Biltemas olja!

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Det här är nog en fråga för den som sitter i innersta kretsen (hallå triboman! kom med lite fakta här) men jag tror inte att någon 20W-X olja innehåller friktionsmodifierare, det är nog bara 0W-X, vissa 5W-X och kanske någon 10W-30.
Att mc oljorna inte platsar i SL har inte med friktionen att göra utan Zn-halten som oftast är för hög.
 

Dr.Bike

Guest
Wunder: Visst KAN du göra det!

Rent tekniskt finns inga hinder, men... alltid detta men...
Det är ju sura svavelföreningar, förbränningsrester som letar sig ner i oljan, och vatten samt annat som blir stående. Vissa av dessa föreningar är frätande.

De lärde i Lund tvistar om hur MYCKET detta egentligen gör...
Och ja, jag TROR inte att du behöver sova oroligt.
JAG däremot vill ju alltid ha REN ny olja i motorn under vinterförvaringen = ETT byte iaf per säsong. Precis som gubben om sina kalsoonger: Jag byter till Jul, vare sig det behövs eller ej!

Sen kan vi alltid diskutera HUR man konserverar motorn, samt varför man INTE ska starta hojen ALLS under vintern.
Men det är en tråd i sig, och det HAR vi diskuterat på annan plats.
Kommer dock ej ihåg vad DEN tråden hette...

Mvh
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Palmas skrev:
Jag kom precis på att de säljer MC-olja på ÖB också. :lol Kanske den är klassad den med. Jag ska kolla nästa gång jag är där, eventuellt är det nästa diskussionsämne på den här tråden. :D
Nu har jag kollat! Det var en tvåtaktsolja för motorcyklar, så det blev inget roligt diskussionsämne :gnissla Den var visserligen Jaso klassad men då den inte var till 4T så brydde jag mig inte om att skriva upp data eller fabrikat. Nåt konstigt märke var det och inte superbillig heller, 45,-/l. Jag släpper detta.
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Ninjaboy skrev:
.... man gör också helt irrelevanta jämförelser med klädmärken m m men när någon som faktiskt skrytit om att köra på billigaste oljan får ett totalhaveri så sopas det undan som ett olycksfall. Klart att det beror på vanvård, att köra på skitolja är en del i det.

Irrelevanta? Antar att du aldrig läst marknadsföring.
Tog bara jeansen som ett exempel. Det går att överföra på de flesta produkter såsom tvättmedel, blöjor, olika sotreters mat, reservdelar, m.m.

När man marknadsför vissa produkter spelar man på folks okunskap, man grötar in sig i en massa tekniskt mumbo-jumbo bara för att det ska låta avancerat. (Brasklapp: det kan vara avancerat)
Man kan också spela på folks rädsla. -Vågar du chansa? -Varför chansa?
-Varför nöja sig med det näst bästa? o.s.v.

Pratade förresten med en Biltema-anställd(nej, inte i en butik, utan någon som jobbar på deras huvudkontor) och han berättade att det är statoil-olja i biltemadunkarna.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
LasseR6 skrev:
Irrelevanta? Antar att du aldrig läst marknadsföring.
Tog bara jeansen som ett exempel. Det går att överföra på de flesta produkter såsom tvättmedel, blöjor, olika sotreters mat, reservdelar, m.m.
Irrelevant för att gemene man har betydligt lättare att själv utvärdera en simpel produkt som jeans, jag är t ex ingen sömmerska men jag kan fortfarande granska kvaliteten på sömnaden rätt bra. För att utvärdera olja räcker det nog inte ens med en doktorstitel i tribologi då väldigt lite fakta presenteras om produkterna utan du måste nog ha tillgång till ett testlabb också.

