Biltemas olja!

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Ahh pust!!

Nu har jag äntligen läst igenom denna tråd. Tack Dr.Bike :klappar

Jag skall byta olja i hojen innan säsongen drar igång. För mig står det nu helt glasklart att jag inte kommer att lägga pengar på svindyr olja. Kör noh på Biltemas olja!

JB

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
För dem som byter olja en gång per år är det nästan skitsamma ekonomiskt. Vi som kör race motard (eller annan racehoj) byter stup i kvarten (5-10h) där är det lite småperverst att betala 160 kr/l. Kommer köra biltema till våren, får se om det ger underlag till en motorras tråd till hösten... :D

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Dr. Olja: Det är så att jag har problem med växlarna efter att jag bytt olja. Jag kan itne tänka mig att det är något jag inbildar mig när ja körde med en annan olja en vecka innan ja prova denna fräscha oljan.
Växlarna var trögare, eller va ska man säga. Det var större motstånd för att få peta i växeln precis vid "klicket" öh. Hoppas ni förstår då jag är nyvaken.
Vi är ju trotsallt 2st med samma symptom. Men ktm f** bryr jag mig inte om.( :pannkyss )

Kan det vara så att min vänsterfot tappat all muskelatur såhär under vintern eller en vecka, att jag inbildar mig och vill hitta nått som är fel med oljan och tar inte i lika mycket(ska man behöva ta i)?
För jag vill verkligen använda denna oljan, den passar min studentbudget alldeles utmärkt.

Har du något recept åt mig Dr. Olja? anabola? :hihi

naj naj, inget hån detta

Last edited:

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Kan vi komma till någon slutsats alls om denna oljan? Det har sagts väldigt mycket och jag hade gärna slängt upp en sida som summerat allt..
Även forum o bla bla tester and such. Om det finns intresse i det.

Jo, när det gäller testandet av statoils motsvarande olja för min del så har jag inte råd. Men om vi alla lägger en tia var på mitt konto tills vi har fått ihop vad oljan kostar (givetvis ska ingen lägga en krona mer än vad som behövs, blir det fler än vad som behövs så delar vi upp summan på antal personer.. fair 'n square)

Låter det intressant så här är listan:
1. Muggen 10:-
2.
3.
4.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
korvgubbe skrev:
Jag säger inte att de på bana bör undvika Biltema... Jag menade snarare så att vi vanliga dödliga inte borde vara så räddhågsna utan lyssna på Dr.Bike. Jag lär iaf köra Biltema nästa gång jag servar hojen själv.. PÅ samma sätt som jag aldig i helvete lär köpa "baby-vatten" den dagen jag är farsa själv.
:tummenupp
Det där sammanfattar väl den här tråden ganska bra. Kan t.ex. andersbrink köra på Hydros mineral kan nog de flesta andra här med halva hans effekt prova på någon olja för 50-70kr

Dr.Bike

Guest
FZ1 skrev:
Det där sammanfattar väl den här tråden ganska bra. Kan t.ex. andersbrink köra på Hydros mineral kan nog de flesta andra här med halva hans effekt prova på någon olja för 50-70kr

Bellclean!

Klockren sammanfattning Korvgubben och FZ1!!

Men nu ska man ju inte BARA söka fakta som vissa tycks göra (där jag kritiseras lite för att lägga ut texten) :) *ler lite*
Dialogen är ju MINST halva nöjet!

Det är väl som MC-körning, inte tar man väl närmaste vägen, eller rakaste mellan två punkter!? :lol

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Jag tycker att följande inlägg är en bättre smmanfattning av tråden, framför allt sista stycket:

Palmas skrev:
Dr Bike, du har läst på läxan ordentligt märker jag. :tummenupp Grejen är bara den att om ingen kritiskt granskar vad som skrivs kan vem som helst som låter tillräckligt övertygande komma med "sanningar" här på forumet och alla ropar hallelulja. Jag jobbar inom hydraulikbranschen och även om jag inte har dina grundliga kunskaper inom ämnet så kan jag, eller har möjlighet att ta reda på, en hel del om oljor av olika slag. Det var ditt inlägg om VI-förbättrare och tillsatser som visade att du kan din sak. Imponerande.

Jag har dock ännu inte sett några fakta eller sakliga bevis i den här tråden på att det är samma olja som Statoil har i sina flaskor som Biltema har i sina. Jag har bara sett information baserad på vad någon har hört eller nån som pratat med nån chaufför som kör ut oljorna som säger att han tankar samma till Statoil som till Biltema. Än så länge anser jag, kritisk som jag är, att det är hörsägen och inget annat. Sen kan jag inte påstå att Biltemas olja är bättre eller sämre än någon annans. Det är som nån sa här på tråden att olja är som religion. Det gäller bara att välja nåt att tro på.

Jag vet också att det är ett fåtal raffinaderier i Sverige som tillverkar (blandar) oljan till de flesta oljebolagen och andra som säljer olja i Sverige. Om det är samma olja de stoppar i alla flaskor eller om det är enligt den kundens recept vet jag inte så det tänker jag inte kommentera.

Som ni tidigare ha sagt också, så länge oljan uppfyller kraven så ska det inte vara några problem. Frågan kan ju vara om man precis uppfyller kraven eller om man gör det med stor marginal och vad det är värt i pris?

Jag står dock fortfarande för uppfattningen att i de flesta fall motiveras ett högre pris av att varan är bättre. Det behöver inte betyda att det absolut dyraste är absolut bäst men samtidigt att den billigaste defenitivt inte är bäst. De "high end" märken som finns lägger nog ner lika mycket pengar på forskning och utveckling av sina produkter som de lägger ner på reklam och detta för att de inte har råd att leverera skit om de säger att de är bäst.

Dr.Bike

Guest
Många fina ord! Dock håller jag med i allt UTOM de sista raderna! :hihi

Vi kör en Friggebo: Nu håller vi varann i hand och sjunger "We shall overcome!" :lol

En äkta V-N-A genomgång m.a.o!
(Vi var bra, Ni var bra, Alla var bra!)

Alla ledarskapslärare gråter av lycka om de läser denna tråd! :rofl

Skämt åsido: Underbar debatt!

kronsberg666

För mycket är inte nog
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
Hornet -08
Om Biltema sålde mjölk, skulle ni köpa den då? :kocko
Med fyra barn o hustru är mina oljebyten på hojen även med DYR olja
en löjligt liten utgift!
Bättre köpa irländsk köttfärs än att snåla med oljan till hojen!
Har faktiskt Biltemaolja i XT:en, men Duken får allt Motorex.
Varför inte gå ut på bred front mot det höga soppapriset istället.
Läs nyheterna på nätet istället för prenumeration på dagstidning=dyrare oljan
intjänad.
Jobba en timme övertid i månaden=dyrare oljan intjänad.
Låt barnen gå i sommarkläder på vintern=ett fat med dyr olja.
Billig whisky=dyr olja, NO WAY!!
Om biltema sålde svart afghan, vem skulle mecka pipan me dé?

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
kronsberg666 skrev:
en löjligt liten utgift!
intjänad.
vadå de finns ju lidl =)

ajja du har inte fattat det hela, det hör ju ja de

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
kronsberg666 skrev:
en löjligt liten utgift!
intjänad.
:confused: :va :confused:
MostWanted skrev:
vadå de finns ju lidl =)

ajja du har inte fattat det hela, det hör ju ja de
:D

Dr.Bike

Guest
kronsberg666 skrev:

Tja NÅN poäng kan du nog ha, men om man alltid ska ställa ALLT mot varann, så är nog Irländsk köttfärs det SISTA tillsammans med Holländskt och Danskt kött jag skulle köpa öht.
Oavsett pris.
Ditt sätt att säga "Snåla med oljan till hojen" antyder att det skulle snålas med oljekvalite´n, men då har du ju inte läst nånting i tråden.
Men om du med snåla menar SPARA pengar så är jag väl snål antar jag?
Vi ska nämligen ALDRIG snåla på kvalite´.

Återigen repeterar jag: Det gäller att hitta BRA (t.o.m bland de bästa) grejer för billiga priser.
Men om man ABSOLUT MÅSTE betala mest för en likvärdig ELLER sämre produkt - Be my guest. Inga probs.

