Dr Bike, du har läst på läxan ordentligt märker jag.
Grejen är bara den att om ingen kritiskt granskar vad som skrivs kan vem som helst som låter tillräckligt övertygande komma med "sanningar" här på forumet och alla ropar hallelulja. Jag jobbar inom hydraulikbranschen och även om jag inte har dina grundliga kunskaper inom ämnet så kan jag, eller har möjlighet att ta reda på, en hel del om oljor av olika slag. Det var ditt inlägg om VI-förbättrare och tillsatser som visade att du kan din sak. Imponerande.
Jag har dock ännu inte sett några fakta eller sakliga bevis i den här tråden på att det är samma olja som Statoil har i sina flaskor som Biltema har i sina. Jag har bara sett information baserad på vad någon har hört eller nån som pratat med nån chaufför som kör ut oljorna som säger att han tankar samma till Statoil som till Biltema. Än så länge anser jag, kritisk som jag är, att det är hörsägen och inget annat. Sen kan jag inte påstå att Biltemas olja är bättre eller sämre än någon annans. Det är som nån sa här på tråden att olja är som religion. Det gäller bara att välja nåt att tro på.
Jag vet också att det är ett fåtal raffinaderier i Sverige som tillverkar (blandar) oljan till de flesta oljebolagen och andra som säljer olja i Sverige. Om det är samma olja de stoppar i alla flaskor eller om det är enligt den kundens recept vet jag inte så det tänker jag inte kommentera.
Som ni tidigare ha sagt också, så länge oljan uppfyller kraven så ska det inte vara några problem. Frågan kan ju vara om man precis uppfyller kraven eller om man gör det med stor marginal och vad det är värt i pris?
Jag står dock fortfarande för uppfattningen att i de flesta fall motiveras ett högre pris av att varan är bättre. Det behöver inte betyda att det absolut dyraste är absolut bäst men samtidigt att den billigaste defenitivt inte är bäst. De "high end" märken som finns lägger nog ner lika mycket pengar på forskning och utveckling av sina produkter som de lägger ner på reklam och detta för att de inte har råd att leverera skit om de säger att de är bäst.