LasseR6 skrev:
Pratade förresten med en Biltema-anställd(nej, inte i en butik, utan någon som jobbar på deras huvudkontor) och han berättade att det är statoil-olja i biltemadunkarna.
Det har vi väl redan fastställt att oljan kommer från samma raffinaderi. I övrigt vet vi ingenting.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Dr.Bike skrev:
Men summa summarum av allt vi sagt:

En modern helsyntet klarar LÄTT 3000 mils körning (om man bara byter filter då och då) i rena driftstimmar räknat

Tror inte att det stämmer, jag skulle aldrig köra 3000mil med samma olja i en racingmotor som samtidigt går extremt varmt......... tror inte ens att oljan bibehåller alla sina egenskaper efter en hård racinghelg ....... :3freak

I en bil med seperat olja i lådan så går det men knappast i en modern sporthoj
 
Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Holy Rider skrev:
Tror inte att det stämmer, jag skulle aldrig köra 3000mil med samma olja i en racingmotor som samtidigt går extremt varmt......... tror inte ens att oljan bibehåller alla sina egenskaper efter en hård racinghelg ....... :3freak

I en bil med seperat olja i lådan så går det men knappast i en modern sporthoj
En liten knäpp på näsan nu, vi pratar inte om racing motorer utan vanlig svensson motor. En helsyntet har kvar sina egenskaper xxxx mil, medans en mineral olja bör bytas efter xxx mil.

Men nu är det till 99% säkerhet att ingen MC åkare kör xxxx mil på en olja.
 

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
R1 Uffe skrev:
En liten knäpp på näsan nu, vi pratar inte om racing motorer utan vanlig svensson motor. En helsyntet har kvar sina egenskaper xxxx mil, medans en mineral olja bör bytas efter xxx mil.

Men nu är det till 99% säkerhet att ingen MC åkare kör xxxx mil på en olja.


Räknas allt över 999 mil som fyra x, dvs xxxx ? .
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
R1 Uffe skrev:
En liten knäpp på näsan nu, vi pratar inte om racing motorer utan vanlig svensson motor. En helsyntet har kvar sina egenskaper xxxx mil, medans en mineral olja bör bytas efter xxx mil.

Men nu är det till 99% säkerhet att ingen MC åkare kör xxxx mil på en olja.



ok att en syntet olja kan köras xxxx mil , men eftersom de flesta inte kör xxxx och vissa inte ens x5xx per år, så sak man inte blint följa bytesintervallerna i km ...Då olja är en färskvara :7peta
 

FC

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
R6
Ville bara säga att jag kör på Motul delsyntet o den är inte så dyr.
Har nu kört min R6 motor ca 3000 mil enbart på bana blandat träning o race,
motorn är fortfarande i fint skick.

Oljebyte som mest 2 ggr per säsong.
Så jag vet vilken olja jag väljer :)
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Efter att ha kört 20mil på hojen idag med biltemat så kan ja iaf säga att lådan blev hårdare/trögare att jobba med. Växlarna hade ett motstånd som jag aldrig upplevt förut.. var lixom tvungen o ta i ibland.
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Muggen skrev:
Efter att ha kört 20mil på hojen idag med biltemat så kan ja iaf säga att lådan blev hårdare/trögare att jobba med. Växlarna hade ett motstånd som jag aldrig upplevt förut.. var lixom tvungen o ta i ibland.

Bara för att klargöra...
Vilken av biltemas oljor var det? De har ju flera, men antar att det är 15w-40 racingoljan för 70kr/l då det är den det talas om i tråden?
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Murra skrev:
Bara för att klargöra...
Vilken av biltemas oljor var det? De har ju flera, men antar att det är 15w-40 racingoljan för 70kr/l då det är den det talas om i tråden?

japp, den är det
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Muggen skrev:
Efter att ha kört 20mil på hojen idag med biltemat så kan ja iaf säga att lådan blev hårdare/trögare att jobba med. Växlarna hade ett motstånd som jag aldrig upplevt förut.. var lixom tvungen o ta i ibland.

Japp, så var det oxå för mig, därför funkar inte Biltemas olja i min Racer..... :fakta
 

daniel 2.3-16

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2003
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha R1 -08
hejsan alla kunniga.
mycket bra o informativ tråd
en liten fråga:
hur funkar det med en rak 40 delsyntet då?
kan man åka på den eller måste man göra en brasa under motorn varje gång man ska starta så man får upp temperaturen? :confused:
mvh daniel

ps
körde delsyntet i min gamla srad och när jag bytte till castrol helsyntet mc olja slira kopplingen, bytte tillbaka till billig delsyntet o kopplingen funkade igen,
surt sa räven om att byta olja efter 10 mil på landsväg. :(
 
Last edited:

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Ninjaboy skrev:
Irrelevant för att gemene man har betydligt lättare att själv utvärdera en simpel produkt som jeans, jag är t ex ingen sömmerska men jag kan fortfarande granska kvaliteten på sömnaden rätt bra. För att utvärdera olja räcker det nog inte ens med en doktorstitel i tribologi då väldigt lite fakta presenteras om produkterna utan du måste nog ha tillgång till ett testlabb också.


Det har vi väl redan fastställt att oljan kommer från samma raffinaderi. I övrigt vet vi ingenting.

Det var inte utvärderingen av olja som jag syftade på utan det faktum att man säljer en del produkter genom att lägga sig i ett tex högt prissegment utan att för den skull ha en bra produkt.
Sedan säljer man samma produkt till lägre pris ,fast med ett annat namn, för att fånga in fler kunder.
Det funkar så inom alla produktmarknader, med några undantag. Olja är inget av de undantagen. Förstår du nu?

Tror att man behöver en doktorstitel i tribologi för att utvärdera olja lika mycket som som man behöver ett mästarbrev i sömnad för att utvärdera jeans.
 

Dr.Bike

Guest
Hej Daniel!

Nejdå du behöver inte elda under motorn! :hihi Det enda du får tänka på är att köra väldigt lugnt de första två tre minutrarna, d.v.s inget fullgasande och inget tungt segdragande.
en rak 40 olja, var hittar du den?
Och min fråga är: VARFÖR vill du köra på den?
Du vet väl om att den kommer ha samma viskositet varm som en 15w-40?
Så enda gången den är tjockare är ju upp till 100 grader där de båda s.a.s "möts".

Söker du lite på nätet finns ju temperaturdiagram för när det är lämpligt att ha vissa viskositeter, där kan man snabbt dra slutsatsen att för svenska förhållanden (sommar) blir en olja runt SAE30 lagom. Så SAE40 är ju inget tokigt val, men tar man en multigrade så har man ju oxå säkerställt smörjningen på ett bättre sätt vid (kall)start.



daniel 2.3-16 skrev:
hejsan alla kunniga.
mycket bra o informativ tråd
en liten fråga:
hur funkar det med en rak 40 delsyntet då?
kan man åka på den eller måste man göra en brasa under motorn varje gång man ska starta så man får upp temperaturen? :confused:
mvh daniel

ps
körde delsyntet i min gamla srad och när jag bytte till castrol helsyntet mc olja slira kopplingen, bytte tillbaka till billig delsyntet o kopplingen funkade igen,
surt sa räven om att byta olja efter 10 mil på landsväg. :(
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Muggen skrev:
Efter att ha kört 20mil på hojen idag med biltemat så kan ja iaf säga att lådan blev hårdare/trögare att jobba med. Växlarna hade ett motstånd som jag aldrig upplevt förut.. var lixom tvungen o ta i ibland.
Det skulle vara intressant nu om du vill/ha råd att byta olja och prova Statoils MC olja och se om det blir ungefär likadant. Blir det det så har vi ännu en lite finger visning i denna tråd
 

ostebo

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Zx9r streetfighter
Noll koll!!

Inte så mycket koll på olja å så. Köper oftas det dom säger till mig att köpa på MC-butiken! :kocko Men vad ska man gö när man inte kan nåt om det!

Så vad säger ni att jag ska köra på nu i sommar när man drar ner till spanien å Irland större delen av sommaren! Den blir hårt kört detta året! :yoparty
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top