Jag handlar f.ö kött av en bonde hemma, frigående köttdjur, där köttet håller restaurangklass. Vad jag ger?
1/4 av butikspris.

Betyder det att köttet helt plötsligt blev sämre?

Välj själva.....

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
I ditt exempel med köttet är det ju bara att gratulera till en lysande affär, du kan lätt bedöma att du får toppkvalitet till bottenpris. När det gäller oljan är det ju betydligt dunklare. Jag skulle gärna köpa Motul på ÖB till halva priset om det fanns (självklart är inte samma produkt sämre för att den säljs billigare) men att chansa på att Biltema är samma som Statoil (high end?) för att spara 200:- per år, det gör jag inte. Om det var 2000:- per år skulle jag nog fundera på det men 200:- är ju en tankning av hojen eller tre Big Mac & Co med plusmeny.

Tror du inte vi nått vägs ände här? Många har i alla fall utbildats i olja och det får väl anses som bra. :tummenupp

Dr.Bike

Guest
He he... :hihi jo, om nu vägs ände skall vara din slutsats: Att INTE köpa TILLRÄCKLIGT bra olja till en billig peng, där de extra 2-300:- inte ens ger dig en 1% bättre olja...

Som sagt, Biltema är inte hjärter ess, troligen klöver kung.
Motorn kräver endast speder tio... så det extra grädden på moset-effekten med en RIKTIGT dyr olja är ett större skäl att ifrågasätta, än Biltemas EVENTUELLA lilla prestandatapp gentemot de allra bästa.
Om ens något.

Håller i övrigt med dig i mycket, det vet du, och ja, vägs ände i DENNA tråd får väl anses som nådd! :lol Tack ska ni ha alla! Mycket intressant! :tummenupp

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Dr.Bike skrev:
He he... :hihi jo, om nu vägs ände skall vara din slutsats: Att INTE köpa TILLRÄCKLIGT bra olja till en billig peng, där de extra 2-300:- inte ens ger dig en 1% bättre olja...
Menade inte att någons slutsats gäller utan snarare att frågor och svar börjar gå i repris nu och de flesta verkar ha dragit sin egen slutsats redan.

Oroa dig inte, om mindre än en vecka kommer någon att fråga om mineralolja är bra i deras R1:a utan att söka i forumet först. :hihi

Dr.Bike

Guest
Ninjaboy skrev:
Menade inte att någons slutsats gäller utan snarare att frågor och svar börjar gå i repris nu och de flesta verkar ha dragit sin egen slutsats redan.

Oroa dig inte, om mindre än en vecka kommer någon att fråga om mineralolja är bra i deras R1:a utan att söka i forumet först. :hihi

:rofl hahah! DU! Jag har redan upptäckt den tendensen! Den killen som kom in och frågade om mineral - Syntet....när alla oljetrådar stod i brand, jag trodde det var nån med redig humor!! :hihi

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Jag är övertygad, Biltema ska få ett besök.

Dr.Bike: :tummenupp Jag ska vinka om jag ser dig i krokarna.

/A

(FZ1 rockar också, fast han är gammal)

Dr.Bike

Guest
Rundningsmärke skrev:
Jag är övertygad, Biltema ska få ett besök.

Dr.Bike: :tummenupp Jag ska vinka om jag ser dig i krokarna.

/A

(FZ1 rockar också, fast han är gammal)

Rundningsmärke: Vore nice!

Kanske en svängom på nån fin väg härute i sommar oxå? (om du orkar åka så sakta som min blysläde släpar sig fram...) :hihi

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Jag har blivit övertygad, ska ge biltemas olja en chans, då ska jag byta olja minst 4-5 gånger den här säsongen... Det måste ju vara bättre för motorn än att köra motul 300v och byta kanske 2-3 ggr.

MEN märker jag minsta tendens till att växellådan går osmidigt eller något annat kommer jag byta tillbax DireCKT!
Jag provade Castrol R4 i min hoj en gång och med den oljan kändes det som man "skrapade" i varje växel samt att det kom mycket mer ljud från toppen/kamkedjan... :arsele

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...