inte alltid bäst.

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Jas-95 skrev:
Jag har nu biltemas olja i hojen. Inte faan har jag märkt någon skillnad! Vet iofs inte vad det var för olja i hojen innan.

Var väl något skit som den förra ägaren spillt i?? Ni andra som kör med Biltemas olja kan väl posta upp era erfarenheter, så får vi se!!

JB

Jag har precis bytt till biltemas racing olja från Mobil 1 racing.. Inbillar mig att motorn går lite tystare på tomgång nu.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln